beantwoord

vraag over een reis/route

Toon eerste bericht

81 reacties

Goedendag, ik heb een ticket Vlissingen Den Helder. De routeplanner geeft verschillende routes aan die je kunt nemen, met diverse en verschillende overstapmogelijkheden, van heel weinig tot heel veel. Maar ik kijk gewoon op de spoorkaart en wil de volgende route reizen: trein Vlissingen Rotterdam. Overstappen in Rotterdam op de trein naar Uitgeest. Overstappen in Zaandam op trein naar Den Helder. Vraag is: mag deze reis?

Het antwoord is inmiddels proefondervindelijk gegeven. We zijn met de groep dus via de bewuste route gereden. Op het lijntje Rotterdam Uitgeest zelfs twee keer, tien minuten na elkaar, door drie verschillende conducteurs gecontroleerd, en er was niets aan de hand. (behalve dan dat eentje van ons geen app had en de conducteur opmerkte dat het pfd formaat op de telefoon niet als geldig bewijs kon dienen). Allen dank voor de reacties, en laten we het vooral gezellig houden.
Via de Kennemerlijn is 15 tariefeenheden korter en is de basis voor de berekening van vervoerbewijzen als Alkmaar-Leiden. Nou kijk eens aan, prima, zo ver had ik nog niet gekeken, maar mijn gevoel is dus in ieder geval juist haha, ik heb mijn bericht weer gewijzigd!

Maar mag dus volgens de uitleg in dit draadje van NS niet gebruikt worden bij een kaartje Vlissingen - Den Helder.
Ik hoop dat nu duidelijk is waarom ik zo blijf dooremmeren, want de stelling dat je na een onderbreking je reis voortzet en _dus_ alleen treinen mag nemen die in de planner voor de volledige reis worden aangegeven, leidt tot bizarre situaties. Dat via Breukelen niet logisch is, kan ik in meekomen, maar tussen Rotterdam en Uitgeest mag dat gewoon. Als je die mogelijkheid vervolgens afwijst op grond van "de reis is van Vlissingen naar Den Helder en de planner geeft voor die reis niet de mogelijkheid om via Breukelen te reizen" is het dus ook niet toegestaan om via de Velsertunnel te reizen, terwijl die route nota bene korter is.

Het is weer een voorbeeld van een regel van NS die inconsistent en onlogisch is. En inconsistente en onlogische regels leiden altijd tot discussies. Op dit forum in onschuldige vorm, maar zo'n discussie kun jij als conducteur ook in de trein voor je kiezen krijgen. En dan kan het een stuk minder onschuldig worden, helaas zelfs met fysiek geweld.
Op geen enkele wijze goed te praten, maar wel een gevolg van dit soort vage regeltjes. Geweld komt echt niet alleen van mensen die bewust zwartrijden.
Reputatie 7

Het is weer een voorbeeld van een regel van NS die inconsistent en onlogisch is. En inconsistente en onlogische regels leiden altijd tot discussies. Op dit forum in onschuldige vorm, maar zo'n discussie kun jij als conducteur ook in de trein voor je kiezen krijgen. En dan kan het een stuk minder onschuldig worden, helaas zelfs met fysiek geweld.
Op geen enkele wijze goed te praten, maar wel een gevolg van dit soort vage regeltjes. Geweld komt echt niet alleen van mensen die bewust zwartrijden.

Dat lijkt me niet. Ook zonder die regels zou er nog steeds geweld zijn in de trein.

Heb je wel eens gezien wat voor volk er met de trein reist?
Lees nu eens een keer wat een ander schrijft, voor je reageert.
"Geweld komt echt niet _ALLEEN_ van mensen die bewust zwart rijden."
Reputatie 6
Badge +2
Als ik iemand tref met een retour Vlissingen - Den Helder vv. Verwacht ik deze hier zo te reizen:

Rood is normale route, Blauw met ICD naar Schiphol (met toeslag) overstap en dan Sloterdijk en Paars eventueel via Schiphol en Sloterdijk. Groen is de kortere route.
(Let op - is een schematische kaart, het kan zo zijn dat een route logisch lijkt op de kaart, maar in realiteit ligt de route iets anders oid)

Als ik iemand tref buiten die route zal ik vragen waarom hij daar is. Als dit geen legitieme reden is (verstoring, werkzaamheden bv) dan krijgt diegene een UvB.

Ik denk dat Slidestops bedoelt "buiten die routes" (dus ook niet van toepassing op de groene), en dat dus de kortste NS-route altijd mag. bijdragevandennis
In de reisplanner wordt de groene route niet aangegeven als je van Vlissingen naar Den Helder wilt.
Als het waar is, zoals hier door de moderators gesuggereerd, dat je altijd van de volledige reis moet uitgaan en de reisplanner leidend is, mag die groene route dus niet, ook al is die korter.
Als je ook naar deeltrajecten gaat kijken, bijvoorbeeld Leiden - Alkmaar, komt groen wel als mogelijkheid.
Maar op deeltraject Rotterdam - Uitgeest komt ook de route via Breukelen als mogelijkheid.
Als je dus zegt dat groen mag, dan mag via Breukelen ook. Zijn vergelijkbare situaties.
Het zijn allemaal deeltrajecten tussen plaatsen die je ook passeert als je gewoon direct de geadviseerde route van Vlissingen naar Den Helder neemt. Het is niet zo dat je ineens via Arnhem gaat rijden of zo.

Reageer