beantwoord

Volume van de omroep

• 26 januari 2015
  • 11 reacties
  • 722 Bekeken

's Ochtends vroeg rond 06:30 sta ik op het perron en hoor hoe de omroepster vertelt wanneer je trein aankomt. Over dat volume heb ik eigenlijk niet zo veel op te merken, misschien wel op andere stations, maar ik heb een beperkte reiservaring; Alphen ad Rijn, Leiden cs en Den Haag Mariahoeve. In de trein is het anders, daar ervaar ik verschillen van nauwelijks hoorbaar, soms zelf vervormt tot een volume waar je nu in de morgen nu niet op zit/staat te wachten. Vanochtend bv, schrok me rot van een zeer enthousiaste luidruchtige omroepster. Is er een NS-er op het forum, die kan uitleggen hoe dat nu zit? Wordt de omroepinstallatie niet afgesteld op een wellicht gespecificeerd volume?
icon

Beste antwoord door Tamzin 4 oktober 2019, 18:02

In alle treinen staat het volume van de omroep veel te hard. Het doet pijn aan de oren en is erg verstorend.
De EU schrijft dit voor voor alle nieuwe treinen ten behoeve van slechthorenden.
Bekijk origineel

11 reacties

Beste jacques.vanbeetz,

Goed dat je je ervaring met ons deelt op het NS Serviceforum. Op het spoor rijden verschillende modellen treinen, waarbij het geluid in de ene trein anders staat afgesteld dan bij de andere. Bij de levering van de treinen staan ze afgesteld op hetzelfde volume, maar naarmate de tijd vordert dat een trein in gebruik is, ontvangen conducteurs soms signalen dat de omroep te hard of te zacht is. Naar aanleiding daarvan kan dit worden aangepast, waardoor de reisinfo beter hoorbaar is in de trein. Mocht je dus een keer merken dat het volume te zacht staat of juist te luid is, schroom niet om het door te geven aan de conducteur.

Groet,
Stephan
Ik merk dit ook wel eens tijdens de reis, soms doen de conducteurs er iets aan en soms niet.
Dank voor je reactie.
Natuurlijk kan je dat melden aan de conducteur, als je die ziet! Want het gebeurt toch ook regelmatig dat deze heer of mevrouw in een ander gedeelte van de trein is.
De audio is dus niet automatisch geregeld door een systeempje, dat valt dan weer tegen.
Reputatie 1
Dit is heel herkenbaar. Van gemompel en gekraak in een bol watten, tot volume kermisattractie, je maakt het allemaal mee als je dagelijks in de trein zit.

Nog belangrijker; vaak is het standaard informatie zoals wat het station is waar we arriveren (overal te lezen), maar als we echt advies nodig hebben over wat te doen bij treinen die niet verder rijden of routes die zijn aangepast, dan is er in geen velden of wegen een omroeper te bekennen die een toelichting geeft.
Mocht je de conducteur niet treffen, dan mag je het treinstelnummer ook bij ons aangeven. @LizBo; jammer te lezen dat je juist op die cruciale momenten info mist. Dat proberen we juist zoveel mogelijk te doen. In geval van storing heb je ook veel aan de NS reisplanner in de NS-app of op NS.nl.
In alle treinen staat het volume van de omroep veel te hard. Het doet pijn aan de oren en is erg verstorend.

Hoewel ik snap dat dit voor jou zo kan voelen zijn er anderen die het volume te zacht vinden. Het blijft helaas een kwestie van wat je prettig vindt. Veel reizigers hebben tegenwoordig oordopjes of koptelefoons om muziek te luisteren. Met een zachte omroep mis je dan alle informatie, niet dat ik wil zeggen dat andere reizigers daar last van moeten hebben. We proberen hierin een goede balans te vinden. Ik kan van een enkele trein best melding maken dat het volume te hoog staat. Het volume in alle treinen naar beneden schroeven gaat echter niet gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
De EU schrijft dit voor voor alle nieuwe treinen ten behoeve van slechthorenden.
Badge
Het volume staat niet te hard dat is allemaal een vaste instelling, het verschil wordt gemaakt hoe hard er in de microfoon gepraat wordt. Sommige praten wat harder in de microfoon en dat maakt een heel verschil t.o.v. iemand die veel zachter praat.
Reputatie 7
Badge +3
Het verschilt ook per treintype. Vooral in VIRM had ik vaker dat de omroep niet te verstaan was en in ICR rijtuigen vaker te luid.
Badge
Het verschilt ook per treintype. Vooral in VIRM had ik vaker dat de omroep niet te verstaan was en in ICR rijtuigen vaker te luid.
Bij de Virm zijn er voor de verschillende versies van deze trein ook verschillende onderdelen voor de omroep gebruikt (andere specificaties). Bij reparaties van defecte omroep systemen bleken er onderdelen van andere Virm series gebruikt te zijn in de verkeerde Virm waardoor diverse problemen zijn ontstaan in de Virm treinstellen met de omroep installatie.

Nadat dit geconstateerd werd bij een uitgebreid onderzoek naar de problemen met de omroep in deze treinen zijn de treinen gecontroleerd op toepassing van de juiste onderdelen en waar een foutief onderdeel gemonteerd was is dit inmiddels vervangen door het juiste onderdeel.

Zo waren de speakers en de microfoons in de verschillende series van verschillende specificaties (zelfde uiterlijk kenmerken) waardoor dit niet meteen opviel bij vervanging.

Reageer