beantwoord

vraag mbt raamstickers corona

Beste NS,

Ik vroeg me even af wat nou precies het doel is van de raamstickers. Op dit moment zie ik langs elke raamstoel een sticker (wat een goede manier is om zijwaarts de afstand te bewaren) maar in een vier-zits hoek mag je wel gewoon tegenover iemand zitten???

Ik begrijp dat het niet mogelijk is om absolute afstand te bewaren maar om nou letterlijk te faciliteren dat iemand in je gezicht kan gaan hoesten met het excuus van "ja maar ik mag hier zitten" lijkt me zeer onverantwoord aangezien helaas niet door iedereen de maatregelen worden nageleefd, en er ook niet iemand door de trein loopt om mensen te wijzen op het advies thuis te blijven als ze hoesten. Zonder te overdrijven zit er Altijd wel iemand te hoesten in de trein (zit er 3 dagen per week in voor mijn werk). 

Ik zie tevens dat veel mensen niet weten dat een mondkapje niet veel tegenhoud,en dat het ZEKER geen vrijbrief is om met klachten op pad te gaan terwijl je flink hoest, niest en snottert. Ik snap heel goed dat dit niet te handhaven is in de trein maar laat dan op zn minst de stickers zorgen dat men niet met de monden richting elkaar mag zitten.

icon

Beste antwoord door Aar 19 mei 2020, 08:52

En daarvoor zijn de mondkapjes die na 1 juni verplicht zijn. Uit onderzoek is gebleken dat ze enigzins helpen. Wel is het aan te raden om zoveel mogelijk afstand te bewaren. Binnenkort komt het RIVM met een gebruiksadvies voor de mondkapjes.

De treinen moeten na die datum weer voor 40% gevuld worden, en dus is besloten om alleen de zitplaatsen aan de raam kant toe te staan.

Schuin tegenover elkaar is ook geen mogelijkheid, omdat de afstand dan conflicteert met de afstand waar mensen door het looppad lopen. 

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge

En daarvoor zijn de mondkapjes die na 1 juni verplicht zijn. Uit onderzoek is gebleken dat ze enigzins helpen. Wel is het aan te raden om zoveel mogelijk afstand te bewaren. Binnenkort komt het RIVM met een gebruiksadvies voor de mondkapjes.

De treinen moeten na die datum weer voor 40% gevuld worden, en dus is besloten om alleen de zitplaatsen aan de raam kant toe te staan.

Schuin tegenover elkaar is ook geen mogelijkheid, omdat de afstand dan conflicteert met de afstand waar mensen door het looppad lopen. 

Dank! Ik begrijp het 

Reputatie 7
Badge +3

Bent u alleen, kies dan niet voor een 4zits. Laat die vrij voor mensen uit hetzelfde huishouden.

Reputatie 7
Badge +3

Beste NS,

Ik vroeg me even af wat nou precies het doel is van de raamstickers. Op dit moment zie ik langs elke raamstoel een sticker (wat een goede manier is om zijwaarts de afstand te bewaren) maar in een vier-zits hoek mag je wel gewoon tegenover iemand zitten???

Ik begrijp dat het niet mogelijk is om absolute afstand te bewaren maar om nou letterlijk te faciliteren dat iemand in je gezicht kan gaan hoesten met het excuus van "ja maar ik mag hier zitten" lijkt me zeer onverantwoord aangezien helaas niet door iedereen de maatregelen worden nageleefd, en er ook niet iemand door de trein loopt om mensen te wijzen op het advies thuis te blijven als ze hoesten. Zonder te overdrijven zit er Altijd wel iemand te hoesten in de trein (zit er 3 dagen per week in voor mijn werk). 

Er is gekozen voor de beste mogelijke optie en dat is alleen de plaatsen aan het raam gebruiken in combinatie met mondkapjes. Eén reiziger per treinstel is wellicht nog veiliger maar eindeloos blijven doorrijden met 90% lege treinen is geen optie meer. Als u dit onvoldoende vindt rest er weinig anders dan ander vervoer te zoeken.

Reputatie 6

Het tegenover elkaar zitten kan ik nog wel begrijpen maar de klapstoeltjes op de balkons…..dat is buiten coronatijd al ergerlijk genoeg, mensen die daar doodleuk in de weg gaan zitten, maar nu al helemaal onbegrijpelijk. Dan stap je in een helemaal lege trein en zit er midden op het balkon zo'n studente met een backpack en al in de weg. Waarom? En waarom is dat toegestaan?

Hallo M.w.c en welkom bij de NS Community. 

Ik zie dat er al wat andere reizigers zijn geweest die je vraag hebben beantwoord. Kom je er zo verder uit?

Het tegenover elkaar zitten kan ik nog wel begrijpen maar de klapstoeltjes op de balkons…..dat is buiten coronatijd al ergerlijk genoeg, mensen die daar doodleuk in de weg gaan zitten, maar nu al helemaal onbegrijpelijk. Dan stap je in een helemaal lege trein en zit er midden op het balkon zo'n studente met een backpack en al in de weg. Waarom? En waarom is dat toegestaan?

Wat bedoel je precies, MJL? Vind je de zitplaatsen op het balkon overbodig of vind je dat in deze tijd niet wenselijk? 

Badge

Er zijn in een aantal treinen stickers geplakt bij de klapstoelen op de balkons, dat dit niet wenselijk is is al vanuit het personeel gemeldt en inmiddels is er opdracht gegeven de reeds geplakte stickers bij de klapstoelen op het balkon te verwijderen en bij de nog te stickeren treinen worden deze niet meer geplakt op die locaties.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom is het niet wenselijk dat er mensen op het balkon zitten? Je zit niet dichter op elkaar dan bij de normale plaatsen en de afstand tot het middenpad is ook niet kleiner dan bij de normale plaatsen. De afstand is sowieso niet te handhaven in de trein, dus vandaar de mondkapjes toch?

Reputatie 7
Badge +3

Om welke treinen en klapstoelen gaat het dan?  Zijn dat die op de balkons van bv SLT's die bij de sleutelpunten van de HC's zijn of ook die op die in intercity stellen waar bv fietsen of rolstoelen kunnen staan? 

Reputatie 6

Gister stapte ik in een vierdelige ICM, in het aparte 1e klas rijtuig, waar direct rechts naast de deur een toilet zit en direct links een aantal klapstoeltjes. Daar zat iemand op en daardoor was de doorgang misschien een halve meter. Nou maak ik me persoonlijk geen zorgen verder, maar het is alsnog onhandig dat het onmogelijk is om daar afstand te houden.

Ook buiten coronatijd trouwens, want de doorstroom is sowiezo niet geweldig in de 1e klas in de ICM. Het zijn oude treinen, dat begrijp ik, en de scheidingen tussen verschillende delen van het rijtuig zijn op zich prettiger dan wanneer het allemaal helemaal open is zoals bij Sprinters. Maar dan nog is er een stuk minder ruimte dan bijvoorbeeld in de ICE, die een soort van half open interieur heeft en veel ruimte om langs elkaar heen te lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, ik reis niet vaak meer met ICM, daar zitten de klapstoeltjes inderdaad vlak naast de deuren, en dat is inderdaad niet handig. Ik reis voornamelijk met VIRM en daar zie ik eerlijk gezegd niet zo'n probleem met de balkons, die zijn ook behoorlijk ruim.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag wel een groot voordeel van de stickers ontdekt: tassen hebben nu eindelijk een eigen zitplaats :)

Reputatie 6

Vandaag wel een groot voordeel van de stickers ontdekt: tassen hebben nu eindelijk een eigen zitplaats :)

Tegenover u. Bij die andere plaats aan het raam.

Badge

Waarom is het niet wenselijk dat er mensen op het balkon zitten? Je zit niet dichter op elkaar dan bij de normale plaatsen en de afstand tot het middenpad is ook niet kleiner dan bij de normale plaatsen. De afstand is sowieso niet te handhaven in de trein, dus vandaar de mondkapjes toch?

Omdat het balkon vrij moet zijn zodat mensen daat met enige afstand van andere reizigers kunnen in en uitstappen en dat ook de sleutelpunten van de Hc hier zitten en deze ook met een leeg balkon moeten kunnen sleutelen.

En het gaat niet om de 1,5 meter afstand maar wel om zo veel mogelijk een afstand te behouden.

Reageer