beantwoord

vouwfiets uit-en inklappen ín de trein

• 9 september 2016
  • 51 reacties
  • 3834 Bekeken

Reputatie 4
Ik heb een kleine vouwfiets waarmee ik dagelijks per trein reis. Omdat de vouwfiets voor mij te zwaar is om ingeklapt in en uit de trein te tillen, klap ik hem meteen nadat ik in de trein ben in, en andersom als ik weer de trein uitga, dan klap ik hem vlak voor het voor arriveren op het station in de trein weer uit zodat ik zonder problemen uit kan stappen.
Vanochtend deed ik dat ook zo, het balkon waar mijn vouwfiets stond was nogal vol omdat daar twee beveiligingsmedewerkers van de NS zaten plus een conducteur, hoewel er in de trein zelf meer dan genoeg zitplaatsen over waren. Ik kreeg daarop te verstaan van het NS-personeel dat daar zat dat ik wel 56 euro zou moeten betalen voor een fietskaart aangezien ik het had gewaagd om mijn fiets in de trein uit te klappen. In reactie op mijn opmerking dat een fietskaart volgens mij 6 euro kostte, werd er gezegd dat 'alles in deze trein 50 euro duurder was' Toen ik opmerkte dat de trein dan in ruil ook wel 50 km pu sneller zou kunnen gaan, kreeg ik als reactie dat ik 'dan maar met mijn eigen auto moest gaan'. Ik vind dit een voorbeeld van het horkerige gedrag dat wel een tendens lijkt onder NS-personeel de laatste jaren, daarmee jaagt NS- personeel gewoon mensen de trein uit, is dat nou echt de bedoeling? Wat maakt het nou uit dat ik mijn vouwfiets in de trein op het balkon uit klap, niemand heeft daar last van, behalve overijverig NS-personeel dan. Ik reis al jaren per trein en vouwfiets en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 9 september 2016, 23:18

Uitgeklapte fietsen vertragen het uitstappen nogal. De conducteur had inhoudelijk gelijk: U mag zonder fietskaart pas buiten het station, daar waar u geen vervoerbewijs meer nodig hebt, uw fiets uitklappen. Het niet hebben van een geldig vervoerbewijs levert een boete van 50 euro op, bovenop de normale prijs van het vervoerbewijs.
Bekijk origineel

51 reacties

Uitgeklapte fietsen vertragen het uitstappen nogal. De conducteur had inhoudelijk gelijk: U mag zonder fietskaart pas buiten het station, daar waar u geen vervoerbewijs meer nodig hebt, uw fiets uitklappen. Het niet hebben van een geldig vervoerbewijs levert een boete van 50 euro op, bovenop de normale prijs van het vervoerbewijs.
Reputatie 4
Dat wil ik best doen hoor. Maar dan vertraag ik het uitstappen en de reizigers op het NS -station nog veel meer, omdat ik me dan eerst met een zware opgevouwen vouwfiets uit de trein moet worstelen, die ik vervolgens dan nog zo'n honderd meter moet meesjouwen alvorens ik hem kan uitklappen buiten het station, want anders houd ik me niet aan de regels! Ik voorzie dan veel ergernis van mede treinreizigers en zeer slechte vooruitzichten voor de conditie van mijn rug, maar wat geeft het : de NS -medewerker
heeft inhoudelijk gelijk! Toch maar eens gaan uitkijken naar een auto...
Reputatie 4
Een vouwfiets is niet lichter als deze uitgeklapt is, deze neemt wel meer ruimte in beslag. De fiets dan in het vervolg op het station parkeren.
Reputatie 4
Een vouwfiets is niet lichter als deze uitgeklapt is, deze neemt wel meer ruimte in beslag. De fiets dan in het vervolg op het station parkeren.

Een ingeklapte vouwfiets moet ik uit de trein TILLEN. Een uitgeklapte vouwfiets is dus WEL lichter want dan kan ik hem min of meer uit de trein RIJDEN en rust het gewicht op de banden. Ik wacht altijd netjes tot alle andere reizigers zijn in- of uitgestapt en klap mijn fiets dus op het laatste moment pas uit, dus ik zorg niet voor vertraging (niet nodig dat doet de NS zelf altijd wel) en ik neem ook geen extra ruimte in beslag.En al mijn medereizigers met vouwfietsen doen dat precies zo.
Reputatie 4
Niemand verplicht je een fiets mee te nemen in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Verder dient u volgens het AVR-NS alle aanwijzingen van het personeel op te volgen.
Reputatie 7
En volgens art 73 van wpv2000 ook 🙂
Reputatie 4
Het lijkt wel of jullie opdracht hebben reizigers de trein uit te jagen....
Reputatie 7
Neen, u mag niet met een uitgevouwen fiets de trein betreden zonder fietskaartje. Doet u dit wel dan bent u de prijs voor de fiets inclusief wettelijke verhoging verschuldigd.
Het is een vaak overtreden regel, ik heb wel vaker gezien dat er mensen op aangesproken worden, en meestal zijn ze zich er niet van bewust (of ze doen alsof, dat heb je helaas ook vaak). Het is dan ook niet expliciet aangegeven in de huisregels, al is het wel een logisch gevolg van de regel dat een fiets alleen gratis mee mag als deze is ingevouwen, die regel geld namelijk de gehele rit (en eigenlijk zelfs op het perron).
Reputatie 4
Niemand verplicht je een fiets mee te nemen in de trein.

Nee, maar je snapt zelf vast wel dat ik die fiets nodig heb om op mijn werk te komen...
Reputatie 4
En al mijn medereizigers met vouwfietsen doen dat precies zo.
Ik ben een medereiziger met een vouwfiets en ik stoor mij aan de mensen die de vouwfiets niet opvouwen zoals het bedoelt is. Als u de fiets niet op kan tillen dan lijkt het mij niet slim de fiets de trein in te nemen, dit creert een gevaarlijke situatie.

Ik snap niet helemaal waarom u moeilijk doet, als u de fiets onopgevouwen mee wilt nemen dan kunt u een fietskaartje kopen of de fiets op het station parkeren. Als u op uw bestemmingsadres ook een fiets nodig heeft, dan stalt u daar een 2e fiets.
Reputatie 7
Badge +3
En als de fiets opgevouwen te zwaar kun u misschien beter een andere vouwfiets aanschaffen die lichter is, of zo eentje met kleine wieltjes aan de bagagedrager waardoor deze ook opgevouwen verrijdbaar is.

Ik vind het volkomen terecht dat het NS personeel er u op aan sprak. Treinen zijn regelmatig erg vol, waardoor er niet altijd ruimte is om een fiets pas in de trein in te vouwen zonder overlast te geven. De regels zijn er niet voor niets.

Er is altijd nog de optie om een fiets op het station in de stalling te zetten. Ik heb zelf ook een oude fiets op Delft Zuid staan.
Reputatie 4
Ik gebruik mijn vouwfiets niet meer, de trein is te vol. Na in Canada wel met de fiets naar mijn werk te zijn gegaan overweeg ik de vouwfiets maar weer eens mee te nemen en de NS bewaakte stalling uit te proberen. Als daar nu eens wat aan gedaan werd: goede fietsenstallingen.
Reputatie 4
Het is een vaak overtreden regel, ik heb wel vaker gezien dat er mensen op aangesproken worden, en meestal zijn ze zich er niet van bewust (of ze doen alsof, dat heb je helaas ook vaak). Het is dan ook niet expliciet aangegeven in de huisregels, al is het wel een logisch gevolg van de regel dat een fiets alleen gratis mee mag als deze is ingevouwen, die regel geld namelijk de gehele rit (en eigenlijk zelfs op het perron).
Persoonlijk ben ik van mening dat er gewoon beboet moet worden, vaak gebruiken forenzen die dingen en zouden ze op de hoogte moeten zijn van de regelgeving. Hetzelfde geldt voor het blokkeren van het gangpad of trap en het fietsen op het (bus)station ipv lopen.
Om terug te komen op de vraag wie u tot last bent, ook uw medereiziger stoort zich wel eens aan hierboven beschreven dingen.
Reputatie 4
Ik ben hier niet degene die moeilijk doet hoor. Ik gebruik al 10 jaar een vouwfiets op deze manier en ben daar al die tijd tot afgelopen vrijdag nog nooit op aangesproken, niet door NS-personeel en ook niet door medereizigers. Blijkbaar zijn er dus regels voor het gebruik van vouwfietsen waar reizigers niet van op de hoogte zijn en waar ze ook zelden of nooit op worden aangesproken
door NS-personeel.Bovendien is het natuurlijk niet zo dat de treinen te vol zijn dat is een verkeerde voorstelling van zaken. NS is niet berekend op het aantal reizigers en heeft hier geen adequate oplossing voor
Hallo mariskah en welkom op het Serviceforum.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je al een behoorlijke periode op deze manier reist dat het dan even 'schrikken' is als je hier opeens op wordt aangesproken. Wel is het zo dat dit officieel niet is toegestaan. Op onze site staat het volgende: Uw vouwfiets mag gratis als handbagage mee, als u deze inklapt. Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen uit de trein te jagen, dat is nooit de intentie. Ook in dit topic vind je nog wat extra informatie over het meenemen van de vouwfiets in de trein.
Reputatie 4
Bovendien is het natuurlijk niet zo dat de treinen te vol zijn dat is een verkeerde voorstelling van zaken. NS is niet berekend op het aantal reizigers en heeft hier geen adequate oplossing voor
:?
Reputatie 6
Badge +2
U mag zonder fietskaart pas buiten het station, daar waar u geen vervoerbewijs meer nodig hebt, uw fiets uitklappen.
Waar staat dat? Het lijkt me dat je wel met een uitgeklapte fiets over het perron mag lopen. bijdragevandennis 201609
Dat wil ik best doen hoor. Maar dan vertraag ik het uitstappen en de reizigers op het NS -station nog veel meer, omdat ik me dan eerst met een zware opgevouwen vouwfiets uit de trein moet worstelen, die ik vervolgens dan nog zo'n honderd meter moet meesjouwen alvorens ik hem kan uitklappen buiten het station, want anders houd ik me niet aan de regels! Ik voorzie dan veel ergernis van mede treinreizigers en zeer slechte vooruitzichten voor de conditie van mijn rug, maar wat geeft het : de NS -medewerker
heeft inhoudelijk gelijk! Toch maar eens gaan uitkijken naar een auto...

Als u reist met een functiebeperking kunt u gratis de hulp inroepen van NS Reisassistentie
U mag zonder fietskaart pas buiten het station, daar waar u geen vervoerbewijs meer nodig hebt, uw fiets uitklappen.
Waar staat dat? Het lijkt me dat je wel met een uitgeklapte fiets over het perron mag lopen. bijdragevandennis 201609

Een uitgeklapte vouwfiets geldt als een fiets waarvoor een vervoerbewijs moet worden gekocht. Nergens staat dat de fiets is uitgezonderd van de verplichting om een geldig vervoerbewijs te hebben op het station.
Reputatie 4
Bovendien is het natuurlijk niet zo dat de treinen te vol zijn dat is een verkeerde voorstelling van zaken. NS is niet berekend op het aantal reizigers en heeft hier geen adequate oplossing voor
:?

Het aantal reizigers is niet te groot, maar het aantal treinen is te klein. Ik ken geen eigenlijk geen enkel ander bedrijf dat zich publiekelijk beklaagt over een teveel aan klanten. Daar verbaas ik me nou weer over...
De NS klaagt niet over te veel klanten, ze waarschuwen alleen voor drukte. Bij attracties sluit men gewoon de deuren als het te druk is en kom je er niet meer in tot er mensen weg gaan, bij de IKEA mag je een uur in het restaurant gaan zitten voor je geholpen kan worden, en bij de NS krijg je het advies een trein van een half uur later te nemen. Ik zie het probleem niet, de kosten om op piekmomenten iedereen direct te kunnen helpen zijn gigantisch, en de meeste mensen zijn niet bereid hier meer voor te betalen, dus dan houdt het snel op.
Reputatie 2
Ik reis in het zomerseizoen ook dagelijks met een vouwfiets en ik heb meerdere keren meegemaakt dat medepassagiers erop aangesproken werden hun vouwfiets opgevouwen te houden tot op het perron en terecht. Wij krijgen een extraatje van NS dat die gratis en in de spits mee mag, dan moet de vouwfietser er ook wat voor terug doen. Ik heb zelf een handicap mijn linker pols is zeer zwak maar ik reis of met de sprinter(laagvloers) of kijk goed of ik een beetje rustige deur heb en hoppa een slinger en de vouwfiets is binnen.
Reputatie 6
Badge +2

Een uitgeklapte vouwfiets geldt als een fiets waarvoor een vervoerbewijs moet worden gekocht. Nergens staat dat de fiets is uitgezonderd van de verplichting om een geldig vervoerbewijs te hebben op het station.

@NS: Is dit alleen per ongeluk formeel zo of is het ook de bedoeling? bijdragevandennis 201609

Reageer