Voorschriften vanaf juni zijn bekend

• NS Hoofdconducteur
  • 7449 reacties

Onze werkinstructies zijn binnen en ik deel graag de belangrijkste instructies waar reizigers mee te maken gaan krijgen. Ik heb wel ff moeten graven om het document gevonden te krijgen, maar het is me gelukt iig.

Vanaf 1 juni gaat, zoals bekend de mondkapplicht in. Deze verplichting geldt voor in de trein. Toch vragen we reizigers al, om het mondkapje op het perron al te dragen, want de kans dat we binnen grotere groepen op te weinig afstand en minder plaats komen, is voor zowel reiziger als personeel hetzelfde gevaar. 

Aangezien wij een voorbeeldfunctie hebben, moeten wij onze bescherming ook dragen tijdens de vertrekprocedure. Om discussies te voorkomen in dit topic, personeel draagt ofwel een mondkap of een gelaatsscherm. Een reiziger heeft deze keuze niet, voor zover ik het nu weet. Aangezien het allemaal levende regels zijn, kan dit nog wijzigen. 

Reizigers wordt gevraagd plaats te nemen aan de raamzijde, dus niet de stoelen aan het gangpad. Dit heeft met veiligheid te maken. Ook reizigers uit hetzelfde huishouden mogen niet aan het gangpad gaan zitten. 

De mondkapplicht is er vanaf 13 jaar en ouder. Het mondkapje moet je met zorg behandelen, dus zorg bij het opzetten voor schone handen, gebruik de elastieken en eenmaal op, niet aan het mondkapje gaan zitten. Ik zie het erg vaak gebeuren namelijk. Bij afzetten, via de elastieken en leg het niet zomaar neer op bv een tafeltje. Dit is verre van hygienisch natuurlijk.

Waar gaan wij opletten? Wij worden geacht te letten op de mondmaskerplicht, dat het mondkapje wel een mondkapje is, dus geen sjaals, gaten erin en dergelijke. Ook het verkeerd dragen is een aandachtspunt. Daar zullen we over in gesprek gaan, maar bij eigenwijs blijven doen, zal er gehandhaafd gaan worden. Reizigers die geen mondkapje bij hebben, zullen verzocht worden hun reis te onderbreken om mondkapjes te regelen.

Er komt geen verbod op eten en drinken, maar een hele maaltijd nuttigen in de trein is niet de bedoeling en daar zullen we ook mee aan de slag gaan.

Het fietsverbod blijft van nog tot onbepaalde tijd van kracht, daar is nog niets anders over te melden. 

Wij gaan onze werkzaamheden hervatten, dus ik hoop dat ik weer meer reizigers zie en spreek.

Tot zover even de info die ik kan delen. Mocht ik iets vergeten zijn, vraag maar raak.

Edit: er is een kans dat er reizigers zijn, die zich niet willen houden aan regels en hierdoor zouden andere reizigers een onveilig gevoel kunnen hebben. Bij een onveilig gevoel kan men het nummer 06-13181318 gebruiken om contact te leggen met de meldkamer van NS via app of sms. 

94 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ben heel benieuwd hoe het in de praktijk allemaal gaat lopen. In elk geval kun je de trein weer 's door, lijkt me het werk een stuk leuker maken. Veel succes :slight_smile:

Reputatie 6
Badge

Dankje wel voor de informatie. Erg helder!

Reputatie 4

Dank je wel Loes, heel duidelijk. Goed dat er geen fietsen vervoerd worden, maar geen verbod op eten en drinken in de trein. Maar persoonlijk lijkt het mij niet verstandig om te eten en te drinken in de trein.

Maar ik zou nog wel willen toevoegen snel in en uitstappen, op stations in de hal of gang waar reizigers van en naar de treinen lopen niet onnodig stil gaan staan, niet voor de roltrappen blijven staan, houd voor het in en uitchecken de ov chipkaart gereed. Dus niet op het laatste moment naar de kaart gaan zoeken zodat er weer reizigers moeten wachten. Dit helpt om zoveel mogelijk opstoppingen bij het in en uit checken te voorkomen. 

Goede toevoeging @Pieter-jan1974 

Reputatie 7
Badge +3

Die toevoeging geldt eigenlijk altijd. Ook zonder Corona is behoorlijk irritant als mensen voor je de boel ophouden door bv nog naar de OV-chipkaart te moeten zoeken. 

Maar dat reizigers uit hetzelfde huishouden niet aan het gangpad mogen gaan zitten staat wel haaks op wat Pedro Peters gister in een NOS programma zei. Ik hoop dat je daardoor niet allerlei mensen krijgt die zeggen “ja maar op TV werd gezegd dat het wel mag”.

@Momo 

Die vrees heb ik wel, maar ik leg het ook uit dat het ook om hun veiligheid gaat. We gaan het zien in de praktijk.

Reputatie 5

Ik zou het veel beter vinden als Pedro Peters hier duidelijk op terug komt.

Ook het eten en drinken in de trein en het mondkapje lijkt me een tegenstelling waar niet goed over is nagedacht of vraagt om een goede toelichting hoe het wel samengaat.

Ik zie het nog niet, maar voorzie flinke discussies. Ik blijf voorlopig nog weg van het OV hoe graag ik ook even buiten mijn regio zou willen kijken.

Reputatie 2

@Momo

Die vrees heb ik wel, maar ik leg het ook uit dat het ook om hun veiligheid gaat. We gaan het zien in de praktijk.

Welke keuze ga je maken voor bescherming? Het mondkapje of het scherm ?

Reputatie 6
Badge

@Loes Zijn deze werkinstructies tot stand gebracht door de overheid / RIVM? Ik neem aan van wel?
En zo ja, dan gelden ze in het hele OV, en dus ook bij de andere vervoerders?

@Peter91 

Ik heb straks beiden bij me, zowel mondkapjes als het scherm. In mijn werkinstructie komt het gebruik van het gelaatsscherm regelmatig terug, dus ik heb straks beiden bij me. Ik moet het gaan ervaren wat ik het prettigst ga vinden.

@Aar 

Deze instructies zijn inderdaad OV breed in Nederland. Het is tot stand gekomen uit de adviezen RIVM, Den Haag, vakbonden en andere vervoerders, waarbij ik het idee wel heb, is dat NS in een voortrekkersrol zat.

@Cornelis van den Berg 

Ik voorzie ook veel discussies helaas. Het valt en staat met de medewerking van reizigers en OV-personeel. Zeker de 1e twee weken zal interessante gesprekken gaan opleveren.

Reputatie 3

Mooi dat eten en drinken mag blijven.
Even tussen de stations handen schoon kapje half af handen schoon.

Slokje drinken en snoepje en handen schoon en kapje weer op.

Zo moet ongeveer zien toch?

Badge

Ja zo bedoelen ze het nu wel maar hij blijft merkwaardig te noemen dat dit vermeld wordt, althans dat is mijn mening want in hoeverre wordt dit straks weer opgerekt door reizigers die onbijten in de trein e.d.

Ik vrees dat het meldnummer voor problemen in de trein overspoelt gaat worden met meldingen de komende weken.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, als het kapje (deels) af is gegaan, zou je dus in principe een schoon kapje moeten pakken.

Reputatie 6

Alleen is dat dus weer niet verplicht, dus reken er maar op dat dat niet gaat gebeuren. En waarom zou je? Het kost alleen maar meer tijd, geld en moeite voor iets waarvan we toch weten dat het eigenlijk niet werkt. Heb zelf na een beetje shoppen 4 bandana's in weten te slaan en ik hoop het er de komende maanden mee uit te houden zonder onnodig gedoe.

Reputatie 7
Badge +3

Alleen is dat dus weer niet verplicht, dus reken er maar op dat dat niet gaat gebeuren. En waarom zou je? Het kost alleen maar meer tijd, geld en moeite voor iets waarvan we toch weten dat het eigenlijk niet werkt. Heb zelf na een beetje shoppen 4 bandana's in weten te slaan en ik hoop het er de komende maanden mee uit te houden zonder onnodig gedoe.

Je hebt toch wel bijpassende mondkapjes gekocht voor bij de bandana's voor als je met het OV wilt reizen?

Badge

Bandana voldoet niet als mondkapje, dus ik zou niet met een bandana voor je mond in het OV gaan reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag gister bij een tuincentrum in Wassenaar bij de kassa's wasbare mondkapjes met los filter liggen voor maar €1,95. Gemaakt van 2 lagen soort dun tricot achtig materiaal, aan de zijkanten niet dicht gestikt zodat je er een stukje non-woven filter doek in kan doen.

Badge +3

Och ja (off-topic) https://www.youtube.com/watch?v=vqxsnuLa0HU en dan op 8:30 of zo ‘daweet ik nie’ (sinds 2009 of zo)? 

Kom je niet mee weg…. @Loes succes voor zover nodig, en hopelijk overbodig.

Reputatie 6
Badge +1

Ja, want de mensen in de landen om ons heen en in vele landen in Azië waar mondkapjes gedragen wordt zijn zeker allemaal gek? Zelfs het RIVM die constant bleef roepen dat mondkapjes geen zin hebben, heeft zijn standpunt enigszins bijgesteld. 

Bij het gebruik van mondkapjes dien je zelf (voor zover mogelijk) de juiste maatregelen te treffen zodat je hygiënisch te werk gaat. Handen wassen/desinfecteren en de elastieken gebruiken bij het op en afzetten van mondkapjes, het mondkapje op een schone plek (bijv. in een zakje) leggen wanneer je hem afdoet om bijvoorbeeld iets te eten, het mondkapje regelmatig wisselen en op de juiste manier weggooien. Zorg ervoor dat je het mondkapje op de juiste manier (dus niet ondersteboven of binnenstebuiten) draagt en zorg dat hij goed aansluit op het gezicht. Eigenlijk dus wat Loes hierboven al beschreven heeft. 

Zelf gebruik ik de chirurgische mondkapjes en wissel ik hem gedurende de dag pas wanneer ik merk dat het mondkapje vochtig is van binnen, heb dan ook altijd extra mondkapjes bij me. Maar ik gebruik het mondkapje sowieso niet langer als 1 dag. Des te vaker des te beter, maar om het bijv. iedere keer als je hem afzet te verwisselen is in mijn ogen een beetje te veel van het goede.

Ik zie niet hoe het veel meer tijd en geld gaat kosten, tenzij je in je tas moet graven voor een mondkapje. En is het geld van een mondkapje de waarde van je eigen gezondheid en van die van anderen? Je bent nog veel meer geld kwijt als je ziek wordt.

Reputatie 7
Badge +3

@loklok8 het is niet de bedoeling om hetzelfde mondkapje de hele dag te dragen. Eenmaal af zou je weer een schone/nieuwe op moeten doen. Reis meerdere malen op 1 dag met het OV dan heb je meerdere kapjes nodig. Voor elke reis een schone/nieuwe.

Reputatie 6
Badge +1

@loklok8het is niet de bedoeling om hetzelfde mondkapje de hele dag te dragen. Eenmaal af zou je weer een schone/nieuwe op moeten doen. Reis meerdere malen op 1 dag met het OV dan heb je meerdere kapjes nodig. Voor elke reis een schone/nieuwe.

Ik schreef daarom ook, des te vaker des te beter, maar ik weet uit ervaring en door te kijken naar mijn omgeving dat mensen vaak een hele dag met een mondkapje doen. Er zijn maar weinig mensen die een stuk of 10 mondkapjes meenemen om ze verwisselen zodra je die afzet. Ik ga anders wel heel erg snel door mijn voorraad mondkapjes heen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou aan 2 maskers per dag genoeg hebben, één voor de heenreis en één voor terug. Als je van de herbruikbare hebt kun je ze wassen en hoef je niet iedere keer nieuwe te kopen. Je kunt ze ook met een leuk opdruk kopen of met eigen opdruk laten maken.

https://www.denaaister.com/product-page/mondkapje-echt-gers

Reputatie 7
Badge +3

@loklok8 het gebruik van mondkapjes heeft alleen nut wanneer je ze na elk gebruik vervangt. De reden waarom ik voorlopig niet met de trein zal gaan is dat ik ook in mijn omgeving die dat er onzorgvuldig mee om wordt gegaan. Jouw opmerking over de hele dag dragen bevestigd mij dat ook in de trein dit zal gebeuren. Op deze manier vormen eventuele besmette personen alleen maar voor extra risico ipv bescherming.

Reputatie 2

@loklok8het is niet de bedoeling om hetzelfde mondkapje de hele dag te dragen. Eenmaal af zou je weer een schone/nieuwe op moeten doen. Reis meerdere malen op 1 dag met het OV dan heb je meerdere kapjes nodig. Voor elke reis een schone/nieuwe.

Misschien wel iet om op de stations rekening mee te houden dat het weggooien van die mondkapjes een afvalstroom vertegenwoordigd. Het kan dus zijn dat prullenbakken vlotter moeten worden geleegd. Mondkapjes zullen als kunststof filtermateriaal bij het grijze afval moeten. Al is er momenteel ook minder afval van aankopen bij kiosken en stationswinkels. Mogelijk heffen die twee elkaar op.

Je zou aan 2 maskers per dag genoeg hebben, één voor de heenreis en één voor terug. Als je van de herbruikbare hebt kun je ze wassen en hoef je niet iedere keer nieuwe te kopen. Je kunt ze ook met een leuk opdruk kopen of met eigen opdruk laten maken.

https://www.denaaister.com/product-page/mondkapje-echt-gers

Wel heb ik gezien dat ook producenten van herbruikbare maskers stellen dat die niet vaker dan 20x of 30x gewassen kunnen worden.Dit heeft te maken met de slijtage van de stof en de veroudering van elastiek door het wassen. Al denk ik dat die aantallen keren herwasbaarheid op zijn best een schot voor de boeg is, toch iets om rekening mee te houden.

Reageer