Vind je controle ook onnodig?

• 5 oktober 2019
  • 89 reacties
  • 3033 Bekeken

Toon eerste bericht

89 reacties

Reputatie 6

Ik heb hier voor de rest niet zo erg sterk een mening over, maar dat laatste is onzin. Als je wel eens in een bus in Griekenland hebt gezeten (of beter: gestaan of gehangen) dan weet je dat een stampvolle bus (/trein) ook compleet gecontroleerd kan worden ūüėČ

Natuurlijk kan dat. 

In mei van dit jaar was ik (voor het werk)¬†drie weken in de (werkelijk schitterende en zeer verrassende)¬†hoofdstad van Oekra√Įne,¬†Kiev. In de tram en bus koopt echt iedereen een kaartje bij de conducteur, die weliswaar een eigen zitplaats heeft maar meestal door de tram of bus loopt.¬†

Op zekere dag besloot ik een ritje met de trolleybus te maken. Bij de conductrice kocht m‚Äôn Oekra√Įnsche 'gastheer‚Äô voor een heleboel grivna‚Äôs (maar omgerekend ‚ā¨ 0,07 per kaartje) twee kaartjes. Langzaam maar zeker loopt de bus vol en op zeker moment wordt de bus bij een onderwijsinstelling bestormd: de gelede bus propvol en geen doorkomen meer aan. Ook niet voor de conducteur.

De conducteur gaat, om boven de menigte uit te komen, op zijn stoel staan en roept ‚ÄėKaartjes?‚Äô. Er wordt geroepen, vingers gaan omhoog en de conducteur telt de vingers. Boven de hoofden wordt een stapel bankbiljetten doorgeven, die zo zijn weg vindt naar de conducteur, even later in tegenoverstelde richting gaan de kaartjes (met wisselgeld!) richting passagiers‚Ķ¬†ongelofelijk.¬†

Dit tafereel herhaalde zich een aantal malen. En ook heel opmerkelijk: passagiers die geen kaartje kopen worden aangesproken door medereizigers...

Ik heb hier voor de rest niet zo erg sterk een mening over, maar dat laatste is onzin. Als je wel eens in een bus in Griekenland hebt gezeten (of beter: gestaan of gehangen) dan weet je dat een stampvolle bus (/trein) ook compleet gecontroleerd kan worden ūüėČ

Ja alles kan. Ik had moeten zeggen: ‚Äúhet gebeurt bij de NS niet‚ÄĚ. Het resultaat blijft hetzelfde: geen controle. We zijn hier niet in Griekenland overigens; dit forum gaat alleen over de NS.

Al meer dan een jaar geen controlle ūüėĀ treinen zijn overvol en conducteur wil de drukte niet in. Dus ideaal om structureel gratis te reizen

Reputatie 5

Dat is ook mijn ervaring. Bij volle treinen komt de conducteur niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Al meer dan een jaar geen controlle ūüėĀ treinen zijn overvol en conducteur wil de drukte niet in. Dus ideaal om structureel gratis te reizen

En dat die jij dus ook, gratis reizen

Reputatie 4

Natuurlijk kan dat. 

In mei van dit jaar was ik (voor het werk)¬†drie weken in de (werkelijk schitterende en zeer verrassende)¬†hoofdstad van Oekra√Įne,¬†Kiev. In de tram en bus koopt echt iedereen een kaartje bij de conducteur, die weliswaar een eigen zitplaats heeft maar meestal door de tram of bus loopt.¬†

Op zekere dag besloot ik een ritje met de trolleybus te maken. Bij de conductrice kocht m‚Äôn Oekra√Įnsche 'gastheer‚Äô voor een heleboel grivna‚Äôs (maar omgerekend ‚ā¨ 0,07 per kaartje) twee kaartjes. Langzaam maar zeker loopt de bus vol en op zeker moment wordt de bus bij een onderwijsinstelling bestormd: de gelede bus propvol en geen doorkomen meer aan. Ook niet voor de conducteur.

De conducteur gaat, om boven de menigte uit te komen, op zijn stoel staan en roept ‚ÄėKaartjes?‚Äô. Er wordt geroepen, vingers gaan omhoog en de conducteur telt de vingers. Boven de hoofden wordt een stapel bankbiljetten doorgeven, die zo zijn weg vindt naar de conducteur, even later in tegenoverstelde richting gaan de kaartjes (met wisselgeld!) richting passagiers‚Ķ¬†ongelofelijk.¬†

Dit tafereel herhaalde zich een aantal malen. En ook heel opmerkelijk: passagiers die geen kaartje kopen worden aangesproken door medereizigers...

Ik ken dat, ook in andere landen gaat dat op deze manier met lokale bussen, daar is de chauffeur tevens conducteur. Met briefgeld tussen de vingers en een bakje met munten aan de voorruit. Niemand krijgt een kaartje, maar betaalt voor z'n rit.

...

<bug forum software>

Leuk die offtopic verhalen over de bus in andere landen;) Gelukkig heeft de NS poortjes en is controle hier veel minder nodig. Zeker in de spits bij verstoringen waar de eerste klas vaak wordt vrijgegeven vanwege grote drukte. Afgelopen dinsdag nog kon de conducteur alleen nog zijn arm naar binnen steken om de deuren te vergrendelen. Daarna weer snel naar zijn cabine.

Selectie aan de poort (letterlijk) is veel beter dan controle onderweg. Zwartrijders onderweg beboeten en/of uit de trein zetten wekt vaak agressie op.

Reputatie 7
Badge +3

<bug forum software>

gelukkig heeft de NS poortjes en is controle hier veel minder nodig. Zeker in de spits bij verstoringen waar de eerste klas vaak wordt vrijgegeven vanwege grote drukte.

Selectie aan de poort (letterlijk) is veel beter dan controle onderweg. Zwartrijders onderweg beboeten en/of uit de trein zetten wekt vaak agressie op.

Wordt de 1 klas structureel door de conducteur vrijgegeven, of gaan mensen met 2e klaskaartje bij wat zij drukte vinden zonder toestemming in de 1 klas zitten. Het vrijgeven schijnt heel weinig te gebeuren en zeker niet zo vaak als jij beweert.

Selectie aan de poort werkt niet, getuige de vele zwrt- en grijsreizigers. Daarbij zijn heel veel (kleinere) stations niet voorzien van poortjes. bij selectie aan de poort loont het dus om een station verder waar geen oortjes zijn in te stappen en kun je dus, want geen controle meer in de trein, altijd gratis reizen.

Reputatie 6

De ‚Äėoff-topic verhalen‚Äô geven aan, dat ook in geval van grote drukte, een vorm van controle¬†mogelijk is en ook uitgevoerd wordt. ¬†En dat¬†daar ook geen ingewikkelde toestanden¬†en - zeker voor incidentele reizigers onbegrijpelijke regels en procedures - voor nodig zijn.¬†En natuurlijk spreekt mentaliteit ook een rol.

Lang nog¬†niet alle stations zijn voorzien van poortjes. En: mocht dat wel het geval wel zijn:¬†de notoire zwart-, grijs- en‚Äôklasseoverschrijdendereiziger'¬†laat zich door een poortje zeker niet tegenhouden. ‚ÄėSelectie¬†aan de poort‚Äô is onmogelijk, tenzij er bij elke poortje personeel aanwezig is die de elke passant controleert op correct gebruik van het poortje.

Controle onderweg blijft daarom zeker nodig.

@MoDe, het vrijgeven van de eerste klas gebeurt minimaal zo vaak als ik het meld. Want ik ben niet doof en zit/sta vrijwel dagelijks in de spits in drukke treinen.

Selectie aan de poort werkt zeker wel. Jouw perceptie is misschien dat er veel zwartrijders zijn, maar de NS weet wel beter. De investering is niet voor niets en dat blijkt ook uit een daling in agressie:

https://nieuws.ns.nl/minder-zwartrijders-in-de-trein/

Kijk eens naar 20 a 30 jaar geleden, toen kocht men onderweg nog treinkaartjes (tegen een iets duurder tarief) zodra de conducteur langskwam. Je kunt wel raden wat er gebeurde (of beter gezegd: niet-gebeurde) als de conducteur niet kwam. Als ik eens met een duur kaartje van de trein gebruikt maakte, zat ik op m’n tong te bijten vanwege de vele mede reizigers die mij en de rest v.d. brave burgers in feite op kosten joegen.

Reputatie 5

Dat bij een volle trein de conducteur niet komt, valt bijna te garanderen. En niet alleen bij de NS maar ook bij bijvoorbeeld de Thalys. Je zult maar 40, 50, 60, 70, 80 euro of zelfs nog veel meer voor een plekje betalen om erachter te komen dat het resultaat hetzelfde was geweest als je je geld in eigen zak had gehouden.

Reputatie 7
Badge +3

Selectie aan de poort werkt zeker wel. Jouw perceptie is misschien dat er veel zwartrijders zijn, maar de NS weet wel beter. De investering is niet voor niets en dat blijkt ook uit een daling in agressie:

https://nieuws.ns.nl/minder-zwartrijders-in-de-trein/

Het enige dat daar staat, is dat er minder boetes voor zwartrijden zijn uitgeschreven. Nergens lees ik bewijs dat er daadwerkelijk minder zwartrijders zouden zijn. Gezien de vele klachten over de weinige controle, kan dat natuurlijk ook een belangrijke oorzaak voor minder boetes zijn. En als een zwartrijder geen boete krijgt, zal-ie ook minder snel agressief worden ...

Reputatie 6

@Martin7182 Zou het niet kunnen zijn dat er minder zwartrijders betrapt worden? Wordt er niet minder gecontroleerd omdat er vanuit gegaan wordt dat de poortjes zwart- en grijsrijders tegenhouden?

Reageer