beantwoord

Vóór ochtendspitstijden in trein met fiets?

• 22 april 2014
  • 7 reacties
  • 2180 Bekeken

Mag ik mét mijn fiets om 6:05 in de trein stappen, van Groningen naar Maastricht? Dus vóór het spitstijdstip van 6:30.
Een deel van de reis valt dan in de spits. De overstap in Utrecht bijvoorbeeld. Moet ik tot ná 9.00 wachten met overstappen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 22 april 2014, 16:04

Hi Bob,

In de allereerste regel op die pagina lees ik:
"U kunt uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Dit kan alleen buiten de spitsuren op werkdagen (spitsuren: 06.30 - 09.00 uur en 16.30 - 18.00 uur). Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus."

Ik denk toch dat dat glashelder: tijdens de spitsuren mag geen fiets meegenomen worden in de trein.
Althans, zo lees ik het.

Maar wellicht dat een moderator of conducteur het definitieve oordeel over kan vellen.

Vr,gr
Hans
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 1
Beste Bob,

Ik denk zelf dat je je fiets niet mag meenemen in de trein aangezien een deel van je reis in de spits doorbrengt. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je hem wel mee mag nemen aangezien je voor 6:30 aan je reis begint. Als een medewerker van NS er dan iets van zegt kan die met zijn Railpocket zien waar je bent ingecheckt en wanneer en zo dus zien dat je je fiets gewoon mee mag nemen in de spits aangezien je reis begon voor 6:30.

Ik weet alleen niet of je in de IC naar Maastricht ook je fiets mee mag nemen aangezien je daar instapt tussen 6:30 en 9:00. Je zou opzich als je tussen Maastricht en je eindbestemming in Maastricht je fiets niet nodig hebt je fiets kunnen stallen op Utrecht CS.

Groeten,

Wouter
Hallo Bob,

Tijdens de spitsuren mag je geen fiets meenemen in de trein, behalve in het weekend.
Uitgebreide informatie hierover kun je vinden op deze pagina

Vr,gr,
Hans
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Bob,

Tijdens de spitsuren mag je geen fiets meenemen in de trein, behalve in het weekend.
Uitgebreide informatie hierover kun je vinden op deze pagina

Hans, toch is de door jou genoemde pagina niet volledig. Want mag er tijdens de spitsuren nu wel of niet een fiets in de trein zijn? Het is lastig in een volle spitstrein en ik vraag me af of het inchecken dan wel bepalend is. In het weekend zijn er geen spitsuren dus dan is de vraag niet van toepassing. Ik denk dat NS op deze pagina iets helderder moet zijn of een fiets tijdens de spits meegevoerd mag worden of niet. Als het moment van inchecken bepalend is, is het verbod ervan veel te makkelijk te omzeilen. Geen fietsen in de spits is gewoon een goede maatregel.

Vr,gr,
Hans
Hi Bob,

In de allereerste regel op die pagina lees ik:
"U kunt uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Dit kan alleen buiten de spitsuren op werkdagen (spitsuren: 06.30 - 09.00 uur en 16.30 - 18.00 uur). Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus."

Ik denk toch dat dat glashelder: tijdens de spitsuren mag geen fiets meegenomen worden in de trein.
Althans, zo lees ik het.

Maar wellicht dat een moderator of conducteur het definitieve oordeel over kan vellen.

Vr,gr
Hans
Reputatie 7
Badge +4
Hans, zo is het maar net en het is helder. Ik ben er alleen maar blij mee. Geen fiets in de trein tijdens de spits, klaar. Ik had alleen dus graag iets als toevoeging gezien dat de truc van ik check voor de spits in en dan zou de fiets meemogen nog eens expliciet wordt genoemd - dit om ellende te voorkomen - maar strikt genomen is dat overbodig.
Klopt helemaal tomprins en Hans, het is inderdaad niet zo als je voor de spits instapt met je fiets, daar net als de check-in mag doorreizen. Wij mogen de fiets in de spits eruit halen zonder enig pardon. Vandaar dat de spitstijden zijn beschreven. Ik heb hier dus weinig te bevestigen, aangezien het al duidelijk beschreven staat.
Hallo bobdevries,

Welkom op het NS Serviceforum! Het antwoord op je vraag is hier reeds gegeven. Volgens de voorwaarden mag je in de spitsuren geen fiets meenemen, dus ook niet als je voor de spits bent ingecheckt. In de spits is het vaak drukker dan normaal en is er niet altijd voldoende capaciteit om een fiets mee te nemen in de trein. Neem je vaker je fiets mee op dit traject? Misschien is de OV-fiets een aantrekkelijk alternatief, klik hier voor meer info. Op die manier kun je op de eindbestemming met de fiets, maar dan hoef je geen fiets mee te nemen in de trein. Tot slot heb ik je topic verplaatst naar "In de trein", zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan

Reageer