beantwoord

Volle trein nijmegen-schiphol

• 10 januari 2017
  • 13 reacties
  • 363 Bekeken

Hallo,

Sinds de nieuwe dienstregeling is de trein naar schiphol die vertrekt uit Nijmegen om 28/58 half zo groot en dus enorm druk geworden. Ik geloof dat er in Arnhem een helft wordt bijgeschakeld (dit was eerder al in nijmegen), maar dan is het kwaad al geschied omdat de meeste mensen door moeten naar Utrecht. Het is nu moeilijk om een plek te vinden omdat uiteraard het aantal vertrekkende reizigers uit Nijmegen niet minder is geworden.

Is dit een bekend fenomeen en wordt er iets aan gedaan?

bvd
Rob
icon

Beste antwoord door Nick8 10 januari 2017, 14:55

@RobJH: Dit probleem wordt veroorzaakt door de beschikbare perronlengte in Nijmegen. Die intercity's kunnen in Nijmegen alleen maar op spoor 4a terecht (spoor 1a is onbereikbaar i.v.m. kruising met de sprinter). In de topspits moeten die treinen 12 bakken lang zijn, maar spoor 4a in Nijmegen is te kort hiervoor. Hierdoor moet de trein dus met slechts 6 bakken rijden tot Arnhem Centraal en worden er daar 6 bakken bijgeplaatst. Voor dit probleem is er op korte termijn geen oplossing.

Op langere termijn is de oplossing een extra wissel, zodat de treinen komende vanuit de richting Wijchen/Oss terecht kunnen op spoor 1a en de kerende treinen van/naar Utrecht op spoor 3 terecht kunnen. ProRail (die over de infrastructuur gaat) verwacht deze wissel echter niet eerder dan 2019 te kunnen opleveren.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 4
NS vindt euro's belangrijker dan klanten: https://forum.ns.nl/off-topic-32/vindt-ns-euros-belangrijker-klanten-30221
Ook in dit topic geen NS medewerkers die reageren. Wie namens NS vertelt hoe het zit, moet voor straf 100 rondjes om de kerk https://ariehaasnoot.wordpress.com/2017/01/17/wanneer-doorbreekt-ns-de-omerta/
Reputatie 6
Badge
@mrfreeze, hoe kun je wennen aan deze onzin? Het is 1 grote bezuiniging, daar wen je niet zomaar aan.
Reputatie 7
Badge +3
We moeten niet zo zeuren, het is allemaal maar gewoon een kwestie van nog even "wennen aan de nieuwe dienstregeling" ...
Reputatie 7
Badge +3
Misschien is dit het moment om te stoppen met excuses en incorrecte argumentatie en gewoon NS direct te laten uitleggen waarom ze deze trein in de spits half zo lang hebben gemaakt. Maar ik heb vooral interesse wat ze er aan gaan doen.
Voorlopig weinig want zonder flinke wijzigingen in de dienstregeling rond Nijmegen is er geen andere oplossing.
Reputatie 3
Nee hoor, https://acc.ovtijden.com/arnu/rl/3022/2017-01-19T07:43:00+0100, ik zie de trein gewoon op 1a staan. 4a is juist kort, dus de trein moest daarom uitwijken. Overigens betreffen het 10 bakken VIRM.
Erg flauw dat er kennelijk bewijs voor nodig is om gelooft te worden, maar goed bij deze 2 x staande reizigers in Nijmegen in de 07.28 Nijmegen - Schiphol. Overigens staan er mensen tot aan Utrecht.
Voorts schetste mijn verbazing dat de 07.42 van Nijmegen-Alkmaar ook van spoor 4 wel gewoon de volle lengte heeft. 12 bakken weet ik nu in vaktaal.
Misschien is dit het moment om te stoppen met excuses en incorrecte argumentatie en gewoon NS direct te laten uitleggen waarom ze deze trein in de spits half zo lang hebben gemaakt. Maar ik heb vooral interesse wat ze er aan gaan doen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is overvol? 6 bakken VIRM zijn in het algemeen tot Arnhem meer dan voldoende, alleen weigeren mensen in Nijmegen meestal om ook vooraan in te stappen.

Dus de vraag is: hoeveel mensen moeten er staan en hoeveel blijven er mensen op het perron in Nijmegen achter?
dank je, dat is interessante context

Het lijkt er dus op dat er met de nieuwe dienstregeling bewust is gekozen voor een verslechtering van de intercity service ten faveure van een kruisende sprinter. Je zou verwachten dat het volume van een dubbeldeks intercity voorrang krijgt boven een boemel, maar ik hoop dan maar dat de reisbewegingsdata het tegendeel bewijst.

Maar goed, intussen zitten we de komende jaren dus nog in overvolle treinen. Ook weer goed om te weten als je een abonnement afsluit.
Reputatie 2
@RobJH: Dit probleem wordt veroorzaakt door de beschikbare perronlengte in Nijmegen. Die intercity's kunnen in Nijmegen alleen maar op spoor 4a terecht (spoor 1a is onbereikbaar i.v.m. kruising met de sprinter). In de topspits moeten die treinen 12 bakken lang zijn, maar spoor 4a in Nijmegen is te kort hiervoor. Hierdoor moet de trein dus met slechts 6 bakken rijden tot Arnhem Centraal en worden er daar 6 bakken bijgeplaatst. Voor dit probleem is er op korte termijn geen oplossing.

Op langere termijn is de oplossing een extra wissel, zodat de treinen komende vanuit de richting Wijchen/Oss terecht kunnen op spoor 1a en de kerende treinen van/naar Utrecht op spoor 3 terecht kunnen. ProRail (die over de infrastructuur gaat) verwacht deze wissel echter niet eerder dan 2019 te kunnen opleveren.
Dank voor de reacties. Ik probeer de rationale achter de stelling te achterhalen.

Mijn input: Elke ochtend in de spits is de Nijmegen-Schiphol trein overvol. Ik zit er elke dag in, dus dat lijkt me redelijk betrouwbare data.

De reactie is: Deze trein is helemaal niet vol: gebaseerd op wat? Welke data gebruiken jullie? Waarom wordt mijn ervaring niet voor waar aangenomen? Wat is de waarde van klantfeedback voor NS?

dank
Reputatie 6
Badge
Tussen de plaatsjes tussen Arnhem en Nijmegen is het erg druk in de sprinters, daar heb je helemaal gelijk in RobJH. Maar voor de Intercities is weinig animo.
Ik neem aan dat je dan nooit in de spits reist Tamzin. Ik nodig je uit om eens een plaatsje te komen zoeken zo rond half 8.
Reputatie 7
Badge +3
Veel treinen tussen Arnhem en Nijmegen zijn slecht bezet nu er 6 intercity's per uur rijden wat eigenlijk veel te veel is.

Reageer