beantwoord

Vraag: Boete

Hi NS,

Ik heb al contact met jullie gehad via de telefoon en Facebook, maar ik spreek elke keer weer iemand anders, en iedereen zegt weer wat anders. Dus ik probeer het ook maar hier.

Ik neem contact op namens mijn oom (zijn Nederlands is niet zo goed). Hij heeft afgelopen dinsdag 10 april een boete ontvangen omdat hij niet goed had ingecheckt (Ik heb het opgezocht en er stond niet genoeg saldo op zijn anonieme OV-kaart, maar zijn busreis vlak daarvoor was wel gelukt, dus vandaar zijn verwarring). Die boete heeft hij meteen in de trein contant betaald, en hij heeft een bewijs van betaling. Hij nam om 13:06 de trein vanaf Driebergen-Zeist naar Veenendaal West. Via de klantenservice heb ik begrepen dat ik een verzoek tot coulance kan indienen en dat de boete van 50€ dan kwijtgescholden kan worden.

Maar dat lukte dus niet, omdat 1) het "K" nummer niet gevonden kan worden in jullie systeem, 2) zijn gegevens ook niet bekend zijn (nu inmiddels wel via het telefonisch contact dat ik heb gehad).

Bovendien heb ik een vraag over de hoogte van de boete. Zou het bedrag van 56,90€ uitgelegd kunnen worden? De boete is namelijk 50€, maar een enkele reis van Driebergen-Zeist naar Veenendaal West is 4,60€ voor 2e klas vol tarief. Waarom is de boete dan niet 54,60? Verder valt het me op dat de conducteur een verkeerde datum heeft ingevuld, namelijk 10-03-2018 in plaats van 10-04-2018.

Dus in het kort: Ik zou voor mijn oom graag een beroep willen doen op het terugkrijgen van de eerste boete. Het probleem is alleen dat jullie de boete niet kunnen terugvinden, terwijl ik wel een bewijs van betaling heb. Daarnaast lijkt het bedrag van de boete niet te kloppen.

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Iris NS 16 april 2018, 19:53

Welkom op het NS Serviceforum, Elise.C :)

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het top vind dat je je oom zo goed helpt hiermee :)
De ritprijs bedraagt inderdaad €4,60. Vervelend om te lezen dat een aantal gegevens dus niet kloppen op de boete. Als de boete al betaald is in de trein, hebben we bij de klantenservice inderdaad niet veel mogelijkheden om je hierin verder te helpen helaas. Wat ik je wil aanraden is om daarom schriftelijk coulance aan te vragen bij de afdeling Boetebeleid. In de brief kun je de situatie uitleggen en de gegevens (postcode, huisnummer, voorletters, achternaam, geboortedatum, OV-chipkaartnummer, IBAN en het boetekenmerknummer/bewijs van betaling). Dit is het adres:

NS Boetebeleid
Postbus 2025
3500 HA Utrecht
Bekijk origineel

24 reacties

Een tip alvast, geef het originele bewijs van betaling nooit uit handen.
10 april is nog maar een paar dagen geleden, kan zijn dat de administratie van de conducteur nog niet verwerkt is op de plek waar de conducteur dit ingeleverd.
Reputatie 7
Badge +4
Van Zeist naar Veenendaal-West is €6,90. Bij een boete betaalt u altijd de volle prijs, korting geldt dan niet. Als uw oom geen geldig betalingsbewijs heeft, is de kans op teruggave uiteraard nul. Contante betaling is vaak een oplossing als er geen geldig ID aanwezig is. Het betreft een letter met zes cijfers.

Het bedrag van de boete had €56,90 moeten zijn.
@klant-peter : bedankt voor de tip! Ik zal het bewijs goed bewaren. En wellicht nog even wachten inderdaad.

@Thom: bedankt voor het meedenken. Waar kan ik vinden dat de reis van Driebergen-Zeist naar Veenendaal West €6,90 is? Als ik zelf de prijs op zoek op ns.nl, dan kom ik namelijk voor dat traject uit op €4,60, 2e klas vol tarief. Hij heeft inderdaad geen korting, hij reist met een anonieme OV chipkaart op vol tarief.

Mijn oom had wel een geldig ID bij zich, de conducteur heeft zijn rijbewijs gegevens genoteerd. En er staan inderdaad zes cijfers achter "K". Allemaal terug te vinden op het papiertje van de conducteur.
Reputatie 7
Badge +4
Ik nam een busreis mee, ik moet wat dat betreft hier nog aan wennen.

Het juiste bedrag is echter ook niet wat u aangaf, maar €4,70.

U kunt dit vinden met www.ns.nl, dan een reis plannen en dan verschijnt het tarief. Maak niet dezelfde fout als ik en kies een reis alleen met de trein. 😉
Reputatie 4
@Thom
Het is toch echt €4,60.

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?aankomst=Veenendaal%20West&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-04-16T14:55&type=vertrek&vertrek=Driebergen-Zeist&vertrektype=treinstation&hash=-843875444&source=url
Klopt, het bedrag naar Driebergen-Zeist naar Veenendaal Centrum is €4,70, en naar Veenendaal West is een station eerder, dus €4,60. Vandaar dus mijn vraag waar die €6,90 vandaan komt. 😉

(Ik kan in zijn OV-chipkaart reishistorie zien dat hij vlak daarvoor met de bus heeft gereisd)
Dat heeft de betreffende conducteur het dus verkeerd berekent. Nu maar hopen dat de gegevens van de conducteur snel bij klantenservice beschikbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Klopt, het bedrag naar Driebergen-Zeist naar Veenendaal Centrum is €4,70, en naar Veenendaal West is een station eerder, dus €4,60. Vandaar dus mijn vraag waar die €6,90 vandaan komt. 😉

(Ik kan in zijn OV-chipkaart reishistorie zien dat hij vlak daarvoor met de bus heeft gereisd)

Ik denk dat de conducteur dezelfde fout maakte als ik en de busreis uit de reisplanner mee nam. Ik keek er ook over heen dat er een busreis bij in zat. Die mag natuurlijk niet berekend worden. Het dubbeltje is ook opgelost.
Badge +3
Wat een gedoe zeg, succes ermee!

Dus meteen een reden extra om nooit meteen te betalen (tenzij je geen legitimatie kunt tonen of zo) en een UvB (uitstel van betaling met K××××××) nummer, dat ook op de acceptgiro komt te staan die je na enkele dagen thuisgestuurd krijgt.

Daar kan de klantenservice een stuk meer dan nu, en was het al lang opgelost.

Die € 6,90 kan ik niet plaatsen. Hooguit dat de conducteur Utrecht - Veenendal Centrum gerekend heeft, maar dat is € 6,80

€ 6,90 is een 1e klas reis voltarief reis over 18 tariefeenheden, of 2e klas over 35 tariefeenheden (volgens https://www.ns.nl/binaries/_ht_1522245689620/content/assets/ns-nl/klantenservice/2018/prijzen-2018.pdf) maar ik zie dat Thom al een acceptabele verklaring gegeven heeft :)

Dat is te overzien, nu je € 50,- nog terug!
Ach gedoe ? We hebben het op de keper beschouwd wel over een zwartrijder welke onder de boete probeert uit te komen !
Welkom op het NS Serviceforum, Elise.C :)

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het top vind dat je je oom zo goed helpt hiermee :)
De ritprijs bedraagt inderdaad €4,60. Vervelend om te lezen dat een aantal gegevens dus niet kloppen op de boete. Als de boete al betaald is in de trein, hebben we bij de klantenservice inderdaad niet veel mogelijkheden om je hierin verder te helpen helaas. Wat ik je wil aanraden is om daarom schriftelijk coulance aan te vragen bij de afdeling Boetebeleid. In de brief kun je de situatie uitleggen en de gegevens (postcode, huisnummer, voorletters, achternaam, geboortedatum, OV-chipkaartnummer, IBAN en het boetekenmerknummer/bewijs van betaling). Dit is het adres:

NS Boetebeleid
Postbus 2025
3500 HA Utrecht
@ Iris NS : Bedankt voor je reactie 🙂 ik zal schriftelijk coulance aanvragen.

Mag ik vragen verder hoe het normaal gesproken werkt, wanneer er boetes uitgedeeld worden en er contant betaald wordt? Ik neem aan dat conducteurs dat geld ergens moeten inleveren en dat het genoteerd/bijgehouden wordt in een systeem? Er wordt immers een bewijs van betaling gegeven met een boetekenmerknummer. Dan moet het in dit geval toch wel bekend zijn bij jullie?
Als ik een boete contant in, dan geef ik de reiziger een betalingsbewijs, voor ons het bekende gele blad 3. Dan hebben wij nog stamblad 1 en blad 2 over. Stamblad 1 lever ik in op standplaats, blad 2 moet ik elke maand met een zogenoemde afrekening meesturen op standplaats. In mijn app waar in de biljetten digitaal invoer staat dat ik geld heb ontvangen en in de maandafrekening staat hoeveel ik dan moet afdragen. Hoe dit verder wordt geregistreerd is mij helaas onbekend. Dit is vanaf mijn kant als hoofdconducteur.
Reputatie 7
Nog wel even een toevoeging die ik nog niet in het topic heb zien staan;

Als je direct betaald is het geen uitstel van betaling, je voldoet namelijk aan de verplichting alsnog een vervoersbewijs aan te schaffen met een wettelijke verhoging. In dit geval is het dan ook zo, dat van die reizigers geen gegevens bekend zijn, omdat er geen acceptgiro achteraf komt. Bij het uitschrijven van een vervoersbewijs met contante betaling, is alleen het traject, bedrag en tijdstip van uitschrijven boete bekend.
Hoeveel saldo stond er op de kaart en hoe duur was de reis als het saldo voldoende was.

Als er namelijk genoeg saldo op de kaart heeft gestaan voor de reis, dan heeft de apparatuur niet gewerkt zoals de wet voorschrijft.
Dat is een fout van de vervoerder en mag u geen boete opleveren.
Reputatie 7
Handig, Johan. Ga ik voortaan bij de Albert Heijn ook doen. Loop gewoon weg zonder mijn boodschappen te betalen. Het geld stond immers wel op mijn pas..

Wat een onzin
Handig, Johan. Ga ik voortaan bij de Albert Heijn ook doen. Loop gewoon weg zonder mijn boodschappen te betalen. Het geld stond immers wel op mijn pas..

Wat een onzin

Inderdaad weer onzin van een medewerker V&S.
Je wilt betalen bij de AH, maar je boodschappen van €3,00 mag enkel met een briefje van €100 betalen.
In de wet staat gewoon dat ik de reis moet kunnen maken met voldoende saldo voor de reis.
Jullie systeem voldoet niet aan de wet, niet de pas van de reiziger.
Daarbij stelt de wet dat de reiziger dit ZSM mogelijk moet doen, dus als NS de betaalwijze conform de wet regelt, dan nog kan ik voldoen aan de wet. Eerst de palen conform de wet laten werken.

Bij een rechter is eenvoudig aan te tonen aan incheckverleden en toekomst dat toen geen intentie tot zwartrijden was
en dat de apparatuur niet werkte conform de wet.
Er stond geen voldoende saldo op de kaart.
Er stond geen voldoende saldo op de kaart.
Niet voldoende saldo voor de borg of voor de reis?

Relevante vraag namelijk of wel of niet aan art 47 Bp2000-2d is voldaan.
@Johan Koelman Wederom roep je hier weer veel zonder een verwijzing naar dit wetsartikel of een juridische uitspraak van een rechter. Nu zijn het voor mij dus alleen maar jouw woorden en die hebben juridisch geen betekenis bij de rechter.

Ik zou graag zien dat als je voor mensen op wilt komen dat je dit dan ook voor die mensen goed onderbouwt en ze niet onnodig op kosten jaagt en dan blijkt straks dat jouw worden nergens op gestaafd zijn.

Nu bv artikel 47 BP2000-2d, d. de te betalen vervoerprijs voor de reis ten minste gelijk is aan het tarief dat de gebruiker van het elektronisch vervoerbewijs daarvoor verschuldigd is.

Tja blijkt daar dan uit dat ik alleen het bedrag van de rit op mijn OV pas moet hebben, ik lees dat nml. niet.
@Johan Koelman Wederom roep je hier weer veel zonder een verwijzing naar dit wetsartikel of een juridische uitspraak van een rechter. Nu zijn het voor mij dus alleen maar jouw woorden en die hebben juridisch geen betekenis bij de rechter.

Ik zou graag zien dat als je voor mensen op wilt komen dat je dit dan ook voor die mensen goed onderbouwt en ze niet onnodig op kosten jaagt en dan blijkt straks dat jouw worden nergens op gestaafd zijn.

Nu bv artikel 47 BP2000-2d, d. de te betalen vervoerprijs voor de reis ten minste gelijk is aan het tarief dat de gebruiker van het elektronisch vervoerbewijs daarvoor verschuldigd is.

Tja blijkt daar dan uit dat ik alleen het bedrag van de rit op mijn OV pas moet hebben, ik lees dat nml. niet.

Helaas laten de vervoerders een boete nooit voorkomen als ik hiernaar verwijs....
jurisprudentie is inderdaad nodig.

Uit dit artikel blijkt dat dat ik voldoende saldo heb om de reis te maken als ik de reis kan betalen.
Ik ben de prijs van de reis verschuldigd. Niet de borg.
Dat maak ik daar echt niet uit op. Maar heb je er niet ergens een gerechtelijke uitspraak van voorhanden ??
Dat maak ik daar echt niet uit op. Maar heb je er niet ergens een gerechtelijke uitspraak van voorhanden ??

Wat staat er dan?
Hoe moet je het lezen?

Wel afschieten maar zelf niet met de juiste argumenten komen.

De wet geeft mbt betaling met contant geld de mogelijkheid af te zien van ontvangst van bepaalde (hoeveelheid) munten, maar hier weigeren vervoerders voldoende saldo aan te nemen waar de reiziger aan de wet voldoet (die NIET voorziet in stellen van hogere eisen zoals borg).

Ik spreek nergens zwartrijden goed, maar als de reiziger voldoet aan de wet moet je
als medewerker V&S ook aan de wet houden.

Op welke grond zou u dan een boete geven?
En heeft u dan ook het subsidiariteitsbeginsel toegepast?
Heeft u bijvoorbeeld de waarheid achterhaald uit de reisgeschiedenis nadat de reiziger heeft aangegeven daarin te mogen kijken?

Reageer