beantwoord

Vraag over reizen zonder mondkapje

• 11 juli 2021
  • 30 reacties
  • 731 Bekeken

Ik heb inmiddels 2 vaccinatieprikken gehad tegen corona.

Van mijn huisarts heb ik hiervoor een registratiekaart ontvangen als bewijs.

Mijn vraag is of ik nu wel of niet mag reizen zonder mondkapje in de trein.

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Jos

icon

Beste antwoord door Edwin 11 juli 2021, 12:33

Nee, dat mag niet.

De verplichting tot het dragen van mondkapjes in het OV beperkt zich niet tot mensen die nog niet (volledig) gevaccineerd zijn, maar geldt voor iedereen die er gebruik van maakt.

Met de opkomende vierde golf zal daar voorlopig ook geen verandering in komen verwacht ik.

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge

Nee, dat mag niet.

De verplichting tot het dragen van mondkapjes in het OV beperkt zich niet tot mensen die nog niet (volledig) gevaccineerd zijn, maar geldt voor iedereen die er gebruik van maakt.

Met de opkomende vierde golf zal daar voorlopig ook geen verandering in komen verwacht ik.

Reputatie 7
Badge +3

De Rijksoverheid heeft bepaald dat het dragen van een mondkapje nog steeds verplicht is in het OV, in stations en op perrons . Dat geldt voor iedereen gevaccineerd of niet. Daarnaastis het advies om een mondkapje te dragen opalle andere plaatsen waar 1,5 meter afstand niet kan.

Badge

En het vaccin beschermd niet direct volledig na de vaccinatie, daar gaat minimaal nog 2 weken overheen na de 2e vaccinatie.

Badge +3

Bij het Janssen vaccin las ik dat het 28 dagen was,

En dat het dan voor 67% beschermt tegen matig ernstige ziekte door het coronavirus en voor 85% beschermt tegen ernstige COVID-19. AstraZeneca nog iets minder, 60%.

Dus dan kunnen er nog genoeg mensen ziek van worden, plus dat mensen die besmet zijn maar geen klachten hebben ook gewoon besmettelijk kunnen zijn voor anderen. Vandaar 1,5 meter of een mondkapje, of testen.

Reputatie 7

Als er voldoende hoge vaccinatiegraad is en er stabiele lage cijfers en weinig ziekenhuisopnames zijn zal de verplichting er wel een keer vanaf gaan. Je kan toch niet nog jaren met zo’n kapje blijven lopen in het ov. De klad zit er al weken in, in de trein en bus niet zozeer, maar wel op stations zelf. Misschien verdwijnt de verplichting ergens in het najaar. Het virus gaat nooit meer weg, altijd zal er een kans blijven dat je besmet en ziek wordt, gelijk aan al die duizenden andere virussen die er bestaan. 100% voorkomen kan je het toch nooit. 

Reputatie 6

En het vaccin beschermd niet direct volledig na de vaccinatie, daar gaat minimaal nog 2 weken overheen na de 2e vaccinatie.

De overheid verwacht dat begin augustus alle mensen van 18 jaar en ouder volledig gevaccineerd zullen zijn (behalve dan degenen die bewust weigeren). Tel daar voor mijn part nog een maand bij op in plaats van 2 weken, als extra zekerheidsmarge, maar dan zou men eerste helft september weer gewoon zonder mondkapje met het OV moeten kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoelang of hoe vaak gevaccineerd maakt niets uit. Een verplichting is en blijft een verplichting!

Badge

De overheid verwacht dat begin augustus alle mensen van 18 jaar en ouder volledig gevaccineerd zullen zijn (behalve dan degenen die bewust weigeren). Tel daar voor mijn part nog een maand bij op in plaats van 2 weken, als extra zekerheidsmarge, maar dan zou men eerste helft september weer gewoon zonder mondkapje met het OV moeten kunnen reizen.

Dat is aan de overheid en niet aan jou om te bepalen, laten we eerst eens afwachten wat alle nieuwe varianten ons gaan brengen en of de vaccins daar blijvend tegen beschermen. Voorlopig zijn we nog niet van de Corona af.

@MoDe  Ik bedoelde met mijn omerking verder niets in de richting van wel of geen mondkapje, maar TS ging puur in over 2x gevaccineerd en ik wilde de nuance maken dat je dan nog neit beschermd bent. :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Als er voldoende hoge vaccinatiegraad is en er stabiele lage cijfers en weinig ziekenhuisopnames zijn zal de verplichting er wel een keer vanaf gaan. Je kan toch niet nog jaren met zo’n kapje blijven lopen in het ov. De klad zit er al weken in, in de trein en bus niet zozeer, maar wel op stations zelf. Misschien verdwijnt de verplichting ergens in het najaar. Het virus gaat nooit meer weg, altijd zal er een kans blijven dat je besmet en ziek wordt, gelijk aan al die duizenden andere virussen die er bestaan. 100% voorkomen kan je het toch nooit. 

Vanwege de varianten schatten Duitse virologen dat een vaccinatiegraad van 90% nodig is om nieuwe grote uitbraken te verhinderen. Dat gaat dus nog wel even duren. 

Badge +3

Vooralsnog is de stijging in positieve testen nog niet te zien in het aantal ziekenhuisopnames, dus zolang dat zo blijft (omdat het vooral ‘jongeren’ zijn die besmet raken?) is dat op zich ook prima, voor groepsimmuniteit.

Voor de rest testen veel bedrijven ook wekelijks op de werkplek.

Reputatie 6

Vooralsnog is de stijging in positieve testen nog niet te zien in het aantal ziekenhuisopnames, dus zolang dat zo blijft (omdat het vooral ‘jongeren’ zijn die besmet raken?) is dat op zich ook prima, voor groepsimmuniteit.

Voor de rest testen veel bedrijven ook wekelijks op de werkplek.

Het aantal positieve testen gaat nu ook drastisch afnemen. Vele jongeren hebben zich (klachtenloos) in de afgelopen weken laten testen omdat ze daarmee naar een club of festival konden. Nu die evenementen weer “verboden” zijn, zal het aantal jongeren dat zich laat testen ook drastisch afnemen. Immers, daar is geen doel meer voor. En dus zal het aantal positieve testen ook zienderogen afnemen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor het testen voor toegang waren in de week van 28 juni t/m 4 juli 303.338 mensen getest waarvan 643 positief.Dat zijn waren er gemiddeld dus minder dan 100 per dag en dat heeft niet de enorme stijging van het aantal positieve testen veroorzaakt. Cijfers van het RIVM van afgelopen dinsdag., komende dinsdag nieuwe weekcijfers.

Maar de vraag van TS begrijp ik wel. Men laat (of liet) wel mensen naar clubs en discotheken gaan, lekker dicht op elkaar hossen en dansen en helemaal losgaan, op basis van een test die minder betrouwbaar is dan de PCR test of op basis van een vaccinatie van misschien 1 of 2 dagen ervoor. En in het OV waar je elkaar niet om de nek vliegt en een steeds grote groep mensen al volledig gevaccineerd is (en ook al langer dan 2 of 4 weken) moet deze groep nog steeds een mondkapje op. 

Maar zou je in het OV verschil willen maken tussen gevaccinereerde personen en niet gevaccineerden moeten de mensen dat ook aan kunnen tonen en moet er op er gecontroleerd worden. En dat gaat niet gebeuren.

Reputatie 6

Voor het testen voor toegang waren in de week van 28 juni t/m 4 juli 303.338 mensen getest waarvan 643 positief.Dat zijn waren er gemiddeld dus minder dan 100 per dag en dat heeft niet de enorme stijging van het aantal positieve testen veroorzaakt. Cijfers van het RIVM van afgelopen dinsdag., komende dinsdag nieuwe weekcijfers.

Maar de vraag van TS begrijp ik wel. Men laat (of liet) wel mensen naar clubs en discotheken gaan, lekker dicht op elkaar hossen en dansen en helemaal losgaan, op basis van een test die minder betrouwbaar is dan de PCR test of op basis van een vaccinatie van misschien 1 of 2 dagen ervoor. En in het OV waar je elkaar niet om de nek vliegt en een steeds grote groep mensen al volledig gevaccineerd is (en ook al langer dan 2 of 4 weken) moet deze groep nog steeds een mondkapje op. 

Maar zou je in het OV verschil willen maken tussen gevaccinereerde personen en niet gevaccineerden moeten de mensen dat ook aan kunnen tonen en moet er op er gecontroleerd worden. En dat gaat niet gebeuren.

Ten dele snap ik het, ten dele ook niet. Natuurlijk neem je de vaccinatie in de eerste plaats voor je eigen gezondheid, maar er is ons altijd voorgehouden: zodra je volledig gevaccineerd bent, komen veel, zo niet alle, toegangsbeperkingen voor jou als volledig gevaccineerde te vervallen. Dan kan je weer gewoon overal zonder mondkapje naartoe, overal naar binnen zonder restricties, enz. Dát was de boodschap. Wie of wat heeft dat dan opeens veranderd, vraag ik me af.

Reputatie 7
Badge +3

Wie of wat heeft dat dan opeens veranderd, vraag ik me af.

Heb je het nieuws niet gevolgd? De R-waarde is boven de 2,0! Er moeten z.s.m. maatregelen genomen worden om de verspreiding van het virus in te dammen. Er zijn nog veel te weinig mensen volledig gevaccineerd. Rutte en de Jonge zijn een stelletje knoeiers die nooit de versoepelingen van 26 juni in deze mate hadden moeten afkondigen. 

We kunnen beter een voorbeeld nemen aan Duitsland waar al weer veel mogelijk is maar waar op veel plaatsen nog steeds mondkapjes moeten worden gedragen.

Er speelt bovendien nog iets anders. Door de explosie aan besmettingen moeten veel vaccinatieafspraken worden afgezegd omdat je 8 weken moet wachten op je vaccinatie na je besmetting. Te veel en te snel. Dom, dom. dom.

Reputatie 3

Volgens mij klopt dat niet helemaal..Als je twee keer gevaccineerd bent heb je een veel minder grote kans om erg ziek te worden of in het ziekenhuis terecht te komen door corona. Dat is fijn maar het betekent niet dat je je dan niet meer aan de 1,5 meter afstand of de mondkapjesplicht in het OV hoeft te houden. Want je kunt het virus toch hebben en overdragen op anderen zonder er zelf ziek van te worden.

Badge +3

Ik hoorde vandaag op de radio dat ze dat in Frankrijk wél gaan doen!? Niet (volledig) gevaccineerd betekent geen OV… Kan er zo gauw niets over vinden en vind het eigenlijk ook niet kunnen.

Oh wacht, hier. Alternatieven zijn dus recent van corona hersteld zijn of elke 2 dagen testen.

De pas is ook nodig om te reizen met de trein of het vliegtuig.

Vakantiegangers uit bijvoorbeeld Nederland die niet volledig gevaccineerd zijn, moeten zich daarom elke twee dagen laten testen indien zij na 1 augustus Franse restaurants en bars willen bezoeken.

De pas is al vanaf 21 juli vereist voor onder meer attractieparken, culturele instellingen en evenementen met meer dan vijftig personen. Met de pas wil de regering de nieuwe golf besmettingen door de deltavariant terugdringen.

Een PCR-test is vanaf 21 juli niet meer gratis voor toeristen in Frankrijk. De Franse regering wil op die manier zoveel mogelijk mensen stimuleren om zich te laten vaccineren.

Verder:

De door Frankrijk geaccepteerde vaccins moeten zijn erkend door het Europees Agentschap EMA dit zijn op dit moment de vaccins van: Pfizer/Biontech, Moderna, AstraZeneca en Johnson & Johnson.

Update: Zojuist op de radio dat de Coronacheck app ook in Frankrijk geaccepteerd wordt.

Reputatie 3

Ik reageerde op het bericht van Peter JKH...

Reputatie 6

Volgens mij klopt dat niet helemaal..Als je twee keer gevaccineerd bent heb je een veel minder grote kans om erg ziek te worden of in het ziekenhuis terecht te komen door corona. Dat is fijn maar het betekent niet dat je je dan niet meer aan de 1,5 meter afstand of de mondkapjesplicht in het OV hoeft te houden. Want je kunt het virus toch hebben en overdragen op anderen zonder er zelf ziek van te worden.

Mensen dragen wel 100 of meer virussen met zich mee. Vonden we nooit een probleem, terwijl er toch virussen tussen zitten die anderen behoorlijk ziek kunnen maken.

Reputatie 3

Ja hoor. Maar ik neem aan dat zelfs jij niet kunt ontkennen dat corona toch wel een heel vervelend virus is om te krijgen. Vraag het anders even aan de Long Covid slachtoffers, hoe die hun kwaliteit van leven ervaren op het moment...

Mensen dragen wel 100 of meer virussen met zich mee. Vonden we nooit een probleem, terwijl er toch virussen tussen zitten die anderen behoorlijk ziek kunnen maken.

Niet iedereen is nog volledig gevaccineerd... En er zijn genoeg verhalen van jongeren met zeer ernstige long covid. Dat is wel wat anders dan griep of iets dergelijks. De risico's op zoiets zijn bij corona ook veel groter, wel iets van 10% op long covid.

Reputatie 3

Ik zie de laatste tijd ook steeds meer ouderen in de trein die het mondkapje niet of maar gedeeltelijk dragen. Tja, zij hebben al twee vaccinaties gehad dus wat kan ze gebeuren? Dat ze met hun gedrag wel een risico vormen voor andere reizigers, daar wordt dan niet over nagedacht. En aangezien er geen enkele controle op is, wordt dit gedrag ook niet gecorrigeerd.

Reputatie 6

Niet iedereen is nog volledig gevaccineerd... En er zijn genoeg verhalen van jongeren met zeer ernstige long covid. Dat is wel wat anders dan griep of iets dergelijks. De risico's op zoiets zijn bij corona ook veel groter, wel iets van 10% op long covid.

Tja. En al die jongeren kropen de afgelopen 2 weken met duizenden en honderden mensen op elkaar in clubs en op festivals, zonder mondkapje en vaak niet volledig gevaccineerd. Doen ze gewoon zelf toch? Ondanks alle versoepelingen ben ik nog steeds alleen maar thuis of op kantoor, verder kom ik nergens. 

Reputatie 3

Nou volgens mij.deden ze dat met goedvinden van en zelfs op advies van de overheid, maar die is daar inmiddels wel van teruggekomen gezien de gevolgen. Los daarvan, je kunt ook zelf binnen de geldende regels de situatie bekijken en zelf de risico's inschatten. Zo zul je mij voorlopig nog niet zonder mondkapje in de supermarkt zien. 

Andersom gaat echter niet op. Ook al ben je het niet met de mondkapjesplicht in het OV eens, je zult je er toch aan moeten houden. Denk ook eens aan reizigers die nog niet twee keer gevaccineerd zijn. Naast je aan de regels houden is dat naar mijn mening ook gewoon een kwestie van fatsoen.

Badge +3

Een mondkapje op in een supermarkt is nu een keuze natuurlijk (wat mij betreft had het nooit gehoeven) want daar heb je hooguit kort contact met anderen op kleine afstand, plus de nodige ventilatie waardoor de kans op besmetting minimaal is.

In een volle bus, trein, kerk met zang, klaslokaal zonder ramen open of andere plaatsen heb je natuurlijk een hele andere setting, dus als je je daar zorgen over maakt sowieso een FFP masker op ter bescherming van jezelf.

Het gekke op middelbare scholen is dat in de klas (lange blootstelling) een mondkapje niet hoeft, maar zodra je moet lopen van het ene lokaal naar het andere, of van binnen naar buiten of andersom (kort contact) het ineens wél op moet.

Reputatie 3

Dat is op middelbare scholen zo omdat je in de gangen geen 1,5 meter afstand kunt houden.

Dus zo gek is dat niet. Verder is iedereen vrij om binnen de geldende regelgeving zij eigen keuzes  en afwegingen te maken, maar dan wel binnen die regelgeving.

Reageer