Voor- en nadelen van de stiltecoupé

Beste,

Ik ben verantwoordelijke van een Belgische stilte actiegroep die wilt dat er in België op de treinen stiltecoupés worden ingevoerd. Wij hebben dit, ondanks dat hier al meer dan 15 jaar vraag naar is, nog steeds niet.

Omdat jullie nu toch al heel wat jaren ervaring hebben met de stiltecoupé had ik graag van jullie de voordelen maar ook de nadelen van de stiltecoupé geweten.

Ik heb veel vragen:
Zijn er minder of meer incidenten (ruzies/discussies) op de trein sinds de stiltecoupés?
Voelen jullie je veiliger sinds de invoering van de stiltecoupé?
Zou eerste klasse kunnen afgeschaft worden?
Zouden jullie bereid zijn om meer te betalen om in een stiltecoupé te zitten? Hoeveel meer?
Willen jullie meer of minder stiltecoupés op de trein?
Welke regels van de stiltecoupés moeten veranderen of aangepast worden? En waarom?
Denk je dat door de invoering van de stiltecoupés meer mensen de trein nemen?
Reis jij sinds de invoering van de stiltecoupé vaker met de trein?
Waarom gebruik jij de stiltecoupé wel/niet?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,
Tanja

17 reacties

Hoi Tanja,

Welkom op dit forum. Je vraagt wel heel veel in één keer en ik vraag mij af of dit de juiste plek is. Je zou natuurlijk zelf al wat voorwerk kunnen doen en bij zoeken het woord stiltecoupe in kunnen voeren. Je zal dan zien dat daar al zeer veel is over geschreven op dit forum. Eerste klasse gaat niet afgeschaft worden want dat levert NS te veel geld op.

Als voorbeeld zie dit topic, maar er zijn er nog veel meer.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/stilte-ver-te-zoeken-klagen-op-forum-helpt-niet-waarom-moet-reiziger-opdraaien-voor-handhaving-60821

Reputatie 6

Of er meer of minder ruzies zijn in de stiltecoupe weet ik niet. Je leest over het algemeen over de negatieve aspecten:
- Mensen die zich er niet aan houden (en de mentaliteit van veel Nederlanders van 'ik bepaal zelf wel'/'er wordt toch niet gehandhaafd');
- De aanduiding van de stiltecoupe. In Nederland is dat een sticker op het raam, met daarop 'Stilte S Silence' dat ook van de buitenkant zichtbaar is.
- Het is ook niet altijd duidelijk wat de regels zijn. De een wil dat het compleet stil is, de ander vindt fluisteren prima. Op die manier heerst er soms wel een zekere 'spanning 'in de stiltecoupe.
- Ander negatief aspect is de plaatsing van de stiltecoupe. NS deed dit aan het begin voornamelijk in coupes met vierzitjes, terwijl die opstelling juist kletsende groepen aantrekt.

Zelf ben ik wel voorstander van een stiltecoupe, maar ben niet bereid om er extra voor te betalen. Het is ook geen vervanger van de eerste klas. En ja, ondanks de negatieve punten heeft de stiltecoupe wel voordelen: je kunt in alle rust luisteren zonder de negatieve gevolgen te hoeven ondervinden van mensen die nutteloze of luidruchtige gesprekken voeren.

Nog een aanvullend punt: ik ben zelf een reiziger met een visuele beperking, en vind de stickers op de ramen niet of nauwelijks zichtbaar. In de allerlaatste gemoderniseerde dubbeldekkers heeft NS in zowel relief als braille op de trapleuningen aangegeven welke klasse en type coupe je binnenwandelt.

Reputatie 5

Het lijkt er op dat de meeste mensen niet de moeite willen doen om a) te kijken in wat voor “soort” coupé ze zich bevinden en b) zich daarnaar te gedragen.

Ik ben dus helaas bang, dat als het je lukt om het voor elkaar te krijgen, dat je er niet zoveel aan zult hebben.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.dumpert.nl/item/1864411_e24c0a19

Badge +3

Discussies zijn er zeker (over het concept, de implementatie en de naleving).

Stiltecoupés/zones zitten veelal bovenin in dubeldekkers (minder geluid van de wielen e.d.), maar waar willen kinderen graag zitten? Boven natuurlijk!

Bij drukte (in normale tijden) is het vinden van een zitplaats vaak belangrijker dan kijken of je in een normale coupé, werken en rustzone (waar je gewoon zachtjes mag praten of bellen) of stiltezone (waar het echt stil moet zijn, de S op de ramen en poppetje met vinger in neus op de wand, en telefoons verboden) terecht komt.

En wat is echt stil? De omroep staat net zo hard immers. En is iemand die met oortjes muziek luistert een probleem? Of iemand die fanatiek op zijn laptop zit te tikken? Of iemand die een zakje chips eet? Of iemand die flink zit te hoesten of niesen? Of iemand die in slaap valt en snurkt? Waar ligt de grens dus… 

Het is wel zo dat de stoelen in de werken en rustzone en stiltezone (die daar onderdeel van is) vaker in ‘tweetjes’ (coach) opstelling staan, en minder in ‘viertjes’ (vis-a-vis) opstelling. Beneden in de meet and greet of loungezone is dat andersom.

Reputatie 1

Zelf zit ik het liefst in een stilte coupe. Volgens mij is het daar ook rustiger, daar de meeste mensen willen praten.

Ruzie, heb ik er nooit gehad. De meeste mensen die er lawaai maken weten niet dat ze in een stilte coupe zitten, en zijn stil of gaan weg als er iets van wordt gezegd.

Of ik er meer voor zou betalen? Nee. 

Reputatie 5

Voor mij is de oplossing nog steeds een noice cancelling headphone :grinning:

Ik kwam tot voor kort geregeld in België (nu al een paar maanden natuurlijk niet en wat mij persoonlijk altijd wel opviel is dat het in Belgische treinen vaak een stuk rustiger is dan in een gemiddelde Nederlandse trein. Het materieel waar in België mee wordt gereden is wel een stuk ouder en ook vaak minder comfortabel dan in Nederland, het gedrag van de gemiddelde reiziger is daar toch anders (beter) dan in Nederland vind ik. In Nederland is men wel heel erg recht voor zijn raap (sommige noemen het ook bot). Op mijn toch inmiddels wel vele treinreizen naar België ben ik volgens mij nog nooit vervelende lawaaiige personen tegengekomen. Heeft ook alles er mee te maken dat je in België bijna 100% gecontroleerd wordt in de trein en in Nederland 90% niet. Het zal wel toeval zijn, maar ik denk ook dat het wel eens kan liggen aan de bijvoorbeeld iets strengere scholen in België. Ik weet bijvoorbeeld dat veel Nederlanders die op de grens wonen liever hun kinderen op een Belgische school deden, om die reden. Jullie moeten alleen nog “even de taalstrijd oplossen.    

Dank jullie wel. Toch snel al nuttige reacties.

Het is interessant om te weten dat stiltecoupés best in de onderste wagons worden gemaakt, met vooral tweezitjes en dat de regels van in het begin duidelijk zijn en dat zwijgen, zwijgen is en niet fluisteren om discussies te voorkomen (bedankt voor het verschrikkelijke filmpje :-) )

@Pingpong Ja, sommige treinen zijn oud. Echt nog van in de jaren ‘90. Als ik uit het buitenland terug kom in België krijg ik soms het gevoel dat we een arm Oostblokland zijn geworden, met onze slecht onderhouden wegen, oude treinen en zoveel leegstaande vervallen gebouwen. Ergens is het mis beginnen gaan…
Qua lawaai denk ik dat het er van afhangt op welke uren en welke lijnen je zit.
Of het bij ons rustiger is dan bij jullie, weet ik niet. Het is al meer dan 15 jaar geleden dat ik nog op een Nederlandse trein heb gezeten. Belgen zijn dankzij het strenge katholieke onderwijs wel goed afgericht. Zwijgen en doen wat er gezegd wordt. Vaak zijn ze te bang om iets in je gezicht te zeggen maar doen ze het wel achter je rug, tegen een ander. Hoewel het onderwijs hier de laatste jaren wel wat is verbeterd zou ik als Nederlander m’n kinderen gewoon in Nederland naar school doen.
Er zijn op de treinen nog geen regels dus iedereen zit gewoon te bellen, muziek te luisteren, filmpjes te kijken,… In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk is dit allemaal al streng gereglementeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil nog een aanvullende tip geven.

Wanneer je stiltezones gaat maken in treinen zorg er dan voor dat een geheel rijtuig stiltezone is. In Nederland rijden treinen waarin halve rijtuigen afgeschot zijn als stiltezone. Het is geen feest wanneer er aan de andere kant van het schot gewoon gepraat mag worden.

Reputatie 5

Ja, sommige treinen zijn oud. Echt nog van in de jaren ‘90. Als ik uit het buitenland terug kom in België krijg ik soms het gevoel dat we een arm Oostblokland zijn geworden, met onze slecht onderhouden wegen, oude treinen en zoveel leegstaande vervallen gebouwen. Ergens is het mis beginnen gaan…

Als jij treinen uit de jaren ‘90 “oud” noemt, dan zou ik in Nederland ook maar niet met de trein gaan reizen :wink:

ICM, ICR, (V)IRM, SGM, DDZ, DD-AR… allemaal van tijdens of vóór de 1990s! Nog geen drie jaar geleden reden er nog treinen uit de 1960’s rond en een paar jaar daarvoor nog uit de1950’s (Mat’54 en Eloc’s)

Reputatie 3

Ik wil nog een aanvullende tip geven.

Wanneer je stiltezones gaat maken in treinen zorg er dan voor dat een geheel rijtuig stiltezone is. In Nederland rijden treinen waarin halve rijtuigen afgeschot zijn als stiltezone. Het is geen feest wanneer er aan de andere kant van het schot gewoon gepraat mag worden.

Dat lijkt me nu juist helemaal geen goed idee. Ik vind dat stiltecoupés met de huidige capaciteitsproblemen op veel routes al veel teveel ruimte in de trein in beslag nemen. Als je dan meer mensen die eigenlijk helemaal niet in een stiltecoupé willen zitten gaat dwingen om (noodgedwongen) toch in zo’n coupé plaats te nemen dan kun je erop rekenen dat het er nooit stil gaat worden. Daarbij: met een half rijtuig maak je het makkelijker voor mensen om te wisselen als er toevallig wel ruimte is in het normale deel van de trein. Als je stiltecoupés wilt dan moet je het succes daarvan niet zelf gaan saboteren denk ik dan. Ik ben tegen stiltecoupés maar als het dan toch moet dan liefst op een manier dat alle reizigers er zo min mogelijk last van hebben.

Reputatie 3

Inderdaad. Ik vind het concept van stilteruimtes heel mooi. Maar als het druk is en je toevallig in zo'n ruimte terecht komt is het letterlijl a (als in niet) sociaal om ineens niet te mogen praten met mensen. Het werkt dus alleen bij beperkte bezetting.

@beano Is de verhouding stilterijtuigen vs gewone rijtuigen dan heel hoog? Of zijn er gewoon per definitie te weinig rijtuigen tijdens de spits?

In België is dit volgens mij een strategie: ze houden het aantal tweede klas rijtuigen express te laag om zo mensen te dwingen eerste klas tickets te kopen.
Als ik niet anders kan dan tijdens de spits de trein te nemen koop ik voor alle zekerheid ook een eerste klas ticket zodat ik zeker ben dat ik een zitplaats heb en geen uur moet rechtstaan of op de grond zitten.

Reputatie 3

@beanoIs de verhouding stilterijtuigen vs gewone rijtuigen dan heel hoog? Of zijn er gewoon per definitie te weinig rijtuigen tijdens de spits?

In België is dit volgens mij een strategie: ze houden het aantal tweede klas rijtuigen express te laag om zo mensen te dwingen eerste klas tickets te kopen.
Als ik niet anders kan dan tijdens de spits de trein te nemen koop ik voor alle zekerheid ook een eerste klas ticket zodat ik zeker ben dat ik een zitplaats heb en geen uur moet rechtstaan of op de grond zitten.

M.b.t. je vraag: dat laatste (te weinig rijtuigen in de spits) maar het eerste (een relatief hoog percentage stilterijtuigen) helpt niet. In de meeste intercity’s betreft het vaak meerdere coupés op een trein en uiteraard drukt dat het aantal “gewone” coupés.

Dat van de Belgische aanpak m.b.t. eerste klas coupés heb ik voor de Nederlandse situatie niet zo op het vizier. Ik reis voor mijn werk wel eens 1e klas en ook daar heb ik dan regelmatig te maken met volle coupes.

M.b.t. je vraag: dat laatste (te weinig rijtuigen in de spits) maar het eerste (een relatief hoog percentage stilterijtuigen) helpt niet. In de meeste intercity’s betreft het vaak meerdere coupés op een trein en uiteraard drukt dat het aantal “gewone” coupés.

Dat van de Belgische aanpak m.b.t. eerste klas coupés heb ik voor de Nederlandse situatie niet zo op het vizier. Ik reis voor mijn werk wel eens 1e klas en ook daar heb ik dan regelmatig te maken met volle coupes.

Dat klinkt vreemd voor mij. In België is eerste klasse exact hetzelfde als tweede klasse behalve dat er in eerste klasse zo weinig mensen zitten dat je altijd zeker bent van een zitplaats en meer rust.
Verder is er geen enkel voordeel. Het is niet zo dat er snacks worden geserveerd, gratis kranten liggen of dat je meer beenruimte hebt.

Als de eerste klas coupés vol zouden zitten zou niemand hier er nog voor willen betalen denk ik dan.

Reputatie 7
Badge +3

Een andere tip: geef de rijtuigen met stiltezone een sterk afwijkende kleur. Dan weet je wanneer de trein komt binnenrijden waar je je moet gaan opstellen om de voorkeursplaats te vinden.

Ik vind een plek in een stiltezone naast een schotje niet echt een stille plek.

Reageer