Waar rijdt de nieuwe gemoderniseerde virm? | NS Community
beantwoord

Waar rijdt de nieuwe gemoderniseerde virm?


Waar rijdt de net geïntroduceerde nieuwe virm nou eigenlijk? Ik wil eens heel graag reizen met deze trein en kijken hoe dat nou eigenilijk is. Ik woon in Amersfoort.

icon

Beste antwoord door Momo 13 June 2021, 22:08

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 6

Ik vond de vroegere kleurverdeling best goed. Groen voor elektrische treinen, rood voor dieselmaterieel, donkerblauw voor internationale treinen.

Denk dat groen ook in het landschap minder storend en vriendelijker oogt dan knalgeel met blauw.

Reputatie 7

De kleurstelling van de SGMm vond ik wel verfrissend. 

Het knalgeel met blauw, dat al meer dan vijftig jaar (!) de huisstijl is en waarvan maar geen afscheid genomen wordt, getuigt ook niet zo van vooruitgang en creativiteit.

Reputatie 6

Geel is eind jaren '60 gekozen als kleur voor openbaar vervoer. Alle streekbussen werden geel en alle treinen werden geel. Aanvankelijk waren de treinen ook egaal geel, met hooguit wat middelblauwe schuine banen over de zijkant die bedoeld waren om advertenties op te plaatsen. Pas veel later is het donkerblauw eraan toegevoegd. Wel bleef het internationale materieel Pruisisch blauw (donkerblauw): de hondenkoppen en trek-duw-combinaties van de Beneluxtrein hebben tot het eind van hun bestaan rondgereden in die kleur, met hooguit een gele bies.

Busmaatschappijen hebben het geel inmiddels laten varen, zo'n 20-25 jaar geleden.

Reageer