beantwoord

Waar rijden dieseltreinen?

Mijn zoontje wil graag volgende week met een dieseltrein meerijden. Op welke trajecten rijden deze treinen nog?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 22 februari 2018, 16:25

Er rijden dieseltreinen in Limburg, in de Achterhoek, in Overijssel en in het Noorden. Trajecten Roermond-Nijmegen, Zutpen-Oldenzaal, Zutphen-Winterswijk, Winterswijk-Arnhem, Arnhem-Tiel en alles voorbij Groningen en Leeuwarden.

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Er rijden dieseltreinen in Limburg, in de Achterhoek, in Overijssel en in het Noorden. Trajecten Roermond-Nijmegen, Zutpen-Oldenzaal, Zutphen-Winterswijk, Winterswijk-Arnhem, Arnhem-Tiel en alles voorbij Groningen en Leeuwarden.
Dank je voor het antwoord. Dan nog een domme vraag, zijn het allemaal diesel treinen op deze trajecten??
Reputatie 7
Er hangt daar geen bovenleiding, dus het zijn inderdaad allemaal dieseltreinen 🙂
Welkom op het Serviceforum, Jacqueline-00 :)

Ik zie dat je al bent voorzien van de juiste info. Top!

Veel plezier alvast!
Badge +3
Op zich is de reis met een (passagiers)dieseltrein geen speciale belevenis, want volgens mij zijn het gewoon elektrisch aangedreven treinen waar een dieselgenerator voor de stroom zorgt in plaats van via de bovenleiding, toch :?
Reputatie 5
Badge
@Robert: Dat klopt! :-)

Alle dieseltreinen die in Nederland rijden zijn diesel-elektrisch. De inmiddels afgevoerde DM90 trein is overigens diesel-hydraulisch (net als de Wadloper).

Maar het voelt naar mijn mening tegenwoordig niet meer echt zo speciaal of je nou in een elektrische trein zit, of een diesel-trein. Het maakt voornamelijk wat meer geluid.
Reputatie 2
Ik zou je zoontje meenemen op een stokmtrein zoals deze
https://www.stoomtrein.org

Echt een belevenis?

Jelle
Reputatie 6
Badge +1
Helaas rijden stoomtreinen meestal pas vanaf april/mei... Maar er zijn goed verspreid over het land verschillende stoomtreinen te vinden!
Badge
Tip: de ZLSM rijdt reeds in maart elke zondag met diesels (Schienenbus) tussen Simpelveld en Kerkrade / Vetschau!
https://www.zlsm.nl/informatie/rijdagen/
Wauw bedankt voor alle antwoorden. De stoomtrein gaan we zeker een keer doen, maar voor nu is zijn wens een dieseltrein. Dat er geen bovenleiding is, vindt hij zo bijzonder. En hier in de randstad rijden ze niet. Aanstaande woensdag gaan we er een leuke dag van maken. Gewoon de hele dag in de trein, blijer kan ik hem niet maken.
Reputatie 6
Badge +1
Wellicht eens kijken op www.spoorwensdagen.nl, misschien kans op nog een leuke dag!
Reputatie 3
Aar schreef:

Alle dieseltreinen die in Nederland rijden zijn diesel-elektrisch. De inmiddels afgevoerde DM90 trein is overigens diesel-hydraulisch (net als de Wadloper).

Helaas ga je niet door voor de koelkast: een LINT (Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, Almelo-Hardenberg en deels Nijmegen-Venlo) is dieselmechanisch 😉
Reputatie 6
Badge +1
Op Almelo-Hardenberg hang inmiddels een draadje toch?
Reputatie 7
Badge +4
Hangt Dordrecht-Geldermalsen ook onder een draad?
Reputatie 7
Yess
Badge
Ohja, en Enschede - Glanerbrug (gr) en Heerlen de Kissel - Herzogenrath (zij het niet lang meer) zijn ook draadloos :)

(Weert - Hamont telt vast niet? 😉 )
Reputatie 6
Heel gaaf om al jullie input te lezen. Daar kan Jacqueline zeker wat mee.
Reputatie 6
Keuzereiziger schreef:

Op Almelo-Hardenberg hang inmiddels een draadje toch?

Almelo - Mariënberg is toch (nog) niet geëlectricifeerd?
Reputatie 6
Badge +1
Ik wist t niet zeker, maar zo te zien niet want ze rijden nog met Lint!
Reputatie 5
DDietzen schreef:

Ohja, en Enschede - Glanerbrug (gr) en Heerlen de Kissel - Herzogenrath (zij het niet lang meer) zijn ook draadloos :)

(Weert - Hamont telt vast niet? 😉 )

Zeker wel ! Want vanaf Hamont rijdt de Dieseltrein de hele Limburg door om tot in Antwerpen Centraal door te rijden. En weer te vertrekken... met een zwarte pluim rook onder de monumentale overkapping.
Badge
Klopt, maar die trein rijdt volledig over Belgisch grondgebied, en ik ga ervan uit dat TS alleen geïnteresseerd is in Nederlandse diesellijntjes. (Anders komt er wel een heel leuke waslijst van dieseltrajecten in België, Duitsland, VK, Frankrijk, ... :8)
Over een paar jaar zou die trein Antwerpen - Hamont wel door moeten gaan rijden naar Weert maar dan wordt 't een elektrische.
Tussen Apeldoorn en Zutphen via Klarenbeek is volgens mij ook diesel. Ik dacht dat er binnenkort ook een trein van Groningen naar de Eemshaven gaat. Nog een bijzondere lijn om eens langs te gaan fietsen is van Gent naar Terneuzen daar rijden alleen goederentreinen als dieseltreinen.
Reputatie 5
[quote=dennistd]
Aar schreef:

De Lint is een 5-traps dieselaandrijving.
Betekent dat dan ook dat de VIRM een elektrisch-mechanische aandrijving heeft? Deze heeft toch een 6-traps aandrijving?
Een VIRM is een elektrisch treinstel waarbij de motoren via een vaste tandwiel overbrenging aan de wielassen vast zitten.
De vermogensregeling zit in de chopperinstallatie welke wordt aangestuurd door de machinist.
Een VIRM kent geen rijstanden zoals een weerstand geschakelde klassieke trein, bv Mat 64.
Iedereen ontzettend bedankt voor jullie tips. Gisteren zijn we om half 10 vertrokken vanuit Zwijndrecht. Via Breda naar Zutphen en daar de dieseltrein naar Winterswijk. Om 17 uur waren we weer thuis. Mijn zoon heeft de dag van zijn leven gehad. Helaas kan ik hier geen foto toevoegen. Van de zomer gaan we op pad met een stoomtrein.
Nogmaals bedankt allemaal!!!!

Reageer