Vind je controle ook onnodig?

• 5 oktober 2019
  • 89 reacties
  • 3033 Bekeken

Toon eerste bericht

89 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb de indruk dat dit topic ook is gemuteerd.😇
Volgens mij staat de wissel verkeerd, jullie dwalen allemaal erg af. 🤔 Inmiddels gaat het in dit topic over hygiëne en ziekte-overdracht...
Reputatie 7
Badge
Even de topictitel aanpassen dan maar ?
Reputatie 3
Of op een forum doorgaan waar dit wel core business is 😉
Reputatie 7
Badge +3
Dit topic is inderdaad wel aardig ontspoord.

Zelf vind ik het mbt kaartcontrole een non-issue, simpelweg omdat de hele enkele keer dat je nog wordt gecontroleerd in het niet valt bij alle andere situaties waarin je wordt blootgesteld aan mogelijke ziektekiemen, of het nu in de trein is, of op werk, in de supermarkt, thuis of bij familie/vrienden. De laatste 2 keer dat ik een flinke verkoudheid heb opgelopen was tijdens de kerst bij mijn moeder. Zij begon toen net verkouden te worden en 2 later was ik het ook, ik heb haar hartelijk bedankt voor het kerstcadeau, maar wel gezegd dat ik die het volgende jaar niet meer hoefde 🤣.

En als je denkt dat die enkele keer per maand controle al te veel is, denk eens aan de arme HC's die per dag honderden of duizenden OV-chipkaarten in hun handen krijgen. Hoe ziek moeten die wel niet worden? Gezondheid @Loes. Zakdoekje erbij? 🤧

Maar om terug te komen op het goede spoor en de vraag "Vind je controle ook onnodig?", nee ik vind controle niet onnodig.
Reputatie 5
Ben zelf nogal modern: de mijne heeft alleen sleufjes voor kaarten en een klein vak voor briefgeld. Voor muntgeld is geen ruimte meer. Volgens mij moet een chipkaart door dat dunne leer heen ook gewoon te scannen zijn maar ik haal hem er zelf altijd uit. Prima dingetje voor 25 euro bij de V&D.
@Momo

Nu begrijp ik waarom er vroeger van die zakdoekjes leggers in de trein actief waren 🤔.

Zonder gekheid, maar ik blijf controle belangrijk vinden. Vandaag een reiziger zelfs heen en terug op haar reis gecontroleerd. Kun je nagaan, met dank aan een e-ticket en mijn eigen stempeltang, terug van weggeweest 😁
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt ze me niet genoeg in de tang nemen, Loes.😇
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag een reiziger zelfs heen en terug op haar reis gecontroleerd. Kun je nagaan, met dank aan een e-ticket en mijn eigen stempeltang, terug van weggeweest 😁
Ben jij soms de HC die TS dagelijks 2 keer controleert? 😆
Reputatie 7
Badge

Vandaag een reiziger zelfs heen en terug op haar reis gecontroleerd. Kun je nagaan, met dank aan een e-ticket en mijn eigen stempeltang, terug van weggeweest 😁Ben jij soms de HC die TS dagelijks 2 keer controleert? 😆

Het kan niet anders........
Reputatie 7
Badge
Ga maar na, de OV-chipkaart van het jochie achter je waar hij net z'n snot aan heeft afgeveegd komt in de handen van de conducteur, en vervolgens zit die weer met z'n handen aan jouw kaart. En zo krijgt de conducteur honderden/duizenden van die dingen door z'n handen.
Krijg er maar een vies gevoel bij elke keer dat ik m'n OV-chipkaart van de conducteur terugkrijg na controle.

Ieeeuw ja. 😓Edit, getver...net topic doorgelezen, wat zijn sommige mensen toch vies. Nu snap ik waarom treinen van binnen soms zo vies zijn.
Reputatie 6
Technisch is van alles te verzinnen. Het kan alleen niet betaald worden als de eerste klas, die een vijfde van de inkomsten levert ...
Bron?
Reputatie 5
Die statistiek wordt hier op het forum vaker genoemd en klinkt realistisch, maar is naar mijn weten nog niet met een bron versterkt.
Reputatie 7
Badge +4
Het zijn de laatste cijfers die NS verstrektenen die waren 12,5 procent van de passagiers en 20 procent van de inkomsten. Het is plausibel want het tarief is 68 procent hoger, de eersteklasreizigers leggen grotere afstanden af, zeer gunstige studentenabonnementen zijn er niet en nagenoeg alle goedkope actiekaartje zijn tweede klas. Het nieuwe eersteklaspubliek bestaati uit vooral forenzen die willen zitten en dat helpt, de spits brengt het geld op. Deze indicatoren zijn voldoende om aan te geven dat het niet minder is geworden.

Het zou een ramp zijn voor de reizigers als ze veel meer zouden moeten ophoesten, het geld moet ergens vandaan komen. Het is vaak ingegeven door de wens te kunnen zitten, maar echt veel extra plaatsen levert het niet op en bovendien is de spits in de eerste klas veel drukker geworden. Ook in het weekend, de tijd dat ik alleen of nagenoeg alleen in de eerste klas naar het Noorden ging is al lang voorbij.

Mensen kunnen kletsen wat ze willen, maar NS is er heel helder in. De eerste klas wordt niet afgeschaft. Consumenten hebben niet allemaal dezelfde wensen en de dure eerste klas drukt de prijs van de tweede, Er is steeds meer vraag naar de eerste klas, ondanks de prijs, dat is helder, Het aantal hoogopgeleiden neemt toe en die waarderen de rust en het comfort, zeker op de langere afstanden. Opleiding en inkomen gaat vaak samen en voor deze groep is het een mooie optie. Dat geldt ook voor wat meer bemiddelde bejaarden. Het negentiende eeuwse maatschappijbeeld is al lang achterhaald voor de meeste reizigers.

Ik vind echt dat een zitplaats voor iedereen de norm moet zijn, in de tweede en in de eerste klas.

Meer controle is hard nodig, juist om opgekropte agressie tegen te gaan. Structureel minder volle treinen en meer controle lost heel veel onnodige problemen op, zeker dus de ingehouden agressie. Die is minder manifest maar op brede schaal aanwezig.

Controle veroorzaakt geen problemen, maar lost ze op.
Mensen kunnen kletsen wat ze willen, maar NS is er heel helder in. De eerste klas wordt niet afgeschaft.

Meer controle is hard nodig, juist om opgekropte agressie tegen te gaan.

Hoe meer poortjes er komen, hoe minder er gecontroleerd hoeft te worden. Maar de roep om controle in de eerste klas wordt alleen maar groter. Op dit forum zie je ook dat de eerste klas aan kwaliteit inboet; acties-kaartjes, opheffen eerste klas bij drukte etc. Ik denk dat er een moment komt dat de NS besluit dat het welletjes is. Die 12.5% passagiers bij 20% v.d. inkomsten ruil je in tegen 18% passagiers (de coupes helemaal vol i.p.v. 70% vol) bij 18% v.d. inkomsten. De 2% minder inkomsten compenseer je met minder personeel want controle is niet meer nodig.

Natuurlijk is dit rekenvoorbeeld op een bierviltje veel te kort door de bocht. Reken er maar op dat de NS statistiek gebruikt om te zien waar het omslagpunt ligt.

Mensen kunnen kletsen wat ze willen, maar NS is er heel helder in. De eerste klas wordt niet afgeschaft.

Meer controle is hard nodig, juist om opgekropte agressie tegen te gaan.
Hoe meer poortjes er komen, hoe minder er gecontroleerd hoeft te worden. Maar de roep om controle in de eerste klas wordt alleen maar groter. Op dit forum zie je ook dat de eerste klas aan kwaliteit inboet; acties-kaartjes, opheffen eerste klas bij drukte etc. Ik denk dat er een moment komt dat de NS besluit dat het welletjes is. Die 12.5% passagiers bij 20% v.d. inkomsten ruil je in tegen 18% passagiers (de coupes helemaal vol i.p.v. 70% vol) bij 18% v.d. inkomsten. De 2% minder inkomsten compenseer je met minder personeel want controle is niet meer nodig.

Natuurlijk is dit rekenvoorbeeld op een bierviltje veel te kort door de bocht. Reken er maar op dat de NS statistiek gebruikt om te zien waar het omslagpunt ligt.

Er zit een fout in het rekenvoorbeeld. Je gaat er vanuit dat de mensen die nu eersteklas reizen voortaan tweedeklas gaan reizen. Dat is incorrect, die zullen voortaan met de auto gaan waardoor de NS klanten kwijt raakt en uiteindelijk minder inkomsten heeft. En zelfs als deze reizigers wel tweede klas gaan reizen, het is niet alsof er magisch opeens extra reizigers bijkomen om die extra stoelen te vullen. Die stoelen worden gevuld met mensen die nu staan, maar die betalen toch al. Uiteindelijk verliest de NS geld.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een rekenvoorbeeld van Martin, niet van mij. ;-)

Er zijn nog steeds heel weinig actiekaartjes voor de eerste klas, afgezien van die vermaledijde gratis overlastkaartjes in de vorm van een gratis upgrade. De eerste klas wordt verder maar zelden vrijgegeven en zeker niet bij de structureel te drukke treinen, hooguit bij calamiteiten.

Hoe meer poortjes er komen, hoe minder er gecontroleerd hoeft te worden.

Als u denkt dat controle niet meer nodig is nu de poortjes er zijn, is het u kennelijk ontgaan hoezeer het juist voor de zwak betalende categorie niet werkt om ze tegen te houden.

De poortjes werken niet goed omdat de controle in de trein nogal vaak ontbreekt. De combinatie poortjes en goede controle is nodig voor een goed resultaat
Reputatie 3

Er zijn nog steeds heel weinig actiekaartjes voor de eerste klas, afgezien van die vermaledijde gratis overlastkaartjes in de vorm van een gratis upgrade. De eerste klas wordt verder maar zelden vrijgegeven en zeker niet bij de structureel te drukke treinen, hooguit bij calamiteiten.

Eerste klas reizen door forenzen wordt vooral door de werkgever betaald. In het weekend zitten er vooral ouderen in de eerste klas die tegen gereduceerd tarief reizen of mensen met actiekaartjes. Bovendien is eerste klas reizen voor forenzen nogal conjunctuurgevoelig. Zodra er een crisis aankomt en er bezuinigd moet worden vergoeden veel werkgevers enkel nog tweedeklas ritjes en stroomt de eerste klas weer leeg.

Als u denkt dat controle niet meer nodig is nu de poortjes er zijn, is het u kennelijk ontgaan hoezeer het juist voor de zwak betalende categorie niet werkt om ze tegen te houden.

De poortjes werken niet goed omdat de controle in de trein nogal vaak ontbreekt. De combinatie poortjes en goede controle is nodig voor een goed resultaat

Meer poortjes = minder controle, zo simpel is het. De NS kan niet overal poortjes plaatsen én nog eens meer gaan controleren. Dat is dubbelop en zou te veel kosten waardoor het treinreizen te duur zou worden.
Reputatie 7
Badge +4
Het personeelnen de poortjes zijn er al. Nu nog de taakopvatting van @Loes en @Slidestops en alles is zonder verdere kosten opgelost. Het levert bovendien op dat mensen de gok niet meer wagen. Het asopubliek veroorzaakt geen overlast meer en de mensen die het probeerden kopen een kaartje. Nu nog wat beleidsbepalende medewerkers bij NS die wakker worden en een andere instructie geven.

De tamtam op de sociale media doet de rest.
Reputatie 6

Eerste klas reizen door forenzen wordt vooral door de werkgever betaald.

En niemand weet of al die forenzen inderdaad ook allemaal 68 % meer betalen. Als via de werkgever een bussiness-card beschikbaar wordt gesteld, dan zal de werkgever een contract met NS hebben afgesloten. En, aan zo'n contract gaan onderhandelingen vooraf, waarin in een voor beide partijen een zo gunstig mogelijk resultaat zal worden bereikt.

Het kan dus best zijn dat een groep reguliere 1e klas reizigers maar 30 % méér betaald, en andere misschien 45 %. En juist omdat contractafspraken om begrijpelijke redenen niet worden gedeeld, is de stelling dat de vaste 1e klas reizigers voor 20 % bijdragen in de opbrengsten niet meer dan een bierviltjes berekening.

En om de berekening helemaal kloppend te krijgen, moeten de gratis upgrade's en actiekaartjes daar ook in betrokken worden...
Er zit een fout in het rekenvoorbeeld. Je gaat er vanuit dat de mensen die nu eersteklas reizen voortaan tweedeklas gaan reizen. Dat is incorrect, die zullen voortaan met de auto gaan waardoor de NS klanten kwijt raakt en uiteindelijk minder inkomsten heeft. En zelfs als deze reizigers wel tweede klas gaan reizen, het is niet alsof er magisch opeens extra reizigers bijkomen om die extra stoelen te vullen. Die stoelen worden gevuld met mensen die nu staan, maar die betalen toch al. Uiteindelijk verliest de NS geld.
Nee, daar ga ik niet vanuit. Ik ga ervan uit dat 70% bezetting van eerste klas meubilair, 100% wordt zodra je de eerste klas afschaft. Het maakt niet uit of dat voormalig eerste klassers, tweede klassers of nieuwe klanten zijn. Voor tweede klassers wordt reizen aantrekkelijker, voor eerste klassers niet. De NS moet alleen de afweging maken of meer reizigers tegen 2e klas tarief opwegen tegen minder reizigers tegen 1e klas tarief. Ergens ligt een omslagpunt welke afhankelijk is van vele factoren, o.a. de personeelskosten als belangrijke factor.

De eerste klas wordt verder maar zelden vrijgegeven en zeker niet bij de structureel te drukke treinen, hooguit bij calamiteiten.

Die ervaring heb ik niet. Afgelopen vrijdag was de laatste keer dat ik de eerste klas mocht gebruiken vanwege een drukke stoptrein vanaf Utrecht. Het was een calamiteit, maar die zijn er dagelijks 🙂 Dit is ook een reden waarom controle vaak ontbreekt; in een drukke trein kan het eenvoudigweg niet.
Reputatie 3

Ik heb hier voor de rest niet zo erg sterk een mening over, maar dat laatste is onzin. Als je wel eens in een bus in Griekenland hebt gezeten (of beter: gestaan of gehangen) dan weet je dat een stampvolle bus (/trein) ook compleet gecontroleerd kan worden 😉

Reputatie 7
Badge +3

Daar hebben we het weer: de bewering dat alle forenzen reiskostenvergoeding krijgen van de baas en de 1e klas in het weekend bevolkt wordt door ouderen.

Zou graag deze beweringen bewezen zien.

Reputatie 3

Daar hebben we het weer: de bewering dat alle forenzen reiskostenvergoeding krijgen van de baas en de 1e klas in het weekend bevolkt wordt door ouderen.

Zou graag deze beweringen bewezen zien.

Weet niet of jij wel eens in de eerste klas zit in de spits maar het leeuwendeel heeft daar een business card, dat zie je wel bij de kaartcontroles. Iedereen die ik ken die eerste klas reist in de spits krijgt dit ook (deels) vergoed van de baas, die werken bij kantoren die hierover een contract met de NS hebben afgesloten. Hier gaan onderhandelingen aan vooraf zoals Bertus al zegt. Ik vraag mij dan ook af of de NS hier harde cijfers over bekend maakt. Ook weet ik dat bijv. NS-ers voor een appel en een ei hun onbeperkt reizen kaart kunnen upgraden naar eerste klas, óók geldig in de spits.

Ook weet ik niet of je wel eens in het weekend in de trein zit, maar dit is bepaald geen dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving, het zijn vooral jongeren/studenten en ouderen waarbij de laatste groep de eerste klas bezet houdt. Het soort reizigiers in de spits en in het weekend is totaal verschillend.

Als de NS hier harde cijfers over heeft zie ik die graag, maar als je vaak genoeg met de trein reist dan vallen bepaalde zaken ook gewoon wel op, daar hoef je geen wetenschappelijk onderzoek voor te verrichten.

Reputatie 7
Badge +4

NS verstrekt niet veel cijfers en gissen is vaak missen. Maar regelmatig en veel reizen geeft wel een indruk, al komt hiet ook perceptie bij kijken. ik zou de cijfers van het Ipsos wel eens willen zien.

Reageer