Waar is de beleefdheid bij het instappen in de trein

• 10 februari 2014
  • 21 reacties
  • 2243 Bekeken

Het lijkt er steeds meer op dat iedereen als eerste in de trein wil zitten. Volgens moeten ze de deuren 20 meter breed maken wil iedereen tegelijkertijd naar binnen willen. Gekkenwerk natuurlijk, 😃, maar ik denk dat een beter beleefdheid van de reizigers op zijn plaats is. Wat vinden jullie?

21 reacties

Reputatie 6
Badge
Tijd voor een campagne, of een snelle uitrol van het onlangs uitgeteste 'reizigers-tel-systeem'. Ikzelf maak overigens wel ruimte voor iedereen, maar als ik diegene ben die moet uitstappen, dan moet ik me soms door wat extra bochten wringen helaas.
Heel bekend verhaal, wat ook ik regelmatig meemaak.
Regelmatig ga ik met de trein richting Rotterdam Centraal, wat dan tevens de eindbestemming is van die trein.
De trein heeft daar zo'n 6-7 minuten om te "keren". Doorgaans staan er al aardig wat mensen op het perron die met die juist gearriveerde trein mee terug willen.
En ja hoor, trein stopt, deuren open en die hele meute (die nog 6 minuten de tijd heeft) probeert naar binnen te rollen.
Helaas voor hen heb ik een redelijke omvang en ga dan doorgaans breeduit in de deuropening staan, zodanig dat noch links, noch rechts er iemand langs kan. De tijd dat ik smeekte om eerst te mogen uitstappen is voor mij al lang een gepasseerd station.
Blijven staan en iedereen stuk voor stuk strak aankijken heeft doorgaans het gewenste effect, met als gevolg dat ik vaak even later door een erehaag trein en perron kan verlaten.
Ook op stations waar ik moet overstappen vaak dezelfde ervaring. Men wil eerst instappen om pas daarna de uitstappers hun gang te laten gaan.
Daar pas ik over het algemeen dezelfde tactiek toe. Bevalt mij tot op heden heel goed.

Overigens is dit geen verschijnsel dat zich uitsluitend bij de trein afspeelt. Je ziet het ook bij tram en metro, omdat ook daar dezelfde deuren voor in- en uitstappen worden gebruikt.
Bij de bussen zie je het voordringen eigenlijk uitsluitend bij de instapdeur. Ellebogenwerk, dus.
Tot ik onlangs een chauffeur trof die bij een halte met zo'n 15-20 pubers ook een dame van middelbare leeftijd ontwaarde en zijn bus zodanig neerzette dat die dame precies bij de instapdeur stond.
Jullie raden het al: deur open en de lieve jeugd stormde de bus in, de bewuste dame gewoon opzij duwend.
Dat pikte deze chauffeur niet en hij sommeerde prompt al die pubers om meteen de bus te verlaten, wat zij na veel protesten en gemopper uiteindelijk deden. Liet toen de oudere dame eerst instappen, een pas daarna mochten die jongelui één voor één instappen. Er waren er 2 die meenden de chauffeur nog even op zijn gedrag te moeten aanspreken. Jammer voor die gasten, zij mochten opnieuw de bus verlaten en verder lopen.

Helaas is de huidige maatschappij al dermate verziekt, dat al dat ellebogenwerk - of het nou bij trein, bus, tram of metro is - doorgaans heel normaal gevonden wordt.

Normen en waarden, wat was dat?
Toch wil blijven geloven in het verbeter de wereld, begin bij jezelf. Als ik het beleefd vraag, kijkt 95 procent me heel raar aan, maar als ik dat vol blijf houden wordt het vanzelf 94 procent enzovoort. Als dan een volgende het ook gaat vragen, komt het vast ooit wel weer goed met de maatschappij.:D
Wat ik ook erg vervelend gedrag vind is het instappen in de eerste klas en dan via het tussenstuk degenen voor zijn die buiten netjes bij de 2e klas staan te wachten om mensen wel uit te laten stappen.
Het is erg vervelend als mensen voor je neus al willen instappen voor je al wilt uitstappen. Of mensen die via eerste klas naar de tweede gaan. Ook plaats maken voor mensen die uitstappen wordt steeds krapper. En als je ze opzei "beukt" hoor je ze pas helemaal klagen. Ook heb ik steeds vaker dat mensen het knopje "deuren sluiten" indrukken terwijl ze uitstappen. Krijg je bijna een deur tegen je neus....
Beste macedvisioned,

Bedankt voor je topic. Ik heb deze even verplaatst naar 'In de trein'. Dit maakt je topic iets beter vindbaar

Vriendelijke groet,

Femke NS
Heel bekend verhaal, wat ook ik regelmatig meemaak.
[knip]
Helaas voor hen heb ik een redelijke omvang en ga dan doorgaans breeduit in de deuropening staan, zodanig dat noch links, noch rechts er iemand langs kan.
[knip]
Normen en waarden, wat was dat?

Ik kwam even niet meer bij van het lachen :D
Voor mij geldt hetzelfde, redelijke omvang en blijf gewoon pontificaal in de deuropening staan, tot de mensen zelf beseffen dat ik misschien wel eens er langs wil. Afhankelijk hoe men dan naar mij kijkt, zo'n zelfde blik werp ik hen terug, maar meestal grijns ik van oor tot oor, men kan er immers toch niet door.

Als ik zelf moet instappen, sta ik meestal wel vooraan, omdat ik de deurposities redelijk kan inschatten. Zodra de deuren opschuiven, schuif ik zachtjes mee naar achteren, zodat er vanzelf ruimte voor uitstappers ontstaat en diegene die te dicht achter mij staan, die hebben een beetje pech 😃
Helaas herken ik het maar als te goed. De door jullie beschreven situatie zie ik dagelijks als ik aan het werk ben op de trein. Ikzelf ben klein van stuk, maar zelfs in uniform word ik nog omver gelopen door reizigers als ik niet uitkijk. Ook ik probeer me breed te maken en de uitstappers voor te laten gaan en instappers tegen te houden.
Ook ik heb hier nog geen andere werkende oplossing voor gevonden.

Hetzelfde geldt ook voor al die koffers en tassen op de stoelen, terwijl het druk is. De meeste reizigers maken de stoelen wel vrij, maar ook daar gaat vaak een flinke discussie aan vooraf. Ik hoop echt dat de normen en waarden weer wat terug gaan keren, maar hoe daar te komen heb ik momenteel geen idee van.
Reputatie 2
Heel herkenbaar, dat gedrang bij de deuren. Wellicht ook wel een beetje gerelateerd aan het eerder hier door mij geopende topic over de stopplaats langs het perron. Vooral op stations waar die een zekere onvoorspelbaarheid kent heb je de groepen reizigers die achter de deuren aan gaan en als de trein dan ineens stopt en er staat toevallig iemand voor de deur dan is er niemand daarachter die ook maar aanstalten neemt om een stapje naar achteren te doen zodat degene voor de deur ook geen kant meer op kan. Het is dus niet altijd bedoeld in de weg staan.

Niemand lijkt door te hebben dat je beter van een afstandje kunt toekijken om een inschatting te maken waar de deur uitkomt. Leuke anekdote wat dat betreft was m'n dagelijkse trein naar huis toen ik jaren geleden in Den Haag werkte. Op Den Haag HS stapte ik toen altijd ver vooraan buiten de kap in waar elke dag weer dezelfde man als een blind paard achter de deur aan bleef rennen. Stond het zelf van een kleine afstand te aanschouwen waar de deur zou uitkomen en het werd op een zeker moment wel een beetje een sport: in 99% van de gevallen stond ik zonder gedrang vooraan bij de deur ;-)

Al zijn er altijd hardleerse groepjes natuurlijk: had het een paar weken terug nog op een absoluut niet druk moment rond het middaguur. Wilde uitstappen en stuitte op een groepje dames wat zich in een halve cirkel voor de deur opgesteld had. Dat zijn nog de meest irritante: doen uiteraard geen stap opzij en een boze reacties als je je er dan doorheen worstelt.
Zou best een oplossing kunnen zijn om dat systeem wat in Den Bosch getest is landelijk uit te rollen. Denk dat het al een hoop gedring scheelt als men vooraf weet waar de deuren gaan uitkomen.

Wat ik ook erg vervelend gedrag vind is het instappen in de eerste klas en dan via het tussenstuk degenen voor zijn die buiten netjes bij de 2e klas staan te wachten om mensen wel uit te laten stappen.
Hoeft natuurlijk niet bewust te zijn, al is het vaak ook wel zo. Ik doe 't zelf ook vaak genoeg, maar da's doorgaans omdat er toevallig een 1e klas deur voor m'n neus stopt en het door de drukte niet wenselijk is om naar een andere deur te lopen.
Ik heb er zelf nooit echt last van. Bij instappen sta ik vaak schuin voor de deur(en iemand anders aan de andere kant van de deur) en is er genoeg ruimte voor de uitstappers. Bij uitstappen hoef ik me nooit echt door mensen heen te wurmen, Misschien komt het omdat ik 2 meter lang ben maar er wordt altijd ruimte voor me gemaakt.

Het enige wat soms irritaties op kan wekken, is mensen die te lang in de trein blijven zitten waardoor er al mensen instappen terwijl zij er nog uit moeten. Als het druk is staat er vaak al een rij voor de deur en dan heb je, zelfs als de trein al stil staat, genoeg tijd om eruit te gaan voordat mensen instappen.
Heb er niet zo'n last van, misschien zijn we in Nijmegen gewoon wat vriendelijker voor elkaar ;-)
Ik word eerder kriegelig van die hanen die zich 'breed maken' en je 'strak aankijken' en het met hun postuur van je willen 'winnen'. Alsof het een wedstrijd is. Zo doe je er dus bewust aan mee, en zorg je zelf dus ook voor langere perrontijden en dus voor vertraging.
Heb er ook niet vaak last van dat er al mensen instappen terwijl ik nog uitstap. Wel erger ik me aan dat er soms niemand op zij gaat. Dan moet je alsnog gaan beuken en dan ben ik ineens 'asociaal'.

Over dat via de eerste klasse instappen begrijp ik maar doe het toch soms zelf ook. Wanneer ik met mede studenten reis zitten we graag bij elkaar. Hierdoor hebben we eerste keus en kunnen we bij elkaar zitten.
Anders kan me het niets interesseren waar ik zit. Naast andere mensen zitten is echt niet zo eng als dat het voor sommige mensen lijkt. (Ik kijk jullie aan, mensen met tassen naast je!)
Heb er ook niet vaak last van dat er al mensen instappen terwijl ik nog uitstap. Wel erger ik me aan dat er soms niemand op zij gaat. Dan moet je alsnog gaan beuken en dan ben ik ineens 'asociaal'.

Over dat via de eerste klasse instappen begrijp ik maar doe het toch soms zelf ook. Wanneer ik met mede studenten reis zitten we graag bij elkaar. Hierdoor hebben we eerste keus en kunnen we bij elkaar zitten.
Anders kan me het niets interesseren waar ik zit. Naast andere mensen zitten is echt niet zo eng als dat het voor sommige mensen lijkt. (Ik kijk jullie aan, mensen met tassen naast je!)

Als er weinig plaats is en ik kom een door een tas bezette plek tegen, vraag ik meestal (met een glimlach) aan de eigenaresse (voor 95% zijn het dames, sorry) of ze het erg vindt dat ik op haar tas ga zitten.
Zelfs als ze al een vermoeiende (?) dag werken achter de rug hebben zien de meesten de humor van mijn vraagstelling wel in en nemen snel hun tas(sen) op schoot (jammer dat ik geen tas ben).
En vaak ontspint zich door deze "binnenkomer" ook nog een geanimeerd gesprek.

Het kan dus wel.
Gelukkig kan het inderdaad wel. Ik loop geregeld met een reiziger mee die het niet durft te vragen, tja, dan loop ik wel even mee en is het direct geregeld. Ik doe dat ook altijd met een glimlach en tot op heden heeft het altijd baat gehad :$

Wat mij ook opvalt is dat gangpaden vaak geblokkeerd worden. Tassen, koffers en zelfs kinderwagens, ik sta echt nergens meer van te kijken. Of zoveel fietsen op het fietsbalkon dat ik er niet eens meer langs kan. Soms vraag ik me wel af, hoe kan iemand het bedenken om alles zo te blokkeren.

Heb zelfs ooit een reiziger in mijn trein gehad met een vouwfiets, daarop een matras gebonden en ook nog een kleine TV. Wat mensen allemaal niet meenemen in de trein en ook wat ze allemaal nog vergeten ook.
Gelukkig kan het inderdaad wel. Ik loop geregeld met een reiziger mee die het niet durft te vragen, tja, dan loop ik wel even mee en is het direct geregeld. Ik doe dat ook altijd met een glimlach en tot op heden heeft het altijd baat gehad :$

Wat mij ook opvalt is dat gangpaden vaak geblokkeerd worden. Tassen, koffers en zelfs kinderwagens, ik sta echt nergens meer van te kijken. Of zoveel fietsen op het fietsbalkon dat ik er niet eens meer langs kan. Soms vraag ik me wel af, hoe kan iemand het bedenken om alles zo te blokkeren.

Heb zelfs ooit een reiziger in mijn trein gehad met een vouwfiets, daarop een matras gebonden en ook nog een kleine TV. Wat mensen allemaal niet meenemen in de trein en ook wat ze allemaal nog vergeten ook.

Ik denk dat die man (want iets anders kan het niet zijn geweest) met die vouwfiets gewoon zijn partner vergeten was en daarom met een matras en TV een goed heenkomen had gezocht, ha ha.

Tsja, reizigers mopperen wel eens dat het tegenwoordig soms meer veevervoer is, maar zij maken er zelf met het grootste gemak een goederentrein van. En dat vinden ze dan heel normaal.
Vroeger had je - zeker in de zomermaanden - nog een goederenwagon achter de trein waarmee fietsen naar vakantiebestemmingen werden opgestuurd.
Nu dat ook al afgeschaft is heb je als passagier toch geen andere keus dan al die fietsen op het balkon te plaatsen.

We leven toch in een tijd waarin alles maar normaal gevonden wordt?
Ik heb wat dat betreft nog heel andere tijden meegemaakt. Tijden waarin het heel normaal was dat je als jongere opstond voor een ouder iemand of een zwangere vrouw. Tegenwoordig staan de oudjes en de zwangeren en zitten de jongeren (te gamen).

Maar ja, tegenwoordig ben ik een ouwe zeur, dus .....
Reputatie 2
Tijdje terug nog een situatie gehad met man en vrouw in een vierzit die twee zitplaatsen blokkeerden met koffers tussen de stoelen. Waren de laatste vrije plekken, dus ik vraag 't netjes... 'tis dat ik ze vervolgens vernietigend aankeek want onder luid protest werd er dan een keer plek gemaakt. Het ergste was nog wel dat ik die twee een paar weken later weer tegenkwam in dezelfde trein waarbij ze net zo moeilijk deden tegen andere reizigers die keer.

Maarja... vanmiddag haalde zelfs de Paashaas (ze zijn er vroeg bij dit jaar) keurig z'n tas van de stoel voor me. Nee het is geen grap 😛

Maarja... vanmiddag haalde zelfs de Paashaas (ze zijn er vroeg bij dit jaar) keurig z'n tas van de stoel voor me. Nee het is geen grap :P

Ach het is toch al lente; lammertjes worden al geboren, krokussen bloeien al en allerlei planten staan al in knop. Dus al een paasgevoel; ook al valt Pasen pas op 20/21 april.

Zou me niks verbazen als in dat Paashaas pak een lieftallige jongedame verstopt zat.
Nog een lekker paaseitje gekregen, of waren die nog niet gelegd ? :8
...
Als er weinig plaats is en ik kom een door een tas bezette plek tegen, vraag ik meestal (met een glimlach) aan de eigenaresse (voor 95% zijn het dames, sorry) of ze het erg vindt dat ik op haar tas ga zitten.
Zelfs als ze al een vermoeiende (?) dag werken achter de rug hebben zien de meesten de humor van mijn vraagstelling wel in en nemen snel hun tas(sen) op schoot (jammer dat ik geen tas ben).
En vaak ontspint zich door deze "binnenkomer" ook nog een geanimeerd gesprek.

Het kan dus wel.

Dit doe ik ook zeker wel. 🙂 Nooit iemand die nee zegt.

Maar er zijn ook mensen welke het niet vragen, vervolgens haalt niemand hun tas weg. Gevolg is dat iedereen moet staan in de trein en maar klagen dat de trein overvol is. Zie met regelmaat het gangpad volstaan terwijl er gewoon 5 tassen een stoel krijgen.

Misschien moeten conducteurs in zo'n situatie maar vragen naar het kaartje van de tas... hopelijk dat dan het kwartje valt.
Het beroerde is dat je handbagage kosteloos mee mag nemen.
Een vervoersbewijs voor een tas is dus helemaal niet aan de orde.
Er bestaat verder ook niet zoiets als zitplaatsgarantie.
Je wordt gewoon vervoerd van A naar B.

Het bij drukte het met tassen bezet houden van een zitplaats is dan gewoonweg asociaal.

By the way, ook al zijn er in een coupé nog wel zitplaatsen vrij, maar zie ik er waar een tas staat, kies ik (uiteraard) wel die door de tas bezette plaats uit om te gaan zitten.

(Ben ik nu asociaal?)
Er is volgens de huisregels toch een limiet aan handbagage, je mag zoveel meenemen dat boven de stoel in het rek past en/of onder de stoel kan, Alles meer meegenomen is extra en kan dus door de conducteur worden geweigerd en ja, dat heb ik in mijn loopbaan 1x moeten doen. Heb daar een trein voor stilgezet en uiteindelijk is er zelfs politie aan te pas gekomen om die reizigers de trein uit te zetten. Soms kan je niet anders in verband met de veiligheid en zouden wij er vaker naar moeten grijpen.
Ik ben op utrecht CS ook al eens bijna achterover de trein weer in gevallen. de enige reden waarom dat niet gebeurde was omdat als instant reactie ik mij aan de eerste de beste 2 armen weer recht overeind getrokken heb, met moeilijke gezichten tot gevolg.
Ik begrijp het geheel ook niet helemaal, als iedereen in een soort erehaag ter breedte van de deur gaat staan kan iedereen sneller uitstappen en kunnen de mensen op het perron eerder instapppen

Reageer