beantwoord

Waarom 1e klas & toeslag in Intercity direct?

• 4 januari 2016
  • 9 reacties
  • 560 Bekeken

Vanmorgen op Rotterdam Centraal viel de ID van 09:38 uit nadat 10 minuten over tijd een korte mededeling werd gegeven. We konden nog net rennen naar de 09:54 naar Amsterdam. Geen sorry gehoord. Op Schiphol aangejomen stormen groepen buitenlandse jongeren de 1e klas binnen. Geen controls. Dat gebeurt regelmatig. Did waarom 1e klas en toeslag als er geen controle is en een toeslag als ID treinen pardoes, en regelmatig uitvallen? 2015 was slecht, 2016 begint opnieuw slecht..!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 5 januari 2016, 14:05

Wij kunnen er niet voor zorgen dat conducteurs aan boord van de IntercityDirect die niet controleren nu wel gaan controleren; als dit al het geval is. Iedereen mag hier zijn of haar mening geven, daar is het forum voor. Maar het is gewoon onterecht dat hier gegeneraliseerd wordt. Als er signalen binnenkomen dan is het aan ons hier iets mee te doen. Ik zal het samen met Iris aankaarten, want we nemen een topic als deze ook zeker serieus. Ik zie hier op de KlanteNService overigens in behoorlijke aantallen boetes binnenkomen van reizigers die geen toeslag hadden aangeschaft voor de ICD, dus dat personeel aan boord van deze trein nooit iets doet is daarmee ook afgezwakt. De laatste keer dat ik zelf trouwens met de ICD reisde werd ik gewoon keurig gecontroleerd.

Toch is het beeld wat hier wordt geschetst zorgelijk en terecht dat het gemeld wordt.
Bekijk origineel

9 reacties

Zie hier het standaard-antwoord van NS op vragen over de uitval van ICd. Merk ook op dat van de oorzaken die forumgebruiker kamcon daar heeft samengevat uit de officiële voortgangsrapportage hsl-zuid, er niet één wordt opgelost met de door NS aangedragen 'oplossing'.
Dank, Pe_Pe, het reizen met de ICd blijft zeer frustrerend...
Reputatie 3
Er is alleen toeslag voor ICD tussen Rotterdam en Schiphol. Dus tussen Schiphol en Amsterdam is geen toeslag nodig.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, maar in de 1e klas wel een 1e klas kaartje.
Ik reis dagelijks tussen Rotterdam en Amsterdam 1e klas met ICd. Mijn ervaringen vandaag met de ICd zijn niet uniek, neen, iedere week in 2015 gebeurde dit en nu dus ook in 2016. En buitenlanders in 1e klas tussen Schiphol en Amsterdam vv in de ICd is standaard. Er wordt zeer weinig en slecht gecontroleerd.
Meer mensen zijn niet tevreden over het treinpersoneel op de ICd. Zie bijvoorbeeld ook:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/icd-personeel-20175
https://forum.ns.nl/de-trein-11/ic-direct-vaker-kaartjes-controleren-1e-klas-17364
Welkom op het Serviceforum, Hogarova. Ik kan me de frustratie voorstellen. Er zijn inderdaad al meer topics over gestart. Mocht je dit vaak meemaken op een bepaald traject/tijdstip dan kun je me hierover een privébericht sturen, dan zet ik dit door. Dit kun je doen door op mijn naam en ‘Stuur bericht’ te klikken.
Misschien een idee Iris om niet meerdere klachten af te wachten, maar ervoor te zorgen dat de conducteurs op de Intercity Direct eens de wacht wordt aangezegd! Iedere reiziger kan zien dat die figuren vrijwel niets anders doen dan al voor vertrek voor/op het beginpunt van de reis een coupe in de eerste klasse af te bakenen als hun territorium, om zich er tijdens de rit in terug te trekken. Vervolgens chillen ze daar de hele rit een beetje als een groep hangjongeren. Alleen tijdens de tussenstops zijn enkelen bereid om even van hun reet af te komen.

Afgelopen vrijdag (1-1) maakte ik nog mee dat de Intercity Direct, die om 14:21 van Schiphol naar Amsterdam Centraal zou gaan, keurig op tijd (14:20) het station binnen kwam rijden. Er was echter vergeten de deuren te ontgrendelen. Het duurde tot 14:22 voordat het personeel uit hun hokje kwam en constateerde dat de deuren niet ontgrendeld waren. Vervolgens werd op het dooie gemak de machinist opgeroepen, gingen de deuren open en werd er direct op het fluitje geblazen en gewaarschuwd voor vertrek, middels het fluitsignaal bij de deuren. En ondertussen maar zeiken op de reizigers dat het zo lang duurde... Jullie hebben op die lijn mensen in dienst die niet in staat zijn zonder direct en constant toezicht hun simpele taak uit te voeren.
Wij kunnen er niet voor zorgen dat conducteurs aan boord van de IntercityDirect die niet controleren nu wel gaan controleren; als dit al het geval is. Iedereen mag hier zijn of haar mening geven, daar is het forum voor. Maar het is gewoon onterecht dat hier gegeneraliseerd wordt. Als er signalen binnenkomen dan is het aan ons hier iets mee te doen. Ik zal het samen met Iris aankaarten, want we nemen een topic als deze ook zeker serieus. Ik zie hier op de KlanteNService overigens in behoorlijke aantallen boetes binnenkomen van reizigers die geen toeslag hadden aangeschaft voor de ICD, dus dat personeel aan boord van deze trein nooit iets doet is daarmee ook afgezwakt. De laatste keer dat ik zelf trouwens met de ICD reisde werd ik gewoon keurig gecontroleerd.

Toch is het beeld wat hier wordt geschetst zorgelijk en terecht dat het gemeld wordt.

Reageer