beantwoord

Waarom 1ste klas niet open voor iedereen in tijden van corona

• 17 February 2021
  • 20 reacties
  • 977 Bekeken

Waarom is dr 1ste klas niet open voor iedereen als het drukker is in tijden van corona. Iedereen zit en staat nu op elkaar terwijl de 1ste klas nagenoeg leeg is.

Er wordt als argument gebruikt dat opheffing van de 1ste klas niet eerlijk is tegenover mensen die wel meer willen betalen voor een 1ste klas kaartje. Ik vind dit heel krom. Het is juist niet eerlijk tegenover (het gros van) de mensen die niet meer kunnen betalen voor een 1ste klas kaartje. Mensen die het breder hebben wordt in dit geval dus beter beschermd tegen corona. 

icon

Beste antwoord door Laura NS 17 February 2021, 20:15

Hoi Bas125, welkom op onze NS Community.

Goed dat je de vraag stelt. Deze vraag is oNS al vaker gesteld. Ik verwijs je graag naar dit topic.

Bekijk origineel

20 reacties

Hoi Bas125, welkom op onze NS Community.

Goed dat je de vraag stelt. Deze vraag is oNS al vaker gesteld. Ik verwijs je graag naar dit topic.

Reputatie 6
Badge

Laat dit besluit liever over aan de conducteur, als de trein overvol zit.

Ikzelf betaal niet voor niets (los van corona) een 1e klas abonnement om rustig te kunnen reizen.

Voorkomen van extra besmettingen is nu toch belangrijker dan dat u lekker rustig kunt reizen. U zou dan bijvoorbeeld uw extra betaalde geld terug kunnen krijgen of een waarschuwing krijgen bij de automaat in drukke periodes o.i.d.

Badge +3

De 1e klas levert NS relatief veel geld op, zelfs al is die zelden geheel gevuld. Die geheel afschaffen (ook tijdelijk) kost dus geld.

En zou je daar 2e klas van maken dan kan je natuurlijk op je vingers natellen wat er gaat gebeuren, want daar wil iedereen wel zitten.

En geld terug geven aan 1e klas reizigers, hoe dan? Een 1e klas abonnement mag NS niet zomaar omzetten naar 2e klas, en voor reizigers op saldo zonder abonnement is het helemaal lastig.

Zou je die dan moeten weigeren om 1e klas in te checken op ‘drukke' momenten? Maar bij een incheck is nog helemaal niet bekend welke trein je gaat nemen, dus ook niet of die druk is…

En een regeling ‘geld terug bij volle 1e klas’ zal er natuurlijk helemaal niet komen. Maar geef gerust aan hoe je zoiets op korte termijn zou willen realiseren.

Op zich (ver gezocht) zou het kunnen door een klassewissel zodra je in een drukke trein terecht komt, maar daarvoor moet je dan op zijn minst NS Flex of een Business Card hebben, en dan achteraf bepalen (aan de hand van je reishostorie?) “ja die trein was wel erg druk dus weet je wat, we laten je wat minder betalen voor die reis”… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Voorkomen van extra besmettingen is nu toch belangrijker dan dat u lekker rustig kunt reizen. U zou dan bijvoorbeeld uw extra betaalde geld terug kunnen krijgen of een waarschuwing krijgen bij de automaat in drukke periodes o.i.d.

Wanneer je jouw treinreis aanmeldt, dan kun je zien hoe druk het in de trein is die jij zou willen nemen, mits iedereen zich aanmeldt.

Voorkomen van extra besmettingen kan door zoveel mogelijk thuis te blijven. Terwijl mensen klagen over verslechtering van economie blijken bij deze golf veel meer mensen een beroep te hebben waarvoor ze noodzakelijk moeten reizen dan tijdens de 1e golf. 

Iedereen mag een 1e klaskaartje kopen. Het is niet altijd niet kunnen kopen, maar niet willen kopen. Zodra de 1e klas opengesteld wordt dan zijn de eersten die daar gaan zitten degenen die er niet extra voor willen betalen. Net als degenen die roepen dat 1e klas voor iedereen beschikbaar moet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Terwijl mensen klagen over verslechtering van economie blijken bij deze golf veel meer mensen een beroep te hebben waarvoor ze noodzakelijk moeten reizen dan tijdens de 1e golf. 

Wat ook meespeelt, en wat je hierin vergeet, is dat in deze golf meer werkgevers willen dat mensen naar kantoor komen. Misschien niet iedere dag, maar 1 of 2 dagen per week. In plaats van iedere keer met je vingertje te wijzen naar werknemers moet je ook eens naar de werkgevers kijken. En werkgevers kunnen ook een goede reden hebben om te willen dat hun werknemers weer (soms) naar kantoor komen. 

En ja, er reizen nu meer mensen met het OV dan tijdens de 1e golf, maar nog wel minder dan in september en oktober. Zelfs minder dan in november en december. Dat zal ook deels komen door het sluiten van onderwijsinstellingen. 

Library (translink.nl)

En ondanks dat er nu minder reizigers zijn dan afgelopen herfst, zijn er toch iedere keer meldingen van volle treinen, wat denk ik ook (deels) te maken heeft dat er minder en/of kortere treinen rijden. @Loes gaf eerder wel aan dat zij niet de indruk had dat er kortere treinen rijden, in ieder geval niet op haar trajecten, maar de materieel inzet, te zien op deze pagina op Treinposities, was tijdens de spitsen meestal rond 70% of iets meer, maar die komt nu steeds vaker maar op net iets meer dan 50% uit. 

Zelf reis ik (om een andere reden dan Corona) al geruime tijd niet meer met de trein, en als ik kijk zijn vooral de sprinters die ik voorheen nam nu korter. 

wAAROM

Ik reis juist altijd 1e klas om rustig te kunnen reizen, zonder het lawaai van medereizigers en te voorkomen niet in de mensen massa te zitten/staan, ook voor de corona tijd om het risico op besmetting voor de griep en nu de corona te vermijden, ben dus bereid daar fors meer voor te betalen, als een ander dat niet wil of kan is dat zijn of haar keuze, het zou dus raar zijn dat iemand die minder betaald als het druk is zomaar in de 1e klasse stapt, als het druk is stap dan niet in de trein, het blijft je keuze.

Het is juist niet eerlijk tegenover (het gros van) de mensen die niet meer kunnen betalen voor een 1ste klas kaartje. Mensen die het breder hebben wordt in dit geval dus beter beschermd tegen corona. 

Dat is op alle vlakken zo, los van corona. Als je het breed genoeg hebt, hoef je niet te werken, hoef je niet met het OV, kun je beter voedsel kopen, betaal je je eigen onderwijs, zorg etc. Het heeft niets met eerlijkheid te maken.

Reputatie 7
Badge +3

@Martin7182 Dat heeft juist alles met eerlijkheid en (on)gelijkheid te maken. Uiteindelijk is het in de wereld zo dat de plek waar je wiegje gestaan heeft voor het allergrootste deel bepaalt wat je vooruitzichten zijn.

De meeste vraagstukken zijn verdelingsvraagstukken. Dat zien we nu ook weer bij vaccinaties. Rijke landen kunnen veel doses kopen en hamsteren.

Reputatie 7
Badge +3

Het is juist niet eerlijk tegenover (het gros van) de mensen die niet meer kunnen betalen voor een 1ste klas kaartje. Mensen die het breder hebben wordt in dit geval dus beter beschermd tegen corona. 

In communistische kringen wordt ieder inkomensverschil als oneerlijk beschouwd. In andere kringen vindt men het juiste oneerlijk als iedereen hetzelfde verdient ook als de een veel meer presteert dan de ander.  

Reputatie 6

Ik heb altijd tweede klasse gereisd en pas de laatste jaren vanwege het ouder worden voor eerste klas gekozen en ben heel blij met deze mogelijkheid nu iets duurder reizen is mijn eigen keuze en niet voor het extra comfort of luxe maar omdat de kans op een zitplaats groter is.

En de 1 of 2 wagons eerste klas of nog minder in de sprinter lossen het probleem ook niet op die zitten ook gelijk vol en helpen zeker niet tegen corona.

Daarom gewoon zo laten en mensen de kans geven met iets meer betalen op een plaats en niet onnodig reizen in deze corona tijd.

Ik zelf heb vorig jaar Februari mijn laatste treinreis gemaakt en verlang heel erg naar mijn eerste treinrit na corona ik zou dolgraag weer naar musea willen en ander cultureel vermaak.

Aleen wandelen zoals nu is een beetje eenzijdig.

Ja @iMark als je zo gaat redeneren dan is het winnen van de loterij ook oneerlijk tegenover de verliezers. Je hebt nou eenmaal te maken met toevalligheden. Dat b.v. de ene mens een ernstige ziekte oploopt en een ander niet, heeft vaak niets met (on)eerlijkheid te maken, maar met een toevallige loop van omstandigheden.

Ik denk dat het in NL nog niet zo slecht is; de rijken betalen het grootste deel van de algemene voorzieningen, waaronder infrastructuur voor het OV.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me bij dit soort klachten en meldingen van drukke treinen nu ook altijd wel af hoe druk die treinen zijn. Meerdere keren wordt er bv door de klager ook bij vermeld dat hij of zijn nu naast anderen moeten zitten en dat dat nu met Corona niet de bedoeling kan zijn. Daar gaat zo'n klager dan al mis, want alle stoelen mogen gebruikt worden, daarvoor is al een tijdje een mondkapje verplicht in het OV. 

Kijk je puur naar de cijfers dan is het aantal reizigers echt drastisch minder dan normaal terwijl de materieelinzet van NS wel minder is, maar in veel mindere mate. Natuurlijk kunnen er door allerlei oorzaken bepaalde individuele treinen druk zijn of op trajecten waar er vanwege Corona minder treinen uit de dienstregeling gehaald. Zo lees/zie ik met enige regelmaat dat sommige treinen druk zijn, maar ook vaak dat treinen juist lekker rustig zijn. Je kan natuurlijk pech hebben dat jij nou net op een traject reist waar het wel druk is. 

Reputatie 7
Badge +3

In communistische kringen wordt ieder inkomensverschil als oneerlijk beschouwd. In andere kringen vindt men het juiste oneerlijk als iedereen hetzelfde verdient ook als de een veel meer presteert dan de ander.  

En toch waren er ook in de Sovjet-Unie verschillende klassen in de treinen. Alleen werden die klassen niet 1e en 2e genoemd maar zacht en hard. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja @iMark als je zo gaat redeneren dan is het winnen van de loterij ook oneerlijk tegenover de verliezers. Je hebt nou eenmaal te maken met toevalligheden. Dat b.v. de ene mens een ernstige ziekte oploopt en een ander niet, heeft vaak niets met (on)eerlijkheid te maken, maar met een toevallige loop van omstandigheden.

Ik denk dat het in NL nog niet zo slecht is; de rijken betalen het grootste deel van de algemene voorzieningen, waaronder infrastructuur voor het OV.

De loterij is een verkeerde vergelijking. Je kunt immers kiezen tussen wel of niet meespelen. Als wereldburger heb je geen enkele inspraak of keuze in de plek waar je ter wereld komt. 

Dat doet er niet toe, het gaat in beide voorbeelden om toevalligheden waar je geen vat op hebt.

Het gaat hier trouwens om het feit dat je in de eerste klas beter beschermd bent tegen corona omdat het daar gemiddeld rustiger is dan in de tweede klas. Daar is ook niets oneerlijks aan. Je kunt altijd nog thuis blijven.

"ben dus bereid daar fors meer voor te betalen, als een ander dat niet wil of kan is dat zijn of haar keuze"

"Als een ander dat niet kan is dat zijn of haar keuze". 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Toevallig of niet, maar de oproep om 1e klas voor iedereen open te stellen, wordt vaak gedaan door mensen die naar drukke plaatsen gaan of zijn geweest en Corona (mis) bruiken om niet extra te hoeven/willen betalen voor de 1e klas.

Hard disagree.

I myself have a first class NS Flex Dal Vrij and make no apology for paying extra, its only an extra 30 or so euros a month when Dal Vrij is already 100 a month - it is almost always more quiet in first class and it is far easier to keep your distance from others therefore and I feel a lot safer travelling these days. Especially in the ICM trains, when you can get a whole compartment to yourself and keep the door closed, thats the best.  

NB: Yes I’m vaccinated, no, I still don’t want to catch Corona if I can help it

If you want to travel first class and the benefits that come with it, you’ll have to pay for it like everyone else. I think people sneaking into first class and outright saying “lets sit here who cares” (in Dutch) is more of a worry but luckily it doesn’t happen too often and conductors usually deal with it fine if they catch them

Reageer