beantwoord

vouwfiets uitgeklapt gratis mee?

• 18 april 2017
  • 8 reacties
  • 2692 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 2222 reacties
Steeds vaker zie ik uitgeklapte vouwfietsen in de trein. Deze vouwfietsen blokkeren regelmatig de doorgang en hinderen bij in- en uitstappen. Bij controles wordt er niet om een fietskaartje gevraagd,maar ook niet geattendeerd dat de fiets alleen ingevouwen gratis mee mag.Zelfs de extra controle (gele jasjes) zeggen niets over de uitgevouwen vouwfietsen in de trein. Mag ik hieruit concluderen dat de regels veranderd zijn en een vouwfiets voortaan uitgevouwen mee mag? Betekent dit dat een gewone fiets nu ook gratis mee mag? Een gewone fiets neemt namelijk even veel ruimte in als een uitgevouwen vouwfiets.
icon

Beste antwoord door Denice NS 18 april 2017, 13:55

Zoals reeds aangegeven mag een vouwfiets gratis mee mits deze is opgevouwen. Voor een uitgeklapte fiets dien je gewoon een Dagkaart Fiets bij je te hebben.

Wij verwachten natuurlijk van ons treinpersoneel dat zij de reiziger met een uitgeklapte fiets zonder kaartje in eerste instantie verzoeken de fiets in te klappen. Wij zijn er op dat moment niet bij en ik zou je dan ook niet durven zeggen wat een reden zou kunnen zijn dat de conducteur besluit er niks van te zeggen. Als de fiets geen hinder veroorzaakt of de veiligheid in gevaar brengt kan ik mij voorstellen dat ze het wel eens door de vingers willen zien echter, zoals ik begrijp uit het verhaal, zorgen de uitgeklapte vouwfietsen wel voor hinder in de trein. In zo'n geval hoort het treinpersoneel de eigenaar van de fiets er op te attenderen dat hij/zij de fiets in dient te klappen of anders een boete zal ontvangen. Uiteraard kan je ook zelf de betreffende reiziger aanspreken maar ik kan me goed voorstellen dat je dit niet jouw taak vindt wanneer er een conducteur in de trein loopt. Mocht je dit weer een keer ervaren staat vragen aan de conducteur waarom hij/zij de fietseigenaar niet aanspreek natuurlijk vrij. Zoals ik al aangaf is het voor ons, aangezien we er op dat moment niet bij zijn, erg lastig te beoordelen waarom de conducteur iets wel of niet doet.
Bekijk origineel

8 reacties

De fiets moet wel ingeklapt zijn, maar ik denk niet dat er zo streng op gecontrolleerd word.
Reputatie 4
Ondanks de lobby van de fietsersbond zal het vervoeren van fietsen nooit gratis worden door het grote ruimtegebruik.

Wat betreft de vouwfietsforens, mij stoort vooral het fietsen op het perron, stationshal en busstations van die groep, dat moet wat mij betreft gewoon altijd bekeurd worden. De niet ingeklapte dingen zijn iets voor een zero tolerance actie.
Reputatie 7
Badge +4
Uitgeklapt is het een fiets waar u een fietskaartje voor nodig heeft. Ingeklapt mag hij gratis mee. Wie gratis reist met een uitgeklapte vouwfiets zit fout en het geeft daardoor ook veel onnodige overlast en ergernis in de trein. Een normale sociale opstelling naar de medepassagier lost alles op.

Er wordt overigens wel voor bekeurd maar het besef dat je niet alleen rekening houdt met jezelf is voldoende om alles goed te laten verlopen.
Het feit dat er weinig op gecontroleerd wordt, betekent niet dat je overlast mag veroorzaken omdat je toch niet bekeurd wordt. Dat is een weinig sociale opstelling. De vouwfiets overlastvrij ingeklapt vervoeren is een vorm van elementaire beschaving.
Consequent bekeuren zou het probleem snel oplossen, maar dit is geen beleid. Je kunt ook niet alles oplossen met controles en boetes. Als iedereen een beetje rekening houdt met de ander, is dat ook nergens voor nodig.
Zoals reeds aangegeven mag een vouwfiets gratis mee mits deze is opgevouwen. Voor een uitgeklapte fiets dien je gewoon een Dagkaart Fiets bij je te hebben.

Wij verwachten natuurlijk van ons treinpersoneel dat zij de reiziger met een uitgeklapte fiets zonder kaartje in eerste instantie verzoeken de fiets in te klappen. Wij zijn er op dat moment niet bij en ik zou je dan ook niet durven zeggen wat een reden zou kunnen zijn dat de conducteur besluit er niks van te zeggen. Als de fiets geen hinder veroorzaakt of de veiligheid in gevaar brengt kan ik mij voorstellen dat ze het wel eens door de vingers willen zien echter, zoals ik begrijp uit het verhaal, zorgen de uitgeklapte vouwfietsen wel voor hinder in de trein. In zo'n geval hoort het treinpersoneel de eigenaar van de fiets er op te attenderen dat hij/zij de fiets in dient te klappen of anders een boete zal ontvangen. Uiteraard kan je ook zelf de betreffende reiziger aanspreken maar ik kan me goed voorstellen dat je dit niet jouw taak vindt wanneer er een conducteur in de trein loopt. Mocht je dit weer een keer ervaren staat vragen aan de conducteur waarom hij/zij de fietseigenaar niet aanspreek natuurlijk vrij. Zoals ik al aangaf is het voor ons, aangezien we er op dat moment niet bij zijn, erg lastig te beoordelen waarom de conducteur iets wel of niet doet.
Onlangs zat ik in een overvolle intercity, Utrecht-Amersfoort (en verder), waar iemand zijn uitgeklapte vouwfiets in het middenpad zette en zelf aan het raam ging zitten. Op een gegeven moment viel de fiets om, gedeeltelijk op een tas die vóór iemands voeten op de grond stond, gedeeltelijk op een jas van iemand anders, beiden zittend aan de andere kant van het middenpad. De eigenaar van de fiets deed alsof hij niets merkte.
Bij de eerstvolgende stop pakte de man de fiets op, maar in plaats van hem in te klappen, duwde hij het ding in zijn geheel in het bagagerek, waar het gevaarlijk bleef liggen wiebelen. Een passagier die daar vlak bij zat, liet zich ontvallen: 'Neeh... dát niet alsjeblieft.' - Geen reactie van de eigenaar. De (terecht) bange passagier is toen weggelopen van die plek; de overige reizigers bleven de rest van de reis angstig dat ding in de gaten houden...
Zoals gebruikelijk:geen conducteur gezien.

Tegen dit soort aso's helpt maar één regel: vouwfietsen altijd verplicht ingeklapt vervoeren én alleen toegestaan op het balkon EN alleen tijdens daluren!
Reputatie 6
Badge
Ik zou hem hard aangesproken hebben en gedwongen hebben dat ding ergens op een heel donkere plek te stoppen als ik er direct last van had, hoor. Maar helaas kan niet iedereen dat.
Reputatie 7
Badge +3
Naast uitgeklapte vouwfietsen zie ik ook nog wel eens gewone fietsen gedurende de spits. Meestal is dat 's middags maar vanmorgen probeerde iemand dat in de IC naar Dordrecht (2427). Ik stapte zelf rond 10 voor 8 in Delft uit om te wachten op de sprinter naar Delft Zuid en zag de HC met zeer gedecideerde stap vanaf de achterste deur langs de trein lopen. Zo ergens halverwege de trein bij een open deur hield hij halt en sprak iemand in de trein aan. Daarop kwam iemand met een gewone fiets de trein uit. Goede actie.
Reputatie 7
Badge +3
Tussen de middag een conductrice aangesproken over het feit dat zei niets zei over een tweetal ingeklapte vouwfietsen die op in ieder geval 2 plekken in een dubbeldekker zo tegen 2 stoelen aangezet waren, dat er niemand kon zitten. Haar reactie: het is niet druk, dus het mag nu wel. ????

Reageer