beantwoord

VIRM, tunnels en gehoorschade

Geen idee of ik dit hier kwijt kan/mag en of dit serieus genomen wordt...

Gisteren zat ik in een VIRM-treinstel van het Zuiden uit naar het Noorden. Los van het feit dat dat ding na Eindhoven een enorme wiebelkick had (is het zo duur die krengen te onderhouden of is het bouwsel gewoon wiebelig?), werd de luchtdruk in mijn oren - in de tunnel van Best - dermate op de proef gesteld, dat ik nu dus een enorme brom in mijn rechteroor heb.

Ja, ik hoor u al denken: "Meneer, u stelt zich aan'.

Echter, ik adviseer je om ook eens met een brom in je oor te lopen, dan weet je hoe het voelt.
Het gevolg is dat ik nu dus aan één kant dus niet alleen een brom hoor, maar als iemand aan de brommende kant in mijn oor tettert, komt dat of heel schel binnen of vervormd.

Wat heeft NS gedaan om de luchtdruk in de treinen - zodra die een tunnel in rijdt - een beetje dusdanig te houden dat niet je complete gehoor op de proef gesteld wordt?
icon

Beste antwoord door Tamzin 10 januari 2019, 09:23

Ik heb jarenlang dagelijks door deze tunnel naar mijn werk gereisd maar deze klacht is toch echt nieuw voor me. Ik heb ook nog nooit iemand anders hierover horen klagen.

VIRM zijn inderdaad wiebelbakken (ik heb het sowieso altijd onprettige treinen gevonden zeker met de oude stoelen) maar dat zit in een het ontwerp. Een dubbeldekker met ook nog eens en keer een versmald onderstuk heeft een heel hoog liggend zwaartepunt.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ik heb jarenlang dagelijks door deze tunnel naar mijn werk gereisd maar deze klacht is toch echt nieuw voor me. Ik heb ook nog nooit iemand anders hierover horen klagen.

VIRM zijn inderdaad wiebelbakken (ik heb het sowieso altijd onprettige treinen gevonden zeker met de oude stoelen) maar dat zit in een het ontwerp. Een dubbeldekker met ook nog eens en keer een versmald onderstuk heeft een heel hoog liggend zwaartepunt.
Dit lijkt op tinnitus, gehoorschade, alhoewel ik verre van een arts ben, heb ik er zelf wel mee te maken gehad. Door gehoorbescherming te dragen, is het bij mij gelukkig van tijdelijke aard geweest. Het is een samenloop van omstandigheden waarbij bv door een tunnel gaan dit kan trigeren.
Reputatie 3
Tamzin schreef:

En daar gaan we weer. Volgens mij was de vraag of er voor de verandering eens een keer niet met dit eeuwenoude argument kan worden begonnen. Een probleem is een probleem.
Ook al is het een eeuwenoud argument, dat hoeft niet te betekenen dat het minder waar is. Ook voor mij is dit een eerste keer dat ik een klacht als dit lees. Ja, door een tunnel heen rijden zorgt voor een drukverschil wat door reizigers in verschillende mate gemerkt zal worden, maar dat het zo significant zou zijn dat het schade oplevert ben ik nog nooit eerder tegengekomen.

Op het moment dat een situatie zich nog niet eerder heeft voorgedaan lijkt het mij niet meer dan redelijk dat de oorzaak hiervoor geen algemeen probleem is, maar meer een zeer specifieke combinatie van factoren. @Chrisdb Ik vind het erg naar om te lezen dat je door deze tunnel een brom in je oren hebt, en ik wil ook zeker niet beweren dat je je aanstelt, maar ook gezien de input van Loes denk ik dat dit eerder iets persoonlijks is dan een algemeen probleem.

Chrisdb schreef:

Wat heeft NS gedaan om de luchtdruk in de treinen - zodra die een tunnel in rijdt - een beetje dusdanig te houden dat niet je complete gehoor op de proef gesteld wordt?

Wat betreft deze vraag, de exacte maatregelen die genomen zijn durf ik niet te zeggen, maar je kunt er van uit gaat dat hier bepaalde normen voor gelden waaraan onze treinen voldoen.
Reputatie 3
Ik denk ook niet dat jullie bekend zullen zijn met problemen met de opladers in de DDZ, maar toch zijn ze er wel. Als ik mijn tablet of smartphone op probeer te laden in een DDZ reageren de aanraakgevoelige oppervlakken van deze apparaten niet meer. Bij de laptop is dit te omzeilen door een muis in te pluggen maar op een smartphone is het niet mogelijk dit te doen tenzij je de juiste kabel op zak hebt. Een telefoon opladen kan dus alleen via de USB-poort van een laptop die aan de lader hangt, mits je de telefoon nodig hebt. Het zijn zeer doorsnee apparaten, beide minder dan een half jaar oud.

Dat het geen bekend probleem is wil dus niet zeggen dat het geen probleem is. Want als het zou blijken dat de laders in de DDZ schadelijk zijn voor elektronische apparaten kun je er natuurlijk wel van uit gaan dat daar heisa over gemaakt zou gaan worden.
Toen op de Hanzelijn de Drontermeertunnel in gebruik werd genomen (Lelystad - Zwolle), is daar wel een probleem geweest wat betreft de drukverschillen. Hier is adequaat op gehandeld en nu is het net als de andere tunnels veilig te noemen.
Waar ik in de tunnel Best wel last van heb gehad, als er 2 intercities op volle snelheid naast elkaar door de tunnel heen rijden. Dat geeft een ander drukgevoel, maar het is zeer persoonlijk of men er wel of geen last van heeft. Er zijn dagen dat ik er ook meer last van heb, maar deze tunnel bestaat al zolang, net als de VIRM, dat als er een duidelijk probleem zou zijn, dit al veel eerder naar voren zou zijn gekomen.
Kauwgom kauwen tegen het drukverschil blijkt ook te helpen, lees ik als tips.
Reputatie 7
Chrisdb schreef:

Ik heb een tip voor je. Reis nooit met het vliegtuig dan. Als je dit al niet eens kan handelen. 😑
Badge
Het wiebelen van de treinen komt momenteel vooral doordat de spoorligging op veel trajecten niet goed is, daarnaast hebben de dubbeldekkers natuurlijk een hoger zwaartepunt dan enkeldeks treinen en zijn daardoor gevoeliger voor een slechte spoorligging. Treinen die vooral erg last hebben van slechte spoorligging zijn de DDZ treinen, dit doordat de demping van het onderstel anders is dan bij de Virm.

@Tamzin , Dat de onderzijde naar binnen loopt bij de Virm heeft geen effect op het wiebelen, de draaistellen die op het spoor lopen hebben namelijk allemaal dezelfde breedte bij de verschillende treinen van de NS. De draaistellen hebben dezelfde breedte en dus dezelfde stabiliteit, wat wel verschilt is de opbouw van draaistellen en demping/vering van verschillende treinen.
Reputatie 5
Badge
De huidige treinen van de NS zijn niet drukdicht. Dit houdt in dat de luchtdruk in de trein kan veranderen vergeleken met daarbuiten. Normaal gesproken kan dit geen kwaad, omdat de luchtdruk op een acceptabel niveau ligt. Maar dat kan inderdaad in sommige gevallen zorgen voor tinnitus.

Misschien dat je momenteel een beetje verkouden bent waardoor je wat sneller last van je oren hebt, maar ik denk dat het wel heel snel over zal gaan.

Ik kan je wel garanderen dat de nieuwste intercity's van de NS (ICNG) wel drukdicht zijn, waardoor je veel minder last zal hebben van je oren als je door een tunnel gaat.

Ik ben zelf geen arts, dus als je zekerheid wil over de toestand van je oren kan je beter een afspraak maken met de huisarts.
Reputatie 7
Aar schreef:

De huidige treinen van de NS zijn niet drukdicht. Dit houdt in dat de luchtdruk in de trein kan veranderen vergeleken met daarbuiten. Normaal gesproken kan dit geen kwaad, omdat de luchtdruk op een acceptabel niveau ligt. Maar dat kan inderdaad in sommige gevallen zorgen voor tinnitus.

Een trein gaat (bijv) niet 10 km de lucht in ofzo. Dus ik begrijp TS niet zo goed...en waarom hij nou vind dat binnen in de trein de luchtdruk geregeld moet worden? 😑
Reputatie 5
Badge
De snelheid speelt ook een rol. Nu rijden de treinen met een snelheid van maximaal 160 kilometer per uur over het spoor, en op de HSL heb je al een hele hoop tunnels.

Hierdoor kan ik me indenken dat het voor sommige mensen hinderlijk is. Vooral als je in een Thalys zit die met 300 km/h door de Groene Hart tunnel raast.

Gelukkig zijn die drukdicht.

Reageer