beantwoord

volle trein Amsterdam Centraal-Alkmaar-Hoorn

• 27 januari 2016
  • 13 reacties
  • 571 Bekeken

Reputatie 2
Zoals wel vaker geklaagd wordt over de Sprinter van Amsterdam naar Hoorn, de trein zit erg vol. Ik heb gezien dat op het traject Amsterdam-Zandvoort aan zee DDZ-4 treinen worden ingezet. Ik weet niet hoe druk dit traject is, maar is het niet verstandig om deze treien op het traject Amsterdam CS - Alkmaar - Hoorn in te zetten ipv SGMM treinen?
icon

Beste antwoord door wsm 27 januari 2016, 20:02

NS probeert de beschikbare treinstellen zo efficient mogelijk in te zetten en de lengte van den treinen zo goed mogelijk af te stemmen op de vraag. Er kunnen soms omstandigheden buiten de macht van NS zijn waardoor het eens wat drukker is in de trein. Denk aan werkzaamheden, storingen, te korte treinen, te veel reizigers of een te drukke spits. Het zo maar verlengen van treinen of veranderen van de materieelinzet is heel erg ingewikkeld, hoewel NS probeert om waar nodig en mogelijk treinen langer te maken. Hier bestaan ook leuke filmpjes over.

Voor de lijn tussen Amsterdam en Zandvoort zijn slechts drie DDZ-4 treinen nodig; voor de lijn tussen Amsterdam en Hoorn zijn een stuk meer treinstellen nodig. Het is dus niet mogelijk om dit 1:1 om te wisselen.

Er is overigens een onafhankelijk meldpunt voor te volle treinen: www.volletreinen.nl.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
NS probeert de beschikbare treinstellen zo efficient mogelijk in te zetten en de lengte van den treinen zo goed mogelijk af te stemmen op de vraag. Er kunnen soms omstandigheden buiten de macht van NS zijn waardoor het eens wat drukker is in de trein. Denk aan werkzaamheden, storingen, te korte treinen, te veel reizigers of een te drukke spits. Het zo maar verlengen van treinen of veranderen van de materieelinzet is heel erg ingewikkeld, hoewel NS probeert om waar nodig en mogelijk treinen langer te maken. Hier bestaan ook leuke filmpjes over.

Voor de lijn tussen Amsterdam en Zandvoort zijn slechts drie DDZ-4 treinen nodig; voor de lijn tussen Amsterdam en Hoorn zijn een stuk meer treinstellen nodig. Het is dus niet mogelijk om dit 1:1 om te wisselen.

Er is overigens een onafhankelijk meldpunt voor te volle treinen: www.volletreinen.nl.
[quote=wsm]NS probeert de beschikbare treinstellen zo efficient mogelijk in te zetten en de lengte van den treinen zo goed mogelijk af te stemmen op de vraag. Er kunnen soms omstandigheden buiten de macht van NS zijn waardoor het eens wat drukker is in de trein. Denk aan werkzaamheden, storingen, te korte treinen, te veel reizigers of een te drukke spits. Het zo maar verlengen van treinen of veranderen van de materieelinzet is heel erg ingewikkeld, hoewel NS probeert om waar nodig en mogelijk treinen langer te maken. Hier bestaan ook leuke filmpjes over.

Maar de mogelijkheid is er wel om bijvoorbeeld de drie DDZ-4 treinstellen in te zetten op het traject Hoorn - Amsterdam Centraal, en de andere helft dan te rijden met een SGMm 5-bakken en de rest van de treinstellen van SGMm met 3 bakken dan in te zetten op het traject Zandvoort aan Zee - Amsterdam Centraal, want vandaag werd er ook gereden met twee DDZ-4 treinstellen op het traject Amsterdam Centraal - Hoorn, dus het is wel mogelijk 😉
Reputatie 2
Vandaag hebben ze ook een DDZ-4 ingezet dus het is wel mogelijk 😃
Reputatie 7
Badge +3
Een SGM mee 3 bakken lukt nu in de spits al echt niet op Amsterdam-Zandvoort. En dan praten we nog maar niet over als het voorjaar en zomer wordt.
Reputatie 4
Een SGM mee 3 bakken lukt nu in de spits al echt niet op Amsterdam-Zandvoort. En dan praten we nog maar niet over als het voorjaar en zomer wordt.
Dat lijkt me inderdaad ook niet te passen. De suggestie van Treinreiziger komt neer op: ik wil meer materieel op mijn lijn en dan moeten ze op een ander traject maar als sardientjes vervoerd worden want ik wil zitten.
Dat lijkt me inderdaad ook niet te passen. De suggestie van Treinreiziger komt neer op: ik wil meer materieel op mijn lijn en dan moeten ze op een ander traject maar als sardientjes vervoerd worden want ik wil zitten.

Het gaat er om dat een SGMm met 3 bakken veel te kort is om deze op dit traject te laten rijden, want zelfs buiten de spitsuren zit deze al redelijk vol. Er rijden ook wel SGMm treinstellen met 5 bakken, wat wel te doen is, maar een betere optie is om dubbeldekkers op deze lijn te plaatsen, omdat hier dubbel zo veel passagiers in kunnen. Want voorheen reden er ook altijd dubbeldekkers op dit traject, zowel als sprinter naar Amsterdam Centraal en de voormalige intercity naar Haarlem. Er is natuurlijk ook nog een mogelijkheid om SGMm of SLT te verlengen op dit traject, zodat passagiers wel gewoon kunnen zitten en niet elke rit moeten gaan staan. Uiteindelijk levert dit ook een stuk minder klachten op.

Op de website www.volletreinen.nl komen namelijk iedere dag klachten binnen over dit traject dat de treinen veel te kort zijn.
Reputatie 1

T probleem is dat 3 bakken SGMm op de Kennemerlijn buiten de spits al regelmatig aan de behoorlijk krappe kant is, laat staan in de spits. Extra DDZ materieel kan denk ik uit het Zuiden van het land gehaald worden. Volgens mij (maar corrigeer me als ik er gruwelijk naast zit) was de sprinter tussen Eindhoven-Tilburg Universiteit van genoeg capaciteit voorzien met 1 of 2 stellen MAT-64. Op dat traject rijdt nu veel DDZ materieel: overcapaciteit lijkt mij. De DDZ's van Zandvoort-Amsterdam en Eindhoven-Tilburg Universiteit richting de Kennemerlijn zou ik zeggen. Dan kunnen de 7 SGMm treinen die nodig zijn om de Kennemerlijn te bedienen naar Zandvoort-Amsterdam. Aangezien op die lijn slechts 3 treinen nodig zijn moet het toch kunnen om constant met SGMm 5, 6 of zelfs 8 rijden; meer dan voldoende capaciteit voor in de spits. T beetje dat je overhoudt kan dan naar het Zuiden des lands.

Voor wat betreft de zomer: een hoop mensen richting het strand, maar ook een hoop op vakantie die dus niet naar hun werk hoeven. Er moet dan voldoende materieel te schuiven zijn vanaf andere lijnen richting Zandvoort. T is in ieder geval geen excuus om niet nu in de winter(!) wat te doen.
Reputatie 2
Ik heb deze foto 's ochtends voor vertrek uit Hoorn richting Alkmaar genomen. Zoals te zien is een 4 delige dubbeldekker echt geen overbodige luxe op deze serie. Tussen Beverwijk en Haarlem kom ik 's ochtends nooit, maar ik neem aan dat het daar niet veel anders is als tussen Hoorn en Alkmaar. Sporadisch komt er nu dus eens een verdwaalde DDZ trein voorrijden. Maar meestal is het een losse 3 delige Sgmm die uit zijn voegen kraakt. Ik durf de weddenschap aan dat er reizigers uit Obdam zijn die in rit 14818 (08.00 richting Alkmaar) nog nooit een zitplaats hebben kunnen vinden sinds de dienstregeling van dit jaar...
Reputatie 4
Extra DDZ materieel kan denk ik uit het Zuiden van het land gehaald worden. Volgens mij (maar corrigeer me als ik er gruwelijk naast zit) was de sprinter tussen Eindhoven-Tilburg Universiteit van genoeg capaciteit voorzien met 1 of 2 stellen MAT-64.
Je hebt gevoel voor humor. De sprinters Eindhoven-Tilburg die vroeger met Plan V reden, reden in de spits overwegend met 3 stellen (ruwweg het equivalent van een DDZ). Iets met universiteiten en hogescholen in zowel Eindhoven als Tilburg. Er heeft trouwens ook nog SLT gereden, in de spits meestal 8 bakken.

Trouwens wat moet op Tilburg-Eindhoven gaan rijden als je het DDZ weghaalt en het SGM op de Kennemerlijn verplaatst naar Amsterdam-Zandvoort? DDM1 komt pas in september terug in dienst.
Reputatie 2
Vanochtend rit 14818, Hoorn- Alkmaar. In Obdam duurde het 5 minuten om het in en uitstappen een beetje voor elkaar te krijgen vanwege de drukte. Helaas bleven er ook wat reizigers op het perron achter die er niet meer bij pasten, op sommige lijnen komt er dan tenminste na een kwartier wel weer een reismogelijkheid, maar dat is daar niet het geval. Deze foto is nog voor Obdam, maar de gangpaden staan dus wel al helemaal vol (en werden dus nog voller later)

Het zou fijn zijn als iemand van NS eens reageert op deze specifieke situatie die al weken lang voortduurt. In plaats van een onzinnig verhaaltje van de klantenservice dat er mogelijk een evenement gaande was, het perron misschien niet lang genoeg voor een langere trein en andere onzin...
Spijtig dat je vaker merkt dat het druk is op jouw traject Ruud01. Helaas kunnen we in de spitsuren niet iedereen een zitplaats bieden, omdat we op dit moment te maken hebben met materieeltekort. Hier wordt wel wat uitleg gegeven door Treinreiziger over de maatregelen die we hebben genomen. Wanneer we het materieel op jouw traject zouden aanpassen, betekent dit automatisch dat het materieel op een ander traject ook veranderd. We rijden in de spits namelijk met al het materieel dat beschikbaar is. Daarom raad ik reizigers aan om de druktemelder in te vullen via de app. Hier wordt uitgelegd hoe dit werkt en hier wat we ermee doen.
Reputatie 2
Wat is nu de reden dat de materieelinzet zo verschraald is sinds december? Vanmiddag moest ik staan tussen Alkmaar en Hoorn, de trein bestond slechts uit een SGMm2, een 2 delige sprinter. Kortere treinen bestaan zelfs niet... Het is fijn dat ik kan zien wat NS er mee doet, maar als er al weken staat: ''Trein in onderzoek'' Dan vraag je jezelf toch af wat er zo lastig is aan het onderzoek. Een paar ochtendjes kijken hoe het eraan toegaat en men weet genoeg. Een machinist wijdt het probleem aan dat er in Hoorn geen PLP (procesleider perron) aanwezig is, die eventueel aan de bel trekt en een extra treinstel ''a la minute'' zou moeten kunnen laten bijplaatsen. Een andere conducteur wijdt het probleem aan desinteresse van NS management op deze route, aangezien hier geen politici of managers van NS zelf wonen die van deze serie gebruik maken. Overigens zei een andere machinist dat hij het onverantwoord vind om de trein van 7.50u te rijden aangezien het balkon achter zijn cabine zo vol is met staande reizigers dat zijn vluchtweg daardoor onmogelijk is in het geval van een calamiteit. Hij zei dat ie ofwel de trein zou moeten laten staan, ofwel met aangepaste snelheid zou moeten rijden (40km/u) maar dat hij dat niet doet om de reizigers niet verder te hinderen.
Dit heeft o.a. te maken met besluiten die de regering heeft gemaakt (en veranderd) en het bestellen van nieuw materieel. Dit artikel geeft hier een goede uitleg over.

Reageer