Vind je controle ook onnodig?

  • 5 oktober 2019
  • 89 reacties
  • 3032 Bekeken

Dagelijks reis ik met de trein, en doe ik een checkin/checkout. Ik ga zitten, zet mijn headphone op en luister naar een podcast. 2x per dag vraagt een conducteur om mijn vervoerbewijs en altijd is het resultaat positief.

Ik voel me altijd gestoord, en erger me aan de controle.

Bijna 2020, kan dit niet anders zonder fysieke controle? Ideeen?

89 reacties

Reputatie 6

@Martin7182 Zou het niet kunnen zijn dat er minder zwartrijders betrapt worden? Wordt er niet minder gecontroleerd omdat er vanuit gegaan wordt dat de poortjes zwart- en grijsrijders tegenhouden?

Reputatie 7
Badge +3

Selectie aan de poort werkt zeker wel. Jouw perceptie is misschien dat er veel zwartrijders zijn, maar de NS weet wel beter. De investering is niet voor niets en dat blijkt ook uit een daling in agressie:

https://nieuws.ns.nl/minder-zwartrijders-in-de-trein/

Het enige dat daar staat, is dat er minder boetes voor zwartrijden zijn uitgeschreven. Nergens lees ik bewijs dat er daadwerkelijk minder zwartrijders zouden zijn. Gezien de vele klachten over de weinige controle, kan dat natuurlijk ook een belangrijke oorzaak voor minder boetes zijn. En als een zwartrijder geen boete krijgt, zal-ie ook minder snel agressief worden ...

Reputatie 5

Dat bij een volle trein de conducteur niet komt, valt bijna te garanderen. En niet alleen bij de NS maar ook bij bijvoorbeeld de Thalys. Je zult maar 40, 50, 60, 70, 80 euro of zelfs nog veel meer voor een plekje betalen om erachter te komen dat het resultaat hetzelfde was geweest als je je geld in eigen zak had gehouden.

@MoDe, het vrijgeven van de eerste klas gebeurt minimaal zo vaak als ik het meld. Want ik ben niet doof en zit/sta vrijwel dagelijks in de spits in drukke treinen.

Selectie aan de poort werkt zeker wel. Jouw perceptie is misschien dat er veel zwartrijders zijn, maar de NS weet wel beter. De investering is niet voor niets en dat blijkt ook uit een daling in agressie:

https://nieuws.ns.nl/minder-zwartrijders-in-de-trein/

Kijk eens naar 20 a 30 jaar geleden, toen kocht men onderweg nog treinkaartjes (tegen een iets duurder tarief) zodra de conducteur langskwam. Je kunt wel raden wat er gebeurde (of beter gezegd: niet-gebeurde) als de conducteur niet kwam. Als ik eens met een duur kaartje van de trein gebruikt maakte, zat ik op m’n tong te bijten vanwege de vele mede reizigers die mij en de rest v.d. brave burgers in feite op kosten joegen.

Reputatie 6

De ‘off-topic verhalen’ geven aan, dat ook in geval van grote drukte, een vorm van controle mogelijk is en ook uitgevoerd wordt.  En dat daar ook geen ingewikkelde toestanden en - zeker voor incidentele reizigers onbegrijpelijke regels en procedures - voor nodig zijn. En natuurlijk spreekt mentaliteit ook een rol.

Lang nog niet alle stations zijn voorzien van poortjes. En: mocht dat wel het geval wel zijn: de notoire zwart-, grijs- en’klasseoverschrijdendereiziger' laat zich door een poortje zeker niet tegenhouden. ‘Selectie aan de poort’ is onmogelijk, tenzij er bij elke poortje personeel aanwezig is die de elke passant controleert op correct gebruik van het poortje.

Controle onderweg blijft daarom zeker nodig.

Reputatie 7
Badge +3

<bug forum software>

 

gelukkig heeft de NS poortjes en is controle hier veel minder nodig. Zeker in de spits bij verstoringen waar de eerste klas vaak wordt vrijgegeven vanwege grote drukte.


Selectie aan de poort (letterlijk) is veel beter dan controle onderweg. Zwartrijders onderweg beboeten en/of uit de trein zetten wekt vaak agressie op.

 

Wordt de 1 klas structureel door de conducteur vrijgegeven, of gaan mensen met 2e klaskaartje bij wat zij drukte vinden zonder toestemming in de 1 klas zitten. Het vrijgeven schijnt heel weinig te gebeuren en zeker niet zo vaak als jij beweert.

Selectie aan de poort werkt niet, getuige de vele zwrt- en grijsreizigers. Daarbij zijn heel veel (kleinere) stations niet voorzien van poortjes. bij selectie aan de poort loont het dus om een station verder waar geen oortjes zijn in te stappen en kun je dus, want geen controle meer in de trein, altijd gratis reizen.


<bug forum software>

 

Leuk die offtopic verhalen over de bus in andere landen;) Gelukkig heeft de NS poortjes en is controle hier veel minder nodig. Zeker in de spits bij verstoringen waar de eerste klas vaak wordt vrijgegeven vanwege grote drukte. Afgelopen dinsdag nog kon de conducteur alleen nog zijn arm naar binnen steken om de deuren te vergrendelen. Daarna weer snel naar zijn cabine.


Selectie aan de poort (letterlijk) is veel beter dan controle onderweg. Zwartrijders onderweg beboeten en/of uit de trein zetten wekt vaak agressie op.

 

...


Reputatie 4

Ik heb hier voor de rest niet zo erg sterk een mening over, maar dat laatste is onzin. Als je wel eens in een bus in Griekenland hebt gezeten (of beter: gestaan of gehangen) dan weet je dat een stampvolle bus (/trein) ook compleet gecontroleerd kan worden 😉

 

Natuurlijk kan dat. 

 

In mei van dit jaar was ik (voor het werk) drie weken in de (werkelijk schitterende en zeer verrassende) hoofdstad van Oekraïne, Kiev. In de tram en bus koopt echt iedereen een kaartje bij de conducteur, die weliswaar een eigen zitplaats heeft maar meestal door de tram of bus loopt. 

Op zekere dag besloot ik een ritje met de trolleybus te maken. Bij de conductrice kocht m’n Oekraïnsche 'gastheer’ voor een heleboel grivna’s (maar omgerekend € 0,07 per kaartje) twee kaartjes. Langzaam maar zeker loopt de bus vol en op zeker moment wordt de bus bij een onderwijsinstelling bestormd: de gelede bus propvol en geen doorkomen meer aan. Ook niet voor de conducteur.

De conducteur gaat, om boven de menigte uit te komen, op zijn stoel staan en roept ‘Kaartjes?’. Er wordt geroepen, vingers gaan omhoog en de conducteur telt de vingers. Boven de hoofden wordt een stapel bankbiljetten doorgeven, die zo zijn weg vindt naar de conducteur, even later in tegenoverstelde richting gaan de kaartjes (met wisselgeld!) richting passagiers… ongelofelijk. 

Dit tafereel herhaalde zich een aantal malen. En ook heel opmerkelijk: passagiers die geen kaartje kopen worden aangesproken door medereizigers...


Ik ken dat, ook in andere landen gaat dat op deze manier met lokale bussen, daar is de chauffeur tevens conducteur. Met briefgeld tussen de vingers en een bakje met munten aan de voorruit. Niemand krijgt een kaartje, maar betaalt voor z'n rit.

Reputatie 7
Badge +3

Al meer dan een jaar geen controlle 😁 treinen zijn overvol en conducteur wil de drukte niet in. Dus ideaal om structureel gratis te reizen


En dat die jij dus ook, gratis reizen

Reputatie 5

Dat is ook mijn ervaring. Bij volle treinen komt de conducteur niet. 

Al meer dan een jaar geen controlle 😁 treinen zijn overvol en conducteur wil de drukte niet in. Dus ideaal om structureel gratis te reizen

Ik heb hier voor de rest niet zo erg sterk een mening over, maar dat laatste is onzin. Als je wel eens in een bus in Griekenland hebt gezeten (of beter: gestaan of gehangen) dan weet je dat een stampvolle bus (/trein) ook compleet gecontroleerd kan worden 😉

Ja alles kan. Ik had moeten zeggen: “het gebeurt bij de NS niet”. Het resultaat blijft hetzelfde: geen controle. We zijn hier niet in Griekenland overigens; dit forum gaat alleen over de NS.

Reputatie 6

Ik heb hier voor de rest niet zo erg sterk een mening over, maar dat laatste is onzin. Als je wel eens in een bus in Griekenland hebt gezeten (of beter: gestaan of gehangen) dan weet je dat een stampvolle bus (/trein) ook compleet gecontroleerd kan worden 😉

 

Natuurlijk kan dat. 

 

In mei van dit jaar was ik (voor het werk) drie weken in de (werkelijk schitterende en zeer verrassende) hoofdstad van Oekraïne, Kiev. In de tram en bus koopt echt iedereen een kaartje bij de conducteur, die weliswaar een eigen zitplaats heeft maar meestal door de tram of bus loopt. 

Op zekere dag besloot ik een ritje met de trolleybus te maken. Bij de conductrice kocht m’n Oekraïnsche 'gastheer’ voor een heleboel grivna’s (maar omgerekend € 0,07 per kaartje) twee kaartjes. Langzaam maar zeker loopt de bus vol en op zeker moment wordt de bus bij een onderwijsinstelling bestormd: de gelede bus propvol en geen doorkomen meer aan. Ook niet voor de conducteur.

De conducteur gaat, om boven de menigte uit te komen, op zijn stoel staan en roept ‘Kaartjes?’. Er wordt geroepen, vingers gaan omhoog en de conducteur telt de vingers. Boven de hoofden wordt een stapel bankbiljetten doorgeven, die zo zijn weg vindt naar de conducteur, even later in tegenoverstelde richting gaan de kaartjes (met wisselgeld!) richting passagiers… ongelofelijk. 

Dit tafereel herhaalde zich een aantal malen. En ook heel opmerkelijk: passagiers die geen kaartje kopen worden aangesproken door medereizigers...

Reputatie 7
Badge +4

NS verstrekt niet veel cijfers en gissen is vaak missen. Maar regelmatig en veel reizen geeft wel een indruk, al komt hiet ook perceptie bij kijken. ik zou de cijfers van het Ipsos wel eens willen zien.

Reputatie 3

Daar hebben we het weer: de bewering dat alle forenzen reiskostenvergoeding krijgen van de baas en de 1e klas in het weekend bevolkt wordt door ouderen.

Zou graag deze beweringen bewezen zien.

Weet niet of jij wel eens in de eerste klas zit in de spits maar het leeuwendeel heeft daar een business card, dat zie je wel bij de kaartcontroles. Iedereen die ik ken die eerste klas reist in de spits krijgt dit ook (deels) vergoed van de baas, die werken bij kantoren die hierover een contract met de NS hebben afgesloten. Hier gaan onderhandelingen aan vooraf zoals Bertus al zegt. Ik vraag mij dan ook af of de NS hier harde cijfers over bekend maakt. Ook weet ik dat bijv. NS-ers voor een appel en een ei hun onbeperkt reizen kaart kunnen upgraden naar eerste klas, óók geldig in de spits.

Ook weet ik niet of je wel eens in het weekend in de trein zit, maar dit is bepaald geen dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving, het zijn vooral jongeren/studenten en ouderen waarbij de laatste groep de eerste klas bezet houdt. Het soort reizigiers in de spits en in het weekend is totaal verschillend.

Als de NS hier harde cijfers over heeft zie ik die graag, maar als je vaak genoeg met de trein reist dan vallen bepaalde zaken ook gewoon wel op, daar hoef je geen wetenschappelijk onderzoek voor te verrichten.

Reputatie 7
Badge +3

Daar hebben we het weer: de bewering dat alle forenzen reiskostenvergoeding krijgen van de baas en de 1e klas in het weekend bevolkt wordt door ouderen.

Zou graag deze beweringen bewezen zien.

Reputatie 3

Ik heb hier voor de rest niet zo erg sterk een mening over, maar dat laatste is onzin. Als je wel eens in een bus in Griekenland hebt gezeten (of beter: gestaan of gehangen) dan weet je dat een stampvolle bus (/trein) ook compleet gecontroleerd kan worden 😉

Er zit een fout in het rekenvoorbeeld. Je gaat er vanuit dat de mensen die nu eersteklas reizen voortaan tweedeklas gaan reizen. Dat is incorrect, die zullen voortaan met de auto gaan waardoor de NS klanten kwijt raakt en uiteindelijk minder inkomsten heeft. En zelfs als deze reizigers wel tweede klas gaan reizen, het is niet alsof er magisch opeens extra reizigers bijkomen om die extra stoelen te vullen. Die stoelen worden gevuld met mensen die nu staan, maar die betalen toch al. Uiteindelijk verliest de NS geld.
Nee, daar ga ik niet vanuit. Ik ga ervan uit dat 70% bezetting van eerste klas meubilair, 100% wordt zodra je de eerste klas afschaft. Het maakt niet uit of dat voormalig eerste klassers, tweede klassers of nieuwe klanten zijn. Voor tweede klassers wordt reizen aantrekkelijker, voor eerste klassers niet. De NS moet alleen de afweging maken of meer reizigers tegen 2e klas tarief opwegen tegen minder reizigers tegen 1e klas tarief. Ergens ligt een omslagpunt welke afhankelijk is van vele factoren, o.a. de personeelskosten als belangrijke factor.


De eerste klas wordt verder maar zelden vrijgegeven en zeker niet bij de structureel te drukke treinen, hooguit bij calamiteiten.

Die ervaring heb ik niet. Afgelopen vrijdag was de laatste keer dat ik de eerste klas mocht gebruiken vanwege een drukke stoptrein vanaf Utrecht. Het was een calamiteit, maar die zijn er dagelijks 🙂 Dit is ook een reden waarom controle vaak ontbreekt; in een drukke trein kan het eenvoudigweg niet.
Reputatie 6

Het is een rekenvoorbeeld van Martin, niet van mij. ;-)

Er zijn nog steeds heel weinig actiekaartjes voor de eerste klas, afgezien van die vermaledijde gratis overlastkaartjes in de vorm van een gratis upgrade. De eerste klas wordt verder maar zelden vrijgegeven en zeker niet bij de structureel te drukke treinen, hooguit bij calamiteiten.
Eerste klas reizen door forenzen wordt vooral door de werkgever betaald.


En niemand weet of al die forenzen inderdaad ook allemaal 68 % meer betalen. Als via de werkgever een bussiness-card beschikbaar wordt gesteld, dan zal de werkgever een contract met NS hebben afgesloten. En, aan zo'n contract gaan onderhandelingen vooraf, waarin in een voor beide partijen een zo gunstig mogelijk resultaat zal worden bereikt.

Het kan dus best zijn dat een groep reguliere 1e klas reizigers maar 30 % méér betaald, en andere misschien 45 %. En juist omdat contractafspraken om begrijpelijke redenen niet worden gedeeld, is de stelling dat de vaste 1e klas reizigers voor 20 % bijdragen in de opbrengsten niet meer dan een bierviltjes berekening.

En om de berekening helemaal kloppend te krijgen, moeten de gratis upgrade's en actiekaartjes daar ook in betrokken worden...
Reputatie 7
Badge +4
Het personeelnen de poortjes zijn er al. Nu nog de taakopvatting van @Loes en @Slidestops en alles is zonder verdere kosten opgelost. Het levert bovendien op dat mensen de gok niet meer wagen. Het asopubliek veroorzaakt geen overlast meer en de mensen die het probeerden kopen een kaartje. Nu nog wat beleidsbepalende medewerkers bij NS die wakker worden en een andere instructie geven.

De tamtam op de sociale media doet de rest.
Reputatie 3
Het is een rekenvoorbeeld van Martin, niet van mij. ;-)

Er zijn nog steeds heel weinig actiekaartjes voor de eerste klas, afgezien van die vermaledijde gratis overlastkaartjes in de vorm van een gratis upgrade. De eerste klas wordt verder maar zelden vrijgegeven en zeker niet bij de structureel te drukke treinen, hooguit bij calamiteiten.


Eerste klas reizen door forenzen wordt vooral door de werkgever betaald. In het weekend zitten er vooral ouderen in de eerste klas die tegen gereduceerd tarief reizen of mensen met actiekaartjes. Bovendien is eerste klas reizen voor forenzen nogal conjunctuurgevoelig. Zodra er een crisis aankomt en er bezuinigd moet worden vergoeden veel werkgevers enkel nog tweedeklas ritjes en stroomt de eerste klas weer leeg.

Als u denkt dat controle niet meer nodig is nu de poortjes er zijn, is het u kennelijk ontgaan hoezeer het juist voor de zwak betalende categorie niet werkt om ze tegen te houden.

De poortjes werken niet goed omdat de controle in de trein nogal vaak ontbreekt. De combinatie poortjes en goede controle is nodig voor een goed resultaat


Meer poortjes = minder controle, zo simpel is het. De NS kan niet overal poortjes plaatsen én nog eens meer gaan controleren. Dat is dubbelop en zou te veel kosten waardoor het treinreizen te duur zou worden.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een rekenvoorbeeld van Martin, niet van mij. ;-)

Er zijn nog steeds heel weinig actiekaartjes voor de eerste klas, afgezien van die vermaledijde gratis overlastkaartjes in de vorm van een gratis upgrade. De eerste klas wordt verder maar zelden vrijgegeven en zeker niet bij de structureel te drukke treinen, hooguit bij calamiteiten.

Hoe meer poortjes er komen, hoe minder er gecontroleerd hoeft te worden.

Als u denkt dat controle niet meer nodig is nu de poortjes er zijn, is het u kennelijk ontgaan hoezeer het juist voor de zwak betalende categorie niet werkt om ze tegen te houden.

De poortjes werken niet goed omdat de controle in de trein nogal vaak ontbreekt. De combinatie poortjes en goede controle is nodig voor een goed resultaat

Mensen kunnen kletsen wat ze willen, maar NS is er heel helder in. De eerste klas wordt niet afgeschaft.

Meer controle is hard nodig, juist om opgekropte agressie tegen te gaan.
Hoe meer poortjes er komen, hoe minder er gecontroleerd hoeft te worden. Maar de roep om controle in de eerste klas wordt alleen maar groter. Op dit forum zie je ook dat de eerste klas aan kwaliteit inboet; acties-kaartjes, opheffen eerste klas bij drukte etc. Ik denk dat er een moment komt dat de NS besluit dat het welletjes is. Die 12.5% passagiers bij 20% v.d. inkomsten ruil je in tegen 18% passagiers (de coupes helemaal vol i.p.v. 70% vol) bij 18% v.d. inkomsten. De 2% minder inkomsten compenseer je met minder personeel want controle is niet meer nodig.

Natuurlijk is dit rekenvoorbeeld op een bierviltje veel te kort door de bocht. Reken er maar op dat de NS statistiek gebruikt om te zien waar het omslagpunt ligt.


Er zit een fout in het rekenvoorbeeld. Je gaat er vanuit dat de mensen die nu eersteklas reizen voortaan tweedeklas gaan reizen. Dat is incorrect, die zullen voortaan met de auto gaan waardoor de NS klanten kwijt raakt en uiteindelijk minder inkomsten heeft. En zelfs als deze reizigers wel tweede klas gaan reizen, het is niet alsof er magisch opeens extra reizigers bijkomen om die extra stoelen te vullen. Die stoelen worden gevuld met mensen die nu staan, maar die betalen toch al. Uiteindelijk verliest de NS geld.
Mensen kunnen kletsen wat ze willen, maar NS is er heel helder in. De eerste klas wordt niet afgeschaft.

Meer controle is hard nodig, juist om opgekropte agressie tegen te gaan.

Hoe meer poortjes er komen, hoe minder er gecontroleerd hoeft te worden. Maar de roep om controle in de eerste klas wordt alleen maar groter. Op dit forum zie je ook dat de eerste klas aan kwaliteit inboet; acties-kaartjes, opheffen eerste klas bij drukte etc. Ik denk dat er een moment komt dat de NS besluit dat het welletjes is. Die 12.5% passagiers bij 20% v.d. inkomsten ruil je in tegen 18% passagiers (de coupes helemaal vol i.p.v. 70% vol) bij 18% v.d. inkomsten. De 2% minder inkomsten compenseer je met minder personeel want controle is niet meer nodig.

Natuurlijk is dit rekenvoorbeeld op een bierviltje veel te kort door de bocht. Reken er maar op dat de NS statistiek gebruikt om te zien waar het omslagpunt ligt.

Reageer