beantwoord

voor ideeenbus: buienradar in de trein

Op regenachtige dagen zoals vandaag zou ik het een leuke toevoeging vinden als de buienradar van het aankomststation af en toe te zien is in de trein. Dan weet ik of ik mijn regenpak moet aantrekken, en misschien vergeten mensen dan ook hun paraplu minder vaak. Natuurlijk zijn er alternatieven, via mobiele telefoon of door goed naar buiten te kijken, maar ik denk toch dat het gewaardeerd zou worden.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 februari 2019, 13:10

Hallo wakker en welkom bij de NS Community.

Ik begrijp je idee en snap het tot op zekere hoogte ook zeker. De informatieschermen zijn voornamelijk bedoelt on reizigers te informeren, vooral over hun huidige reis en aansluitingen. We krijgen regelmatig tips over de informatie op de schermen, bijvoorbeeld de melding dat er minder acties en meer reisinformatie op zou moeten. Momo verwijst hier al enigszins naar. Ik ga je suggestie doorgeven maar acht de kans klein. Het gros van onze reizigers heeft een smartphone waarop deze informatie goed te vinden is, zelfs in onze app (bedankt Slidestops).

Bekijk origineel

6 reacties

Hoe kan de trein weten wat jouw aankomststation is? Het moet niet gekker worden. Treinkaartjes zijn volgens mij al duur genoeg.

Het lijkt me sowieso niet handig om je regenpak alvast in de trein aan te trekken. Op je eindbestemming is er meestal wel een droge plek op het perron/stationshal om dat te doen.
Zolang de trein maar weet wat zijn eigen volgende aankomststation is, is dat voldoende.
Ik weet niet of de schermen in de trein nu al verbinding hebben met internet, ze blijven het meestal gewoon doen als wifi in de trein uitvalt. Als ze verbinding hebben, dan hoeft het tonen van buienradar niet veel te kosten.

Vaak zie je pas als je het station uitloopt dat het klettert. Ik denk dan, had ik dat maar eerder geweten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of NS die informatie zo maar mag vertonen in de trein. Dat zou kunnen worden gezien als gebruik van de Buienrader informatie voor commerciële doeleinden en dat mag meestal alleen met toestemming en/of tegen betaling.
Reputatie 7
Badge +2
Op zich vind ik een leuk idee, weet alleen of dat goed uitvoerbaar is.
Ik vind het in ieder geval nuttiger dan al die NS reclame en “toeristische informatie”.

Wanneer ik op Delft uitstap (station in tunnel) en mijn fiets van ergens achterin de ondergrondse stalling pak zie ik ook niet of het regent. Rond de tijd dat ik ’s morgens aankom is het nu nog donker en daardoor vanuit de trein niet goed te zien of het regent.
Ik sta nu vaak net bij de ingang van de stalling mijn pak aan te trekken of ik vraag aan iemand die gelijk mijn zeer gewilde leeg plekje inneemt of het regent.
Reputatie 7
De functionaliteit zit ook in de reisplanner van NS, je ziet dan het weerbericht op je aankomststation. Als er een licentie nodig is, dan zal die er al zijn 😉
Hallo wakker en welkom bij de NS Community.

Ik begrijp je idee en snap het tot op zekere hoogte ook zeker. De informatieschermen zijn voornamelijk bedoelt on reizigers te informeren, vooral over hun huidige reis en aansluitingen. We krijgen regelmatig tips over de informatie op de schermen, bijvoorbeeld de melding dat er minder acties en meer reisinformatie op zou moeten. Momo verwijst hier al enigszins naar. Ik ga je suggestie doorgeven maar acht de kans klein. Het gros van onze reizigers heeft een smartphone waarop deze informatie goed te vinden is, zelfs in onze app (bedankt Slidestops).

Reageer