Vreemde discussie met een NS-machinist in rijdende trein


Een vreemd incident meegemaakt met een NS-machinist. Zondag 12 maart vertrok ik om 17.35u. vanuit Amsterdam CS met de NS Intercity richting Vlissingen (ritnummer 2258, treinstel 8614 [?]). Ik moest in Haarlem uitstappen met de (ijdele) hoop een aansluitende trein naar Spaarnwoude te pakken, een bestemming die ik op Amsterdam CS net had gemist. Ik had wat spullen bij mij voor de opslag. Omdat ik met deze bagage drukte wou vermijden ging ik voor aankomst in Haarlem alvast naar de uitgang. Op enig moment ietwat uit balans gebracht door een niet kaarsrecht stuk van het spoor tikte ik met een statief achtig object tegen de wand (niet de deur) van de ruimte waar de machinist zich in bevond. Onmiddellijk zwaaide de deur open van de machinisten cabine hoewel de trein in volle vaart door reed, deze machinist wilde blijkbaar weten wat er aan de hand was. Ik legde uit dat bagage contact had gemaakt met de wand maar dat het niet nog eens zou gebeuren. Deze toezegging was niet voldoende voor de machinist. In een bizarre anderhalve minuut sommeerde deze machinist mij te gaan zitten in de aangrenzende coupe. Door mijn suggestie dat het ‘balcon’ bij de uitgang toch ook door reizigers wordt gebruikt, bijv. staand of zittende bij een volle trein en dat ik nog nooit gehoord van een voorschrift dat er tijdens de rit zich geen reizigers mochten ophouden in de deze ruimte ontspon zich een discussie. Al die tijd keek ik als in een film door de open deur van de cabine naar het voorbijflitsende spoor; de machinist keek af en toe naar het spoor maar had de meeste aandacht voor mijn tegensputterende persoon. De machinist gaf aan dat we er nog lang over zouden kunnen discussiëren maar dat ik gewoon moest gaan zitten anders [een soort dreigement als ‘de trein stopzetten’ of iets in die trant]. Op dat punt aangekomen besloot ik maar weer braaf te gaan zitten met al mijn bagage en om maar niet te provoceren in Haarlem vooral niet als eerste passagier de trein te verlaten…

Al met al een vervelende en eigenlijk ook wel vernederende ervaring. Ik snap wel dat ik de “Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS)” heb te aanvaarden wanneer ik met de trein reis, maar dit gedrag van de machinist kwam toch wel als willekeur over. Menig maal moest ik op het balcon in het voorste gedeelte van de trein reizen vanwege overvolle trein en ik denk toch dat iedereen weet dat er in die ruimte bepaald geen bibliotheekstilte in acht wordt genomen; ook wordt er dan volop tegen de wand geleund (hiertoe ook wel uitgenodigd door de metalen steunen op die wand) met alle tik, schop en klop geluiden van dien.

Er zal toch ook wel een protocol zijn dat een machinist niet als een geïrriteerde vader tijdens een lange rit met de auto met lastige kinderen op de achterbank achterom loopt te kijken om deze ruziemakers vermanend toe te spreken (met als mogelijke consequentie dat het hele gezin op de begraafplaats belandt ipv de vakantiebestemming).

Vreemde ook dat de machinist in deze omstandigheden zomaar zijn deur opende, op deze manier komt een kwaadwillende zo in de cabine. Ik zou denken dat voordat je ook maar denkt aan deze deur te openen een van de conducteurs naar voren roept.

Ergens in mijn hoofd spookt wel de gedachte dat deze goede man met dit knorrige temperament en korte lontje eigenlijk ongeschikt is voor dit machinisten vak en misschien wel tegen een burn-out of breakdown aan zit, kan ook zijn dat de man zo ervaren is dat hij zich als routinier een paar vrijheden meent te kunnen permitteren; laten we hopen dat dit voorbarige conclusies zijn.


10 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Sorry, maar ik ben na een klein stukje al gestopt met lezen. In een trein zit een dodemansknop die de machinist zeer regelmatig moet bedienen (ik meen iedere 30 seconden of vaker). Als hij dat niet doet, maakt de trein vanzelf een noodstop. Het scenario dat je hier schetst, waarbij de machinist meer dan anderhalve minuut van zijn plek is terwijl de trein doorrijdt, is gewoon onmogelijk. 

Sorry, maar ik ben na een klein stukje al gestopt met lezen. In een trein zit een dodemansknop die de machinist zeer regelmatig moet bedienen (ik meen iedere 30 seconden of vaker). Als hij dat niet doet, maakt de trein vanzelf een noodstop. Het scenario dat je hier schetst, waarbij de machinist meer dan anderhalve minuut van zijn plek is terwijl de trein doorrijdt, is gewoon onmogelijk. 

De machinist bleef gewoon zitten op zijn stoel maar hij draaide zich om. Waar heb ik gesuggereerd dat hij zijn cabine had verlaten om met mij een discussie te voeren? Misschien moet je jezelf trainen in het lezen van langere stukjes.

Reputatie 7
Badge

Heel vervelend allemaal. Als u vind dat de machinist buiten zijn boekje is gegaan dan raad ik u aan een klacht in te dienen. 

Reputatie 7
Badge +3

De ruimte voor de deur naar de cabine van de machinist moet altijd vrij blijven. Mogelijk deed jij dat niet met al jouw bagage? Voldeed jouw bagage aan het max. toegestane van 85x85x85cm ?

Wat er ook precies gebeurd is, je hoort in de trein altijd de instructies van het treinpersoneel op te volgen.

Reputatie 7

Als machinist-zijnde (niet de machinist die in het verhaal geschetst wordt) wil ik hier aan toevoegen dat het best regelmatig gebeurt dat reizigers, al dan niet met opzet, tegen de cabinedeur/wand aanstoten. Zeker wanneer ik op volle snelheid rijdt en in mijn focus zit kan dit best een vervelende schrikreactie oproepen. Een hardere knal doet in eerste instantie nog wel eens denken aan dat er iets onder de trein komt, zeker als het donker is buiten en mijn zicht zeer minimaal is. Wat dat betreft kan ik de geirriteerde reactie van de collega dus wel begrijpen.

Zolang het per ongeluk gebeurt en het niet betekent dat een reiziger of diens spullen zich direct achter mijn vluchtdeur ophouden heb ik er verder niet zo'n moeite mee. Het wordt wel anders als ik de indruk krijg dat iemand het expres doet. Sommige reizigers hebben er een lolletje aan 🙄 Heb ook wel eens meegemaakt dat iemand die op de trap zat na elk station even op de deur klopte. Bleek een soort van lucky charm te zijn zoals mensen ook wel eens doen als ze in het vliegtuig stappen; het vliegtuig in de luchtsluis even aanraken 🤣

Overigens zijn er geen protocollen die het mij verbieden mijn deur te openen en/of het gesprek aan te gaan met reizigers.

Als machinist-zijnde (niet de machinist die in het verhaal geschetst wordt) wil ik hier aan toevoegen dat het best regelmatig gebeurt dat reizigers, al dan niet met opzet, tegen de cabinedeur/wand aanstoten. Zeker wanneer ik op volle snelheid rijdt en in mijn focus zit kan dit best een vervelende schrikreactie oproepen. Een hardere knal doet in eerste instantie nog wel eens denken aan dat er iets onder de trein komt, zeker als het donker is buiten en mijn zicht zeer minimaal is. Wat dat betreft kan ik de geirriteerde reactie van de collega dus wel begrijpen.

Zolang het per ongeluk gebeurt en het niet betekent dat een reiziger of diens spullen zich direct achter mijn vluchtdeur ophouden heb ik er verder niet zo'n moeite mee. Het wordt wel anders als ik de indruk krijg dat iemand het expres doet. Sommige reizigers hebben er een lolletje aan 🙄 Heb ook wel eens meegemaakt dat iemand die op de trap zat na elk station even op de deur klopte. Bleek een soort van lucky charm te zijn zoals mensen ook wel eens doen als ze in het vliegtuig stappen; het vliegtuig in de luchtsluis even aanraken 🤣

Overigens zijn er geen protocollen die het mij verbieden mijn deur te openen en/of het gesprek aan te gaan met reizigers.

Bedankt voor deze genuanceerde reactie met de wonderlijke ‘human interest’ voorbeelden. Natuurlijk heb ik begrip voor een schrikreactie, ik heb als reiziger voorin de trein het geluid van een ‘aanrijding met een persoon’ gehoord en dat zal ik de rest van mijn leven niet vergeten. Het enkelvoudige contact van het statief wat ik hier beschrijf was geen reuzenknal maar een gedegen ‘tok’, het zal de concentratie niet hebben bevorderd maar de daarop volgende discussie over het daar niet mogen blijven staan (ook al maak ik geen geluid meer, ook al stel ik voor op de trap te gaan zitten etc.) lijkt me toch een veel grotere afleiding te zijn geweest dan de eenmalige en met excuses uitgelegde ‘tok’. Dat er geen protocol is dat (terwijl de trein rijdt) openen van cabinedeur en gesprekken voeren met passagiers (door de machinist) verbiedt verbaast mij; ik heb het in 1000+ reisuren nooit eerder meegemaakt of gadegeslagen.

De ruimte voor de deur naar de cabine van de machinist moet altijd vrij blijven. Mogelijk deed jij dat niet met al jouw bagage? Voldeed jouw bagage aan het max. toegestane van 85x85x85cm ?

Wat er ook precies gebeurd is, je hoort in de trein altijd de instructies van het treinpersoneel op te volgen.

Dank voor deze reactie. Wat ik bij mij had zat wel onder het maximum; het statief was ook inelkaar geschoven. Er was zeker geen sprake van het blokkeren van de deur. Dat je altijd de instructies van het treinpersoneel dient op te volgen veronderstelt wel dat dit redelijke verzoeken moeten zijn; je zult bijvoorbeeld geen gevolg geven wanneer wordt gesommeerd dat je bejaarde moeder een koprol moet maken in het gangpad of wanneer je het verzoek krijgt jouw regenboog-sjaal af te doen in de trein of als vrouw krijgt te horen dat je niet met de benen wijd mag zitten etc. Ik vond hier het verzoek van de machinist tamelijk onredelijk maar om vervelende consequenties voor mij en mijn medepassagiers te voorkomen heb ik mij maar geplooid naar deze (door mij ervaren als) willekeur.

Reputatie 7
Badge +3

Op een trap zitten is ook niet de bedoeling, je blokkeert daarmee de doorloop. Dat velen dat wel doen, betekent niet dat jij dat ook mag.

Een verzoek in de coupé te gaan zitten lijkt mij geen onredelijk verzoek.

Op een trap zitten is ook niet de bedoeling, je blokkeert daarmee de doorloop. Dat velen dat wel doen, betekent niet dat jij dat ook mag.

Een verzoek in de coupé te gaan zitten lijkt mij geen onredelijk verzoek.

Je hebt gelijk, zeer ergerlijk fenomeen vooral wanneer men blijft zitten terwijl passagiers de trein willen verlaten, ik zie het steeds vaker. Was ook niet mijn primaire de-escalatie voorstel, ik wilde gewoon blijven staan bij de uitgang (nog twee minuten te gaan tot aankomst in Haarlem) maar dan zonder herrie, het voorstel werd afgewezen. Verplicht worden te gaan zitten in coupe blijft onredelijk in mijn ogen, dan ook maar geen volle treinen meer.

Reputatie 7
Badge

Als machinist-zijnde (niet de machinist die in het verhaal geschetst wordt) wil ik hier aan toevoegen dat het best regelmatig gebeurt dat reizigers, al dan niet met opzet, tegen de cabinedeur/wand aanstoten. Zeker wanneer ik op volle snelheid rijdt en in mijn focus zit kan dit best een vervelende schrikreactie oproepen.

Tijd voor een rubbertje op de deurpost? Of minder speling? Zoveel herrie zou een stootje niet moeten hoeven maken, toch?

Reageer