beantwoord

vlucht gemist door vertraging trein

• 16 februari 2015
  • 10 reacties
  • 10500 Bekeken

Vanmorgen had mijn trein van Rotterdam naar Brussel luchthaven 1.5 uur vertraging.. Toen ik bij de counter (zo'n 40 min. voor vertrek) kwam was deze al dicht en kon ik niet meer inchecken. Nu moest ik omboeken en een hotel boeken voor vannacht. Aangezien ik op tijd zou zijn geweest, wil ik graag weten wat mijn rechten zijn!
icon

Beste antwoord door Leny NS 17 februari 2015, 10:35

Vanmorgen had mijn trein van Rotterdam naar Brussel luchthaven 1.5 uur vertraging.. Toen ik bij de counter (zo'n 40 min. voor vertrek) kwam was deze al dicht en kon ik niet meer inchecken. Nu moest ik omboeken en een hotel boeken voor vannacht. Aangezien ik op tijd zou zijn geweest, wil ik graag weten wat mijn rechten zijn!

Marijke, vervelend om te lezen dat je hierdoor je vlucht moest missen. Je kan wel een claim indienen voor je vervoerbewijs. NS is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade die je lijdt tijdens of in verband met de reis met NS als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging. Voor meer informatie, adviseer ik je om contact op te nemen met NS International. Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.
Bekijk origineel

10 reacties

Vervelend voor u dat uw trein vertraging heeft gehad, waardoor u uw vlucht heeft moeten missen. U kunt proberen uw klacht kenbaar te maken naar NS International. +31 (0) 30-23 000 23. Postbus 2552 3500 GN Utrecht.
Aangezien ik op tijd zou zijn geweest, wil ik graag weten wat mijn rechten zijn!
U hebt recht op een gedeeltelijke vergoeding van uw treinvervoerbewijs, meer niet.
Reputatie 1
Badge
Voor INTernationale reizen gelden de normale EUR-regels: na 1 uur 25%, na 2 uur 50%. Aan te vragen via NS-INT (voorheen HiSpeed), apart formulier, weet niet of dat online kan. Geen enkele spoorwegmij in heel EUR is aansprakelijk voor wat vervolgschade heet-daar zijn allerlei reisverzekeringen voor.
Onder de vaste klanten is het allang bekend en gaat helaas al weer op: die met veel tamtam heringevoerde BeneLux is zo onbetrouwbaar als wat.
Badge

Marijke, vervelend om te lezen dat je hierdoor je vlucht moest missen. Je kan wel een claim indienen voor je vervoerbewijs. NS is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade die je lijdt tijdens of in verband met de reis met NS als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging. Voor meer informatie, adviseer ik je om contact op te nemen met NS International. Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.
Marijke, ook wij hebben in december afgelopen jaar een vlucht gemist door een springer voor de trein, waardoor we dik 2 uren in de trein vast zaten in de middle of nowhere. De NS heeft gezorgd voor een bus tot Zwolle en taxi's naar Schiphol, maar de vlucht was weg. Voor dezelfde dag hebben we een nieuwe vliegticket gekocht. De NS heeft ons 10 euro (instaptarief) terug gegeven voor de treinreis. Echter de hele dure vliegticket was een strop. Onze reisverzekering meldde dat deze schade niet in de clausule is opgenomen. Ook de NS vergoedt niks hiervan. Dus... waar verhaal je nu zoiets??!
Reputatie 3
Badge
Marijke, ook wij hebben in december afgelopen jaar een vlucht gemist door een springer voor de trein, waardoor we dik 2 uren in de trein vast zaten in de middle of nowhere. De NS heeft gezorgd voor een bus tot Zwolle en taxi's naar Schiphol, maar de vlucht was weg. Voor dezelfde dag hebben we een nieuwe vliegticket gekocht. De NS heeft ons 10 euro (instaptarief) terug gegeven voor de treinreis. Echter de hele dure vliegticket was een strop. Onze reisverzekering meldde dat deze schade niet in de clausule is opgenomen. Ook de NS vergoedt niks hiervan. Dus... waar verhaal je nu zoiets??!

Heel vervelend, maar volgens mij verhaal je dat nergens.
NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade (ik dacht dat dit zelfs bij wet was vastgelegd), en al helemaal niet als zij aan de oorspronkelijke oorzaak niks kunnen doen. Reis- en annuleringsverzekering zullen het in het algemeen niet dekken. Typisch zo'n geval van onverzekerbaar risico.
NS heeft wel een proef gehad met de Schiphol Garantie Service, waarin je je kon verzekeren van een tijdige aankomst of anders de kosten van het omboeken vergoed kreeg, maar daarvoor moest je dus bijbetalen. Dat is niet in de normale vervoersvoorwaarden geregeld. Heb trouwens nooit meer gehoord wat die proef heeft opgeleverd; ik vind het wel een interessant model.
Goedkoop is duurkoop! Als u voortaan een iets duurdere vlucht met meer rechten boekt, dan krijgt u van de luchtvaartmaatschappij wél de mogelijkheid om op een latere vlucht geboekt te worden met minder extra kosten.
Dat is onzin, want dan ben je dubbel zo duur uit.

Gewoon nooit op NS vertrouwen maar lekker met de auto naar het vliegveld.
De vliegticket was geen koopje hoor! Normaal tarief. En ook met een peperdure ticket vergoedt men zoiets niet. En een giga-dure vliegticket kopen, omdat je heeeeeeeeel misschien weleens zoveel vertraging met de trein oploopt dat je de vlucht mist? Wie doet dat nou... Ik heb het nu twee keer meegemaakt, zo'n springer voor de trein en van de trein-schoonmaker (die ook in deze bewuste trein zat) hoorde ik dat dit gemiddeld 2x per week gebeurd en niet meer gemeld wordt in de media. Zijn advies: reis niet op de dertiende (beide keren was dit op de dertiende), een favoriete datum voor springers. Waar ik van baal is dat de reisverzekering dit niet in hun clausule heeft opgenomen. Betaal je braaf voor je reisverzekering, declareert nooit iets en dan gebeurt er eens wat en vang je bot...
Reputatie 4
Badge
Ik zou graag enkele euro's betalen voor een Schiphol Garantie Service als een soort van verzekering. Als ik naar Schiphol of Eindhoven moet, neem ik meestal de auto, omdat die veel betrouwbaarder is dan de trein.

Reageer