beantwoord

Waarom betaal ik een vervoerbewijs voor een drukke, volle trein in de spits?

• 3 oktober 2014
  • 8 reacties
  • 764 Bekeken

vanmorgen de intercity van almere naar amsterdam vertrektijd8:01 uur veel te kort en overvol. Toch maar weer de prijzen omhoog. NS verhoog uw service ipv de prijs
icon

Beste antwoord door Susan NS 4 oktober 2014, 11:26

Beste mdorsie, Leuk om te zien dat jij je weg naar het NS Serviceforum gevonden hebt! Bedankt voor je signaal over de drukke, volle trein op dit traject. Gaat dit om een structureel probleem of iets incidenteels? Met een breed scala aan gegevens schatten we het verwachte reizigersaantal op alle trajecten zo goed mogelijk in. Bij deze schattingen houden we rekening met onder meer gegevens van conducteurs, reizigerstellingen, OV-chipgegevens, prognoses van de reizigersgroei en bijvoorbeeld vakantieperiodes. Aan de hand van deze gegevens kunnen we treinen zo goed mogelijk op maat inzetten voor de reiziger. In het algemeen hebben we als uitgangspunt dat reizigers een zitplaats hebben in Intercity’s waar ze langer dan 15 minuten in reizen. In de spits houden we in de planning in de tweede klas ook rekening met staplaatsen, net als in de bus, tram of metro. De spits is immers de drukste periode van de dag, waarin we honderdduizenden reizigers vervoeren in enkele uren.

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Bekijk origineel

8 reacties

Wanneer heeft NS dan de prijzen verhoogd?
Volgens mij voor het laatst op 1 januari van dit jaar.

En tja, als de overheid meer geld van NS wil hebben voor het gebruik van het spoor, zullen we dat in de prijs van het kaartje merken.

Bij de invoering van de nieuwe abonnementsvormen zijn de prijzen eveneens verhoogd (en de voorwaarden behoorlijk in het nadeel van de reiziger gewijzigd).

Bij de invoering van de nieuwe abonnementsvormen zijn de prijzen eveneens verhoogd (en de voorwaarden behoorlijk in het nadeel van de reiziger gewijzigd).

Maar dan praat je over 2011, dus al een aantal jaren geleden.
En hoe kan je bij de invoering van een nieuw product de prijs daarvan bij het invoeren meteen al verhogen.
En sinds de invoering van die nieuwe abonnementen zijn de prijzen daarvan - voor zover ik weet - niet of nauwelijks verhoogd.

Omdat TS het over een IC van vandaag heeft en daarbij meteen naar een prijsverhoging verwijst, neem ik aan dat hij doelt op prijsverhogingen in 2014 en niet het invoeren van nieuwe producten in 2011.

Maar dan praat je over 2011, dus al een aantal jaren geleden.

Nee, dan praat ik over 2014. In 2011 kocht ik nog gewoon een jaartrajectkaart, net als in 2012 en in 2013.
Beste mdorsie, Leuk om te zien dat jij je weg naar het NS Serviceforum gevonden hebt! Bedankt voor je signaal over de drukke, volle trein op dit traject. Gaat dit om een structureel probleem of iets incidenteels? Met een breed scala aan gegevens schatten we het verwachte reizigersaantal op alle trajecten zo goed mogelijk in. Bij deze schattingen houden we rekening met onder meer gegevens van conducteurs, reizigerstellingen, OV-chipgegevens, prognoses van de reizigersgroei en bijvoorbeeld vakantieperiodes. Aan de hand van deze gegevens kunnen we treinen zo goed mogelijk op maat inzetten voor de reiziger. In het algemeen hebben we als uitgangspunt dat reizigers een zitplaats hebben in Intercity’s waar ze langer dan 15 minuten in reizen. In de spits houden we in de planning in de tweede klas ook rekening met staplaatsen, net als in de bus, tram of metro. De spits is immers de drukste periode van de dag, waarin we honderdduizenden reizigers vervoeren in enkele uren.

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Dag Susan,

Het gaat om een redelijk structureel probleem. Dagelijks reis ik met de intercity van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal. (en terug) en vooral op de terug reis is de intercity vaak te kort. Dan vindt ik de prijs/kwaliteit verhouding niet goed. (te hoge prijs voor een lage service) afgelopen week trof ik in de ochtend een paar keer van Almere naar Amsterdam een te korte overvolle intercity. In Amsterdam loopt de trein leeg en wordt er een extra trein stel aan gekoppeld. Het zal wel een reden hebben maar voor een reiziger niet logisch. En als je dan leest dat de prijzen per 1-1-2015 (weer) omhoog gaan grfffffff. U begrijpt dat dit voor een leek niet te begrijpen is.
Beste mdorsie,

Het is vervelend wanneer je vaak drukte ervaart. Helaas is het niet altijd mogelijk om iedereen een zitplaats te bieden. Dit heeft Susan ook proberen uit te leggen. Het is erg lastig om plotseling extra materieel te regelen. Via onze Reisplanner Xtra app kun je eventueel ook doorgeven in welke trein het druk is. Zo kan onze afdeling planning rekening houden met jouw traject bij de volgende wijziging in de dienstregeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer