beantwoord

Volle trein

Waarom laten om 21:00 van uit den Haag centraal met mooi weer 3 trein stellen rijden naar Enschede
icon

Beste antwoord door Miriam NS 28 mei 2017, 11:08

Hallo Jdw83, welkom op ons Serviceforum.
Vervelend om te lezen dat je gisteren in een drukke trein zat. Zoals ook Slidestops al aangeeft zie ik inderdaad ook een ICM-3 staan. Vorige week was dat ook het geval, maar het mooie weer zorgt natuurlijk voor extra drukte. Ik zal hier in ieder geval een melding van maken en hoop dat je ondanks de drukte in de trein toch een fijne dag hebt gehad.
Bekijk origineel

29 reacties

Soms is er niks anders beschikbaar en moeten ze dat nemen
Reputatie 7
Badge
Het is natuurlijk wel vervelend.
Drie treinstellen is een behoorlijke lengte voor die tijd, bedoel je niet een driedelig treinstel? Nogal een verschil namelijk. Een treinstel is het volledige samengestelde geheel, normaal gesproken afgebakend met aan beide kanten een machinistencabine en koppeling. Dit treinstel bestaat vervolgens uit een aantal delen, bij het ICM materieel (koplopers) drie of vier delen. Waarschijnlijk zat je dan in een driedelig treinstel.

Soms is er niks anders beschikbaar en moeten ze dat nemen
Dat is natuurlijk echt pure onzin. In de spits wordt standaard met twee of drie (of vier) treinstellen gereden, die worden 's avonds afgekoppeld en op een opstelspoor gezet en zijn dus gewoon beschikbaar. De NS kiest er voor om op rustige tijden die treinstellen niet in te zetten, maar houd geen rekening met dat reizigersaantallen zeker in de weekenden soms flink kunnen afwijken als gevolg van omstandigheden zoals werkzaamheden, evenementen en het weer.
Reputatie 7
Gisteren reed er inderdaad, volgens planning, een mager ICM-3tje
Hallo Jdw83, welkom op ons Serviceforum.
Vervelend om te lezen dat je gisteren in een drukke trein zat. Zoals ook Slidestops al aangeeft zie ik inderdaad ook een ICM-3 staan. Vorige week was dat ook het geval, maar het mooie weer zorgt natuurlijk voor extra drukte. Ik zal hier in ieder geval een melding van maken en hoop dat je ondanks de drukte in de trein toch een fijne dag hebt gehad.
Hi Miriam, in de categorie volle treinen zou ik ook graag een klacht indienen. Al vaker gemeld bij meldpunt volle treinen maar daar krijg je geen feedback. Heel regelmatig heb ik geen zitplaats in de ochtendtrein van Utrecht naar Bijlmer. Nu snap ik dat dit een piek traject is, maar als elke dag mensen moeten staan voor de 2e klas en in de 1e klas altijd plek over is, zouden jullie dan niet eens een coupe kunnen wisselen? Ik rijd al 2 jaar op dit traject en kan met zekerheid zeggen dat dit regelmatig het geval is. Heel vervelend want ik betaal gewoon voor de service die regelmatig niet naar tevredenheid is.
Graag hoor ik van je.
Bedankt,
groetjes,
Solange
Reputatie 7
Dat is een trein die eigenlijk altijd op volle sterkte rijd. Wisselen van 1e klas coupé's zal niet makkelijk gaan, omdat alle treinen door heel Nederland rijden. Op sommige plaatsen heb je de 1e klas plekken wel nodig in de spits.
Hi,
Ok dus er is geen oplossing om zitplekken die nooit worden opgevuld (ik zit elke dag in deze trein en er zijn altijd plekken over 1e klas) te vervangen met plekken waar er niet voldoende van zijn in de 2e klas. Het klinkt niet echt alsof mijn feedback serieus wordt genomen helaas.
Bedankt,
Groetjes,
Solange
Reputatie 7
Dat op jouw traject de plaatsen niet gevuld zijn, wil niet zeggen dat dit op een andere plek niet zo is. Er is geen mogelijkheid om dynamisch van klasse te wisselen. Dat gaat nogal lastig even ombouwen.

Verder vind ik dat nog steeds een van de charmes van het product 1e klas, rust en grotere kans op zitplaats.
Aha ik snap je punt al is de trein verder op het traject (ik zit langer in de trein ik gaf alleen het drukke stuk aan) eigenlijk altijd leger. Ik snap je punt dat je voor de 1e klas betaalt om rustig te kunnen zitten, maar ik had opzich ook gedacht dat je in de 2e klas ook zou mogen zitten, ik had niet door dat dat eigenlijk niet inbegrepen zat.

Ik sta nu weer in de 2e klas en in mijn coupe alleen al staan 10 mensen en toen ik voorbij liep aan de trein op zoek naar een plek zag ik overal mensen in de tussenstukken staan en ook in de coupes zelf.

Bedankt,
groetjes,
Solange
De NS is overigens wel bezig om de 1e en 2e klas beter te verdelen in de VIRM dubbeldekkers. Voorheen was het zo dat de zesdelige dubbeldekkers bovengemiddeld veel 1e klas hadden, terwijl de vierdelige variant juist onder het gemiddelde zat. Bij de grote revisie van dit materieel wordt deze verdeling dan ook aangepakt, en als het goed is zouden de vier- en zesdelige variant dan dezelfde verhouding 1e klas moeten hebben.
Hi Bemined,
Bedankt, dit klinkt alsof er daadwerkelijk naar wordt gekeken. Is er een deadline voor dit project dat ik hiernaar kan uitkijken?
Groetjes,
Sol
Reputatie 4
Badge
Deze bron:
http://www.treinreiziger.nl/nedtrain-geeft-ns-dubbeldekkers-virm-opknapbeurt/
En
http://nieuws.ns.nl/eerste-nieuwe-gemoderniseerde-dubbeldekker-virm-gereed/
Geeft aan dat rond 2020 de eerste serie van 81 dubbeldekkers zal zijn gerenoveerd. Dat gaat om ongeveer 47 zesdelige en ongeveer 34 vierdelige.

Daarna is er nog een 2de serie van ongeveer 32 zeswagenstellen en ongeveer 13 vierwagenstellen. Met hetzelfde tempo als de eerste serie zal dat dus een jaar of 2 duren. Ik weet echter niet of deze renovatie al gepland is.

Tenslotte is er nog een 3de serie met ongeveer 50 vierwagenstellen, maar die zijn nieuwer.

Ik zou van deze renovatie geen wonderen verwachten. Als Utrecht - Bijlmer nu al erg druk is, zullen er wel iets meer 2de klas zitplaatsen zijn, maar niet heel veel meer.

N.b. Dit topic ging oorspronkelijk over een te korte trein in het weekend en niet over een te volle trein in de spits. Problemen met treinen die te kort zijn in het weekend zijn op te lossen doordat de NS beter inspeelt op de vervoersvraag. De treinstellen die in het weekend rijden zijn namelijk vaak maar de helft of minder van de lengte die in de spits rijden. Deze treinen zijn dus in principe 'makkelijk' te verlengen. In de spits is dat veel lastiger, daar moeten extra treinen voor worden gekocht (duurt zo een paar jaar voordat deze er zijn), misschien moeten er perrons worden verlengt, misschien is er extra infrastructuur of aanvullende beveiliging nodig, enz. Dat is in mijn optiek een heel ander soort vraag.
Hi,
Ok dus misschien is er hoop over drie jaar. Of niet. Dat wordt dus nog best lang staan. Nou ja bedankt voor het proberen feedback te geven al merk ik dat het niet echt een onderwerp is waar -in korte tijd- iets mee kan worden gedaan.
Btw, mag ik tot die tijd wel zitten in de 1e klas als daar veel plekken over zijn als de 2e klas vol is? Volgens sommige conducteurs wel, volgens anderen niet.
Groetjes,
Sol
Reputatie 4
Badge
Die laatste vraag zijn al veel topics op het forum over.

Je mag je met een 2e klas kaartje niet in de 1e klas bevinden. Dat zal ook echt geen enkele conducteur goed vinden (hoop ik). Het kan hoogstens zijn dat bij een zeer erg volle trein b.v bij verstoringen de conducteur omroept dat het een keer is toegestaan.
Hi Kamcon,
Ik lees nu dat ik me er niet eens in mag bevinden, maar vaak is er niet eens een staplaats in de 2eklas coupe of de tussenstukken en is er heel veel zitruimte in de 1e klas dus dan ga ik daar maar staan ook al zijn er zat lege stoelen. Moet ik dan buiten wachten op de volgende trein terwijl er half lege coupes weg rijden? Daar betaal ik toch zeker geen 278 euro per maand voor? Er zijn inderdaad regelmatig verstoringen en als optie wordt dan altijd omgeroepen dat tassen van stoelen moeten worden gehaald terwijl niemand dat heeft. Ik ga elke dag tot aan Schiphol en in deze treinen is geeneens plek voor koffers (bagagerekken zijn te klein) dus mensen zitten dan met zware koffers op schoot of opgetrokken benen.
Al met al ben ik een beetje gechoqueerd van het feit dat ik niet eens in de 1e klas mag staan als daar zat plek is en er letterlijk geen enkele staplek meer is in de 2e klas. Het lijkt erop dat er weinig flexibiliteit is naar de reiziger terwijl er regelmatig overvolle treinen rijden/verstoringen zijn.
Bedankt,
Groetjes,
Sol
Reputatie 6
Badge +1
Vanaf december hoopt NS 6x per uur te gaan rijden tussen Eindhoven en Schiphol/Amsterdam. Hopelijk gaat dat een beetje verlichting geven in deze overvolle treinen.
Overigens vind ik het nog wel meevallen met staan op Utrecht-Bijlmer. Op sommige dagen sta ik het hele stuk van Ede naar Amst
Reputatie 6
Badge +1
Amsterdam Centraal
Reputatie 6
Badge
Leuk die extra treinen, maar 6x per uur is zwaar overkill en bovendien moeten de sprinterstations zwaar betalen voor deze overkill verbinding door middel van slechte aansluitingen en wachttijden. Laat ze die treinen verlengen in plaats van de frequentie verhogen.
Reputatie 7
Die treinen rijden op maximale grootte en kunnen niet verlengd worden. Plus de perrons zijn te klein dan.
Reputatie 4
Badge
De 6x per uur geldt alleen voor (Sloterdijk -) Amsterdam Centraal - Amstel - Utrecht. Dus niet voor Schiphol-Zuid-Bijlmer-Utrecht, dit blijft 4x per uur.
Reputatie 6
Badge +1
Klopt, maar wellicht verandert de spreiding over de treinen zondat er netto richting Schiphol meer zitplaatsen vrij zijn.
En Slidestops heeft gelijk: de treinen kunnen niet langer,
Verder worden de spriterverbindingen volgend jaar niet echt slechter dan ze nu al zijn.
Dat die treinen tussen Eindhoven en Schiphol/Amsterdam niet langer kunnen, is een fabeltje. Er kan daar met 12 bakken VIRM worden gereden. Als de verwachte samenstelling in de reisplanner klopt, gebeurt dat nu niet meer. Het is nu maximaal 10 bakken (en dit komt ook wel overeen met mijn eigen waarneming).
Ik ben het met landrsthrn eens dat die 6x per uur overkill is, zeker als je ook naar de nadelen ervan kijkt.
Niet alleen de reizigers van de stoptreinstations betalen het gelag, ook voor een deel van de intercity-reizigers worden aansluitingen om zeep geholpen.
Reputatie 7
En daarbij, verlengen heeft meestal toch weinig zin. Ik had laatst 12 bakken VIRM in de 2200 RSD - ASD. 2 bakken langer dan gepland. De voorste 4 bakken stamp en stampvol, iedereen klagen blabla. In de achterste 2 bakken zaten bij elkaar opgeteld 4 personen.
Reputatie 6
Badge +1
Exact. Bij 12 bakken VIRM op Eindhoven-Amsterdam zit er ook niemand achterin. Misschien ook wel omdat dat ver lopen is vanaf de trappen.

Reageer