beantwoord

Waarom bestaan er stiltecoupés met vierzits?

  • 13 June 2023
  • 1 reactie
  • 232 Bekeken

Om vele redenen ben ik dol op de stiltecoupé en maak hier dan ook vaak gebruik van. Af en toe komt het echter voor dat ik zo’n stiltecoupé opzoek en dan kom ik er een tegen waar alleen vierzitsstoellen staan. Hier verwonder ik me over. De meeste mensen die in de stiltecoupé zitten willen ergens aan werken (vierzits hebben geen makkelijk bruikbare tafeltjes hiervoor) of geen geluid van anderen (dan is een vierzitsopstelling dus niet nodig). Dus ik vroeg me af, is er toevallig een zinnige reden voor dit fenomeen?

icon

Beste antwoord door Daniel 14 June 2023, 05:32

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Stiltecoupes met alleen vierzits ken ik eigenlijk alleen uit ongereviseerd VIRM en daar is de reden vrij simpel: de vierzits waren er al voordat de stiltecoupe ingevoerd werd.

In sommige treinen bestaat wel een enkele vierzit in de stiltecoupe, bijvoorbeeld in de Koploper of gereviseerd VIRM.  Dat heeft meer te maken met de indeling van het interieur: de vierzit biedt dan d mogelijkheid stoelen die twee kanten op staan te bieden of voorkomt stoelen die richting de muur staan (waar je dus sowieso geen tafeltje had gehad).

Reageer