vraag inzet materieel tussen Hoorn en Hoofddorp

• 2 februari 2016
  • 15 reacties
  • 269 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik reis al jaren rond 7.22 uur vanaf Purmerend Weidevenne richting Schiphol. Waarom zet de NS sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan op dit tijdstip standaard maar 1 treinstel in? In het verleden bestond het materieel namelijk wel altijd uit 2 treinstellen. En op andere tijdstippen in de ochtendspits worden er wel gewoon 2 treinstellen ingezet.

15 reacties

NS heeft te laat nieuw materieel besteld om pensionerend materieel te vervangen, daardoor moeten er nog zeker tot eind dit jaar her en der extra korte treinen rijden. Daarmee is het hoogtepunt nog niet eens bereikt: In september zal de materieelschaarste naar verwachting het grootst zijn.
Dus klagen over staan in de trein en inzet van materieel kan de klant de komende 2 jaar wel vergeten.
Kunnen ze die volkomen nutteloze meldknop uit de app ook wel verwijderen (die de laatste dagen ook al het type materieel niet meer aangeeft).
Slimme zet dus van de NS!
Klagen over te kort materieel kan wel, maar als het al resultaat heeft, is het een zero-sum game. Misschien is het in dat licht juist het komende jaar verstandig om vaker te klagen dan reizigers op andere trajecten.
Reputatie 4
In september zal de materieelschaarste naar verwachting het grootst zijn.
Dat statement inmiddels achterhaald door de vertraagde levering van de Stadler-stellen waardoor de grootste problemen pas in het eerste kwartaal van 2017 komen.

In het najaar van 2016 komt DDM1 terug in dienst waardoor de pijn dan nog wel meevalt, maar op 1 januari 2017 krijgen zo'n 150.000 mbo'ers van 16 en 17 jaar ook een OV-studentenkaart terwijl Stadler dan pas begint met de aflevering van de nieuwe treinstellen. De verwachting is dat veel mbo'ers die nu nog vanwege de zwaar gesubsidieerde scholierentarieven met de bus gaan per 1 januari 2017 zullen overstappen op de trein.

Pas na Pasen (medio april 2017) zal het wat beter worden omdat er dan nieuw materieel is ingestroomd en omdat na Pasen het studentenvervoer traditioneel sterk terugloopt. En dat is dan nog onder de aanname dat de toelatingsprocedure voor het nieuwe materieel en het opleiden van de machinisten geen extra vertraging oplevert.
Dat statement inmiddels achterhaald door de vertraagde levering van de Stadler-stellen waardoor de grootste problemen pas in het eerste kwartaal van 2017 komen.

Dat had ik nog niet gehoord. Wat is de bron van die informatie?
Reputatie 4
http://www.ovmagazine.nl/2015/12/ns-perst-er-10-000-extra-zitplaatsen-uit-0033
"Met een nijpend tekort in het vooruitzicht had NS eind 2014 al nieuwe Sprinters besteld bij Stadler, die vanaf december 2016 instromen."

Dat is dus een ander verhaal dan NS eerst vertelde, want toen zouden alle Flirts eind 2016 beschikbaar zijn voor de dienst. En dan moet er ook nog ergens een toelatings- en opleidingstraject worden doorlopen. Als je bedenkt dat Eurobahn al meer dan een jaar heeft gesteggeld met I&M om met zijn Flirts tussen Venlo en Venlo Grens te mogen rijden wil ik nog wel eens zien wanneer ze hier echt op grotere schaal in de dienst gaan rijden. Het zou me niet verbazen als dat september 2017 wordt.
Volgens het document waar dat artikel op gebaseerd is, is de helft van de Stadler-sprinters vanaf december inzetbaar. De rest stroomt in tot juni 2017. Datzelfde document stelt inderdaad wel iets anders dan Van Boxtel eerder meldde: De piek in materieelschaarste is niet in september 2016, maar juist tot september 2016.
Reputatie 4
Nog even op de site van Stadler gekeken en daar hebben ze het over "aflevering eind 2016". In de gebruikelijke optimistische leveranciers-taal zal die datum betrekking hebben op het eerste stel en niet op het laatste stel. Omdat NS vervolgens ook nog zelf verantwoordelijk is voor de toelatingsprocedure geloof ik er helemaal niets van dat er eind 2016 al treinen in de dienst ingezet kunnen worden.
Over die haalbaarheid heb ik ook mijn twijfels, maar voorlopig is de papieren werkelijkheid zoals die in december uit de doeken is gedaan.
Zolang de NS geen dubbeldeks treinen inzet blijft het voor veel mensen staan of zelfs dringen. Er is een maximum aan de lengte voor treinen.
NS wil graag af van de stoptrein diensten, dat kruimelwerk mogen de andere vervoerders opknappen...
Er zijn niet zoveel ritten waarbij de perronlengte daadwerkelijk de beperkende factor is in de aangeboden capaciteit. Het is voornamelijk een dankbaar excuus voor NS om de verantwoordelijkheid af te schuiven.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad de perronlengte is vrijwel nergens het probleem.
Reputatie 6
Ik zit ook regelmatig in deze trein. Laten wij wel wezen: in the grand scheme of things is de Sprinter Hoorn Kersenbooger-Hoofddorp niet de belangrijkste trein van de NS.
Daarnaast wil het nog wel uitmaken of het een vierwagons of een zeswagons stel is.
Het blijft verbazingwekkend dat dit nog steeds de enige trein is die van de boog bij Sloterdijk gebruik maakt. wanneer komt er bijvoorbeeld een rechtstreekse trein van Schiphol naar Alkmaar??
wanneer komt er bijvoorbeeld een rechtstreekse trein van Schiphol naar Alkmaar??

Daar is geen ruimte voor op de westtak. Vanaf volgend jaar rijden daar zelfs helemaal geen intercity's meer, alleen nog sprinters, ICd's en Thalys-treinen. Waarom die boog toch ooit is aangelegd, is wel raadselachtig. (Hetzelfde geldt voor de Gooiboog waarvan de enige gebruiker volgend jaar nog lulliger in de dienstregeling gefietst wordt dan nu al het geval is.)

Reageer