beantwoord

Volle trein en slecht ter been

Eens een gewetensvraag:

Mijn partner is herstellende van een dubbele kniebreuk. Hoewel het herstel naar verwachting verloopt en ze al enigszins zich lopend redden kan houd ze langdurig staan nog niet vol.

Nu is het zo dat we regelmatig met de trein gaan iets wat ons doorgaans ontspanning geeft maar hierdoor geregeld in overvolle treinen terecht komen. Vaak in de latere treinen richting huis...

Is het in zo'n geval toegestaan voor haar om plaats te nemen in de eerste klas?
icon

Beste antwoord door Thom 12 juni 2015, 22:43

Nee, dat mag echt niet. U mag alleen in de eerste klas zitten als u een geldig eerste klaskaartje heeft of met toestemming van de conducteur, meestal voor een traject. U kunt het de conducteur vragen en die kan het mogelijk toestaan. Als u zomaar gaat zitten dan reist u in principe zwart en de conducteur kan, eigenlijk moet, u dan van een geldig vervoersbewijs voorzien met een toeslag van 35 euro plus de kosten van de eerste klas en die liegen er niet om.

Het beleid is tegenwoordig dat u wordt bekeurd als u geen geldig kaartje heeft en als u het daar niet mee eens bent dan mag u achteraf bezwaar maken. De conducteur is verplicht u van een geldig kaartje te voorzien. Het hangt wel een beetje van de conducteur af wat hij doet.

Ik weet niet wat uw leeftijd is maar voor 49,50 zet u zeven keuzedagen eerste klas op uw chipkaart, gesteld dat u een abonnement heeft en ouder bent dan 60 jaar. Vrijwel zeker goedkoper dan een boete met toeslag ;-)

Ik zou niet in de eerste klas gaan zitten en maar op coulance rekenen op basis van uw verhaal. Een conducteur hoort op een dag meer leugens dan de hoofdredacteur van de Telegraaf.. Als u het van te voren vraagt, wil het nog wel eens lukken. Een voorschot nemen op de genade kan verkeerd uitpakken. Nogmaals: vraag het.

Ik zou in uw geval Weekendvrij omzetten naar eerste klas.

Lol, ik zie nu pas dat jij het bent 😉
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee, dat mag echt niet. U mag alleen in de eerste klas zitten als u een geldig eerste klaskaartje heeft of met toestemming van de conducteur, meestal voor een traject. U kunt het de conducteur vragen en die kan het mogelijk toestaan. Als u zomaar gaat zitten dan reist u in principe zwart en de conducteur kan, eigenlijk moet, u dan van een geldig vervoersbewijs voorzien met een toeslag van 35 euro plus de kosten van de eerste klas en die liegen er niet om.

Het beleid is tegenwoordig dat u wordt bekeurd als u geen geldig kaartje heeft en als u het daar niet mee eens bent dan mag u achteraf bezwaar maken. De conducteur is verplicht u van een geldig kaartje te voorzien. Het hangt wel een beetje van de conducteur af wat hij doet.

Ik weet niet wat uw leeftijd is maar voor 49,50 zet u zeven keuzedagen eerste klas op uw chipkaart, gesteld dat u een abonnement heeft en ouder bent dan 60 jaar. Vrijwel zeker goedkoper dan een boete met toeslag ;-)

Ik zou niet in de eerste klas gaan zitten en maar op coulance rekenen op basis van uw verhaal. Een conducteur hoort op een dag meer leugens dan de hoofdredacteur van de Telegraaf.. Als u het van te voren vraagt, wil het nog wel eens lukken. Een voorschot nemen op de genade kan verkeerd uitpakken. Nogmaals: vraag het.

Ik zou in uw geval Weekendvrij omzetten naar eerste klas.

Lol, ik zie nu pas dat jij het bent 😉
Het lijkt me wel een gegronde reden om een tweede-klasreiziger te vragen of die bereid is zijn of haar zitplaats af te staan.
Reputatie 7
Badge +4
Die zou het uit zichzelf moeten doen, dat geldt ook in de eerste klas al is die doorgaans minder vol.
Er bestaan toch "priority" zitplaatsen waar ouderen, zwangeren e.d. mogen zitten?
Ik heb dat logo wel zien staan echter niet in ieder type trein.
Er bestaan toch "priority" zitplaatsen waar ouderen, zwangeren e.d. mogen zitten?
Ik heb dat logo wel zien staan echter niet in ieder type trein.

Lijkt me echt iets voor de nieuwere treinen inderdaad, ik vermoed dat enkel DDZ er nu mee rond rijdt..

Dat het officieel niet mag snap ik, maar als je tegenwoordig de mede reizigers een beetje in de gaten houdt is het respect tonen en de normen en waarden zoals we die van vroeger kennen steeds verder te zoeken.

Vroeger was het heel normaal dat er voor mindervalide, oudere, zwangere, etc reizigers werd opgestaan. Tegenwoordig word je door het jonge grut al bij de deur aan de kant geduwd als duidelijk is dat de trein wat drukker is van "We moeten wel kunnen zitten..." terwijl er ook slecht te been zijnde mensen proberen op een voor hun zo veilig mogelijke manier in te stappen.

En als die dan binnenkomen zijn zelfs de mensen met tassen en koffers weinig bereidt hun spullen in het rek bovenin te plaatsen.. Uiteraard is in een dergelijke trein geen conducteur te vinden... Nja.. het is de wereld die veranderd...
Reputatie 7
Badge +4
Het is verhuftering. Bedenk dat het een maatschappelijk verschijnsel is dat ook doorwerkt bij NS. Het is dus niet NS-specifiek
Het is verhuftering.

Je hebt helemaal gelijk Thom.. Sommigen staan zelfs raar te kijken als je het wel doet..

Nja ik blijf waar ik kan in elk geval het goede voorbeeld geven..

Thom, weet je trouwens of je alleen per de dag van ingang een klasse wissel kunt doorvoeren? Of kan dat wel na de 1e maand op ieder gewenst moment?
Reputatie 7
Badge +4
Een klassenwissel per dag kan altijd. In jouw geval is denk ik een opslag van tien euro gunstiger in het weekend als je een dag in het weekend wilt reizen. Het is dan een extra dagkaart. Een definitieve wissel gaat per vervaldatum van je abonnement. Je moet het twee weken voor de vervaldatum aangeven. Via Klantenservice is het ook te regelen. Dan wordt je nieuwe maandbedrag ook afgeschreven. Het is 16 euro duurder maar je vrouw heeft het een stuk aangenamer. In het weekend kun je nagenoeg altijd zitten in de eerste klas en ik kan mijn vrij lange benen kwijt dus als je vrouw wat meer ruimte nodig heeft zal dat wel lukken.
Overigens kan je geen keuzedagen op dezelfde kaart zetten als weekendvrij en moet je naast de keuzedagen dan ook een dalvoordeelabonnement aanschaffen. Omgerekend is het dan 14 euro per dag. Aan het Dalvoordeelabo heb je verder niks want die rechten heb je ook al met Weekenvrij,

Bij weekendvrij komt het bijabonnement eerste klas op 40 euro. Samen is het dus 36 euro duurder. Het is een keuze.
We hebben allebei een hoofdabonnement, omdat we destijds geen maand wouden wachten.. meerprijs zal iets meer zijn.. Maar maakt het reizen aangenamer. Hebben we er wel voor over..
Het is verhuftering. Bedenk dat het een maatschappelijk verschijnsel is dat ook doorwerkt bij NS. Het is dus niet NS-specifiek

Klopt, maar dit betekent nog niet dat de NS zich nergens iets van aan hoeft te trekken.
Onderwerp is eerder aan de orde geweest zie ik.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/mindervaliden-krijgen-aparte-plekken-in-trein~a3779253/
Zulke plaatsen zijn mooi... maar dan nog hoeveel mensen zullen beseffen dat ze dergelijke zitplaatsen bezetten en dan ook nog het fatsoen hebben op te staan zullen wel op 1 hand te tellen zijn..

In dergelijke volle treinen trekken conducteurs zich vaak terug in hun "kantoor", bij de machinist of de onbemande cabine.. je kan ze iig niet vinden..

Een betere regel zou zijn om in dergelijke gevallen, waarbij zichtbaar slecht te been zijnde mensen dan 1e klas mogen reizen, aangezien het daar vaak relatief rustig is..

Reageer