Voorrang goederentrein

• 7 januari 2016
  • 3 reacties
  • 172 Bekeken

Reputatie 1
Regelmatig krijgen goederentreinen voorrang, maar meestal is het dan een klein stukje. Vaak stoppen ze dan weer op bijvoorbeeld Lage Zwaluwe en kan de passagierstrein weer doorrijden. Soms best irritant, maar vanmorgen sloeg werkelijk waar alles.

Ik had de trein van 6:02 uur van Dordrecht naar Eindhoven. Nog voor de Moerdijk stonden we stil en kreeg een goederentrein voorrang. Volgens de NS-medewerker zouden we tot aan Blerick (bijna Venlo dus!!) achter de goederentrein rijden, wat een vertraging van ongeveer 20 minuten zou opleveren.

Ik weet dat een goederentrein er langer over doet om te remmen en om weer op te trekken, ik snap de achterliggende gedachte waarom een goederentrein voorrang krijgt. Maar vanaf Moerdijk tot aan Blerick?!?! Nee, dat begrijp ik absoluut niet. Gelukkig hebben ze het nog kunnen aanpassen tot aan Boxtel, maar ook dat is een te lang traject in mijn ogen.

Gek he dat ik steeds meer de neiging heb om met de auto te gaan.

3 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Goederentreinen zijn helaas veel geld waard. Niet alleen de vracht is geld waard, maar ook het op tijd rijden van de trein is kostbaar. Als de trein niet op tijd aan de Duitse grens verschijnt, dient Prorail of wie dan ook maar mogelijk een boete te betalen aan de Duitsers, vanwege de overlast die het geeft om de trein vervolgens een nieuwe rijweg te geven bij onze oosterburen. Mogelijk was de goederentrein te laat. Dat kunnen we helaas niet controleren, want voor zover ik weet zijn gegevens daarover niet openbaar.

Wat ik wel weet is dat reguliere goederentreinen op deze route soms nogal zwaar beladen kunnen zijn, en daarmee al helemaal langzaam kunnen optrekken. Een trein met 5400 ton vracht doet er bijvoorbeeld een half uur over om 70 km/uur te halen...
Daarnaast zijn er werkzaamheden aan de betuweroute in Duitsland, dus zullen er in de toekomst meer goederentreinen de zgn 'Brabantroute' nemen...

Overigens is uw trein volgens deze pagina uiteindelijk met 13 minuten vertraging in Venlo aangekomen.
Reputatie 1
Ja, ik weet met hoeveel vertraging deze is aangekomen, aangezien ik er zelf in zat. Het is geen 20 minuten geworden omdat we er uiteindelijk in Boxtel voorbij konden, dat scheelt weer een aantal minuten.

Als een goederentrein te laat is vind ik dat deze helemaal geen voorrang dient te krijgen. Een passagierstrein krijgt ook geen voorrang als die te laat is. Maar ach....passagiers zijn natuurlijk minder waard. En zolang de vertraging minder dan 30 minuten is kost het de NS geen geld. Dat veel mensen nu te laat op hun werk kwamen dat is niet erg.

Gelukkig ga ik morgen weer met de auto, weet ik nagenoeg zeker dat ik op tijd ben.
De keuze om met een auto of trein te gaan heeft iedereen gelukkig in dit land nog altijd zelf Kaatje. Het spoor is niet van ons. Wij leasen het spoor, net zo goed als een goederenvervoerder dat doet. ProRail doet er alles aan om het treinverkeer langs en door elkaar heen te laten rijden, maar het komt incidenteel voor dat we elkaar in de weg zitten. Het gaat hier helemaal niet om wie wat waard is. Ik ga niets afdoen aan je eigen interpretatie, die is voor jezelf, maar dit kan voorkomen en zal je in de toekomst nog wel eens weer overkomen. We hebben een enorm druk netwerk in Nederland en heel veel treinen rijden op tijd. Dat dit gebeurt is uiterst vervelend, NS baalt er op zo'n moment ook van.

Reageer