beantwoord

Volle trein! heeft iemand met 2 klas kaartje dan recht op zitplaats 1e klas?

• 22 oktober 2015
  • 11 reacties
  • 1854 Bekeken

De trein tussen Groningen en Amersfoorts is overvol. Ook in de 1e klas paden staan mensen. Helaas ben ik ook aan de beurt met mijn 1e klas kaartje. Naast mij een paar dames met een Blokker kaartje 2e klas. (geven ze zelf aan).
Daar ik de conducteur niet ben kan ik ze niet wegsturen. De conducteur is behalve tijdens de stop op het perron van Assen nergens te zien.
Eerder heb ik meegemaakt dat de conducteur zelfs mensen op een 1e klas plek liet zitten. Hoe zit dat nu eigenlijk? Mag ik met mijn kaartje die 2e klas passagiers wegsturen? Waarom komt er geen conducteur langs in overvolle treinen?
Kan ik geld terug claimen als ik de hele reis moet staan in de 1e of 2e klas (NS voldoet immers maar half aan vervoersplicht).
icon

Beste antwoord door Leny NS 22 oktober 2015, 11:24

AvdD, welkom op het forum. Allereerst vervelend om te lezen dat dit je ervaring is. Met een 2e klas treinkaartje, mag je niet in de 1e klas staan/zitten. Tenzij de conducteur dit aangeeft/omroept. De conducteur heeft naast het controleren van vervoerbewijzen, ook andere taken. Wellicht was hij/ zij op dat moment druk bezig met 1 van zijn/haar andere taken. En ja, je mag je medereizigers altijd hierop aanspreken. Wanneer heb je gereisd? En moest je de hele reis staan? Op drukke trajecten, in de spits en bij onvoorziene drukte lukt het ons niet om alle reizigers een zitplaats te bieden.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge
AvdD, welkom op het forum. Allereerst vervelend om te lezen dat dit je ervaring is. Met een 2e klas treinkaartje, mag je niet in de 1e klas staan/zitten. Tenzij de conducteur dit aangeeft/omroept. De conducteur heeft naast het controleren van vervoerbewijzen, ook andere taken. Wellicht was hij/ zij op dat moment druk bezig met 1 van zijn/haar andere taken. En ja, je mag je medereizigers altijd hierop aanspreken. Wanneer heb je gereisd? En moest je de hele reis staan? Op drukke trajecten, in de spits en bij onvoorziene drukte lukt het ons niet om alle reizigers een zitplaats te bieden.
Je mag ze wel aanspreken maar het lijkt me niet dat een medereiziger het recht heeft om iemand weg te sturen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben het met je eens dat je de medepassagiers er op mag aanspreken maar meestal zijn deze zwartrijders niet het beste publiek.

En die achterlijke smoes van je mag met een tweede klaskaartje in de eerste klas reizen, daar mag NS wel eens een kleine campagne tegen aan gooien.

Het zijn types die hun eigenbelang volgen en daar een smoes bij maken.
Na de agressie van een paar maanden geleden zijn er ook nogal wat conducteurs die conflictmijdend zijn.

Het echte probleem zijn natuurlijk de reizigers met de instelling van ik ga gewoon zitten, begin met een van de bekende rotsmoezen, vervolgens maak ik de conducteur belachelijk en desnoods word ik agressief. Veel Blokkerdames zijn daar helaas geen uitzondering op.

AvdD kan geen geld terugclaimen ondanks dat hij een geldig eerste klas kaartje had en de plaatsen werden ingenomen door zwartrijders.

Kan op de actiekaartjes niet vermeld worden dat het ook bij drukte niet is toegestaan in de eerste klas te zitten? Het zijn niet alleen de reizigers met de actiekaartjes die dit 'denken' maar het is wel een belangrijke categorie als het om overlast gaat.

Een eerste klas moet je of afschaffen of handhaven. Anders werkt het niet. Ik moet zeggen dat de agressie en domme excuses van de zwartrijders maar ook de laksheid van te veel conducteurs er toe leiden dat dit gewoon blijft bestaan.

Als je een maand lang consequent bekeurt en de pakkans groot maakt, is het zo afgelopen. Zwartrijders zijn vaak calculerende mensen, die het eigenbelang als norm hebben.

Het is triest dat het accent van de taak van de conducteur meer zal moeten opschuiven van veiligheid, service en dienstverlenen naar controle en handhaven. De maatschappij ontwikkelt zich echter zo.

Het is wel goed te bedenken dat het wel een probleem is in de treinen maar niet los staat van de normvervaging in de samenleving. Het is een breed maatschappelijk probleem. Dat ontslaat NS niet van de eigen verantwoordelijkheid in deze.

De doorsnee eersteklasreiziger betaalt voor meer kans op een zitplaats en een rustige werksfeer. Deze 12 procent brengt 20 procent van de inkomsten binnen, dan is meer controle niet te veel gevraagd. Wie weet dat hij gepakt wordt en een boete moet betalen van 35 euro plus de meerprijs van de eerste klas tegen vol tarief, is doorgaans snel genezen.
Allereerst vervelend om te lezen dat dit je ervaring is. Met een 2e klas treinkaartje, mag je niet in de 1e klas staan/zitten.

Wordt een reiziger met een geldig vervoersbewijs voor de 2e klas ook daadwerkelijk geacht een trein te laten passeren als de 2e klas overvol is maar er in de 1e klas nog voldoende ruimte in de gangpaden is om te staan?

De conducteur heeft naast het controleren van vervoerbewijzen, ook andere taken.
Ik ben erg benieuwd welke taken in dit specifieke geval zo ontzettend belangrijk waren dat ze de volledige rit van Groningen naar Amersfoort (1 uur en 36 minuten) in beslag namen. Was er niet zo'n vuistregel over eens in de hoeveel minuten je de conducteur zou moeten zien?
In een overvolle trein kán een conducteur niet langskomen omdat er geen loopruimte meer is.
Reputatie 1
Badge
Dat weet je ook wel: die taken bestaan uit het geheel met de hand in moeizaam blokschrift invullen van ca. 123 staten van NS-intern die aangeven dat de trein overvol was en er geen doorkomen voor de HC aan was, als uitleg waarom er geen processen-verbaal konden worden uitgeschreven om de inkomsten van de werkgever te verhogen.
Vroeger werkten staats-spoorwegbedrijven samen en wisselden praktische ervaring uit via hun verbond=UIC-schijnt dat tegenwoordig van die adviseurs types voor veel te hoge beloning dat nu doen. Dus vroeger kon NS gewoon DB of SBB of DSB bellen om te vragen hoe zij dat toch wel klaarspelen-geregelde controle. Daarentegen zullen RENFE en SNCF daar weinig bij kunnen inbrengen.
Heb zelf wel meegemaakt-in diezelfde IC-lijn, dat na leeglopen van de trein in Zwolle de HC iedereen die eerder toestemming had om klasse 1 te zitten (met toevoeging dat dit voor senioren, zwangeren etc. was en niet voor jongvolk, noch student) nu weer moest verkassen naar klasse 2.
Beste Moderator. Het was vanochtend tussen Groningen en Amersfoort. De trein kwam overigens ook nog eens ruim 35 minuten te laat aan.
Helaas heeft u op een van mijn vragen geen antwoord gegeven, daar kom ik onderin op terug.
De 1e klas was, voor zo verder ik kon nagaan, behoorlijk gevuld met 2e klas reizigers. Uiteraard heb ik een mevrouw aangesproken met een Blokker kaartje in de hand. Zij had, volgens haar recht op een zitplaats en wie ik wel niet was, was haar commentaar! Geen zin in escalatie heb ik inderdaad langdurig gestaan.
Uiteraard had NS kunnen nagaan dat met het aflopen van de Blokker actie de drukte in de treinen in de herfstvakantie zou toenemen. Dat is dus geen uitvlucht.
U heeft echter geen antwoord gegeven op de derde vraag, kan ik als 1e klas sta passagier mijn ongemak claimen. (dus niet het feit dat NS ruim half uur te laat in Amersfoort aankwam)
Door niet te controleren loop ik immers mis waarvoor ik betaald heb.
(trein Groningen-Utrecht vanochtend om 9.17 vertrek uit Groningen, onderweg werd er aan de noodrem getrokken)
Controle en handhaving zijn de taken van het betreffende treinpersoneel. Je mag je medereizigers uiteraard op de geldende regels aanspreken, maar je kan 2e klas reizigers in de 1e klas niet in rechte wegsturen als zij zelf niet het fatsoen hebben om voor je op te staan. Verder bestaat er formeel gezien geen recht op compensatie als je met je 1e klas vervoerbewijs niet kan zitten in de 1e klas coupé. Je betaalt namelijk in beginsel voor een vervoerbewijs en niet voor een plaatsbewijs. Met een 1e klas vervoerbewijs is de kans wel aannemelijk groter dat er een zitplaats beschikbaar is, maar we kunnen nooit iedereen altijd een zitplaats garanderen. Desondanks wil ik alle omstandigheden in aanmerking genomen, toch kijken of ik je een oplossing kan bieden. Je mag mij daarvoor een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, het kaartnummer van je OV-chipkaart (indien van toepassing) of het ticketnummer als het om een eenmalige chipkaart gaat. Als je op mijn gebruikersnaam 'Inge NS' klikt, dan kom je op mijn profiel terecht waar je mij via de knop 'Stuur bericht' een privébericht kunt sturen.
Ik zie op perrons regelmatig reclameposters voor dit forum. Daarin worden discussies afgebeeld die nooit hebben plaatsgevonden. Is het misschien een optie om de vraag over zitten in de eerste klasse bij drukte eens op zo'n poster te zetten?

Zelf wordt ik ook helemaal gek van de mensen met Blokkerkaartjes en die dan de voorwaarden niet goed lezen. Afgelopen week kon ik op een rit van Groningen naar Den-Haag nog net een plekje vinden in de eerste klasse stiltezone. Rondom mij alleen maar mensen met van die goedkope kaartjes, al dan niet in samen met de niet toegestane (en niet geldige - want geen weekend) combinatie met een gratis overgangskaartje, die het te druk vonden in de tweede klasse (ze konden dus niet bij elkaar zitten, maar er was wel plek). Nadat ik gevraagd had om stilte was het eerst een poosje stil, waarna de kinderachtige bejaarden bij elk geluid, en elk omroepbericht via de intercom, samen 'sssssssst!' gingen roepen en dan keihard lachen. Het is echt hoog tijd dat conducteurs dergelijk gedrag eens aanpakken door dat soort mensen op de bon te slingeren.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is een hele goede, Luchtmacht!
Het is toch een beetje maf dat deze discussie nodig is. De NS heeft als hoofdproduct: vervoer van reizigers!
Daarvoor hebben ze lang geleden de trein uitgekozen. Door de tijd heen wijzigen de omstandigheden, gebruik en aanbod van materieel. Als het reizigersaanbod door marketingactiviteiten (van de NS) maar ook door andere invloeden veranderd moet je je product aanpassen. Dit kan door frequentie verhoging /verlagenof hogere/lagere capaciteit van de treinen.
Onderzoeken vanuit de NS om reizigersgedrag te beïnvloeden (op andere tijden, buiten de spits reizen) leiden tot niets. Soms is een ander reisschema mogelijk, maar dat is weer afhankelijk van veel invloeden, lees: je werkkring, afspraken of de reisafstand.
Logistiek rammelt bij de NS. Je kunt als NS wel willen dat reizigers na de spits reizen, maar dat lukt vaak niet.
De NS moet flexibeler met het materieel omgaan en het beter afstemmen op de behoefte.
Je ziet bijv. een Schiphol intercity van 12 "bakken" langskomen die niet meer dan 5% passagiers heeft terwijl de sprinter er vlak na alle gangpaden vol heeft met reizigers omdat er slechts met 4 "bakken" wordt gereden ipv. 6 of 8.
Vergelijk het eens met het elektriciteitsnet: daar wordt ook vermogen bijgeschakeld als de vraag hoger wordt.
De netbeheerder komt ook niet met de opmerking: deze wijk krijgt vanavond even geen stroom want in de stad verderop hebben ze een feestje.
NS denk eens wat meer aan je verantwoordelijkheid en je doelstelling!

Reageer