Waarom betaal ik voor de eerste klas

  • 24 September 2022
  • 6 reacties
  • 552 Bekeken

Ik heb een eerste klas weekendvrij abonnement omdat daar altijd zitplaatsen zijn en er normaal geen overlast was. Dat is tegenwoordig anders. Er zijn nu vaak mensen die geen eerste klas kaart hebben. En voor overlast zorgen. Ja er word niet meer gecontroleerd. En als er word gecontroleerd worden ze verzocht om naar de tweede klas te gaan. Maar waarom geen boete. Ik betaal er wel voor. Dit betekent dat ik m'n abonnement naar tweede klasse kan zetten en dan gewoon eerste klasse gaan zitten en de enkele keer dat er gecontroleerd word word ik alleen verzocht om een andere plaats te gaan zitten. Ik zeg controleer hier op en bekeurd. Zo halen ze een hoop geld op en de eerste klasse is weer een stuk prettiger. Waarom word dit niet gedaan 


6 reacties

Reputatie 5

Omdat de overbetaalde conducteurs liever op hun luie reet in de eerste klas zitten of in de lege machinistencabine. :p

En NS dit blijkbaar goed vindt.

Reputatie 7

@Ikea stapelbed

Welkom, u bent de zoveelste met deze klacht op dit forum. Het antwoord vanuit NS komt niet verder dan dat er de laatste tijd weer wat meer gecontroleerd wordt en als dat in jouw geval niet gebeurd is, is dat gewoon toeval. Daarnaast is het ieders eigen verantwoordelijkheid om met geldig vervoerbewijs voor de juiste klasse te reizen en wie dat niet doet, loopt het "risico" om een boete te krijgen (in de zeldzame controlesituaties is het  echter meestal slechts verwijzen naar 2e klas, waarna de aangesproke vaak alsnog blijft zitten om bijv. de telefoon op te laden als de conducteur alweer weg is) En het bekende credo: je betaalt niet om gecontroleerd te worden, maar puur om van A naar B vervoerd te worden - tevens zonder enige verdere garantie op zitplaats, rustig reizen etcetera. 

Reputatie 5

Dit betekent dat ik m'n abonnement naar tweede klasse kan zetten en dan gewoon eerste klasse gaan zitten en de enkele keer dat er gecontroleerd word word ik alleen verzocht om een andere plaats te gaan zitten.

Dat is inderdaad correct. Net zoals bij de vele tientallen (!) andere soortgelijke topics over dit onderwerp in de afgelopen jaren (!), verwacht ik:

  1. Een moderator die claimt dat uit statistiek blijkt dat er de laatste tijd wel degelijk meer gecontroleerd wordt
  2. De mededeling dat conducteurs ook andere werkzaamheden hebben naast controleren (die kennelijk uren in beslag kunnen nemen in een drie/vierdelige trein met maar 1 verdieping)
  3. Dat u dit niet opmerkt is puur toeval - kennelijk ook voor mij, ondanks de laatste jaren bijna wekelijks door vrijwel het hele land te hebben gereisd en het aantal uitgedeelde boetes op niet eens 1 hand heb kunnen tellen.
  4. Daaronder reacties van ontevreden reizigers die hun ervaringen delen dat verzuiming van controle bij het overgrote deel van de conducteurs wel degelijk het geval is
  5. Eerdere reactie door de moderator wordt gemarkeerd als het beste antwoord
  6. Dit topic valt na verloop van tijd vanzelf stil, totdat over enkele weken (of dagen) het volgende topic over precies ditzelfde onderwerp wordt geopend.

Kan het helaas niet positiever brengen, maar verwacht de komende jaren zeker geen oplossing op dit probleem. De directie van NS vindt deze situatie maar best, zolang uw abonnementsgeld (en dat van vele anderen) maandelijks gestort blijft worden. Zou als ik u was proberen om u zo min mogelijk te ergeren aan de grijsrijders, omdat u daar alleen u zelf mee hebt.

 

(Overigens tref ik de moderators totaal geen blaam! Zij doen ook maar hun werk. Dat het signaal al jarenlang niet wordt opgepakt door de directie, kunnen zij ook niets aan doen als de boodschappers van het slechte nieuws.)

Reputatie 7

Dit topic valt na verloop van tijd vanzelf stil, totdat over enkele weken (of dagen) het volgende topic over precies ditzelfde onderwerp wordt geopend.

Dat is hier met vele, zich steeds herhalende onderwerpen het geval helaas. Dit forum is als een ronddraaiende caroussel waarin wel prima (en vaak heel logische) oplossingen worden aangedragen....maar waarop NS toch niet zal handelen. Daarom blijven dezelfde vragen en klachten maar binnenstromen. Opbouwende kritiek geven en oplossingen aandragen om situaties in de trein te veranderen ten gunste van reisplezier en klanttevredenheid heeft geen zin hier. Die illusie heb ik al lang laten varen.Maar het lucht vaak wel even op om je frustratie, irritatie en verbazing van je af te schrijven.

Reputatie 5

Dit topic valt na verloop van tijd vanzelf stil, totdat over enkele weken (of dagen) het volgende topic over precies ditzelfde onderwerp wordt geopend.

Opbouwende kritiek geven en oplossingen aandragen om situaties in de trein te veranderen ten gunste van reisplezier en klanttevredenheid heeft geen zin hier. Die illusie heb ik al lang laten varen.Maar het lucht vaak wel even op om je frustratie, irritatie en verbazing van je af te schrijven.

Helemaal mee eens! Vooral met de laatste zin. Het lezen en reageren biedt een zekere opluchting, totdat je een korte tijd later weer de volgende topics ziet die meestal gaan over dezelfde problemen die al jaren spelen. Hoe vreemd het ook mag klinken, geeft deze community aan de andere kant wel het ‘rustgevende’ gevoel dat je niet de enige bent die in een vreemde, aparte of simpelweg belachelijke situatie bent gekomen.

 

Ook ik heb al een tijdje de hoop opgegeven dat er daadwerkelijk iets met alle kritiek en oplossingen zal worden gedaan. Zowel online als in de trein. Een voorbeeld daarvan is de aantal maanden die het heeft gekost om de reserveringsknop te verwijderen in het hele debacle van fietsplekken reserveren. Op een gegeven moment kreeg ik het gevoel dat er dagelijks een blik met reacties vol frustratie en onbegrip werd geopend, voor iets dat redelijk simpel op te lossen zou moeten zijn. 
 

Eenmaal in de trein zelf gaat de hele reiservaring naar mijn beleving ook met dag steeds verder achteruit gaat. Deels een afspiegeling van de maatschappij, deels vanwege de onkunde (of onwetendheid) van de directie. Omdat het kabinet vooralsnog niet heeft durven ingrijpen, ben ik intussen al begonnen met het serieus overwegen van een auto. Om over de gehele 1e klas situatie maar te zwijgen. Wat een afgang voor onze ooit zo mooie spoorwegen.. :(

Reputatie 7

Eenmaal in de trein zelf gaat de hele reiservaring naar mijn beleving ook met dag steeds verder achteruit gaat. Deels een afspiegeling van de maatschappij, deels vanwege de onkunde (of onwetendheid) van de directie. Omdat het kabinet vooralsnog niet heeft durven ingrijpen, ben ik intussen al begonnen met het serieus overwegen van een auto. Om over de gehele 1e klas situatie maar te zwijgen. Wat een afgang voor onze ooit zo mooie spoorwegen.. :(

Ik reis al sinds mijn studententijd vrijwel dagelijks met de trein. Dat is toch al weer zo'n 30 jaar. Heb het altijd plezierig gevonden, heb alle hoeken van het land en alle stations gezien en kende op den duur vele trajecten en de spoorkaart uit mijn hoofd. Heb altijd geijverd en ov-gebruik gepromoot bij mensen om me heen. Velen zijn allang afgehaakt en zitten in de auto. Ze gingen alleen nog met de trein als er een ”Kruidvatkaartje” gescoord kon worden! Ik heb altijd volgehouden. Sinds een jaar of tien is de reisbeleving achteruit gegaan. Ik kan niet precies aangeven waar het aan ligt. Het is veel anoniemer geworden, de verhouding tussen verschillende soorten reizigersgroepen is anders geworden en daarmee de sfeer ook. Het lijkt vaak wel alsof ik op schoolreis ben, zal ik maar zeggen. Sinds de coronacrisis blijft de forens weg en dat is in de spits zeer merkbaar. Ik vind het gewoon niet meer zo leuk om in Nederland per trein te reizen. Ik stoor me ontzettend aan het nonchalante en egoïstische gedrag dat ik iedere dag om me heen zie gebeuren in de trein. Een auto komt er misschien nog wel. De kosten houden me nog tegen. Een Dal Vrij abonnement is op jaarbasis veel goedkoper; en zeker nu ik naar de 2e klas versie ga. Als dat Vrij- abonnement niet bestond, was ik allang met treinreizen gekapt.

Reageer