beantwoord

Waar kan ik een klacht indienen over een onbeschofte conducteur?

• 25 september 2015
  • 10 reacties
  • 523 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vandaag ben ik om 14:13uur op station Weert de intercity richting Schagen uitgezet. Ik was ingestapt in Maastricht. Ik heb een weekendabonnement, maar ik was vergeten in te checken. De conducteur stond erop dat ik in zou checken op station Weert, anders zou ik een boete krijgen. Dit is natuurlijk vervelend gezien vergeten in te checken soms gebeurt en op het apparaat staat aangegeven dat ik een weekendabonnement heb. Maar ik ben mij ervan bewust dat ook met een abonnement ingecheck dient te worden (de conducteur verwoordde dat als "jij hebt niks te willen, uitstappen of je krijgt een boete") en ben uitgestapt om in te checken en daarna weer in te stappen, conducteur zou even wachten. Zodra ik uitstapte sloot hij de trein en liet de trein vertrekken. Ik voelde mij erg onbeschoft behandeld, de conducteur was zeer vijandig.
Kan ik hier ergens een klacht over indienen?
Alvast hartelijk dank voor uw reactie 🙂
icon

Beste antwoord door Annewil NS 26 september 2015, 11:23

Welkom op het NS Forum avde!

Enerzijds heeft mijn collega gelijk om je alsnog te laten inchecken op een tussenstation zodat je abonnement geldig is. Anderzijds is het niet netjes om te beloven dat hij zal wachten terwijl hij dit vervolgens niet kan waarmaken. Ik kan me voorstellen dat je je hierdoor onbeschoft behandeld voelt. Als jij dat graag zou willen dan kan ik een klacht indienen. Je mag mij dan een privébericht sturen met je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, telefoonnummer, OV-chipkaartnummer, uitgebreide beschrijving van het voorval en een beschrijving van de conducteur (soort uniform, uiterlijke kenmerken zoals lengte, postuur, leeftijd, haardracht en misschien andere bijzonderheden). Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken 'Annewil NS'. Dan kun je op mijn profiel pagina kiezen voor de optie 'stuur bericht'.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4
Badge
Beste Avde

Vervelend dat je reis zo verlopen is.

Op zich heeft de conducteur je gematst, want hij had ook direct een boete uit kunnen schrijven. Dat is hij wat hij volgens de instructies van NS hoort te doen. Inchecken is nu eenmaal onderdeel van het contract wat je als reiziger met NS aangaat.

Als hij echter inderdaad beloofd had om even te wachten, dan is het erg kinderachtig om dat niet te doen.

Je kunt een officiële klacht indienen via de Klantenservice.
Op zich heeft de conducteur je gematst, want hij had ook direct een boete uit kunnen schrijven. Dat is hij wat hij volgens de instructies van NS hoort te doen. Inchecken is nu eenmaal onderdeel van het contract wat je als reiziger met NS aangaat.

Als het weekendabonnement waarover avde spreekt het studentenreisproduct is, had de conducteur het kunnen laten bij het verzoek voortaan wel in te checken. Ik herinner me namelijk nog een mooi praatje van de persvoorlichter van de NS waarin hij expliciet stelde dat NS geen reizigers met een afgekocht reisrecht zou pesten wanneer zij een keer vergeten uit te checken. Dat de praktijk dikwijls anders is, is op dit forum al diverse malen gebleken.
Iets met afgekocht reisrecht :8 En verder is dat prachtig inderdaad, maar als het verhaal van TS inclusief de gebruikte bewoording correct is, dan mag er toch op zijn minst een goed gesprek met de teammanager komen lijkt mij.
Welkom op het NS Forum avde!

Enerzijds heeft mijn collega gelijk om je alsnog te laten inchecken op een tussenstation zodat je abonnement geldig is. Anderzijds is het niet netjes om te beloven dat hij zal wachten terwijl hij dit vervolgens niet kan waarmaken. Ik kan me voorstellen dat je je hierdoor onbeschoft behandeld voelt. Als jij dat graag zou willen dan kan ik een klacht indienen. Je mag mij dan een privébericht sturen met je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, telefoonnummer, OV-chipkaartnummer, uitgebreide beschrijving van het voorval en een beschrijving van de conducteur (soort uniform, uiterlijke kenmerken zoals lengte, postuur, leeftijd, haardracht en misschien andere bijzonderheden). Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken 'Annewil NS'. Dan kun je op mijn profiel pagina kiezen voor de optie 'stuur bericht'.
@avde

Ik ben even nieuwsgierig wel abonnement u precies heeft.

Ook ik vind uw verhaal erg vervelend dat het zo is gelopen. Dit mag niet op deze manier.

Een tijd geleden, ik ben het afgelopen tijd niet tegengekomen, gaf onze MCL bij zowel Studenten Weekend OV als Weekend Vrij bij een ontbrekende checkin een rood scherm aan, ongeacht of het reisrecht ondertussen afgekocht is. Weekend en Dal Vrij hebben natuurlijk nog een discutabel moment net na de spits doordeweeks natuurlijk.
Mocht onze MCL een rood scherm hebben gegeven (betekend normaal UVB schrijven) snap ik de actie van mijn collega. Heeft niet verder door gekeken en wilde u op zijn manier tegemoet komen. De manier waarop is natuurlijk totaal niet de bedoeling.
Waarom onze MCL dit niet herkend, dat weet ik niet helaas. Er worden geregeld verbeteringen doorgevoerd. Ik kom allemaal netjes ingecheckte reizigers tegen, weet niet of het dus verbeterd is.

Dit nog even als extra aanvulling.
Reputatie 1
Een tijd geleden, ik ben het afgelopen tijd niet tegengekomen, gaf onze MCL bij zowel Studenten Weekend OV als Weekend Vrij bij een ontbrekende checkin een rood scherm aan, ongeacht of het reisrecht ondertussen afgekocht is. Weekend en Dal Vrij hebben natuurlijk nog een discutabel moment net na de spits doordeweeks natuurlijk.

Toen ik recent met een internationaal ticket reisde met 100% korting in Nederland, stond op de railpocket van de HC een mooie blauwe balk met de tekst 'Attendeer op inchecken'. Lijkt me dus dat deze HC het ook had moeten krijgen, mits het product klopte.
Zoals Loes al schrijft gebeurde dat niet altijd correct bij de studentenreisproducten, maar daar zou men van op de hoogte moeten zijn. In mijn ogen zou men sowieso bij een rood scherm altijd even verder moeten kijken dan de neus lang is, maar oke.
Het probleem doet of deed zich voornamelijk op de vrijdag voor. Zoals ik al schreef, ik kom voornamelijk studenten tegen doordeweeks met Week OV die vergeten zijn in te checken en die is gewoon blauw. Een weekend OV niet ingecheckt ben ik al een tijdje niet tegengekomen helaas, dan wist ik het zeker of het nog speelde.

Verder kijken moet je naar mijn mening altijd, want ik wil weten als er iets fout is gegaan wat er precies is gebeurd, dan kan ik meteen het verhaal van de betreffende reiziger verifieren. Stel dat de check-in ontbreekt en de reiziger blijft volhouden ingecheckt te zijn, terwijl hij of zij te weinig saldo heeft, kijk ik altijd of men niet aan de verkeerde kant heeft gecheckt bij een poortje. Maar ja, zo werk ik en dat vind ik zelf het fijnste.
Tijd- en datumgrenzen blijven lastig ;)

Verder kijken dan je neus lang is zou je inderdaad altijd moeten doen, dat schreeuwde m'n moeder vroeger al. Helaas is niet iedereen even enthousiast 🙂
Ik heb geen privébericht meer gehad van de topicstarter.
Mocht je dit lezen avde en je wilt nog graag een klacht indienen dan mag je ons altijd benaderen.

Reageer