beantwoord

Volk in nachtnettreinen

• 21 april 2014
  • 9 reacties
  • 375 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben een fanatiek-weekend-treinreiziger (ik heb praktisch het hele land al gezien) en ik wil binnenkort een nachtelijke route gaan doen, nu ben ik wel een beetje bang voor het volk wat daar in zit, zou iemand mij kunnen vertellen wat voor volk daar ├╝berhaupt in zit, zodat ik me geen zorgen hoef te maken?

Alvast bedankt,
Ruben
icon

Beste antwoord door Anonymous 21 april 2014, 19:35

Ook overdag zie je diezelfde afspiegeling in de trein zitten.
Ook figuren die na hun werk nog even ergens een borreltje halen en met een slokje meer met de trein naar huis gaan.
Misschien dat dat er in de nachttreinen een paar meer zijn dan overdag.
Wellicht dat onze "huis" conducteur Loes iets van haar ervaringen kan delen.
Dan hoor je het van een deskundige en niet van een eenvoudig reiziger.
Bekijk origineel

9 reacties

Gewoon een afspiegeling van de maatschappij.
Harde werkers die naar huis gaan, maar ook soms lichtelijk aangeschoten feestvierders.
Kortom, net zulk volk als jij en ik.
Dus heel ietsjes ruiger volk dan overdag?
Ook overdag zie je diezelfde afspiegeling in de trein zitten.
Ook figuren die na hun werk nog even ergens een borreltje halen en met een slokje meer met de trein naar huis gaan.
Misschien dat dat er in de nachttreinen een paar meer zijn dan overdag.
Wellicht dat onze "huis" conducteur Loes iets van haar ervaringen kan delen.
Dan hoor je het van een deskundige en niet van een eenvoudig reiziger.
Nou ik ben al weer wat gerust gesteld, ik wacht het antwoord van loes nog even af voordat ik het topic op beantwoord zet. Bedankt!
oops...
Hoi Rubenhuisman1,

Het volk in de nachtnet treinen is niet echt te vergelijken met overdag. Ik heb alleen ervaring met de vrijdag- en zaterdagnacht, maar in die nachten is er ook meer personeel actief op de trein. Juist om de veiligheid van reiziger en personeel beter te kunnen waarborgen.
Van collega's heb ik vernomen die alle dagen werken op nachtnet dat de rest van de dagen veelal meevalt. De stapjeugd heeft dan geen tijd meer ivm hun studie. Ook de vrijdag- en de zaterdagnacht vallen op zich heel erg mee. De meeste reizigers zijn blij dat ze naar huis gaan en liggen te slapen. Na een nacht feesten en drinken lopen deze reizigers ook niet echt recht meer en ben ik blij ze in de trein te hebben in plaats van in de auto achter het stuur. Onze taak in die treinen is ook om te kijken of iedereen ok is, dus dat er niemand onwel raakt, naast onze normale werkzaamheden.
Als je nachtelijk gaat reizen moet je je erop instellen dat er een enorme dranklucht in de trein kan hangen en dat er veel lawaai komt van eventuele snurkers. Normaal is het rustig in die treinen en hoef je niet bang te zijn.
Op een aantal stations worden er ingangscontroles gehouden om zwartrijders tegen te gaan en wij hebben vaak het probleem dat reizigers zich verslapen en verder reizen dan ze daadwerkelijk willen. Daar moet je zelf wel even op letten. Meestal is een nachtnettrein ook niet overvol en kan je altijd wel een plaatsje vinden waar je je fijn, veilig en rustig voelt.

Mocht je je niet fijn of veilig voelen, kan ik alleen maar adviseren om in de buurt van de conducteur of machinist te blijven, mocht er iets zijn, dan ben je direct bij het personeel. Persoonlijk heb ik nog niet meegemaakt dat reizigers naar mij toe kwamen dat ze zich niet veilig voelden, maar het kan altijd, we zijn er niet voor niets.

Ik hoop je zorgen zo wat weg te hebben genomen en als je meer vragen hebt, hoor ik ze graag, ik zal ze proberen te beantwoorden. Veel plezier met de nachtelijke rit.
Reputatie 7
Badge +4
Met alle respect, Loes maar er zijn ook wel eens controleacties geweest in de trein van R'dam richting Den Haag waarbij er nogal wat onregelmatigheden werden vastgesteld. Dat men dat soort acties doet heeft wel effect want de laatste keren waren er minder problemen. Toch vind ik vijf mensen die afgevoerd moeten worden in een controlenacht wel veel. Ik heb het voordeel dat ik eersteklas reis maar er zitten altijd wel mensen halfdronken met een tweedeklas of geen kaartje. Je collega's treden over het algemeen verstandig op.
Ik heb echter de indruk dat het er in de nacht toch minder beschaafd aan toe gaat dan overdag. Drank maakt ook in de trein meer kapot dan je lief is. Met agressie naar mij toe heb ik nooit problemen in de nachttrein gehad maar de conducteurs hebben het niet altijd gemakkelijk. Zwartrijden en agressie gaan vaak samen en zeker als er drank in het spel is.
Het regelmatig massaal en met gecombineerde krachten - waaronder politie - controleren bezorgt mij het goede gevoel dat de NS het probleem wel ziet en geeft ook aan dat er duidelijk meer aan de hand is dan gemiddeld overdag.
Ik reisde inderdaad op zaterdag en ben net als Loes blij dat de NS een maatschappelijke functie heeft in het voorkomen van dronkenschap achter het stuur. Glaasje op? NS is een goede Bob.
Hoi tomprins,

Op dat gebied heb je gelijk, natuurlijk zijn er ook genoeg onregelmatigheden, maar dat is maar een fractie in de treinen die rijden. Het is vaak een samenspel tussen reizigers onderling en treinpersoneel en als de politie een actie op touw zet in een trein, komen er veel meer zaken boven water, die normaal verborgen zouden blijven.
Het gaat er niet altijd beschaafd aan toe, maar vaak wel en daar ben ik dan blij mee. Vergis je niet in hoe de eerste treinen op zaterdag en zondag rijden, daar kan je ook veel problemen in krijgen, het is meer hoe je jezelf opstelt en wat ik zelf meemaak en wat ik om me heen hoor, valt het allemaal reuze mee. Het kan in elke trein gebeuren dat het even minder prettig eraan toe gaat, maar ook dat is gelukkig incidenteel.

Zeker in nachtnet moeten wij een stuk geduldiger zijn dan overdag, alhoewel enkele zwartrijders het overdag ook bont kunnen maken met hun manier van zoeken. Geduld is nu eenmaal een heel schone zaak en daar bereik je het meeste mee.
Reputatie 7
Badge +4
Feitelijk zijn de eerste treinen op zaterdag en zondag een verlengstuk van het nachtnet in die zin. Ik trof in die treinstellen ook wel eens lege bierflessen aan in de bakken en veelal daarbuiten. Eerste klas maakt niet uit en ik heb dan toch het gevoel dat het treinpersoneel daar voorafgaand aan mijn komst zich machteloos in heeft gevoeld. Maar doorgaans is de trein schoon en opgeruimd, ook als ik vroeg reis op zondagochtend. Het gaat dan veelal om publiek uit Rotterdam dat naar Utrecht moet, de eerste trein is er in veertig minuten en middels het nachtnet en via Amsterdam moet je heel lang in de trein zitten om naar Utrecht te kunnen. Ik had te maken met een conducteur die zich er in ieder geval hevig aan ergerde en aangaf dat er pas in Leeuwarden een schoonmaakmogelijkheid leek te zijn. De bierlucht was, toen ik daar was, al wat in mijn kleren getrokken. Verder moet je dit soort dingen wel in proportie zien: de eerste treinen zijn doorgaans fris en schoon en ik reis er graag mee.

Reageer