beantwoord

Waarom betaal ik nog toeslag en extra voor 1e klas?

• 3 juni 2018
  • 8 reacties
  • 347 Bekeken

Reputatie 3
Vandaag de trein van A’dam naar R’dam met ICD, ik betaal voor 1e klas en mijn toeslag.
wat schetst mijn verbazing, een stel is op Schiphol in de verkeerde trein gestapt, en vraagt of ze goed zitten voor Bergen op Zoom, hij laat hun kaartjes zoen en waar ze naar toe moeten reizen. 2e klas kaartjes zonder toeslag.
ik geef ze advies waar in R’dam over te stappen.
als de conducteur komt, vragen ze hem nogmaals om advies. Hij laat ze zitten en ze hoeven ook geen toeslag te betalen. Daar begrijp ik dus echt niets van? Waarom betaal ik dan nog extra?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 juni 2018, 08:32

Ik zal jullie signalen wederom doorgeven, maar ik denk dat een verlaging van de wettelijke verhoging niet een optie is, iMark. Dan nodig je juist reizigers met een tweede klas vervoerbewijs uit op in de eerste klasse te gaan zitten en te wachten of het wel of niet misgaat.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Ik begrijp nog dat ze geen toeslag hoeven betalen. Maar dat de conducteur ze 1e klas laat zitten niet. Het was namelijk een erg stille trein. Mij bekruipt steeds vaker het gevoel van willekeur en dat een klein deel van de reizigers betaald voor al die anderen
Ik begrijp dat dit oneerlijk overkomt mokum. Ik hoop ook dat je begrijpt dat het voor mij niet te achterhalen is wat de beweegredenen voor de conducteur zijn geweest om te handelen zoals hij gedaan heeft.

Over het algemeen zal een conducteur een boete uitschrijven bij een gemiste toeslag of verkeerde klasse. Ik zie ze op de klantenservice vaak genoeg langskomen.
Maakte het laatst nog mee in Venlo. Een grote groep jongeren (18-20 jaar) maakte zich meester van zitplaatsen in de 1e klasse. Ze waren (zo kon ik uit hun gesprekken opmaken) op weg naar een lang weekend Amsterdam.

Conversatie tussen de jongeren:
"Hey, es ist hier 1. Klasse!"
"Na und? Wir sitzen doch bequem?!"
"Ja, aber... wenn der Schaffner kommt, müssen wir vielleicht ein Bußgeld bezahlen, darauf hab' ich kein Lust".
"Seih ruhig, hier in Holland wird kaum kontrolliert, und wenn jemand kommt, spielen wir blöd, und dann kostet das nichts, und wenn keiner kommt, haben wir schön 1. Klasse gefahren. Und öfter als 1 Mal kommen die sowieso nicht vorbei, keine Sorgen".
Reputatie 3
Ik herken ook de reactie van Pejeka. Het lijkt meer gewoonte en de gok maar wagen. En anders stommetje spelen. Die mentaliteit, en dat alles in Nederland blijkbaar moet kunnen. En de ervaring leert, je ziet ook nauwelijks een conducteur. Ik reis vaak 5 a 6 dagen per week met de trein, vanmorgen voor het eerst gecontroleerd.
Je ziet het vaak al aan gedrag van personen op het perron, waar is de conducteur en dan zo ver mogelijk van de conducteur vandaan instappen.
Badge +3
Duitsers zijn meestal zeer beleefd, zowel in omgang als in het verkeer (ik vind het bijvoorbeeld een verademing om in Duitsland over de Autobahn te rijden) want de boetes/straffen voor overtredingen daar liegen er niet om..

Dat werkt dus heel erg soepel daar! Niks NL = Nur Links met 90 km/u waar je 130 mag en zo. En ook niet zwartrijden of zelfs staan in de 1e klas! Je mag je daar niet 'aufhalten' (bevinden) want je hoort daar simpelweg niet thuis met een 2e klas vervoersbewijs!

Maar goed, 'ze' passen zich hier dus redelijk makkelijk aan aan de Nederlandse (veelal hufterige) mentalteit dat je maar kunt doen wat je wilt, en hooguit weggejaagd wordt uit de 1e klas.. Als er al een conducteur langs komt.

Het voorbeeld van @Pejeka is tekenend inderdaad "Hey, dit is Holland.. dus chill/relax, je komt er wel mee weg want die conducteurs zijn allemaal Faulenzer (luiaards)".

Kan het blijven herhalen eigenlijk, concentreer je op handhaving en focus je op de 1e klas die vaak vol zit met studenten en (moedwillige) parasieten uit danwel NL of buitenland. Die mensen maken (bewust) misbruik van de voorzieningen waar anderen gewoon 70% meer voor betalen!

Of ik dan in de 2e klas in een bijna lege coupé (met een krantje er onder!) mijn voeten op een stoel leg vind ik eigenlijk veel minder laakbaar. Dat kan je inderdaad afdoen met een waarschuwing, net als een touringcar chauffeur die iedereen vraagt om de veiligheidsgordels aan te doen (doet ook bijna niemand).

Zal wel te veel moeite zijn om UvB's uit te gaan schrijven (met name aan buitenlandse toeristen, en het volgende station er al aan komt, dus moet er gefloten worden) maar wees dan consequent en gooi die mensen gewoon je trein uit, tenzij ze echt aantoonbaar niet weten dat er 1e en 2e klas bestaat of bejaard of verstandelijk beperkt zijn.. Dan mogen ze 2e klas gaan zitten (of staan).

Er zou daar eigenlijk een soort actie voor moeten komen vanuit 1e klas reizigers. Vertraging oplopen om iedereen die geen 1e klas vervoersbewijs heeft beboeten is wat overdreven natuurlijk, maar lik-op-stukbeleid zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is, is zeker welkom!

Met andere woorden, als je weet dat je een boete krijgt/riskeert is al veel beter dan het huidige "ze zullen me/ons hooguit richting 2e klas verwijzen" toch 🤔

Voor het niet hebben van een (verplichte) toeslag weet ik het niet, want daarvoor had het stel dat @mokum noemt ook gewoon € 10,- voor moeten betalen. Tenzij er wegens verstoringen of werkzaamheden geen toeslag nodig was tussen Schiphol en Rotterdam.
Reputatie 3
Pejeka en Robert B slaan de spijker op de kop, Het is een herkenbaar fenomeen en doet zich helaas niet alleen in de trein of op het station voor. Als Nederlandse samenleving worden we daar niet beter van.
parasiteren en pretparkmentaliteit is geen geslaagde combi.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem zit in het geneuzel met het uitschrijven van een UVB. Dat is veel te omslachtig, zeker met buitenlandse toeristen. Waarom niet iets simpels als: €25 toeslag betalen wanneer je in de 1e klas wordt aangetroffen? En als je nog een keer €25 euro betaalt mag je tot je eindbestemming 1e klas blijven zitten.

Als het met toeslagen op de IC Direct makkelijk kan dan zou dit probleem ook heel makkelijk op te lossen moeten zijn.
Ik zal jullie signalen wederom doorgeven, maar ik denk dat een verlaging van de wettelijke verhoging niet een optie is, iMark. Dan nodig je juist reizigers met een tweede klas vervoerbewijs uit op in de eerste klasse te gaan zitten en te wachten of het wel of niet misgaat.

Reageer