beantwoord

Volle trein Best- Den Bosch

  • 25 september 2014
  • 5 reacties
  • 254 Bekeken

Ik reis dagelijks met de Sprinter, van Best naar Den Bosch. Sinds augustus 2014 is deze trein overvol. Het is voortaan proppen geblazen. Waarom worden er geen langere treinen ingezet??
icon

Beste antwoord door Ramon NS 25 september 2014, 17:30

Dag Ron, goed dat je ons forum hebt gevonden om dit door te geven. NS als uitgangspunt heeft dat reizigers een zitplaats mogen verwachten in Intercity’s waar ze langer dan 15 minuten in reizen. In de spits houdt NS in de planning in de tweede klas ook rekening met staplaatsen, net als in de bus, tram of metro. De spits is immers de drukste periode van de dag waarin we ca. 600.000 reizigers vervoeren in enkele uren. De totale vloot kan niet enkel en alleen op deze piekbelasting worden afgestemd omdat dit zowel bedrijfseconomisch als maatschappelijk (milieukosten en prijs van het treinkaartje) niet rendabel is met een gemiddelde bezetting over de dag van iets boven de 30%. Ten opzichte van de planning van vorig jaar versterkt NS komende herfst in de ochtendspits op werkdagen in totaal circa 30 procent van de treinen. Voor de avondspits geldt een vergelijkbaar percentage. De versterkingen concentreren zich met name op de vorig jaar gesignaleerde trajecten waar zich tekorten voordeden (zowel Sprinters als Intercity’s). Wij hechten er aan te benadrukken dat zelfs met deze maximale uitbreiding van de capaciteit het altijd druk zal blijven na de zomervakantie en tijdens de herfst. Uiteraard ondernemen wij diverse acties om de volle treinen zoveel mogelijk te beperken. Zo zetten we begin september extra ‘tellers’ in op de drukste trajecten om te kijken of alle reizigersprognoses en aannames kloppen en ondernemen we, in navolging van andere vervoerders, enkele (publicitaire) acties om bijvoorbeeld studenten te bewegen zoveel mogelijk buiten de spits te reizen indien dit voor hen tot de mogelijkheden behoort. Ik heb de drukte over dit traject intern doorgeven. De planners zullen deze melding zorgvuldig bekijken of verlenging een optie is. Groet Ramon
Bekijk origineel

5 reacties

Dag Ron, goed dat je ons forum hebt gevonden om dit door te geven. NS als uitgangspunt heeft dat reizigers een zitplaats mogen verwachten in Intercity’s waar ze langer dan 15 minuten in reizen. In de spits houdt NS in de planning in de tweede klas ook rekening met staplaatsen, net als in de bus, tram of metro. De spits is immers de drukste periode van de dag waarin we ca. 600.000 reizigers vervoeren in enkele uren. De totale vloot kan niet enkel en alleen op deze piekbelasting worden afgestemd omdat dit zowel bedrijfseconomisch als maatschappelijk (milieukosten en prijs van het treinkaartje) niet rendabel is met een gemiddelde bezetting over de dag van iets boven de 30%. Ten opzichte van de planning van vorig jaar versterkt NS komende herfst in de ochtendspits op werkdagen in totaal circa 30 procent van de treinen. Voor de avondspits geldt een vergelijkbaar percentage. De versterkingen concentreren zich met name op de vorig jaar gesignaleerde trajecten waar zich tekorten voordeden (zowel Sprinters als Intercity’s). Wij hechten er aan te benadrukken dat zelfs met deze maximale uitbreiding van de capaciteit het altijd druk zal blijven na de zomervakantie en tijdens de herfst. Uiteraard ondernemen wij diverse acties om de volle treinen zoveel mogelijk te beperken. Zo zetten we begin september extra ‘tellers’ in op de drukste trajecten om te kijken of alle reizigersprognoses en aannames kloppen en ondernemen we, in navolging van andere vervoerders, enkele (publicitaire) acties om bijvoorbeeld studenten te bewegen zoveel mogelijk buiten de spits te reizen indien dit voor hen tot de mogelijkheden behoort. Ik heb de drukte over dit traject intern doorgeven. De planners zullen deze melding zorgvuldig bekijken of verlenging een optie is. Groet Ramon
Jullie kunnen staplaatsen beter veranderen in staanplaatsen in dit cliche verhaaltje.

Bij staplaatsen denk ik meer aan caravans.

https://www.google.nl/#q=staplaatsen

https://www.google.nl/#q=staplaatsen+trein
Reputatie 5
Badge
Als ik een goede tip mag geven: In de NS Xtra app voor de telefoons en tablet is er nu een nieuwe optie ingebouwd om volle treinen te melden. Het is niet zo dat er direct een machinist van stal gehaald wordt die een extra trein zal inzetten, maar als er diverse meldingen over volle treinen binnenkomen kan de NS daar zo snel mogelijk op inspringen in het vervolg, door voortaan een langere trein in te zetten.

Ook kan je deze volle treinen via het forum kwijt, en ook zelf via Twitter op @NS_Online. Dus wegen genoeg om het te melden. 🙂
Reputatie 5
Waar blijven die 19 DDARren dan, die ook bij de bovengenoemde 30% versterkingen horen?
De herfst is al begonnen hoor.
Reputatie 5
Badge
De eerste DDAR-treinen komen er op zeer korte termijn aan. Geloof me 🙂

Reageer