beantwoord

vraag en hulde over huidige treinen

• 21 april 2020
  • 7 reacties
  • 220 Bekeken

Reputatie 1

Ik reis al jaren met de stoptrein op het traject tussen Zwolle en Groningen, sinds iets meer dan een jaar helaas met het nieuwe type sprinter.

Sinds de coronacrisis rijden er echter (weer?) dubbeldekkers. Ideaal! Fijne zitvoorzieningen, tafeltjes en (los van corona) veel meer ruimte. 

Hulde aan NS voor de inzet van deze treinen (sowieso aan de aanpak), en de vraag of we deze treinen op de langere "stoptreintrajecten" niet gewoon (weer?) standaard in kunnen zetten?

icon

Beste antwoord door Julian 21 april 2020, 09:35

De dubbeldekkers worden op dit traject tijdelijk ingezet omdat het makkelijker is met onderhoud (de werkplaats in Onnen doet dat).

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6

Die dubbeldekkers worden over het algemeen ingezet voor Intercitydiensten, maar een groot deel van het materieel staat nu wortels te schieten waardoor het kennelijk wel mogelijk was om een dubbeldekker in te zetten. Als alles weer een beetje ‘normaal’ wordt, is de kans weer groot dat de SNG terugkeert.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat de capaciteit tussen Groningen en Zwolle te laag was voor de inzet van de SNG waardoor er gekozen is om een VIRM-6 in te zetten op dit traject. Het is immers de enige ‘logische’ route vanuit Groningen om in de rest van het land te komen. Hoewel ik verwacht dat er na de versteviging van de basisdienstregeling op 29 april hier weer verandering in komt. Er worden dan weer Intercity's ingezet vanaf bijna elk station en ontneemt dat weer de druk op de sprinters, waardoor de SNG weer voldoet aan de vraag.

Ik verwacht ook niet dat de VIRM of DDZ de standaard wordt op stoptrein trajecten omdat deze bestemd zijn voor Intercity trajecten waarbij de totale rit meestal enkele uren bedraagt. Voor het traject Groningen - Zwolle zitten de meeste reizigers maar minder dan een half uur in de trein, waarbij het comfort in het meeste sprinter materieel vaak wel voldoende is.

Reputatie 6

De SNG is alleen niet bepaald comfortabel, dus kan mij de vraag van TS wel voorstellen.

Reputatie 7
Badge +1

Kan mij de vraag ook wel voorstellen, want ook ik vind ze niet echt comfortabel om mee te reizen. Alhoewel comfort iets subjectiefs is en wat de een onprettig vindt kan voor de ander weer heel comfortabel zijn.

De dubbeldekkers worden op dit traject tijdelijk ingezet omdat het makkelijker is met onderhoud (de werkplaats in Onnen doet dat).

Reputatie 7
Badge +3

Wat daarnaast speelt is dat de treinen uit Leeuwarden niet verder rijden dan Meppel. Die reizigers moeten tussen Meppel en Zwolle verder met de Groningse trein en dat leidt al snel tot een te hoge bezetting op dat stuk.

Helaas is er toch de keuze gemaakt, net zoals op de rit Utrecht-Zwolle, om gebruik te maken van de SNG's met hun ontoereikende comfort. Er mag toch echt meer rekening mee gehouden worden dat er op die trajecten genoeg reizigers zijn die voor een langere tijd in de trein moeten zitten, dat gaat makkelijk over een half uur of zelfs drie kwartier, en dan is het volledig terecht dat men het niet waardeert om in een SNG te moeten zitten nadat er jarenlang comfortabele intercity-stellen op hun traject hebben gereden. 

Uiteindelijk komt het toch weer uit bij de keuze om de sneltreinen te schrappen. Die waren sneller en comfortabler dan de sprinter maar stopten wel op kleinere regionale stations….omdat daar qua materieel ook rekening mee werd gehouden was er op die trajecten voldoende comfort. De sprinter in de huidige vorm is bij voorbaat niet geschikt voor bepaalde trajecten en zou er ook niet zo rond moeten rijden. SNG heeft dan wel weer het voordeel dat er kleine extra's in zitten zoals stopcontacten, klaptafeltjes en armleuningen maar dat wordt dan weer teniet gedaan door de zeer oncomfortabele stoelen. Zodra die eruit worden gesloopt wordt het hopelijk prettig materieel.

Reageer