beantwoord

Voor het eerst vergeten in te checken, meteen boete

• 29 maart 2015
  • 10 reacties
  • 1312 Bekeken

Geacht heer/mevrouw,

Ik weet niet of ik heel sterk sta, maar ik wil het toch echt proberen want ik ben echt heel ziek van het feit dat ik een boete heb gekregen voor zwartrijden.
Toen ik vanavond in wilde checken zag ik dat mijn saldo te laag was. Ik ben toen vervolgens mijn tegoed op gaan laden, om daarna in de trein te stappen. Eenmaal zittend kwam de conducteur al heel vroeg aangelopen om me om mijn vervoersbewijs te vragen. Na de check bleek dat ik me niet ingecheckt had en dus geen geldig vervoersbewijs had.
Hartstikke vervelend natuurlijk, ook al deed de conducteur gewoon zijn werk en had hij wettelijk gezien ook een reden om me te beboeten. In de hoop dat hij de situatie begreep heb ik hem de reden uitgelegd, maar dit mocht niet baten.

Zouden jullie hier iets mee kunnen doen?

Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Thom 29 maart 2015, 21:02

De eerste keer wordt u de boete vaak kwijtgescholden. Het hangt ook af van de aantekeningen van de conducteur.

U krijgt een acceptgiro thuis, die betaalt u, u maakt bezwaar en mogelijk krijgt u dan uw geld terug. Op uw acceptgiro staat een boetekenmerk en daarmee kunt u uw bezwaar indienen.

Het beleid is dat iemand die zwart reist wordt bekeurd, hoe vervelend ook in uw geval. De Klantenservice of een moderator hier kan u tzt verder helpen. Het feit dat u bezwaar indient, ontslaat u niet van het op tijd moeten betalen. De verhogingen volgen snel en die krijgt u in geen geval terug.

De conducteur had ongetwijfeld begrip maar dat doet niet ter zake. Hij is verplicht u van een geldig vervoersbewijs te voorzien en de 35 euro verhoging is voorgedrukt op uw nieuwe kaartje. Het beleid is dat de conducteur dit moet doen en u achteraf in Utrecht bezwaar kunt maken. Wat NS doet, kan ik natuurlijk niet voorspellen, veelal is er de eerste keer coulance.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De eerste keer wordt u de boete vaak kwijtgescholden. Het hangt ook af van de aantekeningen van de conducteur.

U krijgt een acceptgiro thuis, die betaalt u, u maakt bezwaar en mogelijk krijgt u dan uw geld terug. Op uw acceptgiro staat een boetekenmerk en daarmee kunt u uw bezwaar indienen.

Het beleid is dat iemand die zwart reist wordt bekeurd, hoe vervelend ook in uw geval. De Klantenservice of een moderator hier kan u tzt verder helpen. Het feit dat u bezwaar indient, ontslaat u niet van het op tijd moeten betalen. De verhogingen volgen snel en die krijgt u in geen geval terug.

De conducteur had ongetwijfeld begrip maar dat doet niet ter zake. Hij is verplicht u van een geldig vervoersbewijs te voorzien en de 35 euro verhoging is voorgedrukt op uw nieuwe kaartje. Het beleid is dat de conducteur dit moet doen en u achteraf in Utrecht bezwaar kunt maken. Wat NS doet, kan ik natuurlijk niet voorspellen, veelal is er de eerste keer coulance.

Het beleid is dat iemand die zwart reist wordt bekeurd, hoe vervelend ook in uwe geval. De Klantenservice of een moderator hier kan u tzt verder helpen. Het feit dat u bezwaar indient, ontslaat u niet van het op tijd betalen. De verhogingen volgens snel en die krijgt u in geen geval terug.

De conducteur had ongetwijfeld begrip maar dat doet niet ter zake. Hij is verplicht u van een geldig vervoersbewijs te voorzien en de 35 euro verhoging is voorgedrukt op uw kaartje. Het beleid is dat de conducteur dit moet doen en u achteraf in Utrecht bezwaar kunt maken. Wat NS doet, kan ik natuurlijk niet voorspellen, veelal is er de eerste keer coulance.

Oke, dankjewel voor je snelle en duidelijke antwoord op mijn vraag Thom! Ik ga wachten op de acceptgiro en dan bezwaar maken.
Dat verzoek om coulance (van bezwaar maken lijkt me geen sprake, want ik neem aan dat u de boete op zich niet betwist) kunt u ook via dit forum bij een moderator indienen, mogelijk dat zij u morgen zullen vragen om hen een bericht te sturen nadat u de acceptgiro hebt ontvangen.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, als je de boete terecht vindt, mag je nog steeds bezwaar maken. Het heeft zelfs niets met elkaar te maken. De meeste mensen krijgen terecht een boete en weten dat ook, maar verwijzen naar de omstandigheden. Dat is toegestaan. Het is een beroep op coulance. Het is zelfs beleid van NS om met een onjuiste incheck rekening te houden in deze overgangsperiode.
Kleine aanvulling op Thom. Ook het feit dat iedereen wel eens een foutje kan maken en daarvoor niet direct volledig bestraft te worden.
Loes, zijn er eigenlijk nog richtlijnen over of en hoe reizigers moeten worden gewezen op de mogelijkheid tot coulance? Ik was vorige week toevallig getuige van iemand die een boete kreeg wegens niet inchecken. De conducteur gaf daarbij aan een aantekening te zullen maken dat de reiziger het eenmalig was vergeten en wekte daarmee de indruk dat de boete van 35 euro automatisch zou komen te vervallen. Toen de conducteur alweer weg was en de reiziger nog eens op zijn gemak de kopie van het UVB bekeek zag hij tot zijn schrik dat er toch het verhoogde bedrag op stond waardoor hij de indruk kreeg dat de woorden van de conducteur uitsluitend bedoeld waren om hem te sussen maar verder geen enkele waarde hadden. Ik heb hem toen maar uitgelegd dat hij na het betalen bij de klantenservice een coulanceverzoek kan indienen, maar aangezien veel reizigers niet van die mogelijkheid op de hoogte zijn was het wellicht aardiger geweest als de conducteur hem hierop had gewezen.
@theofiel

De HC zal die aantekening daadwerkelijk gemaakt hebben, maar op het UVB staat de wettelijke verhoging voorgedrukt. De HC kan tijdens het uitschrijven deze niet weghalen, alleen achteraf. Zelf vertel ik het altijd erbij, maar het klopt wel wat je zegt, niet iedereen verteld hoe het werkt. Ik vertel de reiziger om altijd contact op te nemen met klantenservice om daar het verder mee te regelen, dus voor de coulance. Ik weet niet of onze aantekeningen direct bekeken worden als er acceptgiro's worden gestuurd, extra aandacht voor deze mogelijkheid is zeker op zijn plaats. Op de achterkant staat wel dat men bij vragen, klachten of opmerkingen contact kan opnemen met de klantensevice. Ik heb begrepen dat als de HC om coulance vraagt, dit door NS wordt gehonoreerd. Andersom hetzelfde.
Reputatie 7
Badge +4
Kleine aanvulling op Thom. Ook het feit dat iedereen wel eens een foutje kan maken en daarvoor niet direct volledig bestraft te worden.

Ben ik helemaal met je eens en voor deze groep behoort er ook coulance te zijn. Als iemand eens een keer een foutje maakt zonder opzet dan is er gelukkig ruimte voor in het beleid van NS en zo hoort het ook. De noodzakelijke handelingen om het ongedaan te maken heeft ook waarschijnlijk het effect dat men net wat beter oplet. Hoeksteen verdient de coulance ook, gezien toon en inhoud van de reactie.
Badge
Geacht heer/mevrouw,

Ik weet niet of ik heel sterk sta, maar ik wil het toch echt proberen want ik ben echt heel ziek van het feit dat ik een boete heb gekregen voor zwartrijden.
Toen ik vanavond in wilde checken zag ik dat mijn saldo te laag was. Ik ben toen vervolgens mijn tegoed op gaan laden, om daarna in de trein te stappen. Eenmaal zittend kwam de conducteur al heel vroeg aangelopen om me om mijn vervoersbewijs te vragen. Na de check bleek dat ik me niet ingecheckt had en dus geen geldig vervoersbewijs had.
Hartstikke vervelend natuurlijk, ook al deed de conducteur gewoon zijn werk en had hij wettelijk gezien ook een reden om me te beboeten. In de hoop dat hij de situatie begreep heb ik hem de reden uitgelegd, maar dit mocht niet baten.

Alvast bedankt

Welkom op het NS serviceforum, Hoeksteen. Zo te lezen hebben andere forumleden het juiste antwoord al gegeven. Ik kan de boete inzien, verklaring van de conducteur lezen en wellicht verder helpen. Zodra de acceptgiro binnen is, mag je mij wel een privébericht sturen met je NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en het kenmerknummer van de boete. Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.
Geacht heer/mevrouw,

Alvast bedankt

Welkom op het NS serviceforum, Hoeksteen. Zo te lezen hebben andere forumleden het juiste antwoord al gegeven. Ik kan de boete inzien, verklaring van de conducteur lezen en wellicht verder helpen. Zodra de acceptgiro binnen is, mag je mij wel een privébericht sturen met je NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en het kenmerknummer van de boete. Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.

Daar ga ik voor zorgen! Dankjewel

Reageer