beantwoord

Waar gaat dat heen.

• 17 april 2015
  • 28 reacties
  • 1110 Bekeken

Vanochtend las ik in de krant:

Conducteur neemt ontslag nadat hij bedrijgd werd met een mes door een zwartrijder (lees persoon die heeft vergeten om in te checken). Hij kon de stress niet meer aan om op een normale manier met reizigers om te gaan.

Of te wel waar hebben we hiermee te maken? Ontevreden reizigers en overspannen controleurs. Ik neem aan dat het geweld alleen maar zal toenemen. We zijn al het land in Europa met het meeste geweld in het openbaar vervoer. Waar zou dit toch door komen?

Gaan we de overspannen controleurs nou ook nog peperspray en gummi knuppels geven? Waarom geven we ook nog niet een paar extra miljard uit en brengen metaal detectoren aan in de poortjes?

Of nemen we de meest juiste (maar ook moeilijkste oplossing) en schaffen we dit probleem in de Nederlandse samenleving (het OV chip systeem) af.
icon

Beste antwoord door Loes 17 april 2015, 10:50

Ik wil even een belangrijk verschil aangeven. De groep Hoofdconducteurs, die dus dienst doen op een trein is geen moment sprake geweest om die groep te bewapenen met pepperspray of wapenstok. Zoiets werkt niet in een trein.
De groep van Veiligheid en Service, net als de HC zijn BOA bevoegd, maar zijn ook geweldsbevoegd en dragen handboeien. Voor deze groep is gevraagd of zij bewapend kunnen worden. In de media vaak onterecht aangegeven als Beveiligers.

Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar als hierdoor collega's helaas ontslag nemen vind ik dat vervelend te noemen.
Bekijk origineel

28 reacties

Ik wil even een belangrijk verschil aangeven. De groep Hoofdconducteurs, die dus dienst doen op een trein is geen moment sprake geweest om die groep te bewapenen met pepperspray of wapenstok. Zoiets werkt niet in een trein.
De groep van Veiligheid en Service, net als de HC zijn BOA bevoegd, maar zijn ook geweldsbevoegd en dragen handboeien. Voor deze groep is gevraagd of zij bewapend kunnen worden. In de media vaak onterecht aangegeven als Beveiligers.

Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar als hierdoor collega's helaas ontslag nemen vind ik dat vervelend te noemen.
Ik vind het ook vervelend als reizigers beginnen te overwegen om een auto aan te schaffen omdat met het huidige OV systeem niet te reizen valt.
Hallo lekkerdan,

Het is inderdaad spijtig om te vernemen dat er nog steeds geweld voorkomt tegenover NS personeel. Het verschil dat Loes aangeeft is inderdaad correct. Ik heb de vergelijking in je bericht een beetje aangepast, omdit dit niet in overeenstemming is met de huisregels. Het topic heb ik verplaatst naar 'in de trein'.

Vriendelijke groet,
Herman NS
En ik vind het erg dat een persoon die vergeet in te checken meteen wordt behandelt als een crimineel.

Er is tenslotte geen mogelijkheid om te zien of je nu wel of niet hebt ingechecked.

En als je veel reist en op veel verschillende stations komt is het heel gemakkelijk om dat te vergeten. Op heel weinig stations staan poortjes. En de incheck paaltjes staan vaak verdekt opgesteld. Ook het overstappen naar een andere vervoerder is onduidelijk als je haast hebt.
Via de kaartautomaat is het direct te zien. Vervelende is dat die vaak niet in de buurt van het perron staat en ik snap de vraag om meer controlepunten voor reizigers te creeren. Vaak vragen reizigers het aan ons als ze niet zeker zijn. Op dat gebied is zeker nog genoeg terrein te winnen.
Ik heb het ook wel eens aan een conducteur gevraagd. Werd ik aangeschreeuwd dat het mijn plicht is om in te checken. En gelijk een boete aan mijn broek.

Dat doe ik dus nooit meer.
Ik zie zelden of nooit een conducteur tenzij hij bezig is met de vertrekprocedure.

Er moet gewoon een apparaat in de trein komen waar reizigers alles kunnen zien m.b.t. de OV chipkaart.

De kaartautomaat is geen reële optie.
Via de kaartautomaat is het direct te zien. Vervelende is dat die vaak niet in de buurt van het perron staat en ik snap de vraag om meer controlepunten voor reizigers te creeren. Vaak vragen reizigers het aan ons als ze niet zeker zijn. Op dat gebied is zeker nog genoeg terrein te winnen.

Je kunt het ook zelf zien of je ingecheckt bent op de smartphone als je de NS Reisplanner app heb geïnstalleerd.
Ik zie dan helemaal bovenaan staan hoe laat in ben ingecheckt en op welk station. Ook wordt het saldo vermeld.
Dit is dus precies wat je wilt weten.
Ik weet alleen niet hoe snel de inchecktijd in de App verschijnt.
Ik zal dit volgende keer eens controleren. Ik denk niet dat het heel lang duurt.

De in- en uitcheck tijden van de vorige twee dagen staan er ook nog in bij Transacties.
Leuk hoor. Moet ik ook nog een smartfone kopen om met het OV te gaan.
Ik zie zelden of nooit een conducteur tenzij hij bezig is met de vertrekprocedure.

Er moet gewoon een apparaat in de trein komen waar reizigers alles kunnen zien m.b.t. de OV chipkaart.

De kaartautomaat is geen reële optie.

Niet alleen in de trein. Ik wil ook op het perron kunnen zien of ik ben ingecheckt en ook als ik het station reeds heb verlaten zodat ik eventueel nog terug kan om alsnog uit te checken. Als de NS alle verantwoordelijkheid bij mij legt, moet ze mij ook de middelen geven om dat te kunnen controleren.
Ik heb geen behoefte aan een kek geel hoesje voor mijn ov-chipkaart, ik heb behoefte aan een kaartlezer die mij minimaal dezelfde informatie geeft met betrekking tot mijn ov-chipkaart als de kaartlezer van de conducteur.

Je kunt het ook zelf zien of je ingecheckt bent op de smartphone als je de NS Reisplanner app heb geïnstalleerd.
Ik zie dan helemaal bovenaan staan hoe laat in ben ingecheckt en op welk station. Ook wordt het saldo vermeld.
Dit is dus precies wat je wilt weten.
Ik weet alleen niet hoe snel de inchecktijd in de App verschijnt.
Ik zal dit volgende keer eens controleren. Ik denk niet dat het heel lang duurt.

De in- en uitcheck tijden van de vorige twee dagen staan er ook nog in bij Transacties.

Allemaal leuk en aardig, maar het gaat er niet om wat jij ziet of je smartphone, het gaat erom wat de apparatuur van de conducteur leest of niet leest.

Die bepaalt of je zwart rijdt of niet, niet je geldige incheck.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag me toch af hoe dat komt dat een conducteur nou juist naar jou toe zo reageert, lekkerder. Ik heb meerdere chipkaarten en kan zonder bril de kleine cijfertjes niet zien. Toen ik even niet wist met welke kaart ik had ingecheckt, vroeg ik aan de conducteur of hij er even naar wilde kijken en dat was snel in orde. Ik ontmoet kennelijk alleen maar vriendelijke mensen naar me toe, en ik weet ook niet hoe dat komt. Verder kan ik me ook nog wel voorstellen dat het personeel na een dag met veel van deze ellende een keer een minder goed humeur heeft.

citaat lekkerdan:

Conducteur neemt ontslag nadat hij bedrijgd werd met een mes door een zwartrijder (lees persoon die heeft vergeten om in te checken).

einde citaat

Met een mes bedreigen? Wie is dan het probleem, de conduteur of deze crimineel? En niet omdat hij zwart rijdt maar omdat hij iemand met een mes bedreigt. En daarvoor is nooit een excuus, zelfs niet al je niet hebt ingecheckt.

Ik weet niet of je ooit bedreigd bent door een dergelijke idioot maar ik kan me wel voorstellen dat dit soort mensen daar op een gegeven moment niet meer tegen kan. Hem aan te duiden als overspannen omdat hij dit soort gedrag niet acceptabel vindt, is te gek voor woorden. De messentrekker is het probleem, niet de conducteur.

Gelukkig gaan de poortjes dicht, dat is zeker niet 100 procent maar de veiligheid voor mensen die alleen maar hun werk doen, zal er ongetwijfeld door toenemen. Voor messentrekkers die dat al doen om kennelijk een paar euro te besparen, hoeft geen ruimte te zijn, behalve in de gevangenis ;-)

De poortjes dicht, iedereen verdient betere medepassagiers dan dit soort plegers van geweldsmisdrijven en ook van hen die dit gedrag nog met begrip tegemoet zien ook. De messentrekker is het probleem en niet het systeem of de conducteur. Het is de omgekeerde wereld aan het worden. Betaal gewoon voor je reis in plaats van met een rotsmoes of bedreiging aan te komen.

Bezwaren tegen het systeem kan iedereen aangeven, we leven in een vrij land. Bedenk wel dat het weinig realistisch is dat het systeem zal worden aangeschaft. Als je dat denkt kun je je beter verdiepen in de wereldliteratuur, Cervantes of zo. Wat niemand moet weerhouden om na te denken over verbeteringen en dat te uiten, maar dat is heel wat anders. NS moet wel zorgen dat de techniek werkt. Een railpocket die niet goed uitleest, moet niet kunnen en ook een foute instelling zoals met Paasmaandag, kan van geen kanten.
Nee het is niet realistisch om te denken dat je een systeem kan veranderen.....

Gelukkig maar dat er nog mensen anders denken, anders hadden vrouwen nog steeds geen kiesrecht en werkten we allemaal nog 80 uur.....

Je schijnveiligheid lost deze problemen niet op Thom, deze week is er weer een RET conducteur mishandeld bv.

En de techniek faalt al jaren, elke keer in het nadeel van de reiziger, dat is het systeem.

En wie bepaalt of ik zwart rijdt ? Medewerker A zegt dit, medewerker B zegt dat en medewerker C zegt weer wat anders, NS begrijpt zelf niet eens hoe het systeem werkt, dat is wel duidelijk.
Je schijnveiligheid lost deze problemen niet op Thom, deze week is er weer een RET conducteur mishandeld bv.

Dat kan niet. Zodra een agressor een gesloten poortje ziet, maakt deze per direct rechtsomkeert!
Wat ik probeer te vertellen is dat niet elke verandering een verbetering is. In het geval van de OV chipkaart zie ik echt geen enkele verbetering.

Wat ik ook probeer aan te geven dat mijn ongenoegen op dit systeem zeer groot is. En dat werkt zeker ook door naar het contact. met conducteurs.

Afgeschaft wordt het systeem waarschijnlijk niets. Maar ik probeer wel aan te geven dat het aan alle kanten rammelt. En dat het nog heel veel geld gaat kosten om het wel werkend te maken. Als dit uberhaubt mogelijk is.

Een van de opties om er zeker van te zijn dat je altijd ingechecked bent is om overal poortjes neer te zetten. Maar dat zie ik zo snel niet gebeuren. En dat gebeurt volgens mij ook niet.

Tot dan werken we met een half ingevoerd niet werkend systeem, en wordt de frustratie bij conductuer en reiziger alleen maar groter. Met alle gevolgen van dien.

En Thom om antwoord te geven op je vraag. Ja, ik ben zelfs al eens met een pistool bedreigt in Turkmenistan.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb bezwaar tegen de term 'Je schijnveiligheid'. Zolang dit soort messentrekkers de mentaliteit hebben dat je als je maar een mes trekt je onder je boete uitkomt zal die veiligheid er niet zijn. Gelukkig zijn er maar weinig van. Maar afsluiten houdt altijd mensen buiten, zeker met voldoende toezicht. Het lost het probleem van het bestaan van dit soort immorele types niet op maar het vermindert het wel. Overigens denk ik dat dit criminele gedrag moet worden aangepakt op de plaats waar het hoort en dat is bij Justitie, gekoppeld aan een grotere pakkans, c.q vervolging. Een criminaliteitsvrije samenleving is niet te realiseren maar als mensen weten dat de kans dat ze gepakt worden groot is een de strafmaat afschrikt, beïnvloedt dat het gedrag wel degelijk. Waarom houden meer mensen zich aan de maximum snelheid? Dat is een overtreding en geen misdrijf maar als je weet dat er overal flitspalen kunnen staan en de boetes hoog zijn, word je toch voorzichtiger. Voor de mensen die niet zo goed in metaforen kunnen denken: het gaat bij het laatste om de gedragsbeïnvloeding, niet om te hard rijden of een mes trekken om onder een boete vandaan te komen uiteraard.
Natuurlijk zal een agressietype niet meteen rechtsomkeert maken en wie weet wel proberen het poortje in te trappen, dat gelooft niemand. We hadden hier laatst ook een stoere reaguurder die ging opmerken 'Daar zijn ze (de poortjes) op gebouwd' Dan houdt alles op en kunt je alleen maar vervolgen. Als de sanctie pijn doet, komt de conditionering vanzelf.

Geweld en bedreiging zijn nooit goed te praten in een democratische samenleving als de onze.
Nou zeg je het zelf, meer mensen, meer toezicht, meer controles.

Gek genoeg leiden die poortjes juist tot minder mensen, minder toezicht (ja camera's waar je achteraf wat mee doet) en minder controles.

Een grotere pakkans en een grotere straf lijkt mij ook effectiever. Maar dat doe je met mensen.

Vroeger, voor de poortjes zag je bij elk groot station 's avonds politie en controleurs staan. Veel veiliger dan poortjes.
Je kunt een OV kaart een onding vinden of niet je zult het ermee moeten doen.
Reken er maar niet op dat de kaart gaat verdwijnen.
Verbeteringen zijn er altijd mogelijk, zet dus daar op in.

Zoals ik al zei is het controleren of je incheckt bent of niet mogelijk met de NS Reisplanner app.
Ik durf niet te zeggen of dit voor alle soorten OV kaarten geldt maar dat is een kwestie van uitzoeken of navragen. Handig is het wel.
Ja, je hebt een smartphone nodig maar het merendeel van de mensen heeft al een smartphone en als je dit nog niet hebt is het de moeite waard hierover na te denken.
Je doet dit niet voor de NS maar voor jezelf, het leven wordt er makkelijker door dus waarom zou je het niet doen? Ik had zelf eerst ook geen smartphone maar een gewone gsm. Ik wil niet meer zonder.
De kosten vallen mee je hebt echt niet altijd het duurste en nieuwste model nodig.

Incheckpalen om de vijf meter op het perron zetten zal ook niet gaan gebeuren.
Meer palen is dus geen optie meer kaartautomaten ook niet.
Zoals ik al zei is het controleren of je incheckt bent of niet mogelijk met de NS Reisplanner app.

Die gegevens zijn niet actueel, dus niet betrouwbaar.
Je kunt een OV kaart een onding vinden of niet je zult het ermee moeten doen.
Reken er maar niet op dat de kaart gaat verdwijnen.
Verbeteringen zijn er altijd mogelijk, zet dus daar op in.

Ik durf niet te zeggen of dit voor alle soorten OV kaarten geldt maar dat is een kwestie van uitzoeken of navragen. Handig is het wel.
Ja, je hebt een smartphone nodig maar het merendeel van de mensen heeft al een smartphone en als je dit nog niet hebt is het de moeite waard hierover na te denken.
Je doet dit niet voor de NS maar voor jezelf, het leven wordt er makkelijker door dus waarom zou je het niet doen? Ik had zelf eerst ook geen smartphone maar een gewone gsm. Ik wil niet meer zonder.
De kosten vallen mee je hebt echt niet altijd het duurste en nieuwste model nodig.

Incheckpalen om de vijf meter op het perron zetten zal ook niet gaan gebeuren.
Meer palen is dus geen optie meer kaartautomaten ook niet.

Waarom is dat geen optie ? Te duur ? Ja dat vind ik van een smartphone (die ik overigens wel heb, maar zoals Theofiel zegt, die gegevens zijn niet actueel)

Moet de reiziger zelf geld investeren om zijn eigen OV chipkaart te controleren ?

Je hoeft maar een paar palen of lezers op een station en in treinen aan te brengen, geen 100, er staan ook toeslagpalen al en incheckpalen op veel perrons.

De reiziger heeft niet voor dit systeem gekozen, dat hebben de vervoersbedrijven gedaan. Dat dat hoge kosten met zich meebrengt hadden ze kunnen weten.
Reputatie 7
Badge +4
lekkerdan:

En Thom om antwoord te geven op je vraag. Ja, ik ben zelfs al eens met een pistool bedreigt in Turkmenistan.

einde citaat.

Wie weet wat anderen al dan niet hebben meegemaakt. Dat rechtvaardigt het gedrag van de messentrekker op geen enkele wijze.

Ik, en gelukkig het overgrote deel van de samenleving, kies voor het welzijn van de conducteur en de medereizigers die dit soort ellende nog ongevraagd moeten meemaken ook. Het zien gebeuren en meemaken van dit soort ellende is zelfs al niet goed voor een mens. We moeten geen begrip voor dit soort criminelen hebben en het verdedigen ervan is buiten iedere orde.
Wat ik wil aangeven is dat waar je vroeger alleen een beetje geld nodig had je nu ook een telefoon en een computer voor nodig hebt. Sorrie hoor dat vind ik niet echt een verbetering. Een verbetering is iets wat het leven makkelijker maakt. Niet lastiger en duurder.
De verbetering is voor de vervoerder. Lastig en duurder is voor de reiziger.

Niemand verdedigt deze criminelen, maar frustratie na frustratie leidt wel vaak tot agressie en je kan beter de oorzaak aanpakken ipv maar meer barricades te bouwen die onze vrijheid aantasten.
Reputatie 7
Badge +4
In Rotterdam was er na de invoering van de gesloten poortjes bij de metro meer toezicht en dat heeft gewerkt. Ik neem aan dat NS dat na 1 mei in deze stad ook gaat doen. Op een druk station is er potentieel altijd meer kans op onregelmatigheden en dat kan ook niet anders met grote aantallen mensen. De meeste mensen zullen, net als nu, al correct handelen en men kan leren hoe met ongeregeldheden om te gaan. Een flink toezicht met duidelijk aanwezige toezichthouders lijkt me verstandig, naast een aantal servicemedewerkers voor die reizigers die het echt niet snappen. Deze medewerkers zijn een goede investering.

De oorzaak ligt niet bij het systeem maar bij de mensen die er onder uit proberen te komen.
Wel goed voor de werk gelegenheid. Alleen jammer dat het nodig is.

Reageer