beantwoord

vuile trein

  • 12 November 2021
  • 15 reacties
  • 752 Bekeken

Goedemorgen

Vandaag 12 nov. 2021 viel mij op hoe smerig de trein 9423 van Enkhuizen naar Hoofddorp was. Overal afval en kots. Het is wel opvallend dat eerste trein altijd vies vertrekt. Vandaag heeft ns medewerkers ook kunnen zien en meemaken. Ik vind het zeer ernstig dat NS dit toelaat en niet schoonmaakt of schoonhoud.  Ik als reiziger en ns medewerkers moeten in dit soort omstandigheden reizen c.q. werken. Het is om te schamen voor een bedrijf als NS.


Ik ben echt niet iemand die snel klaagt maar soms zijn die treinen zo smerig dat ik nog liever blijf staan. Ik weet dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt want op dit forum alleen al staan zat berichten van mensen over smerige treinen. NS, doe er wat aan.

icon

Beste antwoord door Sanne NS 12 November 2021, 10:07

Bekijk origineel

15 reacties

Goedemorgen Sanne.

Ik zat in betreffende trein. Vertrokken vanuit Kersenboogerd om 05.01 (eerste trein). In de trein heb ik het geconstateerd en melding van gemaakt. Machinist en conducteur waren met mij eens en ik kreeg van hen te horen dat het niet de bedoeling is geweest en dat zij ook melding hadden gemaakt. Ondanks melding van uw eigenpersoneel moest machinist gedwongen betreffende treinstel tot eindbestemming rijden. Waar ik bij stond werd het opgedragen door uw organisatie. Vervolg is dat alle passagiers in vuil en kots mee moeten rijden en bij elke station vertrek moest personeel via berichtgeving zich excuseren. Dit vind ik zeer kwalijke zaak voor uw eigen personeel. Deze mensen hebben al heel wat te verduren en als men melding maakt en niet geluisterd wordt door eigen organisatie, dan is het einde inzicht.

Betreft trein eerder of later pakken is geen optie want dit is de eerste trein en wanneer je later de trein neemt is ook met regelmaat hetzelfde. Dit speelt altijd met eerste 6 treinen. Naar mijn weten gaan betreffende treinstellen een dag eerder als laatste trein naar Enkhuizen. Aldaar wordt schoongemaakt voor volgende dag. Vermoedelijk is er problemen tussen NS en Hago waardoor treinstellen zeer zeer smerig zijn en wij als betalende passagier in vuil en kots moeten zitten. Daarnaast wordt je eigen personeel ook de dupe er van, omdat zij eerste aanspreekpunt zijn voor betreffende zaak.

Dus Sanne ik denk dat men vanuit MT eens zelf op de vloer moet komen kijken en actie ondernemen. Wel onaangekondigd want slimme mensen kunnen heel snel treinstellen schoonmaken of schoon treinstel laten zien.

Dus Sanne luister naar je personeel en niet dwingen met vuile treinstellen te laten vertrekken. Hago op vinger tikken is ook voor NS denk ik. Dus doe er wat aan.

Reputatie 2

Korte aanvulling waarmee ik de situatie niet wil goed praten maar wellicht wel een verduidelijking kan zijn omtrent de situatie.

 

Veelal van de treinen worden in de nacht gereinigd en mede met vele bezuinigen is het aantal personeel tijdens de nachtelijke uren drastisch omlaag gehaald, tevens worden treinen voorgezet voor reiniging volgens een straks schema, waardoor een nog viezere trein wellicht niet in zijn volledigheid gereinigd kan worden.

Dit betreuren we uiteraard enorm en vaak zal de trein alsnog bij een keerstation gereinigd worden of bij ernstige verontreiniging uit de dienst gehaald worden.

Gatver. :grimacing: Waarom zijn die treinen dan zo smerig? Ik denk dat je dan anders een andere trein moet gaan nemen een trein eerder of een trein later. Als je tenminste misschien met de auto kunt gaan zou ik dan beter daar voor gaan kiezen.

Badge +3

Welke late treinen worden dan echt ondergekotst?

Moet je die sowieso dan wel laten rijden op de late avond (horeca immers na 20:00 dicht)?

Of misschien laat op de avond even controleren op ‘zulke’ reizigers, en/of Hago waarschuwen als er ergens gekostst wordt?

In een ruimtecapsule van het ISS naar aarde (reis van 8 uur) was een toilet defect, nou ja daarvoor hebben we (NASA) luiers natuurlijk!

Neem aan dat het niet zo lastig is om een treinstel tussentijds even te reinigen, of inderdaad desnoods uit dienst te nemen wegens de vergeten (nachtelijke) reiniging.

Als machinist natuurlijk geen idee (moet ik hiermee echt gaan rijden?), maar er is ook een HC toch die dat bepaalt?

Even door de (lege) trein lopen en kijken of die er ‘reizigers waardig’ uit ziet dus.

Helaas nog geen geld terug bij vieze trein (wel als je niet mee kunt wegens te druk en treinstel gesloten).

De treinen zijn inderdaad vies tegenwoordig. Het is ook aan reizigers om er niet zo’n zooi van te maken maarja, de reizigers die dat doen zullen wel niet hier zitten. Inderdaad de trein in de ochtend is al vies, maar ook intercity’s die een lange weg afleggen. Voor deze prijs kan dat echt niet. Het is toch de bedoeling om reizen met de trein te stimuleren i.p.v. men eruit weg te jagen?

Helaas is het zo dat reizigers veelal hun afval niet in de afvalbak deponeren en als het niet past op het station in de afvalbak gooien maar dan op de grond of tafeltjes achterlaten. Diep triest maar het gebeurt veelvuldig in de ochtend, overal in de trein kun je zien wat de mensen als ontbijt hebben gehaald op de stations.

En op de treinen hebben we niet iemand die jouw plek opruimt nadat je de trein verlaat zoals in een restaurant. Het is toch een stukje fatsoen om als reiziger gewoon je rotzooi op te ruimen.

 

En als reactie op het eerste verhaal, een trein met kots moet gewoon niet de dienst in, echter is het nu niet zo dat het personeel de tijd krijgt om een trein vooraf te inspecteren voordat we vertrekken en daardoor komen dit soort dingen vaak pas naar voren als reizigers zich melden met klachten of als de Hc dit zelf tegenkomt zodra deze door de trein loopt.

Ben je eenmaal onderweg met zo'n trein dan is het lastig natuurlijk want moet je dan alle reizigers uit de trein halen en leeg doorrijden of sluit je zo'n vies treindeel af, waarbij het laatste de voorkeur zou hebben wat mij betreft.  Is de hele trein ondergekotst dan is het voor mij klaar, dan kun je daar geen reizigers in vervoeren en moet deze uit de dienst. En van afstand kan dit natuurlijk niet beoordeeld worden maar het personeel op de trein heeft het laatste woord in dit soort discussies met de mensen aan de telefoon, al moet je daar soms toch wel stevig voor in je schoenen staan.

Ik zit in de trein van Maastricht naar Alkmaar op 7 mei om 10 01. Is er na bevrijdingsdag niet schoongemaakt? Wat een vieze bende, overvolle prullenbakken en rotzooi op de grond en tussen de opklapbare tafeltjes. Het wordt tijd voor grotere afvalbakken! 

Zelf heb ik geen afval bij me, 

Reputatie 7

Tekort aan schoonmaakpersoneel in combinatie met reizigers die er een puinhoop van maken en te beroerd zijn hun afval mee te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit in de trein van Maastricht naar Alkmaar op 7 mei om 10 01. Is er na bevrijdingsdag niet schoongemaakt? Wat een vieze bende, overvolle prullenbakken en rotzooi op de grond en tussen de opklapbare tafeltjes. Het wordt tijd voor grotere afvalbakken! 

Zelf heb ik geen afval bij me, 

In treinstel 9477 naar maastricht mocht ik vanmorgen over de bierblikjes stappen. 1e klas is vies.

Reputatie 7
Badge

Zo te zien was er een feestje in de trein. En waren er geen schoonmakers in de buurt.

Goedemorgen Cengiz Erol en welkom op de NS Community! 

Ik snap inderdaad dat dit niet prettig is geweest en je hier een melding over hebt gemaakt. Heb jij toevallig ook een Twitteraccount? Want zodra je dit dan aantreft, zou je een Tweet kunnen sturen naar @HagoRailService. Zij zijn het bedrijf dat gaat over de schoonmaak van de treinen en kunnen dan gelijk iemand aansturen. 

Goedemorgen Cengiz Erol en welkom op de NS Community! 

Ik snap inderdaad dat dit niet prettig is geweest en je hier een melding over hebt gemaakt. Heb jij toevallig ook een Twitteraccount? Want zodra je dit dan aantreft, zou je een Tweet kunnen sturen naar @HagoRailService. Zij zijn het bedrijf dat gaat over de schoonmaak van de treinen en kunnen dan gelijk iemand aansturen. 

Beste @Sanne NS , wat een merkwaardige reactie! Het kan toch niet de bedoeling zijn dat jullie klanten zelf contact op moeten nemen met een schoonmaakbedrijf? En loopt een HC niet even door de trein bij vertrek zodat die het kan melden? 

 

Goedemorgen Cengiz Erol en welkom op de NS Community! 

Ik snap inderdaad dat dit niet prettig is geweest en je hier een melding over hebt gemaakt. Heb jij toevallig ook een Twitteraccount? Want zodra je dit dan aantreft, zou je een Tweet kunnen sturen naar @HagoRailService. Zij zijn het bedrijf dat gaat over de schoonmaak van de treinen en kunnen dan gelijk iemand aansturen. 

Beste @Sanne NS , wat een merkwaardige reactie! Het kan toch niet de bedoeling zijn dat jullie klanten zelf contact op moeten nemen met een schoonmaakbedrijf? En loopt een HC niet even door de trein bij vertrek zodat die het kan melden? 

 

Daar heb je zeker een punt, maar dit is bedoeld als advies. Dit is namelijk de snelste weg om zo spoedig mogelijk een schoonmaker aan te sturen. Wij kunnen dit ook zeker doen en ook ons personeel in de trein kan dit inderdaad in orde maken. Maar op deze manier komt het direct bij de juiste afdeling terecht! :)

Reputatie 7
Badge

Lijkt me sterk dat het personeel hier niks van gemerkt heeft. Maar het zou ook kunnen dat ze wel melding hebben gemaakt maar dat er niemand is gekomen om schoon te maken. 

Gatver. :grimacing: Waarom zijn die treinen dan zo smerig? Ik denk dat je dan anders een andere trein moet gaan nemen een trein eerder of een trein later. Als je tenminste misschien met de auto kunt gaan zou ik dan beter daar voor gaan kiezen.

Ik was verwend OV gebruiker. Door Covid ben ik overgestapt naar auto, vervolgens ga je terug omdat je toch prettig vindt met OV krijg je dit soort zaken. Ik ben nu zeker serieus aan het overwegen om mijn abbo op te zeggen en met auto te gaan.

Reageer