Voetbalfans en Alcohol

Op Koningsdag mag er geen alcohol worden ingeschonken en gedronken in treinen en op stations. Nou is mijn grote vraag: kan de NS samen met de gemeenten ook dezelfde afspraken maken als er voetbalwedstrijden zijn o.a. in de Eredivisie maar ook de C.L.? Ik heb het idee dat er nog geen concrete regels voor zijn tijdens voetbalwedstrijden. Maar dat er wel vaak overlast kan ontstaan door dronken voetbalsupporters. In het nieuwe jaar kan het vooral spannend worden, maar voorkomen is beter dan genezen.

36 reacties

Badge +3
Lastig. Dan liever ook geen treinen meer bij de Toppers en zo.

Alcohol in de trein mag, zolang er geen overlast is (ikzelf drink ook graag een biertje in de trein na een lange dag). Maar ja, tegen concertgangers en voetbalfans is het klagen tegen dovemansoren en vechten tegen de bierkaai.

Zelfde voor studenten e.d. ook al ken ik de meeste liederen die ze zingen en al dan niet met instrumenten begeleiden 🙂
Waarom zou dat niet kunnen? Waarschijnlijk omdat de NS (wel of niet via partners) alcohol verkoopt op stations.

In de bus mag je niet eens een broodje kaas eten. Doe je dat wel, dan wordt je verwijderd, maar de bus bedrijven verkopen dan ook geen drank of andere consumpties.
Reputatie 7
Als je als NS ervoor kiest om geen alcohol toe te staan, moet je dat dan wel in alle treinen doen van die dag. Het beperkt zich niet tot 1 trein waar de supporters inzitten. Ook vind ik het persoonlijk een vorm van discriminatie als je zegt oh jij bent voor die voetbalclub, dan mag jij niet drinken. Iedereen moet in die zin gelijk zijn. Of allemaal wel, of allemaal niet.

De NS heeft er voor gekozen om alcohol toe te staan, mits er fatsoenlijk mee wordt omgegaan.
Reputatie 7
Ik vind het alcoholgebruik in Nederlandse treinen nog heilig. Reis eens in Duitse intercity's op vrijdag- en zaterdagmiddag naar grotere steden.... voor een stapavond of vrijgezellenfeest. Regelmatig hele groepen met zich alvast indrinkende jongemannen, grote trays met blikken bier bij zich... groepen jongedames met tassen met flessen wijn die al vrolijk zingend geopend worden.... Zoiets zie ik zelden in het Nederlandse OV.
Reputatie 7
Ik vind het alcoholgebruik in Nederlandse treinen nog heilig. Reis eens in Duitse intercity's op vrijdag- en zaterdagmiddag naar grotere steden.... voor een stapavond of vrijgezellenfeest. Regelmatig hele groepen met zich alvast indrinkende jongemannen, grote trays met blikken bier bij zich... groepen jongedames met tassen met flessen wijn die al vrolijk zingend geopend worden.... Zoiets zie ik zelden in het Nederlandse OV. Nou.... Ik nodig je uit om eens een avondje op pad te gaan op donderdag/vrijdag/zaterdag. Toch zeker als er een groot feest of festival is 😉
Reputatie 7
Badge
Hier moet wat strenger tegen opgetreden worden idd.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat je het alleen landelijk kunt doen anders is het totaal onduidelijk. En dan krijg je dat opa geen pilsje mag drinken tussen Heerenveen en Leeuwarden omdat Feyenoord tegen NAC Breda speelt. Het is een beetje alles of niets.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Het voordeel is dat die Duitse dames met hun vrijgezelenfeestje niet te beroerd zijn om jou ook een glaasje te geven.
Reputatie 7
Badge
Het probleem is dat je het alleen landelijk kunt doen anders is het totaal onduidelijk. En dan krijg je dat opa geen pilsje mag drinken tussen Heerenveen en Leeuwarden omdat Feyenoord tegen NAC Breda speelt. Het is een beetje alles of niets.

Een keer even geen biertje drinken vanwege dat het voetbal is is toch niet zo erg?
Moet je dan iedere dag, voordat je netjes voor vertrek de Reisplanner-check doet, ook even de mag-ik-een-biertje-drinken-check doen?

Volgens mij kunnen we daar wel een attribute van maken in de planner, 'Alcohol verboden' ofzo 🆒
Reputatie 6
Badge
Ik zou zeggen, ontwikkel er maar een app voor 😛
Reputatie 7
Badge
Moet je dan iedere dag, voordat je netjes voor vertrek de Reisplanner-check doet, ook even de mag-ik-een-biertje-drinken-check doen?

Ja eigenlijk wel. Ik wil me graag veilig voelen in de trein.
En dat lukt niet als er 10 voetbalfanaten stomdronken de trein intapen en mij lastigvallen. Dan voel ik mij niet meer veilig snap je wel?
Nee, dat snap ik niet. Wie zegt dat ik, zonder alcohol want ik drink niet, wel veilig ben?
Reputatie 6
Badge
Wie zegt dat je perse alcohol nodig hebt om het gezellig te hebben? Waarom kunnen die mensen geen chocomel of cola drinken? Dan zijn ze lang niet zo lastig.
Ik ben niet tegen een alcoholverbod, maar dan moet je duidelijk zijn, totaal verbieden. Niet in een systeem waarbij alleen bepaalde groepen (voetbalsupporters e.d.) eronder vallen, of waarbij je iedere ochtend bij moet gaan houden of er wel of geen alcoholverbod van kracht is vanwege een evenement. Consequent zijn.

Overigens lijkt het mij qua handhaving totaal kansloos.
Reputatie 7
Badge
Nee, dat snap ik niet. Wie zegt dat ik, zonder alcohol want ik drink niet, wel veilig ben?

Mensen kunnen soms agressief worden van alcohol. Daarom voel ik me minder veilig bij mensen die te veel gedronken hebben.
Reputatie 7
Badge
Wie zegt dat je perse alcohol nodig hebt om het gezellig te hebben? Waarom kunnen die mensen geen chocomel of cola drinken? Dan zijn ze lang niet zo lastig.

Precies, en voor die ene dag moet dat toch niet zoveel uit maken lijkt me.
Hallo Brantasdelta, goed dat je dit aankaart.

Ik denk dat het lastig wordt om alcohol op basis van voetbalwedstrijden een dag te verbieden in de trein. Daarin ben ik het met Slidestops eens dat dit gezien zou kunnen worden als discriminatie. En dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik ben het wel met je eens dat er overlast kan ontstaan door alcohol in de trein. Echter openbaar dronkenschap is verboden en de conducteurs letten in de trein op handhaving hiervan. Kortom: een biertje in de trein mag zolang het binnen de perken blijft.
Reputatie 6
Badge
Nu het toch over voetbalfans gaat:

Toen Feyenoord kampioen werd, verbood burgemeester Aboutaleb tijdens de huldiging alcohol in het gehele centrum van Rotterdam. Dit heeft geleid tot merkbaar minder incidenten. Het kan dus wel werken voor een specifiek gebied.
Discriminatie? Waar hebben jullie nou in godsnaam over?! Ik ben zelf niet voor een bepaald club. Of het bijvoorbeeld Ajax of Feyenoord zou spelen zou mij een worst wezen. Maar wat ik er van merk is dat er meestal overlast worden veroorzaakt door middel van alcohol. Meestal als je dronken bent ben je luidruchtig en dat geeft overlast. Andere supporters kunnen ook bijvoorbeeld een bushokje slopen of dat ze een conducteur een kaakslag kunnen geven. Ik vind het niet veilig als ik in de trein zit en er wordt bijvoorbeeld Ajax-Feyenoord gespeeld. Dat geeft vooral ook een onveilig gevoel voor de medepassagiers. Ik vraag mij dan af of er dan voortaan strenger kan worden opgetreden en niet als een stelletje mafkezen te gaan misdragen in treinen en op stations! Het heeft totaal niets te maken of je bijvoorbeeld een Amsterdammer of een Rotterdammer bent of dat je blank, zwart of getint bent of dat je een moslim, joods of christenen bent. Waar mij vooral om gaat is het drankoverlast te gaan beperken zodat er geen overlast veroorzaakt wordt. Ik heb er echt last van!
Reputatie 7
Wat je in je openingspost aangeeft is dat je wil dat er tijdens voetbalwedstrijden scherpere regels zijn omtrent het alcohol beleid.

Waarom voor alleen voetbalsupporters en niet de rest van de bevolking. Waarom nou niet basketbal of hockey supporters, waarom dan niet de concertgangers op Bijlmer ArenA. Waarom dan niet de ouderen die gezellig een dagje naar Maastricht en terug gaan?

Wat ik hier mee wil zeggen is dat IK het discriminerend vind om één groep, de voetbalsupporter, uit te sluiten van alcoholgebruik en een andere niet. Het is óf allemaal wel, óf allemaal niet.

Overigens daarbij - als je dronken voetbalsupporters niet meer met de trein wil vervoeren - ze allemaal maar zelf dronken met de auto naar huis sturen????
Het is een noodzakelijk kwaad.
TSSS!! Moet jij zeggen tutut melutut!
Really? Laten we het op zijn minst effe gezellig houden hier.
Reputatie 7
@Brantasdelta
Ik geef gewoon een inhoudelijke reactie, vind de reactie van jou daarop erg vreemd.
Reputatie 7
Ik weet wel dat ik op dagen waarop luidruchtige en/of aangeschoten en/of dronken voetbalfans te verwachten zijn op bepaalde trajecten, ik deze vermijd en op een andere manier reis. Heb geen zin om daar tussen te zitten, gezien ervaringen uit het verleden.

Reageer