Vuile ramen NS treinen | NS Community
beantwoord

Vuile ramen NS treinen

  • 25 December 2021
  • 11 reacties
  • 508 Bekeken

Reputatie 1

De ramen van NS treinen zijn momenteel niet bepaald proper te noemen. In topics heb ik gelezen, dat dit samenhangt met de lage temperaturen en daardoor bevriezingsgevaar van de wasinstallaties. Klinkt logisch.
Echter de ramen van de Ariva en Blauwnet treinen zijn veel schoner. Het kan dus kennelijk wel. Hebben zij andere methoden/ systemen?
Ik mag graag naar buiten kijken en erger mij hieraan.

icon

Beste antwoord door JurgenH 25 December 2021, 16:43

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het ene materieeltype er wat gevoeliger voor zijn dan de andere. Mij valt altijd op dat vooral dubbeldekkers snel smerig worden. 

Via Google kwam ik verder onderstaand artikel tegen:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/118253/treinramen-arriva-handmatig-gewassen

Ik weet niet of Arriva dat nog steeds doet, maar dat zou kunnen verklaren waarom de ramen van Arriva treinen een stuk schoner zijn dan die van NS.

Reputatie 1

Ja, dat moet dan haast wel het geval zijn. Of Arriva heeft inmiddels loodsen waarin was installaties staan, die op deze manier tegen de vorst beschermd zijn.
Bij NS, die een veelvoud aan treinstellen heeft rondrijden, is handmatig wassen geen reële optie natuurlijk. 

Bij NS, die een veelvoud aan treinstellen heeft rondrijden, is handmatig wassen geen reële optie natuurlijk. 

In verhouding tot de omvang van het bedrijf heeft NS niet meer materieel dan Arriva.

Wel zijn dubbeldekkers met een geknikte bak natuurlijk lastiger goed met machines te wassen.

Reputatie 1

Ik keek meer naar de absolute aantallen. Maar als je het bekijkt naar de verhouding op basis van aantal gereden kilometers op jaarbasis van al het materieel en nog een paar van dat soort factoren, dan heb je gelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Overigens worden elektrische treinen een stuk sneller smerig door de koolstrip op de stroomafnemer. Dat geeft vooral op de wagons rondom de stroomafnemer altijd van die mooie zwarte sporen.

Zoiets als dit:

 

Bij NS, die een veelvoud aan treinstellen heeft rondrijden, is handmatig wassen geen reële optie natuurlijk. 

In verhouding tot de omvang van het bedrijf heeft NS niet meer materieel dan Arriva.

Wel zijn dubbeldekkers met een geknikte bak natuurlijk lastiger goed met machines te wassen.

Dat is helemaal geen issue, punt is dat de wasinstallaties allemaal buiten gebruik zijn vanwege de temperaturen.

Dat vooral de IC treinen smeriger zijn zal wellicht ook te maken hebben met het feit dat deze meer op hogere snelheid rijden waardoor je meer werveling hebben en het vuil hoger komt op de treinen.

Dat de NS niet handmatig de ramen gaat doen kan ik wel begrijpen gezien het aantal treinen welke in dienst zijn bij de NS en dat het wassen normaal slechts door 1 persoon wordt gedaan in de wasinstallaties en op veel plekken gewoon door een machinist en niet door de schoonmaak.

Reputatie 1

Zie bijgaande you tube filmpjes over het wassen van treinen bij Arriva en NS. Bij beiden zijn de wasmachines overdekt. Kennelijk is die van Arriva beter geïsoleerd tegen de lagere temperaturen.

https://www.youtube.com/watch?v=zUMSmmlr6EQ

https://www.youtube.com/watch?v=nzlxygRhbLw

Dit

Flauwekul gepraat allemaal! Het is overduidelijk dat de NS maling heeft aan haar klanten en de ramen worden niet gewassen. Mijn vraag; mag ik de ramen wassen van de treinen als ik op het perron sta? Ik hoef geen geld. 

Flauwekul gepraat allemaal! Het is overduidelijk dat de NS maling heeft aan haar klanten en de ramen worden niet gewassen. Mijn vraag; mag ik de ramen wassen van de treinen als ik op het perron sta? Ik hoef geen geld. 

NEE

Duidelijk! Dan ga ik het doen ! 

Reageer