beantwoord

Voorrang IC op Sprinter, traject AMS CS - Den Haag

• 21 november 2016
  • 38 reacties
  • 788 Bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Daar lijkt het vandaag ook wel weer op. Problemen met kapotte trein(en) tussen haarlem en leiden. Trein waar ik in zit vervalt op Leiden, keuze kan ik begrijpen vanwege opstopping gevaar. Op naar een trein (Intercity) die wel rijdt, zou moeten vertrekken om 17:42, blijft 5 min stil staan op Leiden, wordt de sprinter van 17:46 voorgelaten!!!
En nog even reactie op het ARI verhaal. Misschien moet ARI is met pensioen en op een zijspoor gezet worden. De techniek is er allang klaar voor om in dit soort situaties de efficiƫntste route te berekenen via alle variablelen die er beschikbaar zijn. Kwestie van prioriteren en budgetteren binnen ProRail...

P.S. Mijn dank voor de mensen die even kort hebben uitgelegd hoe de treindienst automatisering in elkaar steekt en wat voor rol de treindienstleiding hierin heeft. Zeer interessant en het heeft hierbij mijn vraag in een ander forum topic ook wel beantwoord.
Reputatie 6
Vandaag op Rotterdam Centraal: Ik kom om 17:19 aan op spoor 9, de Intercity van 17:22 naar Amsterdam staat al langs het perron. Het digitale scherm op het perron toont + 10 vanwege te grote vertraging (?).

Na een paar minuten komt op spoor 8 de sprinter van 17.32 met bestemming Den Haag Centraal aan. Deze vertrekt precies op tijd, even later gevolgd door de "vertraagde" Intercity. Even voor Delft Zuid klinkt over de omroep in de Intercity dat er langzaam wordt gereden omdat er vlak achter een sprinter gereden wordt, gevolgd door excuses vanwege de daardoor nog verder oplopende vertraging.

Ik begrijp dat de treindienstleiders van Prorail voortdurend ingewikkelde keuzes moeten maken maar of de uiteindelijk gemaakte keuze een logische is?
Reputatie 3
Tja, er geldt ook nog eens in het algemeen dat een trein die op tijd is voor een vertraagde trein gaat, ook al is andersom in dezen logischer... Gelukkig is Rotterdam - Schiedam en Delft - Rijswijk over een paar jaar ook viersporig, dus dan is Leiden - Dordrecht uitgezonderd Delft - Schiedam compleet viersporig.
Reputatie 6
Het is nog maar de vraag of binnen afzienbare tijd de sporen van de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Rotterdam op die van Oude Lijn worden aangesloten. Volgens een onderzoek van Prorail zijn daar maar zo'n 50 miljoen eurootjes voor nodig. Er is echter geen dekking.

Voor het stukje tussen Rijswijk en Delft wordt eind deze maand een besluit verwacht, Delft - Schiedam schijnt in onderzoek te zijn maar vooralsnog wordt gedacht aan "seinoptimalisatie", wat dat ook betekenen mag..
Reputatie 3
Seinoptimalisatie houdt in, dat men de blokken (afstand tussen twee seinen) verkort, en dus meer seinen plaatst. Dat is hier op zich wel handig, want je hebt nu een blok van maar liefst 7 km. Hier zou men dus wat meer seinen kunnen plaatsen, wat de opvolgtijd weer vermindert.
Reputatie 4
Tja, er geldt ook nog eens in het algemeen dat een trein die op tijd is voor een vertraagde trein gaat, ook al is andersom in dezen logischer....

Dat zal wel weer met die onhandige punctualiteitsstatistieken te maken hebben. Een trein met vertraging zit er al in. De trein die op tijd rijdt nog niet. En dat wil men dan zo houden ten koste van nog meer vertraging in totaal.
Reputatie 6
Oh ja... punctualiteitsstatistieken. Die spelen natuurlijk ook nog. Daardoor worden rijtijden en stationnementen steeds langer, maar dat geeft ook ruimte om een kleine vertraging in te lopen.
Reputatie 4
Dat is ook de truc die ze in Zwitserland gebruiken. Daar zit ontiegelijke speling in rijtijden, waardoor vertragingen snel weer worden ingelopen. Ik herinner me dat een jaar of 20 geleden NS ook zoiets wou doen, maar dat ROVER er toen tegen was vanwege de dan langere reistijden. Ik vond dat jammer. Liever wat langere reistijden die betrouwbaar zijn dan krappe met onbetrouwbaarheid.
Reputatie 6
Ondanks de vele verbeteringen en investeringen in nieuwe infra (ongelijkvloerse kruisingen, viersporigheid) nemen reistijden toe en niet af. Er komt ook hier steeds meer speling in rijtijden.

In Zwitserland speelt ook nog zoiets mee, dat op knooppunten, die niet allemaal op gelijke afstand van elkaar liggen, wel op dezelfde tijden aansluitingen worden geboden.
Reputatie 4
Klopt, maar daar wordt dan zo veel overgestapt, dat maar weinigen last hebben van de langere stationnementen (eigenlijk zijn en dan eind- en beginpunten, maar dan met vervolg rechtdoor i.p.v. terug)
Reputatie 1
Kijken of ik nog wat kan verhelderen.

ARI is inderdaad een automatiserisch programma bij prorail, maar treinen vallen daar ook uit als ze te veel afwijken van hun tijdpad (dit kan in de + en - zijn). Het zou dan kunnen zijn dat je trein te veel vertraging heeft waardoor die uit ari valt, een sprinter wel op tijd is en veilig krijgt en de treindienstleider ergens anders bezig is (die hebben grote gebieden en meer dan 1 trein die ze in de gaten moeten houden).

Verder heeft NS samen met ProRail en andere vervoerders afspraken gemaakt hoe te handelen bij bepaalde vertraging. Zo kan de goederentrein die op tijd vertrokken is bij Zwijndrecht voorrang keijgen op de intercity naar Venlo, als de intercity naar Venlo meer dan x aantal minuten vertraging heeft op een bepaald punt.

Het kan dus in dit topic voorbeeld zijn dat het meetpunt bij Halfweg-Zwanenburg ligt (ik kan kijken of ik dit nog ergens kan vinden) en dat de trein in die tussentijd nog net een minuut eruit gereden heeft, voor niks.

Over rotterdam noord gesproken, is het "voordeliger" als de ic wacht op de stopper, dan de stopper over de goederensporen te sturen. Als je ze daar naar toe stuurt, moet die eerst door een 40 km/u wissel voor die daar op kan. Hierdoor moet de trein vroeg remmen, een stuk 40 rijden, door de wissel zijn, ongeveer 2 minuten wachten tot de ic voorbij gaat, weer een minuut wachten tot de weg vrij is en dan weer door die 40 wissel terug de baan op en stoppen op noord. De totale vertraging (ic moet ook nog wachten tot de stopper op dat spoor is) is dan dus groter dan als je de ic achter de stopper laat.
Reputatie 4
Dank voor alle duidelijke uitleg hier. Ik begrijp dat het mensenwerk is en blijft maar soms is t wel heeeeel frustrerend voor de reiziger......

Reageer