Vind je controle ook onnodig?

  • 5 oktober 2019
  • 89 reacties
  • 3036 Bekeken

Dagelijks reis ik met de trein, en doe ik een checkin/checkout. Ik ga zitten, zet mijn headphone op en luister naar een podcast. 2x per dag vraagt een conducteur om mijn vervoerbewijs en altijd is het resultaat positief.

Ik voel me altijd gestoord, en erger me aan de controle.

Bijna 2020, kan dit niet anders zonder fysieke controle? Ideeen?

89 reacties

Reputatie 7
Badge +3
2 keer per dag controle? Waar is dat?
Ik kwam nooit verder 2 per maand gemiddeld of minder, in heel 2018 was dat 19 keer en in de eerste 6 maanden van dit jaar 11 keer..

Het staat op deze community juist vol met klachten dat er nooit, of in ieder geval veel te weinig wordt gecontroleerd.
Badge
@Martin7182 Jij denkt dat de poortjes de echte zwartrijders tegen houden? Keep on dreaming.
@Momo

Nu begrijp ik waarom er vroeger van die zakdoekjes leggers in de trein actief waren 🤔.

Zonder gekheid, maar ik blijf controle belangrijk vinden. Vandaag een reiziger zelfs heen en terug op haar reis gecontroleerd. Kun je nagaan, met dank aan een e-ticket en mijn eigen stempeltang, terug van weggeweest 😁
Reputatie 7
Badge +4
Neem vooral geen bankblijetten aan, beroer geen deurkrukken, en toetsenborden zijn ook een bron van bacteriën. Gelukkig heeft elk lichaam een afweersysteem.

Neem niet te krampachtig voorzorgsmaatregelen in dit zeer schone en ontwikkelde land, en je wordt dat aangaande met gemak opa.

Om de conducteur neer te zetten als ziekteverspreider, vind ik echt te ver gaan. Als parasieten de ziekte in hebben als ze door hem worden gepakt, is dat heel wat anders. Die ziekte kan me niet genoeg verspreid worden. ;-)


Het toilet in de trein is, gezien het gebruikersgedrag, wel iets om wat voorzichtig mee te zijn. Verder onderschrijf ik de opmerking van Pieter-Jan.
Reputatie 7
Badge +4
Technisch is van alles te verzinnen. Het kan alleen niet betaald worden als de eerste klas, die een vijfde van de inkomsten levert, ook nog eens afgeschaft wordt. Wat denkt u wat er met uw tarief in de tweede klas dan zal gebeuren? Rendabel is wel een foto van iedereen die de poortjes zonder inchecken passeert, maar onderschat de privacywetgeving - met als belangrijk effect geen controle op crimineel gedrag - niet.

Gewoon intensief controleren en handhaven in de trein. Het personeel is er al en kost niets meer.

Je moet de rendabele eerste klas niet afschaffen, maar de onrendabele 'gastheren' weer tot controleurs maken.

Daarbij zeg ik wel nadrukkelijk: de vele goede conducteurs met een rechte rug en ethisch besef, doen het prima.

Kost bijna niks extra en,dan zijn het pas echte gastheren, want ze houden de ongenode gasten buiten de deur. Voor deze categorie is de Portemonnee de enige god, dan wel de enige allah.

En om op de vraag te variëren: Ik vind controle meer dan nodig. De agressieparasieten kunnen het huidige nagenoeg ontbreken van controle niet aan.
@eriksl

Kan je bij mij lang wachten.... 😏 mijn piep staat uit, werd er horendol van.
Reputatie 7
Badge
Het is nog erger, de praktijk leert ons dat de Zwartrijder echt moet lachen om die poortjes. Die houden echt geen Zwartrijder tegen, helaas.

In de praktijk houden de poortjes alleen mensen tegen welke het systeem niet snappen, bv toeristen, brave reizigers welke haast nooit reizen en senioren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb de indruk dat dit topic ook is gemuteerd.😇
Reputatie 7
Badge
En al die reizigers zonder mobiel, lege mobiel of buitenlandse mobiel welke uit staat of geen ontvangst heeft ?
Het lijkt me sterk overtrokken om geen controle meer te houden, alleen omdat jij in je muziek beluisteren zo'n 15 tot 20 seconde gestoord wordt.
Waar wordt je nou elke rit gecontroleerd ? ?
Reputatie 2
Idd mag heel meer controle 2x vandaag en 850km spoor gehad vandaag.
Soms ook heel weekend geen controle en zie dan soms 2 á 3 uren ook geen hc langs komen.
Reputatie 7
Badge
Ik vind dat er juist wel meer gecontroleerd mag worden hoor.
Badge +3

Dat uitwisselen van die vieze OV-chipkaarten de hele tijd is nou ook niet alles.

Ehh? De mijne is brandschoon, zit in een plastic hoesje (gratis bij NS servicebalie) tegen slijtage en is daar nog nooit uit gehaald door wie dan ook. Waar gaat dit dus over? 🤣
Reputatie 6

Het is een rekenvoorbeeld van Martin, niet van mij. ;-)

Er zijn nog steeds heel weinig actiekaartjes voor de eerste klas, afgezien van die vermaledijde gratis overlastkaartjes in de vorm van een gratis upgrade. De eerste klas wordt verder maar zelden vrijgegeven en zeker niet bij de structureel te drukke treinen, hooguit bij calamiteiten.
Eerste klas reizen door forenzen wordt vooral door de werkgever betaald.


En niemand weet of al die forenzen inderdaad ook allemaal 68 % meer betalen. Als via de werkgever een bussiness-card beschikbaar wordt gesteld, dan zal de werkgever een contract met NS hebben afgesloten. En, aan zo'n contract gaan onderhandelingen vooraf, waarin in een voor beide partijen een zo gunstig mogelijk resultaat zal worden bereikt.

Het kan dus best zijn dat een groep reguliere 1e klas reizigers maar 30 % méér betaald, en andere misschien 45 %. En juist omdat contractafspraken om begrijpelijke redenen niet worden gedeeld, is de stelling dat de vaste 1e klas reizigers voor 20 % bijdragen in de opbrengsten niet meer dan een bierviltjes berekening.

En om de berekening helemaal kloppend te krijgen, moeten de gratis upgrade's en actiekaartjes daar ook in betrokken worden...
Reputatie 3

Daar hebben we het weer: de bewering dat alle forenzen reiskostenvergoeding krijgen van de baas en de 1e klas in het weekend bevolkt wordt door ouderen.

Zou graag deze beweringen bewezen zien.

Weet niet of jij wel eens in de eerste klas zit in de spits maar het leeuwendeel heeft daar een business card, dat zie je wel bij de kaartcontroles. Iedereen die ik ken die eerste klas reist in de spits krijgt dit ook (deels) vergoed van de baas, die werken bij kantoren die hierover een contract met de NS hebben afgesloten. Hier gaan onderhandelingen aan vooraf zoals Bertus al zegt. Ik vraag mij dan ook af of de NS hier harde cijfers over bekend maakt. Ook weet ik dat bijv. NS-ers voor een appel en een ei hun onbeperkt reizen kaart kunnen upgraden naar eerste klas, óók geldig in de spits.

Ook weet ik niet of je wel eens in het weekend in de trein zit, maar dit is bepaald geen dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving, het zijn vooral jongeren/studenten en ouderen waarbij de laatste groep de eerste klas bezet houdt. Het soort reizigiers in de spits en in het weekend is totaal verschillend.

Als de NS hier harde cijfers over heeft zie ik die graag, maar als je vaak genoeg met de trein reist dan vallen bepaalde zaken ook gewoon wel op, daar hoef je geen wetenschappelijk onderzoek voor te verrichten.

Reputatie 7
Badge
maar de onrendabele gastheren weer tot controleur maken.

Juist @Thom !
Reputatie 5
Mijn persoonlijke ervaring is dat controle grofweg eens in de 250-300 kilometer plaatsvindt. Wat mij betreft lang niet genoeg om storend te zijn. Zit ik met oortjes in muziek te luisteren, dan is het juist de uitgebreide omroep voor ieder station die me stoort. Dat we over enkele minuten zonder vertraging aankomen op Amersfoort, dat je over 3 minuten naar links kan overstappen, over 5 minuten naar rechts, over 11 minuten naar onder en 2 minuten geleden naar huis.....okay, fair, kan handig zijn, maar dan gaan ze dingen herhalen en "nuttige informatie" er achteraan plakken en voor je het weet zit je op een treinreis van een uur bijna 10 minuten met je muziek op pauze door dat langdradige verhaal van ze.
@Martin7182 Jij denkt dat de poortjes de echte zwartrijders tegen houden? Keep on dreaming.
Dat niet, maar het helpt wel. Vergelijk het met je deurslot thuis; daar lacht de gemiddelde inbreker ook om.
Badge +3
Haha, ik pak ook altijd mijn kaart (in geel hoesje) en toon die zodat de HC hem kan scannen zonder enig contact tussen mij, de HC en mijn kaart.

Bij OV-fiets laat ik gewoon mijn portemonnee scannen, met meerdere kaarten er in waarvan er vast wel eentje geaccepteerd wordt. Piep! 😆

No problem, en voor de rest spijkers op laag water dus, want (trap)leuningen e.d. zijn vele malen smeriger. Laatst nog iemand die netjes zijn hand voor zijn mond hield tijdens het niezen, en vervolgens op het knopje van een lift drukte... Jakkie bah zeg!
Reputatie 7
Badge
i.p.v. een eeuwen-oud kaartcontrole proces die in 1825 ook werd gehanteerd.

Toch niet helemaal goed opgelet @IrenePaulo bij de geschiedenisles, de eerste trein in Nederland reed in 1839 😀
Reputatie 7
Badge +3
Dit topic is inderdaad wel aardig ontspoord.

Zelf vind ik het mbt kaartcontrole een non-issue, simpelweg omdat de hele enkele keer dat je nog wordt gecontroleerd in het niet valt bij alle andere situaties waarin je wordt blootgesteld aan mogelijke ziektekiemen, of het nu in de trein is, of op werk, in de supermarkt, thuis of bij familie/vrienden. De laatste 2 keer dat ik een flinke verkoudheid heb opgelopen was tijdens de kerst bij mijn moeder. Zij begon toen net verkouden te worden en 2 later was ik het ook, ik heb haar hartelijk bedankt voor het kerstcadeau, maar wel gezegd dat ik die het volgende jaar niet meer hoefde 🤣.

En als je denkt dat die enkele keer per maand controle al te veel is, denk eens aan de arme HC's die per dag honderden of duizenden OV-chipkaarten in hun handen krijgen. Hoe ziek moeten die wel niet worden? Gezondheid @Loes. Zakdoekje erbij? 🤧

Maar om terug te komen op het goede spoor en de vraag "Vind je controle ook onnodig?", nee ik vind controle niet onnodig.
Reputatie 7
Badge
Iedereen smeekt om meer controle.
De afgelopen 10 treinreizen precies 1x gecontroleerd door S&V, 0x door een conducteur.

Er moet juist veel, veel meer gecontroleerd worden ipv die suffe serviceronde !
Reputatie 7
Badge +3
Technisch zou het heel goed mogelijk zijn om een systeem te maken waarbij je op afstand met je smartphone autenticeert.
Waarbij reizen per trein voor mensen zonder smartphone niet meer mogelijk is......

Controle is gezien het aantal zwart- en grijsreizigers gewoon nodig. Om een systeem voor controle op afstand te ontwikkelen voor 1 persoon, waarbij voor een grotere groep het treinvervoer niet meer mogelijk is, gaat mij een beetje. Immers niet iedereen heeft een smartphone of gebruikt deze alleen om te bellen. Wat doe je met een 4 jarige met kidsvrij? Een eigen smartphone geven?
Reputatie 7
Badge
Ik heb helaas geen plastic hoesje om mijn chipkaart heen. Dus die van mij word wel vies en als ik niet oppas dan beschadigd hij ook nog eens. 😮
En al die reizigers zonder mobiel, lege mobiel of buitenlandse mobiel welke uit staat of geen ontvangst heeft ?
Het lijkt me sterk overtrokken om geen controle meer te houden, alleen omdat jij in je muziek beluisteren zo'n 15 tot 20 seconde gestoord wordt.
Waar wordt je nou elke rit gecontroleerd ? ?

Als je geen mobiel hebt, dan koop je een ‘NS Hub Scan’ bij een van de NS Servicepunten. Me dunno, iets voor de ontwikkelaars om over na te denken. Ik ben benieuwd of er animo voor, i.p.v. een eeuwen-oud kaartcontrole proces die in 1825 ook werd gehanteerd. Leuk om over na te denken en het kaartcontroleproces te vernieuwen anno 2020.
Reputatie 7
Badge +4
Het zijn de laatste cijfers die NS verstrektenen die waren 12,5 procent van de passagiers en 20 procent van de inkomsten. Het is plausibel want het tarief is 68 procent hoger, de eersteklasreizigers leggen grotere afstanden af, zeer gunstige studentenabonnementen zijn er niet en nagenoeg alle goedkope actiekaartje zijn tweede klas. Het nieuwe eersteklaspubliek bestaati uit vooral forenzen die willen zitten en dat helpt, de spits brengt het geld op. Deze indicatoren zijn voldoende om aan te geven dat het niet minder is geworden.

Het zou een ramp zijn voor de reizigers als ze veel meer zouden moeten ophoesten, het geld moet ergens vandaan komen. Het is vaak ingegeven door de wens te kunnen zitten, maar echt veel extra plaatsen levert het niet op en bovendien is de spits in de eerste klas veel drukker geworden. Ook in het weekend, de tijd dat ik alleen of nagenoeg alleen in de eerste klas naar het Noorden ging is al lang voorbij.

Mensen kunnen kletsen wat ze willen, maar NS is er heel helder in. De eerste klas wordt niet afgeschaft. Consumenten hebben niet allemaal dezelfde wensen en de dure eerste klas drukt de prijs van de tweede, Er is steeds meer vraag naar de eerste klas, ondanks de prijs, dat is helder, Het aantal hoogopgeleiden neemt toe en die waarderen de rust en het comfort, zeker op de langere afstanden. Opleiding en inkomen gaat vaak samen en voor deze groep is het een mooie optie. Dat geldt ook voor wat meer bemiddelde bejaarden. Het negentiende eeuwse maatschappijbeeld is al lang achterhaald voor de meeste reizigers.

Ik vind echt dat een zitplaats voor iedereen de norm moet zijn, in de tweede en in de eerste klas.

Meer controle is hard nodig, juist om opgekropte agressie tegen te gaan. Structureel minder volle treinen en meer controle lost heel veel onnodige problemen op, zeker dus de ingehouden agressie. Die is minder manifest maar op brede schaal aanwezig.

Controle veroorzaakt geen problemen, maar lost ze op.

Reageer