beantwoord

Vlucht gemist, wordt dit vergoed?

• 8 september 2014
  • 11 reacties
  • 3211 Bekeken

Goedemorgen, vanochtend zijn onze familie leden uit Nieuw Zeeland vanuit Bussum met de trein (05.15) naar Schiphol vertrokken. alwaar ze een uur later aankwamen dan de bedoeling was. Dit kwam doordat de trein een uur heeft stilgestaan. Zij hebben hun vlucht gemist. Mochten niet meer mee en hebben a 675 euro p.p. nieuwe tickets moeten kopen. Bent u hiervoor verzekerd of is er een garantiefonds waar zij aanspraak op kunnen maken? Graag hoor ik van u. PimL.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 8 september 2014, 11:43

Bij vertraging kunnen reizigers gebruik maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Vervolgschade wordt niet vergoed, dus een vlucht ook niet. Wanneer een vlucht moet worden gehaald is het slim om ruim op tijd weg te gaan, zoals vliegmaatschappijen ook aanraden. Wanneer je van mening bent dat er uitzonderlijke omstandigheden waren waardoor het wel vergoed moet worden kun je een verzoek richten aan NS klantenservice, Postbus 2372, 3500GJ Utrecht.
Bekijk origineel

11 reacties

Nee, daarvoor is geen verzekering en geen garantiefonds. NS vergoedt ook geen vervolgschade. Wellicht dat de reizigers zelf verzekerd zijn via hun reisverzekering. Ook komen ze in aanmerking voor de regeling Geld terug bij vertraging van NS. Daarbij kunnen de treintickets worden vergoed.

Het is overigens niet erg slim om zo weinig speling te hanteren voor een verre reis. Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen stellen zelf dat reizigers 3 uur voor de reis op Schiphol aanwezig MOETEN zijn. Als je dan een uurtje later komt, is het over het algemeen nog eenvoudig mogelijk om het vliegtuig te halen.

Overigens zie ik dat de trein met vertrek om 5:11 te Bussum Zuid of 5:14 te Naarden-Bussum maar 30 minuten vertraging heeft opgelopen. Dan waren ze alsnog om 6:00 op Schiphol. Voor zover ik weet vertrekken er helemaal geen vliegtuigen in de vroege ochtend (voor 9:00) die kant op.
Het was een Europese vlucht en ze waren al ingecheckt. Maar goed. Ik neem aan dat u geen Ns medewerker bent gezien uw botte antwoord.
Dus ik wacht het officiƫle antwoord wel even af.
Dit is geen bot antwoord. Het zijn gewoon de feiten. NS vergoedt de extra kosten niet, aangezien het dat wettelijk gezien niet verplicht is.
Gelukkig is het wettelijk niet verplicht. Dat zou nog eens wat worden he. Dat we verantwoordelijkheid hebben en dat daar consequenties aan hangen. Poeh poeh.
Uit coulance vergoedt NS weleens extra kosten.
Uw familie heeft zelf ook een verantwoordelijkheid. Als een half uur vertraging (het was geen uur) er al voor zorgt dat een vlucht gemist wordt en er een nieuw duur ticket moet worden gekocht, dan is dat gewoon ronduit dom en daarvan hebben ze nu zelf de consequenties ondervonden.
Ik benoem gewoon de feiten. Feit is dat je familie geen vergoeding krijgt. Succes ermee!
Badge
Pffft... Misschien kan PimL. eerst even afkoelen voordat hij weer reageert? :?

Hier kunt u trouwens zien dat de trein een half uur vertraging had: http://ovtijden.com/arnu/rl/5808/2014-09-08T05:14:00+0200/ En ik ben met anderen eens dat je toch wel rekening moet houden met de mogelijkheid dat je (meer dan) een half uur vertraging hebt...
Bij vertraging kunnen reizigers gebruik maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Vervolgschade wordt niet vergoed, dus een vlucht ook niet. Wanneer een vlucht moet worden gehaald is het slim om ruim op tijd weg te gaan, zoals vliegmaatschappijen ook aanraden. Wanneer je van mening bent dat er uitzonderlijke omstandigheden waren waardoor het wel vergoed moet worden kun je een verzoek richten aan NS klantenservice, Postbus 2372, 3500GJ Utrecht.
Thijs dankjewel voor dit bericht met inhoud zonder mening. Hier kan ik iets mee. Ik ga aan de slag!

Reageer