beantwoord

Vlak voor eindhalte met fiets trein uitgezet

Van de week maakte ik een reis met de trein van Nijmegen naar Utrecht die begon om 15:28, ik nam de fiets mee.

Deze fiets is niet bijzonder groot, en het stuur kan volledig omgedraaid worden, maar officieel is het geen vouwfiets. Ik kan deze heel compact stallen op het balkon (van de fietscoupe) op het loze stukje ruimte langs de trap naar boven van een dubbeldekker.

Om 16:12 kwamen we in Drie-bergen Zeist aan, en toevallig kwam net de conductrice langs. Die begon meteen heel kwaad tegen mij te roepen dat ik er uit moest met die fiets, want het was ondertussen spits geworden (ik had me vergist en dacht dat de spits pas om 16:30 begon, mijn fout).

Ik zie dat ik er de volgende halte uit moest, en aangezien er niet bijzonder veel meer mensen instapte in Drie-bergen Zeist dan er uitstapte, veranderde er niets aan de situatie in de trein. Ik zei ook dat ik gewoon naast de fiets wilde gaan staan (dus zelfs een zitplaats opgaf), maar mevrouw was onverbiddelijk: ik MOEST eruit, want het was spits.

En daar sta je dan opeens, midden in een bouwput, bijna 2:30 te wachten op de volgende trein waarin je wel weer mee mag.

Extra zuur dat er een buggy in de fietscoupe stond en nog wat koffers, die veel meer ruimte innamen, maar dat mocht dan weer wel.

Ik snap dat mevrouw technisch in haar recht stond, maar is dit niet erg incoulant?
icon

Beste antwoord door Slidestops 8 juni 2019, 14:40

Er kán worden bekeurd voor de fiets in de spits an sich. Maar dit zal niet snel gebeuren. Het zal vaker voorkomen dat iemand er niet direct uit wil. (Niet opvolgen aanwijzing). Beide boetes zijn overigens 95€ + 9€ administratiekosten.

De normale gang van zaken is dat de reiziger voor aanvang spits de trein verlaat met de fiets. Als dit niet gebeurt, zal je gevraagd worden de trein te verlaten. Hier kun je ook een aanwijzing voor krijgen (art 73 wpv 2000, aanwijzing is op basis van art 72). Als er dan geen gehoor aan gegeven wordt kan je worden geverbaliseerd.

(Stukje theorie: Geef je dan nog geen gehoor, dan kun je in het uiterste geval zelfs aangehouden worden.)

De regel is ontstaan door drukte in de spits. Dit heeft te maken met vluchtwegen, zitplaatsen en eventuele schade.

Je koopt overigens ook een "fietskaart dal". Wat betekent dat je na 16.00 dus ook niet over een geldig vervoersbewijs voor je fiets beschikt. Het dalurenkaartje is in de spits immers niet geldig.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Tsja, regels zijn regels en coulance moet je krijgen en heb je geen recht op. Op het fietskaartje staan de tijden ook nogmaals gepubliceerd. Ik begrijp dat het vervelend is, maar waar trek je de grens. Mag iemand uit coulance tot 16.05 nog in de trein zitten, tot 16.15 of nog langer? Ik denk dat het voor de duidelijkheid beter is dat er vaste regels zijn, die worden gehandhaafd, dan dat er uitzonderingen worden gemaakt. Misschien een beetje zwart wit, maar anders wordt het grijze gebied zo groot 😉
Ik snap dat de regels de regels zijn en dat ik geen recht op coulance heb, maar als je echt de volgende halte er uit moet (en niet nog heel Nederland door moet) en de fiets heel compact gestalt staat en duidelijk niemand in de weg staat en het ook niet bijzonder druk is, dan heb ik toch mijn twijfels.

De regel is er voor een reden (overlast bij drukte te beperken), niet voor de regel zelf, lijkt mij dan tenminste.

Wat is eigenlijk de officiële reactie op deze overtreding? Is dat inderdaad uit de trein gezet worden, of staat er ook een boete op? Ik kan dit nergens vinden.

En misschien kunnen de regels ook iets "eerlijker", in de zin dat er dan tijdens de spits ook geen (grote) koffers mogen staan op dat zelfde stukje loze ruimte?
Badge +3
Als je van Driebergen-Zeist naar Utrecht moest dan zou je ook nog een bus kunnen nemen. Maar ja, daar mogen fietsen sowieso niet mee (en koffers en kinderwagens wel) dus zelfde.

Aangepast omdat ik mijn leesbril niet op had, dank @mrfreeze

Nu is Utrecht wel wat aangenamer dan de bouwput, maar als je was gaan fietsen ben je daar ook in ca. drie kwartier (13 km).

Probleem is natuurlijk dat als een HC een oogje toeknijpt (och, die ene halte verder...) anderen dat kunnen opvatten als precedent, en ook fietsen mee de spits in gaan nemen.
Reputatie 7
Badge +3
Maar als je zoals gezegd nog heel Nederland door moest had je in Utrecht toch precies hetzelfde probleem gehad (als je dacht dat de spits vanaf 16:30 was)? 🤔

Ik snap dat de regels de regels zijn en dat ik geen recht op coulance heb, maar als je echt de volgende halte er uit moet (en niet nog heel Nederland door moet) en de fiets heel compact gestalt staat en duidelijk niemand in de weg staat en het ook niet bijzonder druk is, dan heb ik toch mijn twijfels.

🙂
Reputatie 7
Er kán worden bekeurd voor de fiets in de spits an sich. Maar dit zal niet snel gebeuren. Het zal vaker voorkomen dat iemand er niet direct uit wil. (Niet opvolgen aanwijzing). Beide boetes zijn overigens 95€ + 9€ administratiekosten.

De normale gang van zaken is dat de reiziger voor aanvang spits de trein verlaat met de fiets. Als dit niet gebeurt, zal je gevraagd worden de trein te verlaten. Hier kun je ook een aanwijzing voor krijgen (art 73 wpv 2000, aanwijzing is op basis van art 72). Als er dan geen gehoor aan gegeven wordt kan je worden geverbaliseerd.

(Stukje theorie: Geef je dan nog geen gehoor, dan kun je in het uiterste geval zelfs aangehouden worden.)

De regel is ontstaan door drukte in de spits. Dit heeft te maken met vluchtwegen, zitplaatsen en eventuele schade.

Je koopt overigens ook een "fietskaart dal". Wat betekent dat je na 16.00 dus ook niet over een geldig vervoersbewijs voor je fiets beschikt. Het dalurenkaartje is in de spits immers niet geldig.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt niet gewoon de trein nemen en rekenen op een voorschot van de genade. Per saldo doet u dan gewoon waar u zin in heeft, en dat is nu net het probleem bij het gedrag van veel mensen in de trein. Vervolgens moppert u op een conductrice die gewoon haar werk doet en u doet verontwaardigd over een buggy om 'aan te tonen' hoe onrechtvaardig u wel niet behandeld bent. Het is al zeer coulant dat u tot Driebergen mocht blijven reizen met uw fiets.

Het probleem was niet dat de conductrice kwaad moest reageren of dat er een buggy stond, het probleem was dat u na vier uur met de fiets in de trein zat.

U heeft geen boete gehad, ondanks dat er kennelijk ook nog aanleiding was voor de conductrice om stevig te reageren, dus er is al een behoorlijke coulance toegepast. Geen boete en toch na vieren in de trein zitten. Zie de mogelijkheden die Slidestops aangegeven heeft.

U kunt zich ook gewoon aan de regels/wetgeving houden, zonder achteraf met dit soort doorzichtige, op het eigenbelang gerichte en verontwaardigde opmerkingen te komen. Ze raken kant noch wal. U vormt zelf het probleem als u met deze grondhouding tijdens de spits met de fiets in de trein zit.

Ik doe wat ik wil, als een conductrice er iets van zegt is dat kennelijk ongepast, ik doe of ik oneerlijk behandeld word door te verwijzen naar een buggy van een peuter, ik beklaag me over het leed dat me overkomt als ik uit de trein gezet word, ik bepaal zelf wel hoe de regels worden toegepast om toch verder te kunnen reizen en ik neem de toevlucht tot het publiceren, kennelijk omdat ik nog vind dat het onterecht is ook. U 'dacht' zoals gebruikelijk wat in uw voordeel is. Die wijze van 'denken' is bekend en alom verbreid.

Het is maar goed dat er 'ik dacht' staat want van een vervoeging van het werkwoord denken in de eerste persoon enkelvoud - en in de onvoltooid tegenwoordige tijd - is dan kennelijk geen sprake meer.

Wie weet krijg je nog medestanders die net zo handelen. De moderne variant van de solidariteit: Samen tegen alles wat de autonomie van de overtreders aantast. De boosheid van de conductrice kwam natuurlijk zo maar uit de lucht vallen. Ze zijn getraind op agressie en er is ook nog zoiets als actie en reactie, dan wel de door u niet vermelde denkbare oorzaak, en het door u wel gemelde gevolg.

Wat mij betreft had u beboet mogen worden. Het was zonder meer terecht geweest. Coulance is geen recht, zeker niet als u er al bij voorbaat van uitgaat, en klaarblijkelijk agressieve reacties opwekt. Zie mijn handtekening.
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp de klacht niet. U lapt de regels aan uw laars en bent vervolgens boos als er gehandhaafd wordt.
Badge +3
Ik heb helemaal niet het idee dat @DeWil boos is of de regels aan een laars wil lappen (dacht dat de spits begon om 16:30 en hoefde niet verder dan Utrecht) maar gewoon een punt wil maken over de (on)mogelijkheden.

Ik snap dat de regels de regels zijn en dat ik geen recht op coulance heb.
Als je een fiets dus gewoon 'plat' kunt plaatsen (stuur gedraaid) en die dus niet meer ruimte inneemt dan die grote koffer en kinderwagens die er ook staan, en dan toevallig één stop de spits in reist...

Tja, dan mag je tot 2½ uur wachten in de bouwput Driebergen-Zeist of 13 km fietsen naar Utrecht dus. Vragen om coulance kan altijd natuurlijk, maar zie mijn vorige reactie "dan willen anderen dat natuurlijk ook voortaan"...

Er zullen vast gevallen zijn waar een HC (het is rustig in de trein, en dat ene station maakt niets uit) het oogluikend toestaat.

Andersom ook trouwens, 18:32 van Eindhoven een bomvolle sprinter naar Deurne (de vorige twee waren uitgevallen) het dringende verzoek van de HC om even in te schikken en als je grote bagage of een fiets (of iets anders met wielen, uitgezonderd een rolstoel) had, liever een trein later te nemen...

De fietsen mogen gewoon altijd geweigerd worden natuurlijk, in zo'n geval.
Reputatie 6
Badge +1
'ik dacht dat de spits om 16.30 uur begon...'

maar als u een fietskaartje had, dan had u daarop toch kunnen lezen wanneer deze geldig was? Of had u die ook niet, omdat uw fiets door het kunnen wegdraaien van het stuur weinig ruimte inneemt?
Reputatie 7
Badge +2
Behalve op het fietskaartje staan de tijden waarop je een fiets mee mag nemen op de website zodat je dit altijd van te voren kunt checken. Ook staat dit vermeld bij de huisregels die in iedere trein op het balkon hangen, dus als je vaker met de trein gaat had je dit al kunnen zien en lezen (ook de andere regels). Onwetendheid is geen excuus.
Net zo min als zelf denken dat je fiets niet zo groot is en omdat het stuur weg kan draaien dat daarom de regels voor uw fiets niet gelden. Je kunt niet zelf je eigen regels maken. De conducteurs kennen dit soort smoesjes al langer en trappen hier niet in.
Wees blij dat u alleen de trein uitgezet bent en niet ook nog een boete heeft gekregen.
'ik dacht dat de spits om 16.30 uur begon...'

maar als u een fietskaartje had, dan had u daarop toch kunnen lezen wanneer deze geldig was? Of had u die ook niet, omdat uw fiets door het kunnen wegdraaien van het stuur weinig ruimte inneemt?

Ik had natuurlijk wel gewoon een fietskaartje gekocht.

> als je grote bagage of een fiets (of iets anders met wielen, uitgezonderd een rolstoel) had, liever een trein later te nemen...

Nu je het zegt, zoiets heb ik jaren geleden inderdaad eens gedaan op Amstel.

@Tamzin
> Ik begrijp de klacht niet. U lapt de regels aan uw laars en bent vervolgens boos als er gehandhaafd wordt.

Nee, ik maakte een vergissing, maar er werd inderdaad vanuit gegaan, net zoals u, dat ik regels aan de laars lapte. Ik ben overigens inderdaad niet boos, maar vraag me wel af of dit niet iets anders had gekund en/of er geen verbeteringen mogelijk zijn in de toekomst.

Extra betalen wellicht, net zoals b.v. je voor de eerste klas extra kunt betalen en die in de spits ook niet opgeheven wordt vanwege drukte. (offtopic, maar bij zeer grote drukte stroomt de eerste klas gewoon vol, en kan ik met eerste klas kaartje gaan staan. Daar wordt dan weer niets van gezegd.)

Ook was er ooit sprake dat de NS een echte fietscoupe zou gaan inzetten (dus niet een smal rijtje klapstoeltjes in een small gangetje tegenover het conducteurshok, maar zoiets als de oude bagage coupe). Bestaan die plannen nog steeds?

@Slidestops
>Je koopt overigens ook een "fietskaart dal". Wat betekent dat je na 16.00 dus ook niet over een geldig vervoersbewijs voor je fiets beschikt. Het dalurenkaartje is in de spits immers niet geldig.

Is het niet zo dat je met een dal kaartje voor personen wel in de trein mag blijven zitten zodra de spits begint? Daar geld het moment van inchecken, niet het moment van in de trein bevinden. Natuurlijk heb je gelijk dat het fiets kaartje niet geldig is buiten het dal, maar ik kan me voorstellen dat dit niet helemaal duidelijk kan zijn voor iedereen.
Reputatie 2
Eigenlijk wil NS helemaal geen fietsen in de trein, ook niet in de Daluren. Maar onder maatschappelijke druk wordt dit nog steeds zeer beperkt toegestaan.
Kijk maar in de SLT (met WC en Invalideplek) en in de nieuwe SNG. Nog maar amper plek voor fietsen, maximaal 2. Zo voldoet men nog net aan de "eis" om fietsen mee te nemen.
Reputatie 7
Badge +2
@Slidestops

>Je koopt overigens ook een "fietskaart dal". Wat betekent dat je na 16.00 dus ook niet over een geldig vervoersbewijs voor je fiets beschikt. Het dalurenkaartje is in de spits immers niet geldig.

Is het niet zo dat je met een dal kaartje voor personen wel in de trein mag blijven zitten zodra de spits begint? Daar geld het moment van inchecken, niet het moment van in de trein bevinden. Natuurlijk heb je gelijk dat het fiets kaartje niet geldig is buiten het dal, maar ik kan me voorstellen dat dit niet helemaal duidelijk kan zijn voor iedereen.

Dalkaartjes die alleen in de daluren geldig zijn (de zogeheten actiekaartjes) zijn tegenwoordig e-tickets waarmee je niet kunt inchecken en daarmee mag je ook niet in de trein blijven zodra de spits begint. In het verleden waren sommige van deze actiekaartjes in de vorm van eenmalige chipkaarten en daarmee kon je wel inchecken. Wanneer dat incheckmoment in de dal dal kon je inderdaad blijven zitten wanneer het spits werd.

Ik kan me ook voorstellen dat niet alle regels voor iedereen duidelijk zijn, maar daarom is ook belangrijk je van te voren op de hoogte te stellen van de voorwaarden en tijden waarop je mag reizen of een fiets mee mag nemen. En wanneer je er niet helemaal uitkomt kun je dit navragen, bij NS personeel op de grotere stations, bij de conducteur, via Twitter, Facebook of deze community.

Overigens goed om te weten dat in juli en augustus die daluren beperkingen niet gelden, dan mag een fiets de hele dag mee in de trein, mits er voldoende plek is. Dus even 3 weken wachten en dan heb je dit probleem even niet.
Reputatie 6
Badge +1
@DeWil
'Is het niet zo dat je met een dal kaartje voor personen wel in de trein mag blijven zitten zodra de spits begint? Daar geld het moment van inchecken, niet het moment van in de trein bevinden. Natuurlijk heb je gelijk dat het fiets kaartje niet geldig is buiten het dal, maar ik kan me voorstellen dat dit niet helemaal duidelijk kan zijn voor iedereen.'

Een fiets kun je niet vergelijken met een persoon. Wil je dat wel dan heb je gelijk het antwoord op jouw vraag hoe het zit met treinen met meer fietsplaatsen. NS richt zich op personenvervoer, niet op fietsenvervoer.
Ooit waren er wel dubbeldekkers, waarin1 coupe compleet was ingericht om fietsen in te vervoeren.

Een dalfietskaartje kun je niet inchecken, daarom gaat men net als bij daluren e-tickets bij een dalfietskaartje uit van tijd van in de trein zijn.
Eigenlijk wil NS helemaal geen fietsen in de trein, ook niet in de Daluren. Maar onder maatschappelijke druk wordt dit nog steeds zeer beperkt toegestaan.

Ja, wellicht dat dit het hele verhaal nog het beste uitlegt. Verklaart ook waarom de regels relatief wat onhandig zijn opgesteld

Kijk maar in de SLT (met WC en Invalideplek) en in de nieuwe SNG. Nog maar amper plek voor fietsen, maximaal 2. Zo voldoet men nog net aan de "eis" om fietsen mee te nemen.

Dat was me inderdaad al opgevallen. Ook bij de omgebouwde nieuwere dubbeldekkers mist nu de plek om super compact te kunnen stallen, omdat die plek gewoon weg is.
Dalkaartjes die alleen in de daluren geldig zijn (de zogeheten actiekaartjes) zijn tegenwoordig e-tickets waarmee je niet kunt inchecken en daarmee mag je ook niet in de trein blijven zodra de spits begint.

Oh, dat is goed dat ik dat hoor, want dat wist ik ook niet :O

Zijn er al gevallen bekend van hele groepen mensen die dan uit de trein zijn gezet zodra de spits begint?

In het verleden waren sommige van deze actiekaartjes in de vorm van eenmalige chipkaarten en daarmee kon je wel inchecken. Wanneer dat incheckmoment in de dal dal kon je inderdaad blijven zitten wanneer het spits werd.

Dat is wel vrij verwarrend. Gedeeltelijk logisch omdat papier natuurlijk geen lokale opslag heeft zoals de OV chipkaart. Aan de andere kant, ook weer onnodig als er overal poortjes zouden zijn. Als de QR code volledig uniek is per reiziger dan kan deze code bij gebruik van de poortjes "gewoon" centraal opgeslagen worden en bij controle uitgelezen worden (kan ook achteraf).

Als je straks met de bankpas kunt inchecken zal men wel hierna toe moeten, want de bankpas heeft ook geen lokale opslag.

Ik kan me ook voorstellen dat niet alle regels voor iedereen duidelijk zijn, maar daarom is ook belangrijk je van te voren op de hoogte te stellen van de voorwaarden en tijden waarop je mag reizen of een fiets mee mag nemen.

Ja, meestal doe ik dat ook wel, maar deze keer dacht ik het te weten, en dan ga je natuurlijk niet meer opzoeken. Ik meen dat ik het 16:30 tijdstip ooit destijds hier gelezen had, maar die informatie was dus of toen al fout, of het is ondertussen veranderd: https://treinreiziger.nl/fiets-mee-in-de-trein

Overigens goed om te weten dat in juli en augustus die daluren beperkingen niet gelden, dan mag een fiets de hele dag mee in de trein, mits er voldoende plek is. Dus even 3 weken wachten en dan heb je dit probleem even niet.

Bedankt voor de tip 🙂
Badge +3

Dalkaartjes die alleen in de daluren geldig zijn (de zogeheten actiekaartjes) zijn tegenwoordig e-tickets waarmee je niet kunt inchecken en daarmee mag je ook niet in de trein blijven zodra de spits begint.Oh, dat is goed dat ik dat hoor, want dat wist ik ook niet :O

Er zijn ook nog wel actiekaartjes waarmee je na 9:00 mag reizen en dan heel de dag (geen middag/avondspits beperkingen), bijvoorbeeld deze.

Zie https://www.treinreiziger.nl/category/treinkaartjes voor een overzicht.
Badge +3
Ik meen dat ik het 16:30 tijdstip ooit destijds hier gelezen had, maar die informatie was dus of toen al fout, of het is ondertussen veranderd: https://treinreiziger.nl/fiets-mee-in-de-trein
U linkt naar een bericht uit 2012. Toen mocht inderdaad tot 16:30 uur een fiets worden meegenomen in de trein. De tijden zijn op een later moment gelijkgetrokken met de tijden waarop inchecken met een dalurenabonnement geen korting oplevert.
Reputatie 7
Badge +2

Dalkaartjes die alleen in de daluren geldig zijn (de zogeheten actiekaartjes) zijn tegenwoordig e-tickets waarmee je niet kunt inchecken en daarmee mag je ook niet in de trein blijven zodra de spits begint.Oh, dat is goed dat ik dat hoor, want dat wist ik ook niet :O
Er zijn ook nog wel actiekaartjes waarmee je na 9:00 mag reizen en dan heel de dag (geen middag/avondspits beperkingen), bijvoorbeeld deze.

Zie https://www.treinreiziger.nl/category/treinkaartjes voor een overzicht.

Daarom zeg ik ook specicaal DALUREN.
Ook de Spoordeelwinkel dagretours zijn na 9.00 uur geldig en dan de rest van de dag, maar daar wordt niet gesproken van daluren.

Reageer