beantwoord

vouwfiets priority

  • 23 August 2022
  • 8 reacties
  • 1642 Bekeken

Net weer eens een vervelende situatie rond het stallen van vouwfietsen in een volle trein. Situatie: het is spits en ik zit op klapstoel balkon (fietspriority). De rest van de trein is vol. Op volgend station stapt een hele lading vouwfietsen binnen. Daarop moeten 5 mensen gaan staan om 5 vouwfietsen te stallen. Ik heb daar een probleem mee. 
Naar wat ik heb begrepen is een vouwfiets voor de ns eigenlijk bagage en valt helemaal niet onder fietsregeling en heeft niets met priority te maken. Die prio regeling is voor grote fietsen buiten de spits. Volgens eigenaresse wel. De conductrice probeert een oplossing te zoeken en houdt waarschijnlijk wijselijk het midden. Toch vind ik uitermate irritant dat balkons steeds meer lijken op een gratis fietsenstalling en flink betalende passagiers het maar moeten uitzoeken, nu steeds meer mensen naar de vouwfiets gaan, deze ondertussen elektrisch zijn en nu ook fatbikes, opklapbare elektrische scooters en steps toegevoegd worden. Mijn vragen;

1: hoe zit het nu met vouwfietsen? Zijn die wel  of niet prio en moet ik daar voor opstaan? 

2: is de ns zich bewust dat er steeds meer allerhande opklapbare vervoermiddelen worden meegenomen, die bij andere reizigers echt irritatie opleveren? 

 

 


 

icon

Beste antwoord door iMark 23 August 2022, 19:01

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad lastig omdat volgens NS het volgende is toegestaan:
 

Als bijna dagelijkse spitsreiziger die een elektrische vouwfiets meeneemt tijdens de ochtend- en middagspits heb ik alle begrip voor de klachten van @Even een vraag

Allereerst de kanttekening dat in juli en augustus de gehele dag gewone fietsen mogen worden meegenomen en dat die het probleem in de spits alleen maar erger maken. Daarbij rijdt NS op het moment met (zeer) korte treinen waardoor het ruimteprobleem veel groter is dan nodig.
Verder nog de kanttekening dat sinds corona mensen zoveel mogelijk alleen op tweepersoons bank willen zitten en eerder op een klapstoel willen zitten dan naast iemand anders. 

Vanaf 1 september zouden in ieder geval de gewone fietsen niet meer tijdens de spits in de trein moeten zijn. Een conducteur heeft alle recht om die de trein uit te knikkeren. Verder is het aan de conducteur om te bepalen of er een onveilige situatie ontstaat door het blokkeren van gangpaden en deuren. 

Misschien zijn de klapstoelen wel een groot deel van het probleem. Wanneer op de fietsplaatsen mensen alleen kunnen staan en niet op een klapstoel kunnen zitten zullen ze eerder een stuk opschuiven of naast iemand anders gaan zitten.

Voor zover ik het heb begrepen zijn de voorrangsplekken voor fietsen niet bedoeld voor ingeklapte vouwfietsen. Die zijn bedoeld voor mensen met gewone fietsen die betalen voor het vervoer van hun fiets. Maar NS zwijgt in alle talen waar je je ingeklapte vouwfiets dan wel moet plaatsten. Gezien het formaat van de tegenwoordige vouwfietsen zal daar echt iets op verzonnen moeten worden. Ik heb in een bus van Transdev (voorheen Connexxion) al iemand met een opgevouwen fatbike gezien. Die is nog een slag groter dan mijn elektrische vouwfiets.

Ik denk overigens dat je niet hoeft op te staan van een klapstoel op een voorrangsplek voor fietsen. Wel voor iemand met een gewone fiets die reist met een fietsvervoerbewijs.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Omdat een (ingeklapte) vouwfiets telt als handbagage hoef je daarvoor net zomin op te staan als voor iemand met een rolkoffer/trolley of zelfs een wasmachine (die in principe ook gratis mee zou mogen).

Uiteraard is het laatste woord aan de conducteur.

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem is dus eigenlijk de veel te korte treinen momenteel wat @iMark al aangeeft. Ik zie op twitter ook steeds weer het advies om vooral de druktemelding in te vullen. Ik vind dat echt een wassen neus want bijna elke trein is momenteel druk. En voordat Tamzin weer met zijn statistieken aankomt, dit wordt dus vooral veroorzaakt door de korte treinen.  

Reputatie 7
Badge

Gewone bagage hoort onder je stoel of in het bagagerek, toch? Wil ik best eens iemand zien proberen vooral met zo'n elektrische ding XD

On topic: ik ben ook van de lezing dat mensen met een vouwfiets geen voorrang hebben, maar dat is ook puur mijn interpretatie. Waar mensen met een vouwfiets heen moeten, is wat mij betreft hun probleem (met NS). Ik heb er geen en hoef er geen. Als ik een OV fiers huur reis ik makkelijker, heeft niemand daar last van en en fiets ik nog lekkerder ook.

Reputatie 7
Badge +3

Het grote voordeel van een elektrische vouwfiets? Je voor- en natransport zijn geregeld en je hoeft geen OV-fiets te nemen of te wachten op slecht aansluitend ander vervoer.

Mijn woon-werkverkeer is door de elektrische vouwfiets maar 45 minuten. Daarvan is normaal gesproken 19 minuten een rit met een Sprinter. Als de treinen maar niet zo achterlijk kort zijn dan is dat prima te doen.

En verder mogen wat mij betreft alle klapstoelen verwijderd worden zodat er standaard meer ruimte is voor vouwfietsen en andere bagage. Dan hoef ik niet eens een zitplaats.

 

Reputatie 7
Badge +3

Vouwfietsen mogen geen plek innemen op fiets priorityplaatsen, behalve als ze daar een geldig fietskaartje voor hebben. Je hoeft dus niet op te staan van een klapstoel omdat iemand daar de vouwfiets kwijt wilt. Als er een vouwfiets staat kun je vragen die te verwijderen. Lastiger wordt het bij de bagage priority plaatsen. Lijkt mij dat een vouwfiets, net als een grote koffer daar mag staan. Vouwfietsen kun je het beste stallen in de ruimte tussen 2 ruggelingsgeplaatste banken.

Hoewel een vouwfiets niet kan lopen is het niet de bedoeling om deze te plaatsen op een priority stoel voor zwangeren en slecht ter been zijnden, zoals ik een keer zag.

Reputatie 6

De NS wil het liefste bagageloze reizigers vervoeren. Voor bagage is geen plek. Als iedere reiziger een koffertje met de maximale afmeting van vliegtuig handbagage bij zich zou hebben ontstaat er al chaos, laat staan als iedereen een grote koffer met de maximale NS afmeting bij zich zou hebben. Misschien moeten we als reizigers eens een “Reis met bagagedag”  organiseren. Eens zien hoe groot de chaos dan wordt. (Arme HC, die op elk station, bij elk balkon, de half buiten de trein hangende reizigers naar binnen moet duwen of ze vriendelijk moet vragen de volgende trein te nemen. En alle reizigers te adviseren een GTBV formulier in te dienen…… Arme NS die door het invoeren van halfuur diensten bij elke minuut vertraging weer moeten terug betalen….. 
Misschien een idee voor de vakbonden om zo een dag in een weekend te organiseren De lokale fanfare of musikanten op het perron ….. Via de achterdeur toch gratis reizen…. and a whole lot of fun…

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe schrijft dat vouwfietsen geen plaats mogen innemen op de voorrangsplaatsen. Dat klopt. Maar in de spits zou dat probleem van vouwfietsen op de voorrangsplaatsen (voor fietsen) van september t/m juni niet hoeven te spelen. Er zijn in de spits dan geen reizigers met een fietsvervoerbewijs. Het zou dan heel logisch zijn om de voorrangsplaatsen te gebruiken voor het plaatsen van bagage in de vorm van ingeklapte vouwfietsen.

Verder lijkt het heel logisch om de klapstoelen te verwijderen. Klapstoelen op de plaats van voorrangsplekken voor fietsen is veel te ingewikkeld en levert heel lastige discussies op. Typisch een oplossing die aan een bureau in een kantoor in Utrecht is bedacht door iemand die waarschijnlijk zelf nooit met de trein reist.
 

 

Reageer