beantwoord

vraag over een reis/route

Goedendag, ik heb een ticket Vlissingen Den Helder. De routeplanner geeft verschillende routes aan die je kunt nemen, met diverse en verschillende overstapmogelijkheden, van heel weinig tot heel veel. Maar ik kijk gewoon op de spoorkaart en wil de volgende route reizen: trein Vlissingen Rotterdam. Overstappen in Rotterdam op de trein naar Uitgeest. Overstappen in Zaandam op trein naar Den Helder. Vraag is: mag deze reis?
icon

Beste antwoord door Robert B 29 juni 2017, 22:28

@Rudi, HC's reageren wel degelijk op discussies.

Zie bijvoorbeeld dit (recente) topic met een geweldig advies van een HC.
http://j.mp/2t5Xywf
Bekijk origineel

81 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als deze route niet door de reisplanner wordt aangegeven mag dat niet.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb nog even gekeken en de enige toegestane route is via Rotterdam-Leiden-Schiphol-Sloterdijk. Via de HSL van Rotterdam naar Schiphol mag eventueel ook maar dan moet je toeslag betalen,
Reputatie 3
Tamzin.
Als ik een reis plan van Rotterdam Centraal naar Den Helder dan krijg ik ook resultaten met overstap in Utrecht.
Waarom zou het dan niet mogen om de sprinter Rotterdam-Uitgeest te nemen.
Reputatie 2
Maar ik kijk gewoon op de spoorkaart en wil de volgende route reizen: trein Vlissingen Rotterdam. Overstappen in Rotterdam op de trein naar Uitgeest. Overstappen in Zaandam op trein naar Den Helder.
Je weet dat dit veel langer duurt? Als je een dagje wil treinen moet je het lekker doen, maar verder is er geen enkele goede reden om deze route te nemen.
Reputatie 5
Ik heb nog even gekeken en de enige toegestane route is via Rotterdam-Leiden-Schiphol-Sloterdijk. Via de HSL van Rotterdam naar Schiphol mag eventueel ook maar dan moet je toeslag betalen,
De reisplanner geeft routes via Utrecht Centraal, Haarlem-Amsterdam Sloterdijk en Schiphol-Amsterdam Sloterdijk. Dus die routes mogen zeker. Maar waarom zouden de (tariefmatig) kortere routes via Haarlem-Beverwijk of Woerden-Breukelen (de vraag van de TS) niet mogen?
Koper heeft een kaartje voor het traject Vlissingen - Den Helder.
Als hij vanaf Rotterdam dan verder gaat plannen dan veranderd hij het traject.
Namelijk Rotterdam - Uitgeest dit komt dus niet overeen met zijn oorspronkelijke traject.
Reputatie 3
Voor het aantal tariefkilometers tussen Rotterdam CS en Amsterdam CS maakt het niet uit
Voor alle route's, via Haarlem, Schiphol, Breukelen en via de HSL betaal je 86 kilometer
Die 86 kilometer is de route via Haarlem.
In feite betaal je voor de ,in echte kilometers, kortere route's via Leiden-Schiphol en de HSL altijd te veel.
Reputatie 7
Badge +3
@Rudi
Als ik van Vlissingen naar Den Helder plan komen er toch echt alleen routes via Schiphol uit.
Reputatie 5
Namelijk Rotterdam - Uitgeest dit komt dus niet overeen met zijn oorspronkelijke traject.

Zeker. Vlissingen-Den Helder is het snelst - afgezien van een toeslagtraject - via Haarlem-Amsterdam Sloterdijk. Blijft mijn vraag of de kortere reis via Haarlem-Beverwijk ook is toegestaan. En waarom zou je op zo'n lange reis niet even een kopje koffie mogen halen op Rotterdam Centraal en aldaar overstappen op een van de (toegestane!) verbindingen Rotterdam-Den Helder?
Reputatie 5
@Rudi
Als ik van Vlissingen naar Den Helder plan komen er toch echt alleen routes via Schiphol uit.

Bij mij gaat de Vlissingse intercity via Haarlem...:
Reputatie 7
@Rudi

Hoeft niet perse, je kan ook via Amsterdam Sloterdijk en daarna de intercity via Haarlem, leiden, Rotterdam, Roosendaal en daarna richting Vlissingen.

Zeker. Vlissingen-Den Helder is het snelst - afgezien van een toeslagtraject - via Haarlem-Amsterdam Sloterdijk. Blijft mijn vraag of de kortere reis via Haarlem-Beverwijk ook is toegestaan. En waarom zou je op zo'n lange reis niet even een kopje koffie mogen halen op Rotterdam Centraal en aldaar overstappen op een van de (toegestane!) verbindingen Rotterdam-Den Helder?

Nogmaals het traject veranderd. Je koopt een kaartje voor Vlissingen - Den Helder.
Wil je na Rotterdam weer verder gaan dan dien je dus nog steeds een trein te nemen op het traject Vlissingen-Den Helder.
Wil je het verschil zien plan Rotterdam - Den Helder en vergelijk met Vlissingen - Den Helder.
Andere stops en dus niet het "juiste" traject.
Reputatie 7

Nogmaals het traject veranderd. Je koopt een kaartje voor Vlissingen - Den Helder.
Wil je na Rotterdam weer verder gaan dan dien je dus nog steeds een trein te nemen op het traject Vlissingen-Den Helder.
Wil je het verschil zien plan Rotterdam - Den Helder en vergelijk met Vlissingen - Den Helder.

Volgens mij maakt dat echt niks uit hoor. zolang je maar in die richting reist.
Reputatie 3
@Rudi

Welke planner gebruik je dan ?
Als ik nu een reis plan dan zie ik naast de route via de HSL, alleen maar treinen via Haarlem.

Moet wel uitmaken want als het om de richting gaat dan wordt je traject dus een veredeld dagkaart waar je op plaatsten komt waar je oorspronkelijk niet eens zou moeten komen :)

Moet wel uitmaken want als het om de richting gaat dan wordt je traject dus een veredeld dagkaart waar je op plaatsten komt waar je oorspronkelijk niet eens zou moeten komen 🙂
Reputatie 7

Moet wel uitmaken want als het om de richting gaat dan wordt je traject dus een veredeld dagkaart waar je op plaatsten komt waar je oorspronkelijk niet eens zou moeten komen :)

Maar het traject Den helder- Vlissingen is sowieso wel een moeilijk traject vind ik, want het is niet helemaal duidelijk via welke weg je nou eigenlijk moet reizen omdat je meerdere keuzes hebt enzo.

Beetje raar. Gewoon dienstregeling NS volgen. Wil je eerst nog op een station wat drinken dan wederom ns planner raadplegen en Vlissingen - Den Helder selecteren. Zie je vanzelf waneer de volgende trein langskomt op je weer op het juiste traject verder te laten reizen.

Maar het traject Den helder- Vlissingen is sowieso wel een moeilijk traject vind ik, want het is niet helemaal duidelijk via welke weg je nou eigenlijk moet reizen omdat je meerdere keuzes hebt enzo.

Beetje raar. Gewoon dienstregeling NS volgen. Wil je eerst nog op een station wat drinken dan wederom ns planner raadplegen en Vlissingen - Den Helder selecteren. Zie je vanzelf waneer de volgende trein langskomt op je weer op het juiste traject verder te laten reizen
Reputatie 7

Beetje raar. Gewoon dienstregeling NS volgen. Wil je eerst nog op een station wat drinken dan wederom ns planner raadplegen en Vlissingen - Den Helder selecteren. Zie je vanzelf waneer de volgende trein langskomt op je weer op het juiste traject verder te laten reizen

Dat snap ik.
Reputatie 7
Badge +4
De reisplanner van NS is leidend en de route van Vlissingen naar Den Helder moet ingegeven zijn. Een reis via 9292 of aanverwant heeft geen geldigheid en je kunt je er ook niet op beroepen.
Reputatie 3
Met de OV chipkaart zijn deze problemen gelukkig verholpen.
De conducteur kan niet aan mijn neus zien waar de reis naar toegaat.
Zolang je maar niet richting het station van inchecken reist is het volgens mij geen probleem.
Reputatie 7
Badge +4
De topicstarter heeft het over een groepsretour, en die is als als e-ticket dan wel als mobiel ticket te verkrijgen. Daarmee check je niet in, dus ik kan uw opmerking over inchecken niet plaatsen.
Reputatie 7
Wat vooral belangrijk is met de OV chipkaart is dat je vooral niet terug reist want dan rij je dus gewoon zwart.
Maar zolang je gewoon van je station af reist zal de conducteur er niet snel een punt van maken lijkt mij.
Vroeger kon de conducteur tenminste nog aan het kaartje zien waar de reiziger naartoe wou.
Nu kan dat dus niet meer met de OV chipkaart.

Edit, met de e-ticket kan dat dus wel ook gezien worden.
Reputatie 5
De reisplanner van NS is leidend en de route van Vlissingen naar Den Helder moet ingegeven zijn.
Wanneer je met een eenmalige chipkaart of een e-ticket*) reist, mag je in Rotterdam onderbreken (legitiem, want op de reisroute). Is het dan echt zo dat je voor de doorreis alleen de treinen mag nemen op de route die door de planner met het beginpunt Vlissingen worden aangegeven? Of mag je gewoon vanuit Rotterdam plannen?
Waarom zou de kortere (!) route via Haarlem-Beverwijk-Alkmaar (niet door de planner aangegeven) dan niet mogen?
😉 Bij reizen op saldo mag een alternatieve routekeuze Rotterdam-Den Helder natuurlijk zeker, maar ben je bij een onderbreking eventueel de lange-afstandkorting kwijt.

Reageer