vraag m.b.t de zones in de ICNG | NS Community
beantwoord

vraag m.b.t de zones in de ICNG

  • 29 November 2021
  • 11 reacties
  • 1283 Bekeken

Reputatie 1

Heb zojuist NS weekly bekeken, in dat filmpje word ook het interieur gepresenteerd, ze zeggen dat er 3 zones zijn: werkzone, stiltezone en praatzone.

Maar hoe herken je deze zones? Ik heb op zwolle een ICNG zelf bekeken en vanaf de buitenkant kan ik helemaal geen verschil zien zoals bij ICM ofzo. In dat filmpje zie ik ook geen duidelijk verschil.

 Roept dat niet onduidelijkheid op? Wat zijn de verschillen tussen de zones??

icon

Beste antwoord door Julian 30 November 2021, 05:05

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Stiltezone en praatzone houden en die werkzone ogenblikkelijk afschaffen. Het is onduidelijk wat het precies is, en dan werkt het al helemaal niet. Je mond houden of niet, dat is duidelijker.

Reputatie 7
Badge +1

Ideeën zijn leuk, maar mensen gaan vooral zitten waar plek is. 

Klopt. Ik denk dat het concept zones ook beter werkt in dubbeldekkers. Je moet dan toch al kiezen of je naar boven of beneden gaat. 

Als je bij deur 1 instapt, ga je natuurlijk niet de halve trein doorlopen om in de juiste zone plaats te nemen. Tegen de tijd dat je daar bent zitten andere mensen daar al 😅.

Reputatie 6

Dat wordt zoals gewoonlijk wel weer een uitdaging. Leuk bedacht, maar het gros van de bevolking gaat daar echt geen boodschap aan hebben, het idee dat je een stukje zou moeten lopen zeg...

Reputatie 7
Badge +1

Het idee is denk ik dat groepen mensen eerder plaatsnemen in 4-zits, waar ze gezellig met elkaar kunnen kletsen. Door de 4-zits te bundelen hou je de wat stillere reizigers over in de 2-zits. Het zal echter altijd een mix blijven van kletsende en werkende reizigers. Vandaar ook de stiltecoupé, waar het echt stil zou moeten zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Ideeën zijn leuk, maar mensen gaan vooral zitten waar plek is. 

Ideeën zijn leuk, maar mensen gaan vooral zitten waar plek is. 

En dat zal zeker gelden voor de ICNG die maar heel weinig zitplaatsen heeft. 

Reputatie 1

.

Reputatie 7
Badge +1

Goede vraag. In de video zie ik alleen aanduidingen voor de daadwerkelijke stiltecoupé. Volgensmij is het zo dat de LED-verlichting in het plafond kleurt naar de zone waarin je je bevind.

Als ik de video bekijk denk ik dat in de ICNG zones zijn ingericht doormiddel van de opstelling van tafels en stoelen, maar dat dit niet meer met icoontjes wordt aangegeven. Op de stiltecoupé na. Dat is in de vernieuwde VIRM's ook al zo (ook de eerste generatie).

Overigens ben ik niet zo'n voorstander van de aanduiding van zones zoals die nu in bijvoorbeeld DDZ te vinden zijn. Mijn ervaring is dat men de werkzones vaak onterecht aanziet als stiltecoupe. Zo ook in de DDZ waar toch regelmatig discussies ontstaan als er mensen wel zachtjes praten.

Ik vermoed net als in de Virm: Werkzone staan de stoelen achter elkaar, dus allemaal 2 zits, praatzone zijn de 4 zits en de banken en stiltezone die zullen binnen in de trein voorzien zijn van een aanduiding.

 

Dat klopt inderdaad. De stiltezone is expliciet aangegeven met de bekende stiltezonestickers (die zijn ook te zien in de foto's/filmpje als je goed kijkt), de andere zones zijn niet per se aangegeven als werk/praatzone, maar de verlichting en de stoelopstelling verschillen. 

Zijn de eerste/tweede klas en zones overigens aangegeven met braille/relief, zoals bij de VIRMm?
 

Reageer