beantwoord

Vraag Rolstoeltoegankelijkheid NS

  • 21 December 2021
  • 5 reacties
  • 206 Bekeken

Beste NS,

Helaas ben ik mindervalide wegens een ongeluk in Oostenrijk. Ik probeer toch mijn leven enigsinds normaal voort te zetten maar het gaat soms lastig met 2 handen en geen benen.

Maar dus back on topic, waarom ik deze vraag stel en wat ik wil vragen:

Ik wilde vandaag reizen van Steenwijk naar Zwolle met een SNG sprinter. Dat is echt een super fijne trein voor een persoon zoals mij. Super toegankelijk zou je denken.

Maar helaas is dit in de spits minder dan waar door de mentaliteit van andere reizigers.

Het is mij vaker gebeurd maar vandaag ook weer;

Een groep jongeren zat op klapstoelen, en lieten mij niet op de rolstoelplek staan. Er stonden meerdere mensen al in de trein omdat het te druk was dus ik kon niet mee.

 

Zijn deze mensen verplicht om hun klapstoel op te geven als ik in de trein stap? Ik vind het nogal vervelend dat ik vaak niet mee kan in de SNG in de spits wegens veelvoudige drukte en asociale mensen.

 

icon

Beste antwoord door MoDe 21 December 2021, 19:34

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer een plaats in de trein is aangegeven voor een bepaald doel: prioriteit zwangeren/moeilijkterbeen, rolstoel, fietsen, bagage, dan heeft dat voorrang. Deze jongeren hadden hun klapstoel moeten opgeven. Helaas is men niet meer sociaal als vroeger en gebeurt het regelmatig dat de doelgroepenplaatsen niet gebruikt kunnen worden door degenen die daarvoor in aanmerking komen. Je zou instaphulp/begeleiding via NS kunnen regelen. Zij zorgen dat je goed in kunt stappen en plek krijgt.

Reputatie 7
Badge +4

Even zwaaien naar de conducteur voor het instappen kan ook helpen, wellicht loodst hij u naar binnen. In principe staan ze in of net buiten de deur.

Reputatie 7
Badge +1

Zou het helpen om in het deurgat te blijven staan zo lang er geen plaats is? En dan naar de conducteur zwaaien.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan er toch niet bij dat dat überhaupt nodig is ...

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet NS het volgende bord als sticker op het raam plakken. Het is te onbeschoft voor woorden wanneer mensen niet opstaan voor iemand in een rolstoel.

Reageer